شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
برگزاری دومین نشست شورای استادی کارگروه علم و دین در معاونت توسعه تحقیقات و فناروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
یکشنبه 10 آبان 94 دومین نشست شورای استادی کارگروه علم و دین دانشگاه با حضور دکتر نادر صاکی معاون توسعه تحقیقات و فناوری دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین عادلی نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و جمعی از رؤسای دانشکده ها، اساتید و اعضا هیئت علمی دانشگاه در سالن جلسات معاونت توسعه تحقیقات و فناوری دانشگاه برگزار شد.

دکتر نادر صاکی در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از حضور در بین اساتید دانشگاه، گفت: تمدن اسلامی در تمام گستره زمين از شرق تا غرب آن به عظمت و رفعت خود دست یافته است و مردم با امنیت و اطمینان، قرن های متمادی در سایه حمایت آن زیسته اند.

وی افزود: خاورشناس معروف فرانسوی "گوستاو لوبون"در این باره آرزو می کرد که ای کاش مسلمانان بر پاریس غلبه کرده بودند؛ تا پاریس مانند قرطبه ی اسپانیای مسلمان نشین می شد! و نیز پژوهشگر یهودی "روزنتال"از عظمت تمدن اسلامی  شگفت زده می شود و از سرعت شگفت انگیزی که در تشکیل و ایجاد این تمدن  وجود داشت متعجب شده بود این اتفاق را امری  شایسته تأمل عمیق دانست و  گفت: "این پدیده را می توان تمدن معجزه گر نامید؛ چرا که تأسیس شد، شکل گرفت و به صورت سریع و در زمانی بسیار اندک شکل نهایی خود را قوام بخشید ، به طوری که می توان گفت: به کمال و اوج خود رسید حتی قبل از اینکه شروع شود."

معاون توسعه تحقیقات و فناوری دانشگاه ادامه داد: ويژگی اول تمدن اسلامی گشودن آغوش خود به روی دیگران است. اینکه مسلمانان اهل امانتداری و پاکی بودند به طوری که آن ها همیشه فضیلت و برتری را به اهل خود منسوب می کردند، و هیچ پزشک مسلمانی هر اکتشاف پزشکی و یا برتری علمی را که از دانشمندی از تمدن های دیگر نقل کرده ادعا نکرده است، بلکه کتاب های پزشکان مسلمان پر شده از نام های دانشمندانی که از آن ها نقل کرده اند،  و به اندازه کافی از آن ها تقدیر کرده اند و به طور آشکارا بر آنها احترام گذارده اند.
 
وی گفت: پزشکان مسلمان به هیچ وجه در مرز نقل و ترجمه توقف نکرده اند،  و همانا به طور تدریجی آن چه را که نقل کرده بودند را توسعه دادند و سپس به مرحله ابتکار و تألیف رسیدند،  بلکه آن چه را که نقل کرده بودند به نقد و تحلیل گذاشتند و کمترین شک و تردیدی در پرداختن به تفسیر و اضافه کردن و حذف کردن و احیانا"اعتراض کامل به محتوای  نظریات مشاهیر پزشکان قدیم وجود نداشت.

صاکی تصریح کرد: ويژگی دومی که رویکرد تمدنی مسلمانان را در مطالعات پزشکی متمایز ساخت، تکیه کردن آن ها بر تجربه و مشاهده و فرضیات بود، به این معنی که رویکردی فلسفی و نظری ناب  نبوده است، و به شکل اساسی بر تجربه های علمی و کاربردهای واقعی تکیه کرده بود. ابن سینا  علامه ممتاز اسلامی می گوید: "و از بیماران پرستاری نمودم؛  راه های درمان اقتباس شده از طریق تجربه برایم گشوده شد که قابل توصیف نیست."

وی گفت: همچنین زکریای رازی در این زمینه ما را با کلامی بسیار گرانبها و پرفایده بهره مند می سازد و می گوید: "هنگامی که حادثه ای رخ دهد و برای ما متفاوت با نظریه غالب باشد، باید که اتفاق را پذیرفت، حتی اگر همه مشاهیر و علما برای نظریه غالب تایید گرفته باشند."

صاکی ادامه داد: بر اساس این رویکرد بزرگ که همان رویکرد تکیه بر تجربه و ملاحظه، و تصور  فرضیه ها و کاربردی کردن آن ها است، پزشکان مسلمان انواع متعددی از تجهیزات را ابداع کردند و آن ها را آزمایش کردند که از آن جمله آنها میتوان به جراح "ابو القاسم زهراوی" اشاره کرد که با ابزارهای جراحی که خود ابداع نموده و مورد استفاده قرار داد و با این کار، دنیا را خیره ساخت.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه در ادامه به ویژگی سوم تمدن اسلامی اشاره کر و گفت: ويژگی سوم تمدن اسلامی توجه به قوانین شرعی در درمان است که رویکرد اسلامی را در مطالعات پزشکی از شیوه های دیگر متمایز ساخته است و این ويژگی های عظیم و یگانه ای هستند که به توسعه علم پزشکی در سایه تمدن اسلامی منجر شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه کارگروه علم و دین را یکی از قویترین کارگروههای دانشگاه دانست و گفت: این کارگروه در آینده نزدیک خروجی تحقیقات در حال انجام را به نتایج بسیار خوبی هدایت خواهد کرد و انشاالله این کار گروه احیا گر سنتهای اندیشمندان اسلام باشد.

صاکی در پایان گفت: معاونت توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه آمادگی کامل خود را برای حمایت از تحقیقات و پژوهشهایی که در زمینه مطالعات تاریخی و پژوهشهای تجربی و دیگر موارد مرتبط با پژوهش انجم شود را اعلام می نماید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار