اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۸۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
معاون استاندار خوزستان:
قرار شده نشستی با حضور استاندار خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور تشکیل شود که در نتیجه آن یا با پیمانکار فعلی ادامه دهیم.
معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار خوزستان گفت: با وجود این که چهار هزار و 660میلیارد ریال (از زمان آغاز آن در سال 1385 تاکنون) برای خط یک قطار شهری اهواز پرداخت شده اما این پروژه تنها 26درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش ایرنا احمد سیاحی شنبه شب در سومین نشست دولت پاسخگو و اصحاب رسانه در گفت و گو با خبرنگاران رسانه های گروهی با تاکید بر این که تصمیم قاطعی باید در مورد قطار شهری اهواز گرفته شود افزود: به سرانجام رساندن مرحله نخست این پروژه به طول هفت کیلومتر(از سه راهی فرودگاه تا مصلی) 53میلیون دلار و یک هزار میلیارد ریال نیاز دارد.

وی اضافه کرد: به دنبال پیگیری فرآیند کند پروژه، با وجود پرداخت 170میلیارد ریال به پیمانکار قطار شهری اهواز نیم درصد بیشتر پیشرفت نداشته و به همین سبب دو نشست در شرکت مادر تخصصی ریلی کشور و یک نشست در دفتر معاون عمرانی وزیر کشور برگزار شد.

سیاحی با بیان اینکه کندی پروژه قطار شهری اهواز حتی مورد اعتراض معاون عمرانی وزیر کشور قرار گرفته است گفت: قرار شده نشستی با حضور استاندار خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور تشکیل شود که در نتیجه آن یا با پیمانکار فعلی ادامه دهیم و یا این که پیمانکار دیگری انتخاب می شود ، در این مرحله مسئولان ارشد استان باید تصمیم نهایی خود را بگیرند.

وی اظهار کرد: نظر معاون عمرانی وزیر کشور این است که با شرایط موجود پیمانکار، نمی توان شاهد بهره برداری قطار شهری اهواز در آینده نزدیک بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: اعتبار واگن های قطار شهری اهواز تامین شده است ولی ریل ها وارد استان شده و در کارگاه ها نگهداری می شود و در آینده نزدیک تصمیم نهایی در ارتباط با قطار شهری اهواز گرفته می شود.

وی افزود: قرارداد موجود به گونه ای نیست که شاهد اتمام کار قطار شهری اهواز در آینده نزدیک بود و مشکل فعلی ما فاینانس نیست بلکه مسایل و شرایط مربوط به پیمانکار است.

مرحله نخست متروی اهواز شامل هفت کیلومتر و شش ایستگاه است. 

پیش تر مجری این پروژه وعده بهره برداری مرحله نخست قطار شهری اهواز را در فروردین سال 1393داده بود.

شرکت چینی کیسون پیمانکار این پروژه و شرکت چینی نورینکو فاینانسور آن است.

در زمان حاضر پروژه بعد از 9 سال 26 درصد پیشرفت داشته است چرا که پروژه قطار شهری اهواز همیشه با کمبود اعتبارات دولتی مواجه بوده به گونه ای که تخصیص همان حداقل اعتبار دولتی نیز کمتر از 70 درصد در سال بوده است.

* طرح غدیر مشکل اعتباری دارد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان همچنین در خصوص طرح عظیم آبرسانی غدیر گفت: این طرح مشکل اعتباری دارد.

سیاحی در خصوص طرح گفت: لوله گذاری طرح غدیر در سمت شمال شرق از سد ایذه، کارون چهار و میداوود در دست اقدام است اما وزارت نیرو اعتبارات را مصوب نکرده است.
طرح آبرسانی غدیر به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی کشور که عملیات اجرایی آن با 13هزار میلیارد ریال اعتبار، دی 1387 در خوزستان آغاز شده ابتدا با اولویت آب رسانی به آبادان و خرمشهر آغاز بکار کرد اما اکنون مقامات استانی می گویند این طرح برای آبرسانی به آبادان و خرمشهر دچار مشکل شده است.

رییس جمهوری در سفر به خوزستان در دی ماه 1392 گفته بود که موضوع آب آشامیدنی آبادان و خرمشهر در سال 1393 عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان شهریور پارسال از توقف اجرای طرح آبرسانی غدیر به دلیل مشکلات مالی خبر داد و گفته بود اجرای مرحله اول این طرح تا حدود زیادی مشکل آب مورد نیاز شهرهای آبادان و خرمشهر را رفع کرده و با اجرای گام های بعدی و درصورت اجرای کامل طرح، مشکل آب آشامیدنی مردم شهرستان آبادان و خرمشهر برطرف می شود.

در سفر خرداد پارسال وزیر نیرو به خوزستان، طرح افزایش ظرفیت آب آشامیدنی آبادان از طرح غدیر بهره برداری شد.

با بهره برداری از این طرح که برای آن یک هزار و 450میلیارد ریال هزینه شده 20 هزار متر مکعب در روز به ظرفیت آب آشامیدنی آبادان اضافه شد و با این افزایش ظرفیت با احتساب 190هزار متر مکعب قبلی ظرفیت آب آشامیدنی آبادان به 210هزار متر مکعب در شبانه روز افزایش یافت.

*بدهی شش هزار و 700میلیارد ریالی شرکت آب و فاضلاب خوزستان و تعطیلی پروژه ها 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان همچنین از بدهی شش هزار و 700میلیارد ریالی شرکت آب و فاضلاب استان به پیمانکاران، مشاوران و فروشندگان کالا خبر داد و گفت: به سبب این بدهی بیشتر طرح ها تعطیل شده است.

سیاحی افزود: مذاکرات بسیاری با وزیر نیرو و نیز بین استاندار خوزستان و معاون اول رییس جمهوری در این زمینه صورت گرفته که باید بسته حل مشکلات آب و فاضلاب خوزستان تدوین شود.

وی اضافه کرد: تا زمانی که این مشکل حل نشود نمی توان به ادامه کارها امیدوار بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان همچنین با اشاره به پرداخت دو مرحله اوراق مشارکت آبفا برای اجرای پروژه های فاضلاب در خوزستان گفت: در دو مرحله پیشین در مجموع پنج هزار و 400میلیارد ریال(هر مرحله دو هزار و 700میلیارد ریال) پرداخت شده و مرحله سوم نیز با دو هزار و 700میلیارد ریال در دست اقدام قرار دارد.

وی همچنین از نیاز 10هزار میلیارد ریالی شرکت آب و فاضلاب اهواز برای اجرای پروژه های فاضلاب در این شهر خبر داد.پ

سیاحی اظهار کرد: تلاش می شود تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز احداث شود که قرار بود 400میلیارد ریال از محل توانیر به این منظور تامین شده و همان شرکتی که قطار شهری اهواز را اجرا می کند این کار را شروع کند.

*راههای خوزستان به تناسب توسعه استان توسعه نیافته است 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان در عین حال گفت: راههای این استان به نسبت توسعه خوزستان توسعه نیافته اند و این از مشکلات جدی استان است.

وی اظهار کرد: با توجه به وجود هشت بندر در خوزستان این استان باید راه های شریانی مناسب و توسعه یافته ای داشته باشد.

از مجموع پنج هزار و 150کیلومتر راه اصلی و فرعی در خوزستان یک هزار و 595کیلومتر راه شریانی(از مجموع 20هزار کیلومتر راه شریانی کشور) است که نقش تاثیرگذاری در حمل و نقل جاده ای کشور ایفا می کند اما نسبت عرضه و تقاضا در بخش راه های خوزستان به هم خورده که این مساله تبعاتی را به دنبال داشته است.

*نوع نگاه به جذب سرمایه گذار در خوزستان باید تغییر کند 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان همچنین در اشاره به نتیجه مذاکرات با کنسرسیوم هندی - ایرانی - کره ای که به منظور احداث شهر انرژی به استان سفر کرده بودند گفت: اینها در جریان ظرفیت های خوزستان قرار گرفتند و مقرر شد درخواست خود را به استان ارائه کنند اما در مجموع نگاه به جذب سرمایه گذار در خوزستان باید تغییر کند.

وی افزود: ظرفیت های خوبی در استان برقرار است و می توان از آن برای توسعه خوزستان بهره برد.

سیاحی گفت: بابیان اینکه در جذب سرمایه گذار موفقیت چندانی در خوزستان نداشتیم گفت: اگر ادبیات جذب سرمایه گذار را داشته باشیم و اعتقاد قلبی ما این باشد که فرش قرمز جلو سرمایه گذار پهن کنیم موفق خواهیم شد و گرنه توسعه خوزستان با درآمدهای عمومی میسر نمی شود.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
comment
0
0
comment اقای سیاحی شما که چند ماه پیش فرمودید تا ابان ماه راه اندازی میشه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار