اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت:
هاشم بالدی در گفت‌وگو با خبرنگارخوزستان، در خصوص نتیجه مطالعات علاج‌یابی سد گتوند و راهکارهای پیشنهادی مؤسسه آب دانشگاه تهران، اظهار کرد: گزینه‌های پیشنهادی علاج‌یابی سد گتوند، انتخاب بین بد و بدتر است.
هاشم بالدی در گفت‌وگو با خبرنگارخوزستان، در خصوص نتیجه مطالعات علاج‌یابی سد گتوند و راهکارهای پیشنهادی مؤسسه آب دانشگاه تهران، اظهار کرد: گزینه‌های پیشنهادی علاج‌یابی سد گتوند، انتخاب بین بد و بدتر است.

وی افزود: نخستین بازدید ما در مدیریت بحران استان، بازدید از سد گتوند بود؛ نشست‌های بسیاری با معاونت‌های اجرایی و فنی سد برگزار کردیم و توانستیم مسأله شوری آب کارون توسط سد گتوند را تا حدودی اثبات کنیم و آقایان آن را بپذیرند.

مکاتبات بسیاری در خصوص سد گتوند انجام شد و در گزارشات خود اعلام کردیم که سد گتوند بمبی است که در آینده به بحران آب منجر می‌شود و به همین جهت باید مطالعات درباره آن، انجام و نقد و بررسی شود؛ پس از آن مطالعات علاج­‌یابی سد گتوند آغاز شد.

بالدی با بیان این‌که در سال 93 نخستین جلسه چاره‌اندیشی در خصوص سد گتوند در وزارت نیرو برگزار شد، ادامه داد: در کارگروه تخصصی سازمان مدیریت بحران کشور مصوب شد که باید درباره سد گتوند مطالعاتی انجام شود؛ در ابتدا قرار بود که سازمان مدیریت بحران یا وزارت کشور و استانداری خوزستان متولی انجام تحقیقات سد گتوند شوند اما این اتفاق حاصل نشد و پروسه مطالعات سد گتوند وارد یک پیچ و خم شد. پس از آن تصمیم گرفته شد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعتبارات مطالعات سد گتوند را تأمین و وزارت نیرو کارفرمای انجام این تحقیقات باشد و با هماهنگی مؤسسه آب دانشگاه تهران تیم تحقیقات سد گتوند انتخاب شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان این‌که برای ما انتخاب مشاور پروژه علاج‌یابی سد گتوند مهم بود، گفت: ما به شرطی انجام مطالعات علاج‌یابی سد گتوند را پذیرفتیم که اساتید شاخص دانشگاه شهید چمران اهواز که در مسایل آب صاحب‌نظر هستند، در تیم تحقیقات سد گتوند، عضو و نمایندگانی از اداره‌کل محیط‌زیست استان و سازمان محیط‌زیست کشور، سازمان جهاد کشاورزی استان و وزارت کشاورزی و نمایندگان استانداری در مطالعات سد گتوند حضور داشته باشند.

بالدی اظهارکرد: شاخص‌های بسیاری از سوی مدیریت بحران استانداری درباره نحوه انجام مطالعات پروژه علاج‌یابی سد گتوند تعیین شد که مسایل اجتماعی، مدیریت بحران و امنیت از جمله آن است. حدود 60 شاخص در این خصوص، تعریف و به تیم مطالعات علاج­یابی سد گتوند ارایه شد. استان راهکارهای پیشنهادی خود را به تیم مطالعات این پروژه ارایه کرده بود. در ابتدا 60 راهکار پیشنهادی برای علاج‌یابی سد گتوند در تیم تحقیقاتی آن مورد بررسی قرار گرفت و پس از غربالگری تنها چهار تا پنج راهکار باقی ماند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: راهکارهای نهایی شامل انتقال آب مخزن سد به خلیج فارس، ایجاد حوضچه تبخیری در 35 کیلومتری سد گتوند، مدیریت مخزن و bypass یا همان دور زدن سد بود. انتقال آب مخزن به یک حوضچه­ تبخیری گزینه نخست مؤسسه آب دانشگاه تهران و مورد تأیید تیم مطالعاتی بود اما پس از رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و عدم امکان تأمین اعتبار آن، گزینه مدیریت مخزن به‌عنوان راهکار نهایی علاج‌یابی سد گتوند، انتخاب و اعلام شد. اعلام این گزینه با اعتراض شدید از سوی استانداری خوزستان مواجه شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: استانداری با استعلام از کارشناسان صاحب‌نظر اعلام کرده که علاوه بر مدیریت مخزن سد، انتقال شورآبه به نزدیکی سد گتوند لازم است و همچنین برای جبران شوری آب کارون متأثر از مدیریت مخزن سد گتوند، باید سامان‌دهی و مدیریت پساب‌های پایین‌دست سد تا مصب رودخانه کارون در پروژه علاج‌یابی در نظر گرفته و پروژه طی برنامه زمان‌بندی شده سالانه با تأمین کامل اعتبارات تصویب شود.

بالدی خاطرنشان کرد: به مدیر تیم تحقیقات پروژه علاج‌یابی سد گتوند اعلام شد که مطالعات علاج‌یابی همانند مطالعات خود سد گتوند نباشد که اکنون به یک بلا تبدیل شده و متأسفانه آبروی آن مطالعات از بین رفته است.

وی گفت: البته تیم تحقیقات برای حفظ اعتبار و آبروی علمی خود تلاش می‌کند که بهترین گزینه را برای علاج‌یابی معضل سد گتوند ارایه کند اما به نظر می‌رسد تنها مدیریت مخزن سد به‌عنوان گزینه نهایی، بدون انتقال شورآبه‌های مخزن و سامان‌دهی پساب‌های کامل رودخانه کارون اعم از پساب‌های صنعتی، کشاورزی و فاضلاب شهری، کارساز نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان یادآور شد: تیم مطالعات در سفر به خوزستان مکان مورد نظر برای ایجاد حوضچه را نیز تعیین کردند که محلی در 35 کیلومتری سد گتوند و در نزدیکی روستای بتوند از توابع شهرستان مسجدسلیمان بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار