اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
رئیس بخش جراحی فک و صورت مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز از انجام اولین جراحی بازسازی شکستگی کاسه چشم با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی در کشور خبر داد

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز، دکتر شاهرخ رئیسیان اظهارکرد: استفاده از پرینتر سه بعدی در جراحی ها چندسالی است که وارد علم پزشکی شده است و در رشته ایمپلنتولوژی نیز به صورت گسترده تری از این روش برای ساخت روکش های دندانی استفاده می شود.

وی ادامه داد: در جراحی فک و صورت روش های مختلفی وجود دارد که بتوان شکستگی های صورت را به شکل قرینه بازسازی کرد. گاهی ممکن است در عمل ترمیم این شکستگی ها، تعداد لوازم مورد استفاده جهت ثابت نگاه داشتن استخوان های آسیب دیده بالا باشد و بعد از عمل نیز قرینگی برقرار نشود. بنابراین شکستگی های صورت باید به گونه ای بازسازی شود که با سمت مقابل و سالم صورت قرینه باشد. لذا باید از روشی استفاده کرد که ضمن ترمیم شکستگی، بهترین نتیجه را در برقراری قرینگی حاصل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با بررسی های انجام شده، امکان خطا و عدم داشتن معیار و مقیاس مناسب در جراحی به روش های قدیمی باعث شد این ایده برای کاهش خطا در بازسازی شکل بگیرد و برای عمل های جراحی آینده معیاری مناسبی ایجاد شود.

رئیسیان اظهارکرد: با توجه به این که بیشتر شکستگی های کاسه چشم به صورت یکطرفه رخ می دهد، این تیم جراحی برآن شد برای بازسازی این شکستگی ها، به تصویر سه بعدی کاسه چشم سالم که به صورت مهندسی معکوس و با تکنولوژی پرینتر سه بعدی وCT SCAN صورت بیمار به دست آمده بود، استناد و از آن برای ترمیم کاسه چشم شکسته شده استفاده کند.

وی ادامه داد: طبق یک برنامه نرم افزاری، قالب حدقه چشم سالم بیمار ساخته و با چشم آسیب دیده مقایسه شد. سپس لوازم بازسازی موردنیاز با توجه به نوع شکستگی ساخته شدند. در این روش مش(توری) تیتانیوم با استفاده از کارآیی پرینتر سه بعدی ساخته شده و در حین جراحی در ناحیه شکستگی قرار گرفت تا ضمن ترمیم ناحیه آسیب دیده، قرینگی را در دو طرف صورت ایجاد کند
.
این جراح فک و صورت عنوان کرد: میزان ایجاد قرینگی با این روش بالاتر از روش های معمول بازسازی این نوع شکستگی ها بوده است به طوری که جراحی بیمار دچار شکستگی کاسه چشم که توسط تیم جراحی فک و صورت مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز انجام شد، نتایج موفقیت آمیزی را به دنبال داشته است.

رئیسیان تصریح کرد: طرح و ایده انجام عمل جراحی ترمیم شکستگی اوربیت(بازسازی کاسه چشم) برای اولین بار با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی در مهرماه سال گذشته توسط دکتر مهدی حیدری زاده رزیدنت جراحی فک و صورت این مرکز شکل گرفت و این پروژه پس از مشورت با تیم پزشکی، با همکاری دکتر فلاحی و تیم مهندسی به سرپرستی مهندس وحید سلطانی در آبان ماه امسال کلید خورد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار