شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳
در 5 روز گذشته در خوزستان :
دکتر ایدنی: وظیفه ی مرکز علوم پزشکی و مراکز درمانی استان، تشخیص و درمان بیماریِ مراجعه کنندگان است و تشخیص دلیل یا دلایل بروز مشکلات تنفسی که مطمئنا در هواست، در حیطه ی وظایف و عملکرد این مرکز نیست.


نشست خبری ارائه ی آخرین آمار، وضعیت و اقدامات انجام شده برای مراجعین دچار اختلال تنفسی ناشی از بارش نخستین باران برگزار و آخرین وضعیت تشریح شد.

به گزارش پایگاه خبری شوشان، جلسه امروز با حضور دکتر ایدنی رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سالن جلسات علوم پزشکی اهواز برگزار شد.

در این جلسه که اسماعیل ایدنی ریییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایرج نظری معاون درمان، حسین برزگر معاون غذا و دارو، شهریار میرخشتی رییس مرکز مدیریت و فوریت های پزشکی استان، ناصر ضیغمی معاون فنی مرکز بهداشت استان، میثم معزی مدیر تعالی امور بیمارستانی، حمید رضا آرتی رییس بیمارستان گلستان اهواز، کامبیز معصومی رییس بیمارستان امام خمینی، مهران حکیم زاده رییس بیمارستان ابوذر اهواز حضور داشتند در خصوص وضعیت و اقدامات صورت گرفته برای مراجعین دچار اختلال تنفسی ناشی از بارش نخستین باران توضیحاتی داده شد.

دکتر ایدنی در خصوص شروع این پدیده در استان توضیح داد: از سال 92 و به دنبال نخستین بارش پاییزی، با مشکلی به نام مراجعات حاد اورژانس های بیمارستانی در استان به ویژه شهر اهواز مواجه شدیم که نزدیک به 23 هزار مراجعه کننده در دو نوبت بارش با علائم آلرژیک و مشکلات تنفسی به مراکز درمانی استان مراجعه کردند.

وی افزود: در سال 93 نیز این پدیده را البته در شدتی بیشتر و گستره ای کمتر شاهد بودیم؛ به این معنی که در این سال، شدت بیماری افزایش پیدا کرد اما حجم مراجعین به مراکز درمانی کاهش پیدا کرد.

ایدنی گفت: در سال 93 نزدیک به 16 هزار نفر به مراکز درمانی استان مراجعه کردند؛ که از این تعداد 80 بیمار در بخش های ویژه بستری و حدود 800 نفر نیز در بخش معمولی بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تشریح کرد: تعداد بستری شدگان بخش های ویژه در سال 92، 10 درصد بستری شدگان سال 93 بوده است.

او همچنین بیان داشت: در سال جاری گرچه حجم مراجعات نسبت به سال های پیش سیر صعودی داشته است، اما تعداد بیماران بدحال و بستری شدگان بخش های ویژه و عمومی نسبت به سال 93 بسیار کمتر بوده است.

ایدنی در خصوص منشا این مشکل تنفسی و راه های مقابله و پیشگیری آن گفت: وظیفه ی مرکز علوم پزشکی و مراکز درمانی استان، تشخیص و درمان بیماریِ مراجعه کنندگان است و تشخیص دلیل یا دلایل بروز مشکلات تنفسی که مطمئنا در هواست، در حیطه ی وظایف و عملکرد این مرکز نیست.

وی اضافه کرد: هیچ شکی نیست که این مشکل به علت وجود ذرات آلرژی زا در هواست و البته نه تنها یک علت، بلکه عوامل متعددی موجب بروز چنین پدیده ای شده اند اما بررسی ریشه ای و دقیق این موضوع بر عهده ی سازمان محیط زیست استان است.

ایدنی گفت: مطمئنا این مشکل، حملات آسمی است و مواد حساسیت زا و آلاینده ها قطعا نقش دارند اما میزان اش را نمی دانیم و تا رسیدن به نتیجه ی قطعی، از بیان هرگونه احتمال و حدس در این زمینه خودداری خواهد شد.

او در پاسخ به اسیدی بودن باران و بروز این پدیده به علت بارش باران های اسیدی، ضمن رد امکان اسیدی بودن باران اظهار داشت: باران های اهواز اسیدی نیست؛ زیرا هیچ گونه شواهدی دال بر تاثیر بد این باران بر گیاهان، پرندگان و حتا پوست و چشم انسان مشاهده نشده است؛ در حالی که باران اسیدی نه فقط ریه ی انسان بلکه تمام اعضای وی از جمله چشم و پوست را نیز درگیر می کند، باعث مرگ و میر حیوانات و نابودی گیاهان می شود.

او ضمن تایید تاثیر عوامل جانبی مختلف در بروز و شدت آلرژی گفت: کنوکارپوس یک گیاه غیربومی است که حتا پرندگان نیز به سختی با آن ارتباط بر قرار می کنند اما باید توجه داشت که گیاهان بومی ای مانند علف شور و تاج خروس وحشی نیز آلرژی زا هستند؛ پس در تایید یا رد ارتباط کنوکارپوس با این پدیده نمی توان به آسانی اظهار نظر کرد.

اسماعیل ایدنی همکاری بیمارستان های دانشگاهی و غیردانشگاهی را در مدیریت این پیشامد بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: بیمارستان های گلستان، امام و ابوذر بیشترین آمار مراجعه کنندگان را در بین بیمارستان های علوم پزشکی داشته اند و بیمارستان امیر المومنین و نفت در رده ی چهارم و پنجم پذیرش مراجعه کنندگان بوده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه گفت: با توجه به پیشینه ی بروز این مشکل در استان، پیش بینی های لازم برای مدیریت این پدیده صورت گرفته بود و لذا تمام مراکز درمانی زیر نظر علوم پزشکی و غیر دانشگاهی با تمام ظرفیت و به خوبی از عهده ی این مهم برآمدند.

وی در خصوص تفاوت فراوانی آسم در استان و سایر شهرهای کشور گفت: در حال حاضر دو پژوهش با موضوع فراوانی آسم در کودکان و فراوانی آسم در بزرگسالان در حال انجام و پیگیری است که نتیجه ی آن در چهار ماه آینده ارائه خواهد شد.

ایدنی با ذکر این موضوع که اغلب مراجعه کننده گان، نه بیماران آسمی و تنفسی بلکه کسانی بوده اند که سابقه ی هیچ گونه مشکل یا بیماری تنفسی را نداشته اند بیان داشت: این که بیان می کنند این بارش مشکلات بیماران آسمی را دو چندان کرده صحیح نیست و اگر بیماری آسمی ای هم مراجعه کرده به علت قطع خودسرانه ی مصرف دارو یا مشکلاتی از این قبیل بوده؛ اذا توصیه می شود بیماران مبتلا به آسم بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای شان را قطع نکنند تا با چنین مشکلی مواجه نشوند.

دکتر ایدنی ضمن تایید کمبود تخت در مراکز درمانی استان تسریح کرد: مجموعا 3 هزار تخت در بیمارستان های استان وجود دارد و مراکز درمانی استان با کمبود تخت مواجه هستند اما در طول این 5 روز هیچ بیمارستانی از پذیرش بیماران خودداری نکرده است و چون به تعداد مراجعه کنندگان پرسنل نداشتیم، از کلیه کادر درمانی نظیر بهیار ها و پشتیبانی که با تجربه و آموزش دیده بودند در مدیریت این بحران کمک گرفتیم تا از پس این موضوع برآییم.

وی همچنین در خصوص میزان هزینه ی دریافت شده از مراجعه کنندگان ناشی از مشکلات تنفسی به مراکز درمانی استان اعلام کرد: هزینه ی دریافتی طبق تعرفه ی معمول اتخاذ شده اما برای بیمارانی که کارت سبز برای شان صادر نشد و سرپایی درمان شدند، هیچ هزینه ای اخذ نشد.

ایدنی ادامه داد: از بیمارانی که کارت سبز تشکیل دادند و بستری شدند، هزینه ی درمان و دارو مطابق تعرفه ی معمول طرح تحول اتخاذ شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور بروز پدیده ی تنگی نفس پس از نخستین بارش را مختص اهواز نداشت و گفت: در کشورهای انگلیس، امریکا و کانادا نیز بروز مشکلات تنفسی پس از نخستین بارش مشاهده شده و در چند روز گذشته، در بصره نیز حدود 480 نفر پس از نخستین بارش راهی بیمارستان شدند.

ایدنی اضافه کرد: این پدیده امکان دارد برای بار دوم اما در شدتی کمتر، با بارش دومین باران بروز کند، به همین خاطر کلیه ی تمهیدات لازم در این زمینه نظر گرفته شده است.

شایان ذکر است در 5 روز گذشته طبق آمار ارائه شده، 17 هزار و 76 نفر به علت مشکلات تنفسی ناشی از نخستین بارندگی پاییزی در مراکز استان پذیرش شدند که تنها 12 هزار و 643 نفر در مراکز درمانی شهر اهواز بوده است.

از این تعداد 155 نفر در بخش معمولی و 19 نفر در بخش ویژه (آی سی یو) بستری شدند؛ یعنی 60 درصد آن ها به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند، 40 درصد بستری موقت و درصدی کمی نیاز به بستری بیش از 48 ساعت داشتند، اما تا کنون مورد فوتی ناشی از این مشکل در هیچ یک از مراکز درمانی استان مشاهده و یا گزارش نشده است.






















کامبیز معصومی رییس بیمارستان امام خمینی با اشاره به تاثیر فعالیت های صنعتی و تغییر بافت گیاهی استان در بروز آلرژی در بین مردم خوزستان گفت: این بیماری، مشکلی مزمن در هوای استان است اما طی دو سه سال اخیر، چندین پدیده همزمان شده اند؛ فعالیت صنایع و بافت صنعتی ای که اهواز با آن روبروست و گاهی پدیده ی وارونگی هوا را به همراه دارد به همراه تغییر بافت گیاهی که موجب گرده زایی بیشتر می شود و بارش باران آن را تشدید می کند، از جمله عوامل تشدید کننده ی این بیماری در استان هستند.

وی در ادامه گفت: بیمارستان امام 490 تخت مصوب دارد اما تنها در یک روز 600 نفر مراجعه کننده داشته است که البته با مدیریت صحیح، نسبت به درمان و رسیدگی به تمامی مراجعه کنندگان اقدام شد.






مهران حکیم زاده رییس بیمارستان ابوذر اهواز نیز شدت مراجعه ی کودکان را نسبت به مراجعات بزرگسالان کمتر خواند و گفت: نسبت به روزهای پیش از بارش مراجعه ی کودکان بیشتر بوده است در حالی که نسبت به والدین شان، آمار کمتری را شامل می شدند.

حکیم زاده اضافه کرد: با افزایش تعداد پرسنل و پزشک سعی کردیم حداکثر امکانات را به بیماران ارائه بدهیم لذا تمامی امکانات برای مدیریت این پدیده بسیج شده بود و در زمینه ی ارائه ی خدمات هیچ مشکلی نداشتیم.

عکس: وب دا


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار