شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۰

مدیر کل منابع طبیعی استان خوزستان از بیابان زدایی و تثبیت شنهای روان در سطحی معادل چهار هزار و 550 هکتار از زمینهای این استان در سال 90 خبر داد.

عزیز اورشم در گفتگو با مهر اظهار کرد: استان خوزستان در منطقه خشک قرار دارد و خشکسالی و نبود بارندگی یکی از عوامل اصلی نداشتن پوشش گیاهی است اما بیشترین تپه های ماسه ای از خارج استان برداشت می ‌شوند و در استان نشست می کنند. همچنین عوامل انسانی همانند کارهای عمرانی و جاده سازی، برداشت بی ‌رویه آبهای زیرزمینی و تامین علوفه دام از عوامل بیابان‌ زایی است.

وی افزود: به منظور مقابله با بیابان زایی عملیات نهالکاری و مالچ پاشی به عنوان راهکار در دستور کار منابع طبیعی قرار گرفته اما مهمترین معضل و مشکل در این راستا زمان و سطح وسیعی است که باید بیابان زدایی شود.

اورشم با اشاره به اینکه 95 درصد منشا گرد و خاک و ریزگردها بیرون از مرزهای کشور است، افزود: یکی از صحراهای عربستان که از منشا این گرد و خاک ها است در حدود نیمی از کشور ما وسعت دارد.

وی، تشدید پدیده خشکسالی، افزایش دمای کره زمین و افزایش گازهای گلخانه ای را از جمله عوامل تشدید پدیده گرد و خاک در منطقه ایران و خاورمیانه عنوان کرد و گفت: در کشور ما به جز استان خوزستان 18 استان دیگر نیز درگیر این پدیده هستند.

مدیر کل منابع طبیعی استان خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان با سطحی معادل 6.4 میلیون هکتار دارای 4.7 میلیون هکتار منابع طبیعی شامل جنگلها، مراتع، بیشه زارها، بیابان، نیزار، اراضی شور و تالابها است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به منظور احیا، توسعه و بهره برداری از این منابع، مبلغ 244 هزار و 591 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی، ملی، حوادث و در آمدها به استان اختصاص یافت، گفت: در این راستا 19 طرح عمرانی در قالب 168 پروژه در سطح عرصه های منابع طبیعی و حوزه های آبخیزداری استان اجرا شد.

اورشم، جنگلکاری و توسعه فضای سبز در سطح یک هزار و 235 هکتار، بهبود و اصلاح مراتع در سطح 25 هزار و 912 هکتار، ساماندهی چرای دام در مراتع در سطح یک میلیون و 814 هزار هکتار، ممیزی ارضی در سطح 40 هزار هکتار و استعداد یابی اراضی و اختصاص آنها به طرحهای کشاورزی و تولیدی در سطح 9 هزار و 667 هکتار را از جمله اقدامات انجام شده در سال گذشته عنوان کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار