شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۸۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
رییس شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب خوزستان :
موسوی با بیان این که نقش احزاب در آگاهی دادن و تبیین کردن غیر قابل انکار است گفت: تا داشتن احزاب قدرتمندی که در بدنه ی مردم حضور فعالی دارند فاصله زیادی داریم؛ اما احزاب می توانند با نظارت مانع از انحرافات شوند، به توسعه استان کمک کنند و وفاق و همدلی را با تاکید بر منافع ملی و آرمان های اصیل انقلاب در جامعه ایجاد کنند.
شوشان-سپیده اسکندری: رییس شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب خوزستان گفت: جوامع بشری برای رسیدن به یک جامعه ی مدرن هزینه های زیادی داده اند که از جمله دستاوردهای اش دموکراسی، داشتن احزاب، مطبوعات آزاد و ان جی او ها و سایر اقدامات اجتماعی است؛ به عبارتی تشکیل احزاب حاصل رنج بشری است که سال های سال بین استبداد و آنارشیسمِ حکومت ها دست به دست می شود. 

سید جابر موسوی چهارشنبه شب گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه استان خوزستان ضمن اعلام این مطلب افزود: در حال حاضر برخی از کشورها هنوز در زمینه حاکمیت مدرن به بلوغ نرسیده اند اما در بعضی از کشورها این شیوه به صورت کامل تثبیت شده است.

موسوی تسریح کرد: به دلایل گوناگون، تحزب در کشور ما مظلوم واقع شده و به معنای واقعی موجود در جهان، در ایران حزب نداریم بلکه یک سری تشکل های مقطعی داریم که در یک دوره ای مورد حمایت دولت هستند و در دوره ای از سوی دولت تخت فشار قرار می گیرند.

دبیر انجمن اسلامی معلمان کشور ضمن اشاره به هزینه های دردناکی که ایران برای رسیدن به دموکراسی و آزادی پرداخته گفت: در کشور ما تشکیل احزاب خیلی زود آغاز شد و برای رسیدن به آن تجربه ی دردناکی را پشت سر گذاشتیم و متحمل هزینه های زیادی شدیم اما همواره از یک نکته غافل بوده ایم و آن این که هنوز نتوانسته ایم در قالب دو حزب فراگیر، قوی و باپشتوانه ی مردمی بر دولتمردان نظارت داشته باشیم.

موسوی بر اهمیت وجود قانون و پایبندی به آن برای مهار سیطره ی قدرت ها و دولت ها تاکید کرد و افزود: آن چه امروز نیاز جامعه ی ماست، رسیدن حاکمیت و نخبگان سیاسی و اجتماعی و مردم به این فهم مشترک است که رابطه ی بین دولت و ملت را تنها قانون مشخص کند و همه ی ما تابع قانون باشیم؛ شیوه ای که قدرت را مهار می کند و اجازه ی سیطره دولت ها را نخواهد داد.

وی از نگرش های فرهنگی به عنوان یکی از دلایل فقدان احزاب قوی نام برد و اظهار کرد: یکی از دلایلی که نتوانسته ایم تا کنون احزاب قوی به شکل مستدام داشته باشیم نگرش فرهنگی حاکمان، نخبگان و مردم بوده است؛ نخبگان ما بر اساس شرایط حاکم رفتار های متفاوتی دارند که برخی از آن ها نگاه منفی به احزاب را تبلیغ می کنند و گسترش می دهند و احزاب اصولگرا و اصلاح طلب را رد می کنند اما همین نگاه مستقل آن ها نیز یک گرایش سیاسی محسوب می شود.

او اضافه کرد: به همین جهت ما تا کنون نتوانسته ایم احزاب قوی ای به شکل مستدام داشته باشی و تنها در یک مقطعی شاهد ظهور حزب بزرگی به نام جمهوری اسلامی اما با عمر کوتاه بودیم و پس از جنبش دوم خرداد نیز شاهد تشکیل یک حزب مشارکت بودیم؛ حزبی که توانست بخش قابل توجهی از جامعه را هدف قرار دهد و در واقع یکی از فراگیر ترین احزاب دوران معاصر بود.

رییس شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب خوزستان ضمن اشاره به اهمیت عملکرد احزاب گفت: احزاب اصلاح طلب و اصولگرا بر اساس اساسنامه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و شاید تنها در مرامنامه های قدری با هم متفاوت دارند. این تکثر گرایی شاید از جهتی مطلوب و مثبت باشد اما از جنبه ی دیگر نشان از خود رایی و خودمحوری و ضعف ما در انجام کار گروهی دارد.

وی عملکرد منفی برخی احزاب و تشکل ها را دلیل اصلی دلزدگی مردم از احزاب دانست و گفت: برخی احزاب نتوانسته اند عملکرد مثبتی داشته باشند که باعث دلزدگی مردم شده است. ما به عنوان احزاب اصلاح طلب که دل در گرو دین، میهن، مردم و آزادی داریم امیدواریم روزی برسد که یک حزب فراگیر از جریان اصولگرا و یک حزب فراگیر در قلمرو اصلاح طلبان داشته باشیم.

سید جابر موسوی تشکیل احزاب را در راستای عدم تمرکز قدرت اجتناب ناپذیر خواند و بیان کرد: حزب می تواند مانع از تشکیل حاکمیت یک دست شود و بالطبع با نبود نظارت های موجود، با رشد فساد در حوزه ی اقتصادی و فرهنگی روبرو خواهیم شد.

 او افزود: نمونه ی نبود نظارت و یک دست بودن قدرت را در دولت قبلی مشاهده کردیم و دیدیم که نظام، مردم و دین چه زیان های هنگفتی را متحمل شدند و متاسفانه در آن زمان از پاک ترین دولت، بزرگترین اختلاس ها را شاهد بودیم. 

رییس شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب خوزستان از فراهم کردن بستر مناسب برای هم اندیشی، هم فکری و هم افزایی برای کمک به دولت مردان با عنوان کارکرد دیگر احزاب نام برد و تسریح کرد: باید طیف اصول گرا و هم چنین اصلاح طلب را تشویق کرد تا در قالب تشکل حزب فعالیت کنند و تحت حاکمیت قانون رقابت سالم داشته باشند. 

وی با بیان این که نقش احزاب در آگاهی دادن و تبیین کردن غیر قابل انکار است گفت: تا داشتن احزاب قدرتمندی که در بدنه ی مردم حضور فعالی دارند فاصله زیادی داریم؛ اما احزاب می توانند با نظارت مانع از انحرافات شوند، به توسعه استان کمک کنند و وفاق و همدلی را با تاکید بر منافع ملی و آرمان های اصیل انقلاب در جامعه ایجاد کنند.

موسوی ضمن ابراز نگرانی رد صلاحیت اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو ابراز داشت: نگرانی عدم تایید صلاحیت برخی از کاندیداهای اصلاح طلبان در انتخابات آینده، حس نا امنی را از لحاظ روانی در نامزدها بیشتر کرده است و این درحالی است که برای احزاب اصول گرا چنین دغدغه ای وجود ندارد.

دبیر انجمن اسلامی معلمان کشور اتفاقات رخ داده ی اخیر را مایه ی عبرت سیاسیون و نخبگان به ویژه اصلاح طلبان و اصول گرایان دانست و تسیح کرد: از آن جا که اصلاح طلبان معتقد به نظام و فعالیت در چارچوب نظام و حاکمیت و قانون اساسی هستند، باید با اشراف بر کاستی های موجود، از ظرفیت های قانونی موجود استفاده و از تعمق و گسترش این ظرفیت برای خدمت به کشور و مردم استفاده کنند. 

وی سپس به وظیفه ی خطیر حفظ منافع ملی، میهن و و عمل به آن با در صحنه باقی ماندن اشاره کرد و گفت: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرمانده 8 سال جنگ- آیت الله هاشمی-، همان کسی که امام (ره) در موردش می گویند: «تا انقلاب زنده است، هاشمی زنده است» و حضرت آبت الله خامنه ای بیان می کنند: «هیچ کس برای من هاشمی نمی شود»، احراز صلاحیت نمی شود و ایشان می پذیرد که در چارچوب نظام برای حفظ منافع ملی، میهن و مردم در صحنه باقی بماند.

 رییس شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب ادامه داد: و خاتمی، این سرمایه ی ملی و اجتماعی و محصول جنبش دوم خرداد، که به گفته ی رهبری ستاره ی درخشانی است که بر پیشانی ملت می درخشد، علی رغم همه ی نامهربانی ها در صحنه باقی می ماند و آن حرکت تاریخی رای دادن در انتخابات مجلس را انجام می دهد و از همه مهم تر از آبروی اش می گذرد و رسما و کتبا از عارف، نماینده ی اصلاح طلبان درخواست می کند که برای مردم، دین و نظام، به نفع کسی کناره گیری کند که خواستگاهش اصول گرا اما مواضع اش اسلاح طلبانه است. و اتفاق مبارک دیگر، حرکت اخلاق مدارانه ی دکتر عارف و پذیرش کناره گیری از سوی وی بود.

وی حرکت در چارچوب خط مشی های شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان را ضروری دانست و بیان کرد: از تمام عزیزانی که تحت لوای اصلاح طلبی پذیرفتند متحمل هزینه و وارد میدان شوند قدردانی کرده و صمیمانه درخواست می کنیم با در نظر گرفتن این الگو و خط مشی های شورای هماهنگی احزاب و شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان اقدام نمایند.

دبیر انجمن اسلامی معلمان کشور در ادامه اتحاد و خرد جمعی را عامل موفقیت احزاب با هر سمت و سویی خواند و گفت: تجربه به ما نشان داده است که هرگاه احزاب اصلاح طلب و حتا اصولگرا با یکدیگر متحد شده و فردگرایی را کنار گذاشته و تابع خرد جمعی بوده اند، موفقیت های خوبی حاصل شده است.

او افزود: پیشنهاد می کم اصلاح طلبان متحد شوند تا آرای مردم هدایت شود و انتخاب بهتری صورت بگیرد؛ شاید اگر در سال 84 کاندیداهای ما اجماع می کردند آن بلای 8 ساله بر سر مردم نزول نمی کرد. 

سید جابر موسوی در خصوص نحوه ی تشکیل و عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان استان خوزستان تسریح کرد: این شورا در تابستان سال گذشته در کنگره بزرگ اصلاح طلبان استان در اهواز که متشکل از 23 حزب(نمایندگان احزاب) و شخصیت های حقیقی بود تشکیل شد؛ که در آن 20 نفر به عنوان شورای راهبردی اصلاح طلبان انتخاب شدند؛ بیشتر این افراد از اعضای شورای مرکزی احزاب یا دبیران احزاب بودند؛ و در نهایت در نخستین جلسه ی شورا کیانوش راد به عنوان رئیس شورا انتخاب شد.

او انتخاب کاندیدا ها در حوزه را منوط به تصمیم اصلاح طلبان هر حوزه دانست و گفت: در دیدار با دکتر عارف، رییس شورای سیاست گذرای کشور، ایشان تشریح کرد که تصمیم گیری در خصوص انتخاب کاندیداها به عهده ی اصلاح طلبان همان حوزه ی انتخابیه است و کار شورای عالی سیاست گذرای، تنها کمک به راه اندازی شورای عالی اصلاح طلبان در شهرستان ها و رفع اختلاف است، در صورتی که وجود داشته باشد.

موسوی ضمن اشاره به پیشبرد پروسه انتخابات و نیز بستر سازی مناسب و تشکیل جلسات با نخبگان و اقشار مردم یه عنوان دو وظیفه ی اساسی شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب افزود: همه ی تلاش شورای عالی سیاستگذاری و شورای هماهنگی اصلاح طلبان ایجاد همدلی، وحدت و اتقاق نظر پیرامون امر مهم انتخابات و رایزنی با حامیان دولت( اعتدالیون ) و نیروهای مستقل و همراه خواهد بود.

رییس شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب خوزستان در خصوص وجود اختلاف سلیقه و نظر در بین اصلاح طلبان اظهار کرد: اختلاف سلیقه امری طبیعی است؛ وجود دارد و خواهد داشت اما از طریق مکانیزم گفته شده در شورای عالی سیاست گذاری باید به یک تصمیم واحد برسیم.

او به در ادامه از حق انتخاب به عنوان حقی خدادادی یاد کرد و گفت: از نظر فکری باور داریم که انسان ها بر اساس حقی که خداوند به آن ها داده آزادند تا مسیر زندگی سیاسی و اجتماعی شان را انتخاب کنند. پس حاکمان و نخبگان باید انتخاب مردم را پاس بدارند و اجازه دهند تا بر اساس آرمان های انقلاب و قانون اساسی و در چارچوب نظام همه ی افراد با گرایش های فکری گوناگون خود را عرضه کنند تا مردم به درستی  انتخاب کنند زیرا قطعا هرچه مردم انتخاب کنند همراه با خیر و برکت خواهد بود.

سید جابر موسوی تعامل اصلاح طلبان را با دیگر احزاب حول سه محور ممکن دانست و عنوان کرد: ما با همه ی کسانی که حول سه محور دین، وطن و مردم حرکت کنند و مطیع قانون باشند و از رفتارهای فرا قانونی استفاده نکنند، به تعامل خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: اولویت ما نخست کاندیداهای اصلاح طلب، و در صورت عدم حضور کاندیدای
 اصلاح طلب، اعتدالیون و سپس مستقلین و در شرایط خاص، اصول گرایان منطقی و معتدل با رعایت اصل دفاع از حقوق مردم خواهد بود.

رییس شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب خوزستان بیان کرد: افتخار می کنم مدرس زمان ما در مجلس -مطهری- از خواستگاه اصولگرایان باشد و امیدواریم ده ها مطهری به مجلس بفرستیم و شاهد مجلسی با حضور مدرس ها و مدافعین مردم و با ترکیبی از اصلاح طلبان، اصولگرایان منطقی و معتدل و سایر جریانات سیاسی باشیم.

موسوی در پایان با تاکید بر ضرورت حضور بزرگانی چون هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و ناطق نوری و سایر بزرگان برای کاندیداتوری مجلس خبرگان رهبری، بر حضور مردم در انتخابات آتی تاکید کرد و گفت: انتخابات تنها راه پیش روی مردم  برای رسیدن به آرمان های مورد نظرشان است لذا امیدواریم شاهد حضور پر رنگ  پر شور مردم در تعیین سرنوشت خودشان در انتخابات آینده مجلس باشیم.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
comment
0
0
comment تصریح را این گونه می نویسند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار