شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
سپهر گفت: امروز عرضه کتاب بر تقاضای کتاب پیشی گرفته است و افراد در کمتر از 20 درصد فضای کتاب خانه ها مشغول مطالعه هستند لذا نیاز ما در حال حاضر مطالعه است؛ نیازی که صدا و سیما و رسانه ها در شناساندن آن به مردم بسیار تاثیر گذارند.
شوشان-سپیده اسکندری: نشست خبری کتابخانه های عمومی استان خوزستان در سالن همایش اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار شد.

به گزارش شوشان حجت‌الاسلام سید لطف‌الله سپهر پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات اظهار کرد: رسانه ها باید توجه به کتابخوانی را به عنوان یک اولویت نیاز و ضرورت مورد توجه قرار دهند.

وی گفت: امروز عرضه کتاب بر تقاضای کتاب پیشی گرفته است و افراد در کمتر از 20 درصد فضای کتاب خانه ها مشغول مطالعه هستند لذا نیاز ما در حال حاضر مطالعه است؛ نیازی که صدا و سیما و رسانه ها در شناساندن آن به مردم بسیار تاثیر گذارند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان خوزستان در ادامه با اشاره به تعداد کتاب های موجود در سطح استان آن را ناامید کننده خواند و بیان داشت: در سطح استان حدود 2 میلیون و 398 هزار و 480 جلد کتاب موجود است؛ به عبارتی برای هر صد نفر خوزستانی 52 جلد کتاب موجود است که به نسبت شاخص های 1404 سند چشم انداز رقم بسیار ناچیزی است. 

سپهر ادامه داد: 3200 باب کتابخانه در کل کشور وجود دارد. از این تعداد، میزان کتابخانه های عمومی در سطح استان در حال حاضر 217 باب است که تا پایان امسال قرار است به 224 باب برسد.
او جایگاه خوزستان را در بحث کتابخوانی در سطح کشور رضایت بخش اعلام کرد و گفت: خوزستان از لحاظ تعداد اعضای عضو کتابخانه در کشور مقام نخست و از لحاظ تعداد کتابخانه ها در کشور مقام دوم را دارد.

 حجت الاسلام سپهر تعداد افراد عضو کتابخانه های عمومی استان را 176 هزار و 406 نفر اعلام کرد.

در خوزستان به ازای هر 21 هزار نفر یک کتابخانه وجود دارد و فضای مطالعه ی کتابخانه ها در کشور 512/23 متر مربع و در استان خوزستان 700/95 متر مربع است یعنی به ازای هر شهروند خوزستانی بیش از 2 متر و 8 سانتی متر سرانه فضای مطالعه است که از این نظر خوزستان پس از استان های اصفهان و آذربایجان شرقی رتبه ی سوم کشوری را داراست.

سپهر گفت: در کنار کتابخانه های عمومی استان، می توان به مرکز کتابخوانی نابینایان استان خوزستان اشاره کرد که از نظر امکانات سخت افزاری، نرم افزاری و وجود نسخ ویژه ی نابینایان از مراکز مهم در زمینه ی کتابخوانی است. و هم چنین باید از وجود 180 مرکز مطالعه کودک نیز نام برد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان خوزستان از کلنگ زنی چهار پروژه در سطح استان خبر داد و اظهار کرد: در سال جاری 4 کتابخانه در سطح استان کلنگ زنی شد که سه باب آن ها در حاشیه اهواز در ملاشیه، منبع آب و غیزانیه و یکی هم در باوی بوده است.

او خاطر نشان کرد: 8 مجوز کلنگ زنی کتابخانه در سال گذشته و 4 مجوز در سال جاری صادر شده است و در مجموع 17 کتابخانه در حال ساخت و توسعه هستند.

وی در خصوص بازسازی کتابخانه های موجود در استان بیان داشت: سال گذشته 18 کتابخانه در سطح استان در سردشت دزفول ، ایذه، بهبهان، امیدیه، آبادان، خرمشهر، شوش، شوشتر بازسازی شد.


سید لطف الله سپهر شرایط موجود در کشور از نظر فضا و مطالعات را غیر ایده آل خواند گفت: خوزستان از لحاظ رتبه بندی جزو گروه ب رتبه بندی کتاب خانه های کشور است و با توجه به این شرایط به گونه ای است که رتبه ی الف در کشور وجود ندارد، رتبه ی قابل قبول و رضایت بخشی است.
او همچنین به ضرورت ساخت کتابخانه ی مرکزی در شهرهای استان اشاره کرد و اذعان داشت: بعضی شهرها نیاز به ساخت کتابخانه مرکزی دارند، ساخت کتابخانه ی مرکزی در آبادان، خرمشهر، شوش، شوشتر و بهبهان ضروری است و ضرورت دارد به این موضوع توجه و اهتمام شود.

حجت‌الاسلام سید لطف‌الله سپهر در ادامه ضمن گلایه از صنایع موجود در استان در توجه به بخش کتاب خوانی تسریح کرد: باعث تاسف است که در حالی که کتابخانه ها یکی از مراکز رشد ارتقای سطح کیفی جامعه هستند، صنایع در مناطق تحت پوشش شان و سبد رفاهی شان، در کنار مسجد و مدرسه، کتابخانه را نمی بینند.

وی کوتاهی شرکت نفت در امر فرهنگ و توسعه ی کتابخوانی را از دیگر اجحافات به مردم دانست و گفت: در همه جای ایران هر جا نفت بوده، به کتابخانه و کتابخوانی اهتمام شده و انتظار می رود به همان اندازه که نفت به مسجد و مدرسه و مرکز بهداشت روستایی توجه می کند، فضایی تحت عنوان کتابخانه ها را در سبد رفاهی اش برای مردم در نظر بگیرد.

او همچنین به بدقولی و کوتاهی منطقه آزاد برای ساخت کتابخانه مرکزی اشاره و خاطر نشان کرد: لازم است که استاندار و شهردار در این زمینه وارد شوند و با در اختیار قرار دادن زمینی برای این امر، کار ساخت کتابخانه رد این منطقه را تسهیل کنند. 

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان خوزستان در مورد اختصاص نیم درصد درآمد شهرداری ها به کتابخانه ها گفت: نیم درصد از درآمد ماهانه ی شهرداری متعلق به بخش کتاب و کتاب خوانی است که بایستی صرف توسعه ی فرهنگی استان شود اما در این مدت شهرداری ها بسیار نامهربان بوده اند، بیش از 90 درصد آن ها در پرداخت مطالبات بسیار نامهربان بوده و بعضا نیز با خشونت برخورد کرده اند.

او اضافه کرد: وقتی بی مهری کنی و خشونت کنی این خشونتِ قانونی است و خلاف انتظار است زیرا کتابخانه ها خدمات رسان فرهنگی به هر شهر هستند و در بسیاری نقاط جهان زیر مجموعه ی شهرداری ها  هستند و لذا این رفتار شایسته ی این نهاد نیست و البته اجحاف در حق مردم خوزستان و بی توجهی به توسعه ی فرهنگی استان است.

سید لطف‌الله سپهر مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان خوزستان به بدهی 30 میلیارد تومانی این نهاد از شهرداری های استان اشاره کرد و در این خصوص توضیح داد: شهرداری اهواز از سال 83 تا پایان سال 94، 15 میلیارد تومان و شهرداری های استان حدود 30 میلیارد تومان به نهاد کتابخانه ها بدهکار اند که اگر تنها 30 درصد از این مقدار به این نهاد پرداخت شود، بسیاری از مشکلات از جمله مشکل قبوض برق، خرید کتاب در هفته ی کتاب و برگزاری کلاس های آموزشی برای افزایش معلومات کتابداران حل خواهد شد.

وی تشریح کرد: طبق ماده 6 قانون تاسیس و نحوه ی اداره کتابخانه های عمومی کشور شهرداری ها موظفند هر ماه 5 درصد از درآمد ماهیانه شان را به کتابخانه ها تخصیص دهند اما در سال های اخیر این قانون به خوبی اجرا نشد. و بنابراین در سال 93 تبصره ای زیر آن وارد شد که اگر شهرداری ها این بدهی را واریز نکند، نهاد کتابخانه ها می تواند مبلغ را به خزانه داری کشور اعلام کند و نهاد خزانه داری این مبلغ را از سر جمع اعتبارات شهرداری ها کم و به حساب کتابخانه های عمومی واریز کند. اتفاقی که در سال گذشته اتفاق افتاد. 

سپهر از جمله بدهی کتابخانه مرکزی به شرکت برق را 60 میلیون تومان خواند و گفت: از آن جا که از مرکز کشور اعتباری به استان ها تعلق نمی گیرد، اعتبارات مورد نیاز بایست از محل درآمد نهادهای استانی تامین شود و لذا تنها راه حل برای حل این مشکل دریافت های استانی است. اگر شهرداران مساعدتی بکنند،  وضعیت نامساعد کتابخانه های استان بهبود خواهد یافت.

او خاطر نشان کرد: در هیچ دوره ای وضعیت کتابخانه ها همچون دوره ی دبیر کل جدید در بهترین حال خودش نبوده و در دوران آقای مختار پور بهار خودش را طی می کند؛ با این وجود این اداره تنها اداره کلی است که مستاجر است و ساختمان اداری ندارد و امیدواریم یک ساختمان مازاد دولتی در اختیار این نهاد قرار بگیرد تا از خانه به دوشی در رهایی یابد.

وی از سرانه ی مطالعه در استان اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: وضعیت سرانه در مجموع وضعیت مطلوب نیست. پژوهش های قابل استنادی هم انجام نشده؛ جز پژوهشی که در سال 91 انجام شد و میانگین سرانه مطالعه در کشور را با اضافه کردن ادعیه و قرآن 74 و خوزستان را 86 دقیقه اعلام کرده بود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان خوزستان در در ادامه به برنامه های هفته ی کتاب و کتاب خوانی اشاره کرد و گفت: در این هفته مسابقه ی مجازی سفیران کربلا از طریق شبکه ی کتابخوان و در سه سطح استان، شهرستان و کتابخانه های عمومی برگزار خواهد شد.

او افزود: امروز افتتاح نمایشگاه کتاب اهواز در کتابخانه مرکزی با 20 تا 40 درصد تخفیف و فردا 26 آبان ماه به مناسبت آغاز هفته ی کتاب و سالروز درگذشت علامه طباطباییی عضویت در کتاب خانه های سراسر استان به صورت رایگان خواهد بود.  

26 آبان هم چنین زنگ کتاب و کتابخانه در 3 شهرستان و زنگ استان در کوت عبدالله با حضور مسئولین به صدا در خواهد آمد؛ و کتابخانه رز زرد رامهرمز نیز افتتاح خواهد شد.
27 آبان نشست کتابخوان و معرفی کتاب در هفت دقیقه و 28 آبان مراسم افتتاحیه کتابخانه شهدای 25  فروردین در شوش دانیال برگزار خواهد شد.

جمعه آینده، 29 آبان نیز ایستگاه نذر کتاب در مصلاهای استان برقرار خواهد بود.

حجت الاسلام سپهر از مسئولین، کتابخوان ها، بازاریان، خیرین و متدینینی که کتابخانه دارند و یا کتاب های خوانده  شده دارند دعوت کرد تا در کل استان به کتابخانه ها مراجعه کنند و کتاب های خود را برای ایستگاه های نذر کتاب اهدا کنند.

وی اضافه کرد: 25 جلسه نقد و بررسی کتاب در سطح استان، 11  رونمایی از کتاب در کتابخانه های عمومی استان، 10 شب شعر در 10 شهرستان در کتابخانه های عمومی استان، 19 نمایشگاه کتاب تخفیفی در کتابخانه های عمومی و شعرخوانی کودک، قصه خوانی مادران، شاهنامه خوانی، صنایع دستی، شاهنامه خوانی، جشنواره کودک و نوجوان از جمله دیگر برنامه های هفته ی کتاب هستند.

سپهر همچنین از آغاز به کار نخستین کتابخانه ی مجازی در بهبهان خبر داد و گفت: اگر تمام منابع جور شود، این کتابخانه یک ماه مانده به زمستان افتتاح خواهد شد.
او هم چنین بیان داشت: در صورت استقبال از این کتابخانه، کتابخانه های مجازی در سایر نقاط استان تشکیل خواهد شد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان ضمن اشاره به برنامه های آینده ی نهاد کتابخانه ها از جشنواره ملی شعر نام برد و اذعان داشت: در آذر ماه جشنواره ملی شعر کتاب برگزار می شود؛ در این جشنواره بیش از 490 شعر از 340 شاعر در سه بخش سفید، کلاسیک و شعر کودک از شاعران سراسر استان و از استان های متعدد کشور انتخاب شده اند.

وی افزود: در اسفند ماه همایش ملی جذب برگزار خواهد شد که یک همایش تخصصی است و با حضور بیش از 50 عضو هیئت ملی از سراسر کشور ادامه خواهد یافت؛ این همایش علل و عوامل تخصصی و کارشناسی موانع جذب در کتابخوانی را مورد بررسی تخصصی قرار خواهد داد.
لازم به ذکر است همایش ملی جذب در اسفند ماه سال جاری با حضور آقای مختار پور به عنوان رییس جشنواره و ریاست شورای سیاست گذاری، دکتر رستمی پور رییس اجرایی و خانم پروفسور عصاره دبیر علمی همایش برگزار خواهد شد.





نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار