اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
فرشیدخدادادیان
دبیر کمیته روزنامه نگاران زاگرس تبار 
ستاد حامیان دولت تدبیر و امید


همه همکارانی که صبح یکشنبه میزبان رئیس جمهور در غرفه های خود یا در فضای نمایشگاه بودند با سکوت خود شاید یک سوال مشترک از رئیس دولت تدبیر و امید داشتند و آن هم ضرورت شفافیت در برخورد با فعالان مطبوعاتی بود.هنگامی که رئیس جمهور ضمن دلجویی از همسر احسان مازندرانی روزنامه نگار بازداشت شده در روزهای پیش از گشایش نمایشگاه مطبوعات،از وی خواست برای قوه ی قضائیه نامه ای بنویسد و خود هم بر پیگیری موضوع روزنامه نگاران بازداشت شده تاکید کرد،فعالان مطبوعاتی دلگرم شدند از اینکه ایشان با تدبیر خاص خود از موضوعات حوزه روزنامه نگاری مطلع و از طریق وزارتخانه مربوطه پیگیر موارد هستند.خصوصاً اینکه لحن رئیس جمهور و صراحت وی در بیان دیدگاههایش اندکی متفاوت از آرامش بیان همیشگی وی بود،که اتفاقا لازم و ضروری می نمود.
هرچند برخی از دلواپسان مدعی نفوذ سعی کردند با تکیه بر اینکه اسماعیل سماوی،فعال رسانه ای و خواهرزاده دکتر روحانی نیز جزو لیست بازداشتی ها بوده،بیان مطالبات جامعه مطبوعاتی را از سوی جمهور و منتخب مردم به موضوعی شخصی و خانوادگی تقلیل دهند،کیست که نداند موضع دولت تدبیر و امید در خصوص فضای باز مطبوعاتی و آزادی بیان و آزادی پس از بیان چیست؟!
رییس جمهور در سخنرانی خود،بر القای امید در جامعه در فضای پسا تحریم و این نکته که یاس آفرینی و سلب اعتماد مردم،عملی ضد انقلابی است و مطبوعات باید مظهر اعتدال و عقلانیت و دوری از افراط باشند،بازتاب قابل توجه داخلی و خارجی و مایه ی امیدواری اهالی رسانه شد.اما نکته مهمی که ایشان برآن تاکید کردند،حلقه مفقوده فعالیت صنفی در حوزه مطبوعات یعنی برخورداری از نهاد رسانه و شفافیت قانون مطبوعات بود.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه برای هر کشوری مهم‌تر از داشتن رسانه‌ها،برخورداری از نهاد رسانه است،بدترین جوانمرگی را جوانمرگی رسانه دانست و تصریح کرد؛تعطیل و توقیف باید آخرین واژه های مرتبط با رسانه باشد 
نکته مهم این است که ما همانطور که نیازمند نهاد رسانه هستیم،نیازمند نظام مطبوعاتی شفاف، روشن و قانونمند نیز هستیم و همانگونه که رئیس جمهور گفت؛اگر قانون روشن باشد هر روز جمعی با بدست آوردن یک کلمه و جمله نمی توانند با حقوق و آزادی مطبوعات بازی کنند.
این نکته قابل تامل است که ما نیازمند یک نظام و در کنار آن نهاد قانونی مطبوعاتی هستیم که قوانین و مقررات یکسانی در مواجهه با همه رسانه‌ها داشته باشد،چرا که برابری در مقابل قانون، از اصول افتخارآمیز قانون اساسی و اصول خدشه‌ناپذیر و افتخارآمیز دین ماست.
واقعاً معنا ندارد رسانه ای برای همیشه حاشیه امنیت داشته باشد و یا به جای اطلاع رسانی، نقش پلیس مخفی را نیز ایفا کند و شما از محتوای آن آگاه شوید که فردا چه کسی بازداشت خواهد شد و کجا تعطیل می‌شود و یا آبروی چه کسی ریخته خواهد شد.
دکتر روحانی با بیان اینکه آگاهی‌بخشی مسئولیت انقلابی نشریات ما است ، تصریح کرد: انقلاب اسلامی واقع شد تا جان، آبرو و اموال مردم محفوظ باشد، انقلابی بودن به معنی دروغ گفتن و تهمت زدن به دیگران و مخدوش کردن چهره بزرگانی نیست که در انقلاب ،دوران دفاع مقدس و دوران سازندگی و تا امروز برای کشور زحمت کشیده‌اند.
دکتر روحانی با تأکید دوباره بر اینکه به همه رسانه‌ها باید در برابر قانون یکسان نگریسته شود، گفت: اگر همه رسانه‌ها در کشور، در برابر قانون یکسان بودند، کشور ما انقلابی خواهد بود و اگر خلاف این باشد، مسیر ما بر خلاف انقلابی‌گری و برخلاف مسیر حاکمیت اخلاق بر جامعه است.
رییس جمهوری با بیان اینکه همه باید در برابر قانون یکسان باشند و دستگاه قضایی ما باید مامن جامعه و پایگاه امن مردم باشد، تصریح کرد: اگر مردم از بخش‌های مختلف نظام از دولت، از رسانه‌ها، از عالمان و از هر جای دیگر هم ناامید شدند نباید وضع به گونه‌ای باشد که از دستگاه قضا ناامید شوند.این بسیار مهم است که مردم احساس عدالت و امنیت و برابری در برابر قانون کنند . مردم باید در برابر همه دستگاه‌ها و نهادهای نظام چنین احساسی کنند اما دستگاه قضا در این بین جایگاه ویژه‌ای دارد.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه در این فضا،رسانه‌های ما باید احساس مسئولیت بیشتری کنند، گفت:امروز بیش از همیشه نیاز به خلق امید در جامعه داریم و القاء و تزریق این امید به فضای جامعه در وهله اول بر عهده رسانه ها و از جمله رسانه ملی است.
رییس‌ جمهوری با بیان اینکه ملت ایران در 26 ماه گذشته کار بزرگی کرد،افزود:اقتصاد جامعه از پیش از انقلاب اسلامی بیماری‌هایی داشت و پس از انقلاب نیز تحریم به عنوان یک بیماری جدید که ابتدا محدودتر بود و بعد دامنه وسیع‌تری پیدا کرد، به بیماری‌های اقتصاد اضافه شد. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که رفع تحریم‌ها نمی‌تواند، همه بیماری‌های دیگر اقتصاد کشور را درمان کند.
رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه باید انتقاد سازنده را بیاموزیم و آموزش دهیم،گفت:باید امید را به جامعه تزریق کنیم و به گونه‌ای عمل کنیم که آینده بهتری در پیش رو باشد، چرا که اگر امید نیافرینیم، سرمایه به اقتصاد کشور جذب نشده و اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های بلند مدت اجرا نخواهد شد.
در مجموع تامل در سخنان رئیس جمهور و منتخب مردم در آیین افتتاح نمایشگاه مطبوعات نویدبخش آینده بهتر برای روزنامه نگاری ایران در دوران پسابرجام است.حرفه ای که در دیار ما نه محصول توسعه مدنی بلکه راهکاری برای کسب توسعه است و بدون شک در این راهبرد استراتژیک،بازنگری قانون مطبوعات و تحکیم نهاد مطبوعات از ضروریات است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار