شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز:
طالقانی از شروع بكار فاز دوم پروژه بازسازي، ترميم و توسعه ايستگاه خدمات شهري شماره يك (سكوي ملاشيه) خبر داد
نشست خبری محمدامین طالقانی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با حضور جمعی از خبرنگاران و مسئولین این سازمان برگزار شد. وی در مدت 5 ماه توانست به تغییراتی گسترده برای تغییر وضعیت دفع پسماند به دفع بهداشتی پسماند قدم هایی بردارد. در این میان می توان به ساخت و تجهیز سکوهای تحلیه بار بهداشتی و نیز ایجاد پارک ها و درختکاری به شیوه ای جدید اشاره کرد.
 
طرح تفکیک زباله در مبدا در شهرداری اهواز آغاز می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز اظهار کرد: یکی از پروژه هایی که در سال جاری در سازمان انجام شده است نصب و راه اندازی سامانه شناسایی اتوماتیک خودروها توسط RFID دور برد UHF و صدور اتوماتیک قبض باسکول در محل دفن بهداشتی پسماندهای کلانشهر اهواز است. این سامانه برای اولین بار در بین شهرداری های کشور توسط شهرداری اهواز به کار گرفته شده است و کارشناسایی و وزن کشی خودرو های حمل زباله را بدون دخالت اپراتور انجام می دهد.

وی ادامه افزود: این سیستم تحت لیسانس دانشگاه الزهرای تهران طراحی شده است و هم اکنون حدود 70 درصد آن در صفيره اجرايي شده وباعث شده از تخليه زباله هاي حاشيه شهر واماكن غير مجاز جلوگيري شود. از دیگر مزایای اجرای این سیستم می توان به کنترل و نظارت بیشتر بر رویدادهای مرتبط با وزن کشی پسماندها در محل دفن، دسترسی آنلاین به اطلاعات حضور خودروها و وزن بار آن ها و گزارشات تصمیم ساز آنلاین مدیریتی اشاره کرد. سامانه شناسایی اتوماتیک خودروها دستاوردهای اقتصادی را به همراه دارد که از مهمترین آنها تحقق کامل درآمد عوارض خودروهای سازمان ها و ارگانهای غیر از شهرداری است که جهت تخلیه پسماند به محل دفن مراجعه می کنند.
 

طالقانی در ادامه گفت: پیش از اجرای این سامانه آمار تولید و دفن زباله در اهواز حدود 750 تن برآورد شده بود که با دقیق شدن وزن کشی ماشین های حمل و کاهش احتمال دفن غیر مجاز زباله اکنون این میزان به 950 تن رسیده است. این مساله نشانگر موفقیت سامانه در جلوگیری از تخلف های احتمالی و دفن و رهاسازی غیرمجاز زباله ها است. کلیه شرکت های طرف قرارداد ما موظفند که پسماندهای جمع آوری شده را به مجتمع دفن بیاورند و در صورت تخلف رهگیری و بنا بر ماده 16 قانون مدیریت پسماند با آنان برخورد خواهد شد.

ساخت سلول های دفن  پسماندهای شهری و بیمارستانی

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند در ادامه اظهار داشت: یک دیگر از پروژه های برجسته سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز احداث سلول دوم دفن مهندسي بهداشتي پسماندها به روش نيمه هوازي و نیز سلول دفن اصولی زباله های بیمارستانی است. از آنجا که شیرآبه ی پسماندها یکی از عوامل آلوده کننده محیط زیست هستند و با نفود در خاک و آب های زیرزمینی و نیز تولید گاز متان خسارات متعددی را بر محیط زیست وارد می کنند، این سازمان با صرف هزینه حدود 6 میلیارد تومان پروژه ساخت این سلول ها را به انجام رسانده است و از نفوذ شیرابه ها به خاک و ایجاد گاز متان جلوگیری کرده است. شیرابه های جمع آوری شده نیز به دستگاه تصفیه هدایت می شوند و در آنجا تا حد ممکن بی خطر و تصفیه می شوند.
 
طالقانی گفت: طراحی این سلول ها برای اولین بار در کشور ژاپن انجام و اجرا شده است و بدینگونه بوده است که برای کشورهای در حال توسعه نیز قابل اجرا و بهره برداری باشد. در این سیستم زباله ها و پسماندهای خروجی از کارخانجات بازیافت تحویل و در سلول ها، دفن بهداشتی می شوند. همانگونه که می دانید کشورهای دنیا به لحاظ قوانین بین المللی موظف به اصلاح ساختارها و کاهش تولید گازهای گلخانه ای هستند، یکی از مزایای این سیستم جلوگیری از تولید گازهای مخرب گلخانه ای مانند متان است چرا که شیرآبه هایی که عامل تولید متان هستند تصفیه می شوند.
 
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز در ادامه در توضیح ساخت سلول تخصصی دفن زباله های بیمارستانی گفت: طبق قانون مدیریت پسماند مصوب سال 1383 مدیریت پسماند های بیمارستانی بر عهده وزارت بهداشت است. از آنجا که بی خطر سازی زباله ها در بیمارستان ها صورت نمی گیرد شهرداری نمی تواند جان کارکنان خود و شهروندان را در معرض خطر قرار دهد از این رو برای حفظ سلامتی آنان بر آن شده است تا این امر را نیز بر عهده بگیرد.

طالقانی در ادامه افزود: در شهر اهواز روزانه حدود 15 تن زباله ی بیمارستانی تولید می شود که بیشتر این زباله ها خطرناک و بیماری زا هستند. 10 تا 15 درصد از این پسماندها که عمده آن را اعضا و جوارج انسان تشکیل می دهند و از بین نمی روند. بنابر این با ساخت سلول دفن تخصصی زباله های بیمارستانی با ظرفیت 20 تن در روز این زباله ها به صورت اصولی پس از جمع آوری خونابه ها و شیرابه ها به صورت روزانه دفن می شوند . خونابه ها و شیرابه های جمع آوری شده نیز در این سلول به دستگاه تصفیه هدایت می شوند و در آنجا تا حد ممکن بی خطر و تصفیه می شوند.

وی ادامه داد: در گذشته سطح سلول به صورت روزانه با خاک پوشیده نمی شد و همین مسئله احتمال آتش سوزی را به وجود می آورد. با انجام عمليات تعمير ومرمت لوله هاي هوادهي سلول، تخصيص ماشين آلات و عمليات روزانه ریختن خاك پوششی بر روي سلول احتمال حريق سلول را از بین برده ایم.
 
طرح تفکیک زباله در مبدا در شهرداری اهواز آغاز می شود

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز از شروع بكار فاز دوم پروژه بازسازي، ترميم و توسعه ايستگاه خدمات شهري شماره يك (سكوي ملاشيه) خبر داد و گفت: از نظر مهندسين سكوي ملاشيه ايرادات اساسي داشت كه بهره برداري از آن را براي سازمان مشكل نموده است. از نواقص می توان به مشكلات رمپ ورودي، شوتينگ، عدم كارواش و عدم فاضلاب اشاره کرد. همه این مسایل باعث شد كه سازمان نسبت به تعميرات اساسي ایستگاه ملاشیه اقدام کند.


وی ادامه داد: با اصلاح شوتینگ و سیستم شستشوی روزانه، بتن ریزی و ایجاد در محوطه این ایستگاه به کلی بازسازی و متحول شده است و کار آسفالت محوطه نیز تا هفته ی دیگر به اتمام می رسد. در این ایستگاه به علت اسیدیته ی بالای خاک، تا عمق 1 و نیم متری از سطح ایستگاه خاکبرداری شد و برای توسعه فضای سبز، خاک نباتی جایگزین شده است. بخشی از زمین های قابل استفاده را نیز برای ایجاد زمین ورزشی و تفریحی شهروندان در نظر گرفته ایم.

وی افزود: همچنین در راستای حفظ محیط زیست و نظارت بر ورود و خروج خودروهاي حمل پسماند، سازمان مديريت پسماند اقدام به محصور نمودن محوطه سكوي موقت کرده و نیروی انتظامی نیز در محل مستقر شده است. با این اقدام علاوه بر جلوگيري از ورود زباله گردها و افراد متفرقه از پراكنده شدن زباله ها به اطراف و ورود احشام وانتشار آلودگي نیز ممانعت به عمل آمده است. در فاز اول محصور نمودن محوطه برای حدود 7 هکتار از زمین ها، 400 متر ديوارهاي پيش ساخته و بتني خريداري و آماده ی نصب مي باشد.
 
اجرای طرح تفکیک زباله در مبدا در شهرداری ها مناطق 1 ،2 ، 3 و 8 اهواز

طالقانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح تفکیک زباله در مبدا گفت: اجرای این طرح مستلزم ایجاد زیرساخت ها و اقدامات فرهنگی لازم است. طرح تفکیک زباله در مبدا با همکاری شهرداری های مناطق 1،2،3 و 8 اجرا خواهد شد.

وی افزود: برای اجرای این طرح مخازن ذخیره ساز و مخازن تفکیک در مبدا توسط سازمان خریداری شده است. برای فرهنگ سازی بیشتر نیزآموزش تفکیک زباله به دانش آموزان دبستانی ارایه می شود. بررسی های انتخاب پیمانکار مستعد برای این طرح در حال انجام است. در شهر اهواز حدود 150 انبار ضایعاتی غیر مجار شناسایی شده است که در آن برخی افراد در حال امرار معاش هستند. یکی از شروط ما برای پیمانکار به کارگیری و بیمه کردن شاغلین این انبارها و نیز زباله گردها است تا به این وسیله امکان اشتغال از آنان سلب نشود. همچنین برای خرید دستگاه فشرده سازی زباله با یک شرکت اتریشی وارد مذاکره شده ایم.

طالقانی در پایان در مورد سایت برومی و مشکلات زیست محیطی آن پس از تحویل به شرکت نفت گفت: پس از تحویل سایت برومی، گزارش هایی مبنی بر آلودگی های زیست محیطی ایجاد شده در 200 هکتار از زمین ها و تولید گاز متان داشتیم. با برررسی های انجام و تایید این خبر در پی رفع این آلودگی ها بر آمدیم و توانستیم با کانال کشی و لوله گذاری در این زمین ها به کمک شرکت نفت گازهای ایجاد شده را جمع آوری و از یک لوله خروجی به ارتفاع 5 متر تهویه کنیم. هر چند که آتش زدن این گازهای به علت میادین نفتی ممکن نبود و تنها موفق به جمع آوری گازها و جلوگیری از آتش سوزی های خود به خودی و دودهای ناشی از آن شدیم . سازمان حفاظت محیط زیست نیز در پی این تلاش ها در سایت دفن زباله برومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز را مورد تقدیر قرار داده است.

وتیور گراس، گیاهی مناسب برای تصفیه شیرآبه های پسماند
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز درباره ایجاد فضای سبز در سایت های دفن زباله گفت: برای ایجاد فضای سبز در سایت های دفن زباله یک گیاه دائمی گرمسیری را با نام وتیور گراس شناسایی کرده ایم و آن را به صورت پایلوت در بخشی از سایت زباله کشت کرده ایم . این گیاه که به طور طبیعی در اراضی پست و مرتفع و در انواع خاکها می روید. این گیاه در هر آب و هوایی می تواند زندگی کند و حتی در خشکسالی های هندوستان هم خود را توانا نشان داده است. این گیاه سریع الرشد است. ارتفاع آن 150 – 50 سانتی متر و به گستردگی 30 سانتی متر می باشد.

 ریشه های گیاه وتیور افشان، بسیارمنشعب و حجیم بوده و تا عمق 4-2 متر در خاک نفوذ می کنند که این امر در حفظ آب و خاک بسیار موثر است. گیاه وتیور خود را با انواع خاک ها و آب و هوا سازگاری می دهد، این گیاه در خاکهای اسیدی ، قلیایی و شور استقرار می یابد مهمترین مزیت این  گیاه که می تواند برای بهبود محیط زیست شهری تاثیر گذار باشد استفاده از آن برای تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی است. در کشور استرالیا گیاه وتیور به صورت وسیعی جانشین درختان و گونه های مرتعی شده و روش موثری برای اصلاح و احیاء زهاب و شیرابه ها در اراضی محل دفن زباله، اصلاح و احیاء شیرابه های زباله های شهری، زهاب صنعتی و.. شده است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار