شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۲
دکتر محمد كيانوش راد در نمايشگاه مطبوعات
کیانوش راد یادآور شد: انتقاد و حتا اعتراض ، از هر شخص و مقامي ،با رعايت قانون حق هر كسي است. انتقاد از ريس جمهور و يا رياست قوه مقننه نبايد باعث برخورد با منتقدان شود.
دکتر محمد كيانوش راد در نمايشگاه مطبوعات تالار گفتگو که به دعوت هفت نامه پايتخت كهن صورت گرفته بود گفت: مطبوعات در  جامعه ما همواره در فشار بوده اند و همواره براي آگاهي بخشي هزينه هاي سنگيني پرداخته اند . 

به گزارش خبرنگار اعزامی شوشان به محل نمایشگاه مطبوعات ؛ این استاد دانشگاه بیان داشت: مطبوعات نقش مهمي در گذار به دموكراسي ايفا مي كنند. با توجه به گسترش فضاي ديجيتال ، و شبكه هاي مجازي ، مطبوعات بايد در جهت جذب و حفظ مخاطبان تلاش كنند.

جذابيت ، حقانيت ، عقلانيت  سه محور اساسي در كار مطبوعاتي بايد باشد

نماینده مردم اهواز در مجلس ششم گفت: با توجه به گسترش كانال هاي ارتباطي ،و كم شدن جامعه هدف و مخاطبان ،  مطبوعات بايد راه هاي نو براي جذب و حفظ مخاطبان را برنامه ريزي كنند. حقانيت ، و توجه رسانه به انتشار اخبار درست و قابل اعتماد ،  در اعتماد يابي مخاطبان نقش اساسي دارد.  

کیانوش راد یادآورشد: اهالي رسانه با در نظر داشتن عقلانيت در انتشار اخبار و تحليل ها و با توجه به مصلحت هاي عمومي و منافع ملي و هنجارهاي اخلاقي ، در مسير همبستگي ملي گام بردارند.مفهومي درست را نبايد به ابزار  و روشي نادرست و براي دستيابي به اهدافي نادرست تر بكار برد. 

وی اضافه کرد: نفوذ در همه جا و هميشه بوده و خواهد بود . اينها امر تازه اي نيست و هميشه بايد هوشيار بود. وظيفه دستگاههاي ذيربط كشف و خنثي سازي اينگونه مسايل است. اما استفاده ابزاري از آن براي برخورد با مخالفان  نخ نما شده شده است. 

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: گفته اند "البينه علي المدعي "  آنها كه اخيرا خبرنگاران را دستگير كرده اند ، بايد با دلايل متقن و واقعي ، اين مساله را توضيح دهند . طبق قانون اساسي همه بايد پاسخگو باشند.

کیانوش راد یادآور شد: انتقاد و حتا اعتراض ، از هر شخص و مقامي ،با رعايت قانون  حق هر كسي است. انتقاد از ريس جمهور و يا رياست قوه مقننه نبايد باعث برخورد با منتقدان شود. 

در دولت قبل نمي شد در مورد مسايل هسته اي سخن گفت. 

این عضو نماینده اداوار مجلس ادامه داد: در دولت قبل امكان بحث در مورد پرونده هسته اي و روند كارآن هم مشكل بود ، چه رسد به نقد و انتقاد. اما در دولت روحاني مخالفت و اعتراض و حتا اتهام و توهين مورد حمايت قرار مي گيرد. روزنامه هايي كه بصورت زنجيره اي نمايشگاه را تحميل كرده اند خودشان ضرر مي كنند. 

وی بیان داشت: اگر اصلاح طلبان نمايشگاهي را تحريم كنند فورا اتهام وابستگي مي خورند.از نظر برخي ،  تحريم بد است مگر آنكه آنها تحريم كنند. ادعاي تقلب در انتخابات بد است ، مگر آنها ادعاي تقلب داشته باشند. 

کیانوش راد تصریح کرد: اصول گرايان افراطي و برخي روزنامه هايشان چنان بي اخلاقي مي كنند كه بهتر است اصول گرايان معتدل ، نام اصول گرايي را از روي خود بردارند و برچسب ديگري براي خود برگزينند. 

با مطبوعات آزاد ، فساد كنترل خواهد شد

این استاد دانشگاه بیان داشت: مطبوعات نكته سنج و آزاد و مستقل هستند كه مانع فساد در كشور خواهند شد. نمي توان انتظار برخورد با فساد را داشت اما نگهبانان سلامت جامعه ، يعني مطبوعات با محدوديت ها مواجه باشند. معيار هرگونه برخوردي بايد قانون باشد. 

وی ادامه داد: هركس ادعاي عدالت طلبي را دارد ، چه اصول گرا و چه اصلاح طلب تنها با رعايت قانون است كه مي توان عدالت را در جامعه و دولت نهادينه كرد . دستيابي به عدالت ، بدون رعايت قانون ، اولين گام بسوي فساد خواهد بود. 

مطبوعات رسالت تقويت جامعه مدني را دارند

کیانوش راد اضافه کرد: مطبوعات با تقويت و رشد آگاهي مردم ، و با تقويت جامعه مدني ، جامعه را از تعدي دولت ها حفظ مي كند. جامعه مدني قوي ، جامعه اي منتقد و مشاركت جو است و دولت قوي و مبتني بر خواست و اراده مردم ، دولتي پاسخگو ، كارآمد و توسعه گرا است. 

وی تصریح کرد: در شرايط ضعف جامعه مدني ،و ضعف رسانه ها ،  دولت ها و حكومت ها ، به سوي ديكتاتوري و خودسري و استبداد پيش مي روند و تنها مگر، مردم و جامعه مدني ضعيف شانس داشته باشد كه بجاي حكومتي استبدادي و سركوب گر ، حكومتي توسعه گرا و كارآمد بر سر كار آمده باشد.
 
نماینده مردم اهواز در مجلس ششم گفت: جامعه اي اسلامي است كه سخنرانان بدون لكنت زبان بتوانند سخن بگويند و خبرنگاران بدون هراس ، مطلب بنويسند. در نگاه ديني ما ، مسولان جمهوري اسلامي همه قابل نقد اند ، همه بايد پاسخگو باشند ، همه در برابر قانون برابر هستند ، همه احتمال اخذ تصميم اشتباه دارند. 

وی ادامه داد:شنيده شده ريس دولت قبل براي پاسخگويي در دادگاه حاضر نشده است ، اينها كه دم از اسلام مي زنند ، آيا نشنيده اند كه امام علي در برابر شكايت يك يهودي به دادگاه رفت و در برابر احترام غير عادلانه قاضي حتا اعتراض كرد.  

کیانوش راد اضافه کرد: انوقت در دولت هم مي گفتند خط قرمز ما ، برخي افراد هستند. خط قرمز همه از شخص اول كشور تا عادي ترين فرد قانون است.

مي گويند تنور انتخابات بايد گرم  شود ، اما نان پخته بدست آيد نه نان سوخته 

وی ادامه داد: كسي گفته است تنور انتخابات خبرگان بايد گرم شود اما نان پخته بايد در آورده شود نه نان سوخته. اينها انتخابات را هم خوب مي دانند مشروط به آنكه بنفع آنان باشد. در حاليكه در يك انتخابات آزاد ، اصلاح طلبان به هر نتيجه رضايت خواهند داشت. 

اكثريت نمايندگان مجلس فعلي تغيير خواهند كرد
 
این استاد دانشگاه اضافه کرد: مردم مجلسي ملي ، مستقل ، و مخالف فساد مي خواهند. مجالس چند دوره اخير ، در برابر دولت قبل جرات مخالفت نداشتند و نسبت به تخلفات مختلف سكوت كردند. 

وی تاکید کرد: تنها مجلس قوي است كه در راس امور خواهد بود. با توجه به واقعيت هاي موجود و برغم مشكلات اقتصادي ، نگاه مردم در جهت حمايت از دولت آقاي روحاني است . اگر دولت روحاني حتا مساله هسته اي را به سرانجامي هم نمي رساند ، باز هم به دولت اعتماد داشتند و قبول داشتند كه دولت نهايت تلاش خود را كرده است. حالا كه موفق هم شده است و فضا و جو منفي عليه ايران را در دنيا برداشته است. اصول گرايان افراطي هم ، بهتر است راي مردم را بپذيرند و اگر هم با خواسته هاي مردم موافق نيستند  مخالفت هاي خود را با استدلال و با روش هاي اخلاقي مطرح كنند ، شايد مردم حرف آنان را بشنوند. 

نماینده‌ای که از دولت پاکت بگیرد از آن دولت می‌ترسد

کیانوش راد ادامه داد: اصولگرایان باید واقع‌بین باشند و حتی اگر رأی مردم را تزیینی می‌دانند به آن احترام بگذارند و پایبند به رأی ملت باشند.به نظر من باید به جای مبارزه با مفسد، با فساد مبارزه کرد. اگر هر فردی، چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا، به بهانه و نام عدالت، قانون را نادیده بگیرد اولین قدم را به سوی فساد برداشته است.

 اجرای قانون بد بهتر از اجرا نکردن قانون است.

وی بیان داشت: احمدی‌نژاد در دوران خود بزرگترین توهین را به مجلس انجام داد؛ ولی برخی نمایندگان از او می‌ترسیدند چون عده‌ای از معاون اول وی پاکت گرفته بودند. نماینده‌ای که از دولت پاکت بگیرد از آن دولت می‌ترسد.

 نماینده‌ای که دستش می‌لرزد حتما بده‌بستانی داشته است.

کیانوش راد ادامه داد: شنیده‌ام که چند بار احمدی‌نژاد را به دادگاه احضار کرده‌اند ولی وی حاضر نشده است. اینها همان کسانی هستند که می‌گفتند می‌خواهند اسلام را به جهان صادر کنند.

وی در پایان گفت: احمدی‌نژاد فردی بود که به جای اینکه بگوید خط قرمز من قانون و اسلام است می‌گفت خط قرمز من اطرافیانم هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار