اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۷۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹
سیاسی > سایر حوزه ها -  کاغذپاره های مهم، رونمایی از نامه زنجانی به نمایندگان و ... موضوع گفتگوی باشگاه خبرنگاران با یک عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی است.

به گزارش سایت خبری تحلیلی 9 صبح به نقل از باشگاه خبرنگاران، فردا موعد اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی است.میلیادر جوانی که پیچ تحریم‌ها را مسیری مطمئن برای تاخت و تاز اقتصادی خود انتخاب کرد و حالا جریان فعالیتش به یک پرونده فساد ملی ختم شده است.


بیژن زنگنه، وزیر نفت، نخستین‌بار اعلام کرد زنجانی بیش از دو میلیارد دلار از محل صادرات نفت در دولت قبلی بدهکار است این درحالی است که زنجانی پیش از آن گفته بود: «از سال ۲۰۱۰ با استفاده از شبکه‌ای متشکل از بیش از ۶۰ شرکت در دوبی، ترکیه و مالزی میلیون‌ها بشکه نفت ایران را از طرف دولت فروخته و از این کار ٥/١٧میلیارد دلار درآمد داشته است».

داستان فعالیت زنجانی اما تمامی نداشته و  مملو از اتفاقات عجیب و قریب است؛  تحریم ها با بلوکه‌شدن پول‌های او توأمان بوده وحالا از تاجیکستان گرفته تا مالزی و ترکیه ردپایی از اموال او به دست آمده، اموالی که باید به خزانه برگردد و اما هیچ خبری تاکنون از بازگشت پول در کار نیست.



در آستانه برگزاری اولین جلسه دادگاه میلیادر نفتی در تاریخ (11 مهر) با امیرعباس سلطانی نماینده مردم بروجن و عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس در محل باشگاه خبرنگاران جوان به گفتگو نشستیم. که در ادامه آن را می‌خوانید.

در اوج روزهایی که بابک زنجانی را سرمایه‌دار کارآفرینی می‌خواندند شما به دنبال راز و رمزهای فعالیت زنجانی بودید و حتی در این راستا شکایت می‌شنیدید،اما شما سرنترسی داشتید و می‌گفتید در دوران جنگ یکی دوبار به سردخانه رفتم. از آن روزها و اتفاقاتش مقداری بگویید؟

سلطانی: قبل از این‌که ما قضاوتی نسبت به شخصیت بابک زنجانی داشته باشیم ابتدائاً در آن زمان وی را به دلیل حواشی زیاد فعالیتش به کمیسیون انرژی مجلس دعوت کردیم و در دو سه جلسه‌ای که زنجانی در کمیسیون انرژی حضور یافت صحبت‌های قابل توجهی مطرح کرد.  
 
مثلاً چه صحبت‌هایی؟ 
 
سلطانی: در آن زمان هنوز موضوع دستگیری زنجانی مطرح نبود و وی خود را در اوج قدرت می‌دید و خیلی راحت مسائل را عنوان می‌کرد. به هر حال این اظهارات اظهاراتی بود که خیلی بلندپروازانه و طلبکارانه بود و به عنوان مثال در همان جلسات اول اذعان داشت که من برای نظام کار کرده‌ام و نه تنها بدهکار نیستم که طلبکار هم هستم.  

*رشوه 3 میلیون دلاری زنجانی به یک بانک؟

 
زنجانی دیگر به چه مواردی اشاره می‌کرد؟ 
 
سلطانی: پس از آن جلسات و در جلسات دیگری زنجانی اشاره می‌کرد که من بدهی‌های خود را تماماً پرداخت کرده‌ام و حتی فیش واریزی در دست داشت که می‌گفت از قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی تاجیکستان گرفته و این سندی است برای پرداخت بدهی‌های خود به بانک مرکزی ایران که بعداً مشخص شد این فیش به صورت جعلی صادر شده است. 

مقداری درباره آن فیش بانکی جعلی که می گویید زنجانی آن را از قائم مقام ریاست بانک مرکزی تاجیکستان دریافت کرده بگویید؟ زنجانی چطور توانسته بود آن فیش را تهیه کند؟ 
 
سلطانی: مطلع ایم زنجانی در ازای این فیش جعلی 3 میلیون دلار به قائم مقام بانک مرکزی تاجیسکتان رشوه داده بود تا این فیش جعلی را تهیه کند.
 
موضع نمایندگان بانک مرکزی ایران در رابطه با این مباحث چه بود؟ 
 
سلطانی: نمایندگان بانک مرکزی در آن جلسات و در رابطه با این‌که این مبالغ دریافت شده و یا خیر؟ کمی با تأخیر اعلام نظر کردند و متاسفانه در آن جلسات خیلی شفاف صحبت نمی‌کردند؛ که از جمله آن‌ها نمایندگان بانک مسکن بود و مابقی هم خیلی با حالت احتیاط و بعضاً جانبدارانه واکنش نشان می‌دادند. 
 
چه موارد حساسیت برانگیز دیگری هم وجود داشت که شما را نسبت به فعالیت‌های بابک زنجانی مشکوک می‌کرد؟ 
 
سلطانی: دقیقاً حساسیت ما از بیان گفته‌های زنجانی در آن جلسات آغاز شد. زنجانی اعتقاد داشت که در سال 1380 فعالیت خود را شروع کرده و در ظرف چند سال حدود 50 الی 60 شرکت داخلی و خارجی را به ثبت رسانده است که این خود سؤالی را به ذهن متبادر می‌کرد که زنجانی چطور توانسته در فاصله زمانی سال‌های 1380 تا 1390 بیش از 60 شرکت در داخل و خارج به ثبت برساند که واقعاً این موارد قابل هضم نبود. به هر حال زنجانی با واسطه‌هایی که در مناصب گاهاً دولتی، فرهنگی و ورزشی داشت تقریباً می‌توانست همه جا  از خود رد پایی به جا بگذارد؛ رد پایی که به نوعی در آن نمک‌گیر کردن بسیاری از افراد به چشم می خورد.


آیا نمی شد در همان زمان با زنجانی برخورد کرد؟

سلطانی:معمولاً در آن زمان برخورد نسبت به فعالیت‌های زنجانی مساوی با مخالفت‌های شدید و اتهامات زیادبود. بعضاً برخی می‌گفتند "چرا وقتی زنجانی کارآفرین است باید مقابلش ایستاد". به هر حال زنجانی در جلسات با ما، خوب صحبت می‌کرد، خوب دروغ و خوب تهمت می‌زد، مثلاً در موضوعی که اذعان داشت به نمایندگان نامه‌ای نوشته فرافکنی کرده بود و سعی داشت پیرامون موضوعات این نامه خود را به عنوان قهرمان معرفی کند.


*ماجرای 12 قرراداد بزرگ 

در آن جلسات، دیگر چه مواردی از ابعاد فعالیت زنجانی حساسیت برانگیز می‌نمود؟ 
 
سلطانی: بیشتر ما به این موضوع شک داشتیم که فردی با این شرایط؛ یعنی فردی که زمانی در بانک مرکزی خدمت سربازی خود را می‌گذراند، چطور توانسته در حوزه معاملات نفتی و میعانات گازی ورود کند چرا که بدون شک در مملکت ما خیلی کسانی بودند که می‌خواستند روزی نفت بخرند و بفروشند که متأسفانه هیچ وقت این اتفاق برای‌شان نیفتاد و موافقتی با آن‌هاصورت نگرفت، ولی زنجانی در این مسیر موفق شد و طبق نقل قول خود و نواری که از وی در کمیسیون ثبت شده، می‌گفت: "وزیر سابق آقای رستم قاسمی من را به محلی دعوت کرد ، در آن روز وزیر نفت با چهار وزیر دیگر و به همراه رئیس کل بانک مرکزی جلسه ای داشت و پس از پایان آن جلسه، بیرون آمد و  به من که پشت درب اتاق جلسه بودم  گفت: شما می‌توانید یک قرارداد نفتی ببندید"؛ که این بدین منظور بود که آن چهار وزیر و رئیس کل بانک مرکزی زنجانی را تأیید کرده بودند و در این شرایط این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که چطور فردی که شناسنامه جعلی داشته و از طرفی مرتکب تخلفات مالی بوده با وی دوازده قرارداد نفتی بسته می‌شود و 12 کشتی میعانات نفتی و گازی بدون ضمانت‌های لازم در اختیار وی گذاشته می‌شود.



*فرمول ویژه
 
به نظر شما چطور می‌شود یک دولت، فردی را که خارج از بدنه خود است را برای مسئولیت حساسی چون فروش نفت انتخاب کند.  آیا رانتی در کار بود؟ 
 
سلطانی: معتقدم زنجانی یک فرد نبود و مافیای افرادی که در دستگاه‌هایی چون وزارت نفت نفوذ داشته‌اند، وی را اداره می‌کردند چرا که زنجانی تنها ویترین بود و مطمئناً حجم قراردادهای بالایی که با زنجانی بسته می‌شد بدون در نظر گرفتن رانت محال است. 

ریز اموال زنجانی در 
 
با چه فرمولی به این موضوع می‌رسید؟  
 
سلطانی: دلیلش واضح است. چون هیچ ضمانتی مبنی بر فعالیت زنجانی دریافت نشده بود. 


*مافیای حاضر
 
درباره شبکه مافیایی هدایت کننده زنجانی هیچ وقت صحبت نکرده‌اید دقیقاً منظورتان از این شبکه مافیایی چیست؟ 
 
سلطانی: معتقدم تمام افراد هدایت کننده زنجانی همگی در ایران بوده و در دستگاه‌های زیادی نفوذ دارند که خیلی‌هایشان هنوز در مسند کارها نشسته‌اند.


*"کاعذ پاره های" مهم

در حال حاضر دو سال از زندانی شدن زنجانی در اوین می‌گذرد و در طی این دو سال تنها شاهد صدور کیفرخواست از سوی قوه قضائیه در رابطه با این پرونده بودیم. آیا تاخیر دوساله مبنی بر صدور حکم برای این پرونده ، گویای پیچیدگی‌های فعالیت زنجانی است؟

سلطانی: حجم قراردادهایی که وزارت نفت سابق با زنجانی منعقد کرده،4/1 دهم میلیارد دلار بوده است و سوالی که پس از این موضوع ابتدائاً به ذهن متبادر می‌شود این است که چگونه قراردادی با این ابعاد با فردی که با یک کاغذ پاره به چند وزارتخانه معرفی شده منعقد گردیده است، که این امر خود اهمیت این پرونده را نشان می‌دهد وگویای این است که باید زمان بیشتری صرف آن شود، منتهی ما در این پرونده بیشتر انتظار داشتیم که  قوه قضائیه برای مواردی که در پرونده زنجانی محرز و قطعیت لازم را دارد،حکم صادرکند در مقاطع بعد هم به این پرونده رسیدگی کند.

اشاره کردید که زنجانی با یک کاغذ پاره در مسیر قراردادهای بزرگ قرار می‌گرفت، منظورتان را کمی شفاف تر بیان کنید؟  

سلطانی: من تنها موضوعاتی که در این رابطه می‌دانم عنوان می‌کنم. حالا دیگر قضاوت بر عهده مردم است. ولی عمدتاً تأکید دارم که بابک زنجانی با یک کاغذ پاره به سیستم اقتصادی کشور متصل می‌شد.  
 
سوال این است که این کاغذپاره‌ها را چه کسی به زنجانی می‌داد؟ 
 
سلطانی: به هر حال قطعاً آن فرد، فردی صاحب نفوذ است و از نظر قدرت و مسند، مسند بالایی دارد.  
 
خب منظورتان چه کسی است؟
 
سلطانی: حالا  بگذارید مردم درباره این موضوع قضاوت کنند.


*اعدام تمام ماجرا نیست

برخی معتقدند عملا مشکلات در پرونده بابک زنجانی شناسایی متهم و عواملی که این اعمال مجرمانه را انجام داده‌اند نیست، بلکه عمده مشکلات ما بازگشت وجوه رفته است، شما چه نظری دارید؟ آیا صرف برگشت پول‌های نفتی کفاف ماجرا را می‌کند یا خیر؟
 
سلطانی: به هیچ وجه. همواره اصرار ما بر علنی برگزار شدن جلسه دادگاه زنجانی به این دلیل است که افرادی که وی را حمایت کرده‌اند برای مردم شناخته شود چرا که اگر این افراد برای مردم شناخته شود ما می‌توانیم ریشه فساد و رانت را بخشکانیم. بنابراین امروز حتی با گزینه اعدام زنجانی هم قطعاً مشکلات حل نخواهد شد و افرادی که زمانی پشت سر زنجانی حرکت می‌کردند باز هم پشت سر زنجانی‌های بعدی حرکت خواهند کرد، پس ما باید بیش از این‌که نگران برگشت پول‌های زنجانی باشیم ،باید به علت‌ها و ریشه‌های مفاسد توجه کنیم. 
 
اشاره ای به افرادی کردید که به نوعی پشت سر زنجانی حرکت می‌کنند، این افراد چه کسانی هستند؟ آیا سیاسیونی هستند که می‌خواهند همچون زنجانی از آب گل آلود ماهی بگیرند؟ 
 
سلطانی: این افراد در مقاطعی بر اساس منافع‌شان پشت افرادی سنگر می‌گیرند و برایشان خیلی مهم نیست که از کدام گروه باشند؛ از اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان از چپی‌ها و یا راستی‌ها. 
 
 بپردازیم به موضوع استرداد وجوه خارج از کشور بابک زنجانی. در حال حاضر آخرین اخبار از اموال بابک زنجانی در تاجیکستان چیست؟ 
 
سلطانی: در حال حاضر هیچ گونه فعالیت تأثیرگذاری مبنی بر بازگشت پول‌های بابک زنجانی در برخی کشورها نه از سوی قوه قضائیه و نه از سوی وزارت نفت مشاهده نمی‌شود. 
 
به نظر شما در این رابطه چه باید کرد؟ 
 
سلطانی‌: قوه قضائیه باید با همکاری پلیس در این زمینه فعال تر شده و وقت خیلی بیشتری در این زمینه بگذارد، ولی خب با همه این تفاسیر یک سری حرکات آغاز شده که تا به حال آنچنان که باید بازخوردی نداشته است.  

 
زنجانی قصد پرداخت بدهی خود را ندارد

زمانی یکی از وکلای زنجانی ملاقاتی در هواپیما با آقای ترکان داشتند و راهکاری برای برگشت پول‌های زنجانی ارائه کرده‌اند، به نظر شما آیا قفل بدهی‌های زنجانی می‌تواند از این طریق یعنی از طریق وکلای زنجانی باز شود؟  
 
سلطانی :‌ ببنینید آخرین سررسید پرداخت بدهی زنجانی در قالب یک چک، به تاریخ 20/12/2012برمی‌گردد که به قبل از تحریم‌ها معطوف می‌شود لذا بنده معتقدم اگر ایشان اراده‌ای مبنی بر پرداخت بدهی‌های خود داشت قطعاً باید همان موقع بدهی‌های خود را پرداخت می‌کرد، در حالی که ما در تاریخ 20/12/2012 به تازگی به دوران تحریم‌ها وارد شده بودیم و این خود نشان می‌دهد که زنجانی از آن اول مبنایش این بوده که بدهی‌های خود را پرداخت نکند. 
 


 دعوت به یک "رقص" 
کمی به عقب برگردیم در حال حاضر چند درصد از اموال زنجانی در تاجیکستان است؟  
 
سلطانی: در حال حاضر بیش از 80 درصد اموال بابک زنجانی در کشورهایی چون تاجیکستان، ترکیه و مالزی است و به نوعی زنجانی با رئیس جمهور تاجیکستان و مسئولین رده بالای تاجیکستان در ارتباط نزدیک است و حتی طبق نامه‌ای که زنجانی به نمایندگان نوشته در آن عنوان کرده که "شاید جرم من این است که با رئیس جمهور تاجیکستان در مراسمی حرکات موزون داشته و رقصیدم".  

ریز اموال زنجانی در 

*جزئیات نامه زنجانی به نمایندگان مجلس/ ماجرای داستان کوتاه زنجانی

شما اشاره به نامه زنجانی به نمایندگان کردید، پس این نامه صحت دارد؟

سلطانی: بله. اما این نامه هیچ‌وقت به دست نمایندگان نرسید.

چطور؟

سلطانی: نامه‌ای که زنجانی مدعی است در تاریخ 13 تیر 1394 به وکلای ملت نوشته، اسما به نام نمایندگان و خطاب به نمایندگان است، ولی این نامه هیچ‌گاه به نمایندگان ارجاع نشده است.

پس این نامه از کجا به دست شما رسیده است؟

سلطانی: رونوشت این نامه به دادستان محترم تهران جناب آقای دکتر جعفری است.

یعنی شما از طریق دادستان تهران به این نامه دسترسی پیدا کردید؟

سلطانی:ما این نامه را از جای دیگری به دست آوردیم.

خب بفرمایید زنجانی در این نامه چه گفته است؟

(در همین حال سلطانی پوشه‌ای را از کیف خود بیرون آورده و چندین کاغذ از آن پوشه بیرون می‌آورد).
این نامه‌است یا داستان کوتاه؟ به نظر به داستان کوتاه شبیه است!

سلطانی(با خنده): بله، شبیه به داستان کوتاه است.

(در ادامه سلطانی گزیده‌ای از چندین صفحه نامه زنجانی را عبارت به عبارت برای ما قرائت می کند که جزئیات آن به شرح زیر است)

- زنجانی در این نامه ادعا می‌‌کند "من یک مرد 40 ساله و دارای بیش از 50 شرکت داخلی و خارجی هستم و ثروت زیادی دارم.

- تصور نمایندگان از اموال بنده این است که شاید اموالم را از جای دیگری به دست آورده‌ام.

سلطانی: زنجانی در این نامه لیست تمامی شرکت‌ها و بانکهای خود را اعلام کرده است.

(ادامه جزئیات نامه)

- تنها تقصیری که دارم یک حرکت ناموزون در تاجیکستان بوده که از نظر من تقصیری بر آن نیست، چون شب تولدم بود و رئیس جمهور تاجیکستان دستم را گرفت و یک لحظه تکانی به خود دادم و رقصیدم. خب چه می‌کردم، آن وسط باید به سینه می‌زدم یا عزاداری می‌کردم. من به هیچ وجه کار غیرشرعی نکرده‌ام.

کار غیرشرعی! مگر زنجانی کار غیرشرعی هم داشته است؟

سلطانی: زنجانی می‌خواهد در این نامه ادعا کند که همه مسائل را حل کرده و فقط مشکلش رقصیدن با رئیس جمهور تاجیکستان است.

خب دیگر چه مواردی در این نامه وجود دارد؟

سلطانی: در این نامه زنجانی ادعا کرده که من از تامین اجتماعی هیچ وجه نقدی دریافت نکردم و حتی از هیچ شرکتی بازدید نداشته‌ام و مدام مرا به واگذاری شرکت برق تبریز متصل می‌کنند. 

همچنین زنجانی در این نامه به خوبی به کاستی اطلاعاتی که ما در رابطه با اموال وی داشتیم، اشاره کرده است که بنده فکر می‌کنم این نامه می‌تواند در اثبات اتهامات به وی کافی باشد.



خب زنجانی دیگر در این نامه به چه مواردی اشاره کرده؟ این نامه چندین صفحه است؟

سلطانی: زنجانی درباره موضوع آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد هم چند خطی در این نامه نوشته است و گفته در موضوع آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد بچه‌ها آتش گرفتند و مدتها از این مسئله گذشت و من به عنوان یک هموطن گفتم که حاضرم هزینه های معالجه این کودکان را بپردازم . خب شما بروید و در سایت‌ها مشاهده کنید که مسئولین چطور به من پاسخ دادند. آنها به من گفتند که ما خودمان این کار را انجام می‌دهیم و معلوم نیست پول تو از کجا آمده است.

همچنین زنجانی در جای دیگری از این نامه گفته است؛ من در کشورهایی همچون ترکیه و تاجیکستان سرمایه‌گذاری‌های درستیداشته ام و منافع آن را برای سربلندی کشورم هزینه کرده ام. من برای اینکه پول بیشتری به ایران بیاورم این اعتبار را بین بانک مسکن، بانک مالی اعتباری توسعه، تقسیم کردم و 5 میلیارد یورو از این اعتبارات را به بانک مسکن دادم و از  این بانک خواستم 4 میلیارد یورو از آن را به تامین اجتماعی بدهد که بجای آن شرکت‌هایی را بگیریم و در هلدینگ جای دهم.

به نظر شما بزرگترین گافی که زنجانی در این نامه داده چیست؟

سلطانی: بزرگترین کافش این بوده که گفته من بدهکار نیستم 


خب کمی به عقب برگردیم داشتید در رابطه با رقص زنجانی با رئیس جمهور تاجیکستان و رابطه نزدیک آنها می گفتید؟
 
سلطانی: بله این ارتباطات تا این حد است که رئیس جمهور تاجیکستان در جشن تولد بابک زنجانی حضور پیدا کرده و حتی چند دقیقه ای با زنجانی می‌رقصد. 

ریز اموال زنجانی در 


*ریز اموال زنجانی در "تاجیکستان و ترکیه"/ افتتاح "بانک ارزش" در تاجیکستان

بابک زنجانی چه نوع اموالی در حال حاضر در تاجیکستان دارد؟ 
 
سلطانی: در حال حاضر بابک زنجانی بانکی به نام "بانک ارزش"، در تاجیکستان تشکیل داده است و از جمله سایر اموال زنجانی در تاجیکستان می‌توان به شرکت هواپیمایی، کارخانه آلومینیوم سازی، شرکت اتوبوسرانی، بانک، تاکسی‌رانی، کارخانه سنگ و املاک و مستغلات دیگر اشاره کرد.  
 
زنجانی در ترکیه چه اموالی دارد؟ 
 
سلطانی: زنجانی به نوعی در ترکیه هم اموالی همچون اموال تاجیکستان دارد و به غیر از آن می‌توان به 40 هواپیما اشاره کرد و در ضمن زنجانی در ترکیه یک شریک بسیار زرنگ و مطمئنی به نام رضا ضراب دارد که این دو فرد حداقل با 40 و یا 50 شرکت در ارتباطند.  
 
بیشتر مبادلات اقتصادی زنجانی و ضراب در چه موضوعاتی بوده است؟ 
 
سلطانی: مبادلات اقتصادی این دو فرد بیشتر به موضوعاتی همچون واردات طلا، مواد غذایی و دارویی معطوف می‌شود. 
 
زنجانی در سایر کشورها چه فعالیت اقتصادی دارد؟  
 
سلطانی: زنجانی در کشورهایی چون امارات و مالزی هم صاحب بانک است. 
 
آیا زنجانی همواره در رابطه با کشورهایی که عنوان شد با سطوح بالای مسئولین آن کشورها در ارتباط بوده است و یا خیر؟ 
 
سلطانی : در حال حاضر زنجانی با مسئولین رده بالای کشورهایی چون تاجیکستان و مالزی ارتباط نزدیک دارد که به هر حال این نوع روابط نیازمند لابی قوی است.

*نامه دو تن از نمایندگان مجلس برای حضور در دادگاه زنجانی به قوه قضائیه

خب به دیگر مسائل بپردازیم. شما از جمله نمایندگانی بودید که قصد داشتید با بابک زنجانی در اوین دیدار داشته باشید و این امر تا به حال میسر نشده است، ایا به دنبال شرکت در دادگاه زنجانی هم خواهید بود؟

سلطانی: در همین راستا اخیرا طی نامه‌ای به ریاست قوه قضائیه حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی خواستار شرکت در جلسه بابک زنجانی شده ایم.

(سلطانی در ادامه نامه مذکور را جهت انتشار برای ما بازخوانی می کند )



"حضرت آیت‌الله‌ آملی لاریجانی 

ریاست محترم قوه قضائیه



سلام علیکم

احترام پیرو مکاتبات قبلی در خصوص ملاقات با متهم آقای بابک زنجانی و از آنجایی که این امر تاکنون محقق نگردیده!

لذا خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید که جلسات دادگاه متهم فوق‌الذکر به صورت علنی برگزار گردد.

ضمنا اینجانبان (سید حسین دهدشتی نماینده آبادان و امیرعباس سلطانی نماینده بروجن) اصرار به ملاقات و حضور در جلسات محاکمه ایشان را داریم".



این نامه چه تاریخی به قوه قضائیه ارسال شد؟

سلطانی: این نامه دو روز پیش به قوه قضائیه ارسال شد که امیدواریم طی این نامه، پاسخی  از قوه قضائیه دریافت کنیم تا اینکه بتوانیم هم با زنجانی دیداری داشته باشیم و هم در جلسات دادگاه وی شرکت کنیم.

آیا در موضوع شرکت در جلسه دادگاه زنجانی مُصر هستید؟

سلطانی: طبق نامه مذکوراصرار بر شرکت در دادگاه زنجانی را داریم چراکه موضوع پرونده زنجانی مرتبط با مباحث بیت المال است و نظارت نمایندگان باید مد نظر قرار گیرد.



*نامه قوه قضائیه به علی لاریجانی برای ارسال اطلاعات نمایندگان درباره پرونده زنجانی 

آیا تاکنون رایزنی با رئیس مجلس در رابطه با رجوع قوه قضائیه به اطلاعات کمیسیون انرژی مبنی بر پرونده زنجانی داشته‌اید؟

سلطانی: اخیرا از گفته‌های یکی از دوستان مطلع شدیم که قوه قضائیه نامه‌ای به شخص علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، نوشته و درپی آن خواستار ارسال مدارک و اطلاعات نمایندگان پیرامون پرونده زنجانی به قوه قضائیه شده است.

خب، شما چکار خواهید کرد؟

سلطانی: با توجه به اینکه ما طبق آئین‌نامه داخلی مجلس در رابطه با خروج اطلاعات از کمیسیون منع قانونی داریم، تقاضا می‌کنیم نمایندگان قوه قضائیه به مجلس بیایند و این اطلاعات را در کمیسیون بررسی کنند.

با توجه به نخستین جلسه دادگاه زنجانی در 11 مهر چه انتظاری از قوه قضائیه مبنی بر رسیدگی به این پرونده دارید؟

سلطانی: در حال حاضر از قوه قضائیه انتظار داریم موضوع سرعت در رسیدگی به پرونده زنجانی را مدنظر قرار دهد و دیگر اینکه دادگاه زنجانی را علنی برگزار کند تا از این طریق عوامل و دست های پنهان در این پرونده شناسایی شوند. چراکه مطمئنا وقتی دستهای پشت پرده شناسایی شود دیدگاه مردم به نظام بهتر خواهد بود.

به نظر شما اگر دادگاه زنجانی علنی برگزار شود پای افرادی که سابقا از جمله مسئولین بوده به این پرونده باز خواهد شد؟

سلطانی: بله. معتقدم با علنی شدن این جلسه  پای خیلی از افراد به پرونده زنجانی باز خواهد شد که ما هم انتظار داریم همین اتفاق بیافتد.



*تطهیرکنندگان 

 به یک سوال دیگر هم بپردازیم؛ درپی رسیدگی به پرونده زنجانی آیا در گذشته کسانی بودند که بخواهند در جهت تطهیر پرونده زنجانی به شما رجوع کنند؟

سلطانی: یکی دو موردی بود.

توضیح می‌دهید چه جزئیاتی داشت؟

سلطانی: این افراد مباحث تطهیر پرونده را مطرح می‌کردند و حتی پیشنهاد قرار ملاقات خارج از کمیسیون انرژی و در دفتر زنجانی را به بنده دادند و همچنین به بنده می‌گفتند می‌توانیم به حوزه انتخابیه شما کمک‌های زیادی کنیم که این موضوعات همه از جانب شخص زنجانی و هم یاران زنجانی مطرح می‌شد.

 در آخر آیا مواردی در پرونده زنجانی وجود دارد که بخواهید با نزدیکی به جلسه دادگاه وی درباره آن صحبت کنید، یعنی اینکه مثلا مطالبی هنوز در ذهنتان مانده که بخواهید آنها را رسانه ای کنید؟

سلطانی: بله، مواردی وجود دارد که مسئولین دولت قبل باید به آن پاسخ دهند.



*چند سوال مهم 

می‌توانید به آن مطالب و سوالات اشاره کنید؟

سلطانی: بله، یکی اینکه آیا قراردادهای بابک زنجانی با مسئولین دولت قبل قانونی بوده؟ و اگر قانونی بوده آیا تضمین‌های لازم از وی اخذ شده و یا خیر، این سوالی است که تاکنون بی‌جواب مانده و حداقل ظاهر امر نشان می‌دهد که نه قراردادها با زنجانی قانونی بوده و نه ضمانت‌های لازم از وی اخذ شده است.

سوال دوم: ایشان مدعی است که مبالغی را به وزارت نفت پرداخت کرده است که باید مشخص شود چه مدارکی مبنی بر این موضوع وجود دارد.

سوال سوم: زنجانی زمانی پولی را در ازای پرداخت به پیمانکاران از وزارت نفت دریافت کرده که 40 درصد این مبلغ را به بدهکاران و پیمانکاران وزارت نفت تحویل داده و اما مابقی را به حساب آنها واریز نکرده است و مهمتر از همه اینکه ایشان مدعی شده که دلال و خریدار نفت نبوده و تنها 7 دهم درصد در معاملات٫ حق‌العمل کاری دریافت می‌کرده است، ولی ثابت شده که ایشان هم خریدار، فروشنده و هم حق دلالی نفت دریافت می‌کرده است که منتظریم مسئولین دولت قبل به این سوالات پاسخگو باشند.

 در پایان از شما برای حضور در باشگاه خبرنگاران و شرکت در این جلسه سپاسگزاریم.

سلطانی: من هم از شما متشکرم.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
comment
0
0
comment یک فرد عطر فروش چطوری سر از نفت فروشی در می یاره؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار