شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
دهم ماه محرم الحرام سال 1376  هجری قمری بشریت شاهد جنایت عظیم و بسیار تلخی بود که این جنایت در هیچ کجای زمان و در طول تاریخ مانند آن به خود ندیده است. این جنایت در حق پاک ترین و مظلوم ترین انسان روی زمین رخ داد که به فجع ترین شکل به خاک و حون کشیده شد و خاندان او به اسارت رفت این انسان پاک حضرت امام حسین(ع) فرزند دختر پیامبر مکرم اسلام(ص) است  مردم آن زمان وی را دعوت کردند به شهر خود بیایید تا او را همراهی کنند ولی همین مردم این شخصیت بزرگوار را به خاک و خون کشیدند و بدترین جنایات را علیه او و خاندانش مرتکب شدند.

بعد از سالها خفقان و استبداد و استکبار آن زمان که زیارت قبر مطهر این بزرگوار را ممنوع کرده بودند عده ای از شیعیان و طرفداران خاندان پیامبر برای زیارت مخفیانه به قبر او می رفتند اما بعد از روی کار آمدن حکومت مقتدر و قدرتمند اسلامی شیعه حکومت صفویان بارگاه مطهر ائمه در عراق و سوریه و عربستان بازسازی شد و زیارات قبور مطهر آزاد شد و دولت صفویان با قدرت هر چه تمام از شیعیان دفاع می کرد و دین رسمی خود را اسلام و مذهب رسمی را تشیع انتخاب کرد و به همین فضای باز دینی و مذهبی علماء اسلام با راه اندازی حوزه های علمیه به ترویج احکام الهی و اسلامی پرداخته و اسلام حقیقی بعد از چندین سال خفقان بار دیگر رو به شکوفایی قرار گیرد.

از جمله  اقداماتی  که در آن شیعیان انجام دادند  برگزاری مراسمات عزاداری و سینه زنی در مظلومیت امام سوم شیعیان حضرت امام حسین(ع) است  و هر کس به سبک سیاق خود وتوانمندیهایش این ایام را عزاداری  می کند و یاد و خاطره واقعه بزرگ و تاریخی عاشورا را  گرامی می دارد. عاشورا  نقطه عطفی است در تاریخ جهان که اسلام را زنده نگه  می دارد.

 در این میان آنچه باید به آن توجه کرد آسیب هایی است که ممکن است آگاهانه و یا ناآگهانه از سوی دوست  و دشمن وارد مراسمات عزاداری شود که گاه و بی گاه در میان مراسمات مذهی دیده می شود و آسیب های جدی به اعتقادات و مراسمات مذهبی وارد می کند متاسفانه چند سالی است برخی از بدعت ها باعث شده به اعتقادات مذهبی اهانت شود و زنگ خطر برای اینگونه مراسمات به صدا درآید.

چند سالی است چند روز قبل از شروع ماه محرم در گوشه و کنار شهرها چادر ها و ایستگاهای صلواتی با هدف پذیرایی از عزاداران امام حسین(ع) برپا می شود و بانیان آنها به صورت 24 ساعته از عابرین پذیرایی می کنند که البته این به  نوبه خود قابل تقدیر  است اما  آنچه که در این جا مهم است جوانان هستند که در این چادرها و ایستگاهای صلواتی مشغولند، بایست از فضای معنوی و مذهبی و اعظین و مبلغین دین هم  بهره مند شوند که به علت خستگی شان در داخل چادرها قادر به حضور در مراسمات و بهره مندی از سخنرانی آنها نمی باشد که به مرور زمان باعث دور شدن جوانان از مساجد و تکایا و مراسمات مذهبی می شوند.

با یک حساب  سرانگشتی در داخل هر چادر حداقل 5 نفر از جوانان فعالیت می کنند که با احتساب تمام چادرها خواهید دید تعداد زیادی از جوانان از حضور در مراسمات محروم می شوند که این همان خواسته دشمنان اسلام و شیعه است.

بی شک ادامه این وضعیت ضربه محکمی به دین اسلام و مذهب شیعه وارد می کند و خواسته دشمنان شیعه برآورده  می شود.جا دارد در این میان علماء و مراجع و کارشناسان مذهبی با تبعین  بیشتر اهداف قیام امام حسین(ع) در این خصوص راهکارهای مناسب را ارائه دهند و  با هر گونه انحراف در مراسمات مذهبی مقابله کنند. البته در این میان می بایست قبل از هر گونه اقدام با مو شکافی موضوع طوری عمل شود که باعث ناراحتی و اعتراض کسی  نشود و به طوری مناسب موضوع به افراد گفته شود که آنها بتوانند آن را بپذیرند.

یکی از مواردی که می بایست به آن به صورت جدی توجه شود ساعت فعالیت این گونه چادر ها و موکب هاست که هر گونه بی نظمی در آن باعث نارضایتی سایرین خواهد شد. ساعت فعالیت چادر ها و موکب ها باید طوری تنظیم شود که  در هنگام اذان تعطیل شوند و قبل از شروع مراسمات اصلی در مساجد و تکایا هیچکس در  چادر ها حضور نداشته باشد.

لازم به توضیح است در این میان پذیرایی از عزاداران امام حسین(ع) به نوبه خود امر پسندیده ای است ولی آنچه مهم است این است که این گونه اقدامات همراه شعور باشد تا شور بیشتر گردد و باعث ترویج مذهب شیعه شود. شور و شعور باید هر دو با هم باشند و نباید اجازه داد در این میان عده ای فقط دنبال شور باشند و شعور حسینی را فراموش کنند.

وظیفه ماست با درک صحیح از دین و مذهب زمینه را برای فعالیت عزاداران واقعی امام حسین (ع) فراهم سازیم و به آنها کمک کنیم و با هر گونه انحراف در عزاداری ها مقابله کنیم.
چندی پیش امام جمعه هندیجان به مسولین در مورد عرض اندام اینگونه چادرها و خیمه ها هشدار داد و گفت از سال آینده نباید چادرها و خیمه ها در سطح شهر فعالیت بدون مجوز داشته باشند.

محمدمهدی صادقی هندیجان
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار