شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
مدیرکل ارشاد خوزستان:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: نکته مهم دیگر درباره موزه هنرهای معاصر اهواز این است که ما می‌خواهیم موزه به بازار هنری تبدیل شود. چون تمایلی برای ورود بخش خصوصی وجود دارد ما افقی بالاتری را می‌بینیم تا هنرمندان بتوانند آثارشان را خرید و فروش کنند. بحث ما فقط تولید و نمایش اثر هنری نیست. آن چیزی که بخش خصوصی تمایل دارد در آن ورود پیدا کند بازار آثار هنری است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان روز گذشته (16 آذر 94) در ایسنا حضور یافت و با گرامیداشت روز دانشجو و تبریک سالروز تاسیس این خبرگزاری به پاره‌ای از مسایل حوزه فرهنگی استان پرداخت. 

به گزارش ایسنا همایون قنواتی با اشاره به واگذاری مراکز فرهنگی به بخش خصوصی و واکنش‌های ایجاد شده در این زمینه اظهار کرد: یکی از مسیرهای توسعه کشور که باید طی شود و سختی‌های فراوانی را نیز پیش رو دارد این است که بخش خصوصی و مردم در حوزه‌های فعالیت مختلف کشور حضور پیدا کند. هر قدر که این نقش افزایش پیدا کند و دستگاه‌های حاکمیتی فقط بخش‌های نظارتی و هدایتی خودشان را انجام دهند به روند توسعه در ایران کمک مؤثری می‌کنند. 

او گفت: یکی از بخش‌هایی که سال‌های سال مورد توجه قرار گرفته این است که حوزه‌های فرهنگی و هنری با حفظ نظارت، هدایت و حمایت که جزو وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است بخشی از کارهای ستاد و اجرایی را واگذار کند. در استان خوزستان این اتفاق افتاد و ما در مصاحبه‌ها، رسانه‌ها و روزنامه‌ها اعلام کردیم و به صورت رسمی و قانونی نیز فراخوان مزایده‌ها اعلام شد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: موضوع واگذاری بخش‌های فرهنگی به بخش خصوصی در بعضی شهرستان‌ها مورد استقبال قرار گرفت و در بعضی شهرستان‌ها خیر. مثلا در خرمشهر و آبادان بخش خصوصی اظهار تمایل کرد و ما بر اساس قوانین موجود و با هماهنگی سازمان‌های مربوطه این واگذاری‌ها را انجام دادیم. در واقع این واگذاری‌ها، واگذاری مدیریت مکان‌های فرهنگی است و در هیچ کدام از این مکان‌ها تغییر کاربردی ایجاد نمی‌شود. 

او همچنین با اشاره به واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز گفت: درباره موزه هنرهای معاصر نیز همین اتفاق افتاده است. موزه هنرهای معاصر موزه‌ای است که سال‌های سال به دلیل کمبود اعتبار تا امروز کوچک‌ترین تعمیر و تجهیزی در آن صورت نگرفته است. 

قنواتی اظهار کرد: ‌اکنون کارهایی چون تعمیر، تجهیز و بهسازی موزه انجام شده و نمایشگاهی برای اولین بار در این موزه برگزار می‌شود که نمایشگاهی معتبر در سطح ایران است و کسانی نسبت به برگزاری این نمایشگاه پیام داده‌اند و اظهار خوشحالی کرده‌اند که جزو هنرمندان تجسمی و معتبر کشور هستند. 

او افزود: عنوان این نمایشگاه "آبی ایرانی" است. در واقع این نمایشگاه بخشی از فرهنگ ایرانی است. ما در جهان سه رنگ آبی مطرح داریم. یکی از آن‌ها آبی لاجوردی ایرانی است که در مساجد، قالی ایرانی و مینیاتورهای ایرانی به وفور دیده می‌شود. ما از هنرمندان خواسته‌ایم تابلوهایی که با این رنگ کار شده‌اند را برای ما ارسال کنند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: نکته مهم دیگر درباره موزه هنرهای معاصر اهواز این است که ما می‌خواهیم موزه به بازار هنری تبدیل شود. چون تمایلی برای ورود بخش خصوصی وجود دارد ما افقی بالاتری را می‌بینیم تا هنرمندان بتوانند آثارشان را خرید و فروش کنند. بحث ما فقط تولید و نمایش اثر هنری نیست. آن چیزی که بخش خصوصی تمایل دارد در آن ورود پیدا کند بازار آثار هنری است. 

او عنوان کرد: تولید اثر هنری توسط هنرمند صورت می‌گیرد و نمایش توسط موزه انجام می‌شود اما چه کسانی خریدار آثار هنری هستند؟ آیا دولت باید آثار هنری را خریداری کند؟ تا چه زمانی باید این کار را انجام دهد؟ باید فرهنگی را در جامعه ایجاد کنیم که مردم آثار هنری را بخرند. ما باید به گونه‌ای کار کنیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم که خرید آثار هنری جزیی از سبد خرید خانواده شود. 

قنواتی با اشاره به گنجینه‌دارها اضافه کرد: کدام گنجینه‌دار و نمایشگاه‌دار تاکنون آثار هنرمندان خوزستانی را دیده است؟ ما باید فضایی را ایجاد کنیم تا نمایشگاه‌داران و گنجینه‌داران به اهواز بیایند و آثار را ببینند. چه طور می‌شود که در دبی و امارات بازار کریستی برگزار می‌شود و هنرمندان آثارشان را می‌برند در آن جا به فروش برسانند؟ ما باید بتوانیم در همین جا با قدم‌های اولیه‌ای که برمی‌داریم این فرهنگ را به وجود آوریم که آثار هنرمندان ما خرید و فروش شوند. 

وی توضیح داد: ما به دنبال این هستیم که جریان اقتصادی و بازار خرید و فروش آثار هنری در حوزه تجسمی که در دنیا بازار خوبی را نیز به خود اختصاص داده است را ایجاد کنیم. 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: بالاترین میزان فروش آثار در بازارهای بیرون از ایران را آثار هنرمندان ایرانی دارند. آیا ما نمی‌توانیم همین بازار را با توان و استعدادی که در اهواز وجود دارد ایجاد و اهواز را تبدیل به بازار عرصه اقتصاد هنر کنیم؟ دولت به دلیل محدودیت منابع مالی نمی‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند. اما آیا این موضوع باید مانع ورود بخش‌ خصوصی که توان انجام این کارها را دارد شود؟

او گفت: هدف اصلی ما این است که گردش مالی در حوزه هنرهای تجسمی در درجه اول برای هنرمندان استان خوزستان اتفاق بیفتد. هنرمند باید بتواند اثری را که تولید می‌کند بفروشد. 

قنواتی با اشاره به سال همدلی و همزبانی اظهار کرد: اولین شرط همدلی گفت‌وگو کردن است. ما باید با هم صحبت کنیم، گفت‌وگو کنیم و حرف بزنیم. هر کسی نقدی دارد آن را بیان کند. ما مقابل کسی نیستیم بلکه همراهیم و قرار است که در کنار هم به فکر توسعه فضاهای فرهنگی و هنری استان باشیم. 

او گفت: هیچ وقت نگذاریم حاشیه از متن قوی‌تر شود. متن اصلی را مشخص کنیم و اگر حواشی وجود دارد آن را کنار بگذاریم. 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان همچنین با اشاره به نمایشگاه کتاب و جایزه کتاب سال خوزستان گفت: در حوزه برگزاری کتاب سال تعداد آثاری که به دست ما رسیده بسیار بیشتر از تصور ما بود که جای بسی خوشحالی دارد. به لحاظ اجرایی باید برنامه‌ریزی می‌کردیم که چه کتاب‌هایی و با چه حجمی می‌رسد تا بر اساس آن‌ها داورها را انتخاب می‌کردیم. 

 وی درباره نمایشگاه کتاب خوزستان نیز بیان کرد: این نمایشگاه از 30 دی تا شش بهمن 94 در اهواز برگزار می‌شود. امسال باز هم برنامه‌های جانبی را در کنار نمایشگاه داریم و بخشی از ناشران بین‌المللی با حضور ویژه ناشران عرب را ایجاد خواهیم کرد. 

قنواتی با اشاره به ناشران استانی گفت: بخشی از مشکلات چاپ و نشر فقط مربوط به استان خوزستان نیست بلکه موضوعی است که در کل کشور وجود دارد. اما بخشی از آن‌ها مساله خود ما است که باید به آن فکر کنیم. 

او ادامه داد: نویسنده، ناشر و پخش کتاب سه حلقه‌ای هستند که در کنار هم قرار می‌گیرند. اعتبار بعضی ناشران به گونه‌ای است که بسیاری از نویسندگان دوست دارند با ناشر خاصی کار کنند. ما در زمینه نشر کارهایی کرده‌ایم و نسبت به چند سال قبل توانسته‌ایم وضعیت را مقداری بهتر کنیم. 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان یادآوری کرد: سال گذشته نزدیک به 100 میلیون تومان از ناشران استان خوزستان کتاب خریداری کردیم که این اتفاق قبلا نیفتاده بود. البته با این شرط که کتابی را می‌خریم که نویسنده، ناشر و چاپ آن در خوزستان باشد تا حلقه‌ها را به هم متصل کنیم. البته بسیاری از نویسندگان گلایه‌مند بودند اما ما توانستیم با همین روش استان خوزستان را در سال قبل آن هم در حوزه کتاب‌های چاپ شده از رتبه 20 به رتبه 10 برسانیم. 

او خاطرنشان کرد: وقتی نویسنده ما کتاب را به تهران می‌برد این کتاب جزو  آمار کتاب تهران به شمار می‌رود. ما توانستیم بخشی از این آمار را برگردانیم. وقتی این آمار بازگردد اعتبار ما در وزارتخانه حفظ می‌شود و اعتبار بیشتری برای کتاب باید به ما پرداخت شود و این سودی است که به اهالی نشر بازمی‌گردد. 

قنواتی اضافه کرد: شورای کتابی داریم که باید کتاب‌های‌شان را برای خرید به ما بدهند. از ناشران می‌خواهیم آثاری را که در سال 94 چاپ کرده‌اند به شورای کتاب ما بدهند. 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: ناشر ما باید بتواند کتاب را خوب پخش کند و چاپخانه باید بتواند کتاب را خوب به چاپ برساند. ما این فرآیند را با حمایت‌ها اصلاح می‌کنیم. سختی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد اما ناشران استان باید در حوزه انتخاب کتاب توجه ویژه‌ای داشته باشند و هر کتابی را به چاپ نرسانند. ما هم هر کتابی را نباید خریداری کنیم. این حساسیت‌ها برای حوزه نشر لازم است.


خبرنگار: 17021
انتهاي پیام

برچسب(ها): سوزیانا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، نمایشگاه سنگ، کاغذ، هیچی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار