شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۲۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲
سید بهزاد علوی عنوان کرد:
دبیر کنگره همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت گفت: در کنگره نوزده ام با بهره گیری از نتایج و تجارب ۱۸ کنگره قبلی، علاوه بر ترسیم اهداف ملی، توسعه استان نیز مدنظر بوده است. امید است بیان دیدگاه ها، مدل ها و پیشنهادهای صاحبنظران و نخبگان در طول برگزاری کنگره به ویژه در نشست های تخصصی زمینه بهتر تحقق اهداف کنگره را فراهم آورد.

شوشان- سپیده اسکندری: به گزارش شوشان، سید بهزاد علوی صبح امروز چهارشنبه سی دی ماه در نوزدهمین کنگره همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی اظهار کرد: این کنگره با هدف فراگیر کردن و بهبود بخشیدن به ارتباط صنعت و دانشگاه، فعالیت خود را از سال 1372 آغاز و در سیزده کنگره ی نخست که به صورت سخنرانی و ارائه مقاله برگزار شد از یکهزار و ۷۰۰ مقاله علمی اساتید و فرهیختگان داخلی و خارجی، حدود ۵۵۰ مقاله در نشست ها ارائه و در ویژه نامه ی کنگره چاپ شده است.

وی افزود: ماهیت برگزاری پس از سیزدهمین کنگره به جهت حضور پررنگ تر دولت، از سمینارهای علمی به نشست های تخصصی پیرامون چالش ها و راه حل های مشکلات ارتباط صنعت و دانشگاه در ایران تغییر یافت.

علوی گفت: برای برگزاری کنگره نوزده ام، رایزنی با دبیرخانه ی دایمی کنگره در دانشگاه امیرکبیر صورت گرفت تا با توجه به شرایط خاص استان از جمله وجود 3 هزار عضو هیئت علمی متخصص، ۲۸۰ هزار دانشجو در ۴۷ دانشگاه و مراکز آموزش عالی استان، رتبه اول نفت و گاز و پتروشیمی در کشور، رتبه دوم صنایع فولاد، رتبه منحصر به فرد در تولید نیشکر و صنایع جانبی، وجود بیش از 2 میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی، وجود سدها و نیروگاه های بزرگ آبی، گازی، حرارتی، وجود ۷۱ شهرک صنعتی فعال، نیروی انسانی متخصص، مناطق ویژه اقتصادی و دیگر ویژگی های خاص که در کمتر استانی به چشم می خورد و همچنین حمایت بی دریغ استاندار از این حرکت علمی، باعث شد خوزستان به عنوان میزبان کنگره نوزدهم معرفی شود.

دبیر کنگره همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت بیان کرد: از ویژگی های بارز این کنگره که آن را از دیگر کنگره ها متمایز می کند، همکاری تنگاتنگ صنایع بزرگ نفت و پتروشیمی و صنایع کوچک، شرکت شهرک های صنعتی و قطعه سازان با کنگره، همکاری کلیه ی دانشگاه های استان خوزستان با دبیرخانه کنگره، انعقاد ۲۳ تفاهم نامه بین دانشگاه های شهیدچمران اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی استان، آموزشکده فنی وحرفه ای شهید چمران اهواز و دانشگاه صنعتی جندی شاپور و دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با صنایع استان اشاره کرد.

وی ادامه داد: کمیته علمی این کنگره متشکل از تمام دانشگاه های استان و کمیته اجرایی متشکل از دستگاه های اجرایی و صنایع بخش خصوصی و شرکت های بزرگ استان بودند. ۱۷ جلسه و نشست کمیته علمی و کمیته اجرایی در این مدت برگزار شد که بعضا رؤسای دانشگاه ها، مدیران عامل شرکت ها و سازمان های اقتصادی بزرگ استان و معاونان پژوهشی آن ها مشترکا با حضور استاندار و یا با ریاست معاونت سیاسی اجتماعی و رئیس نوزدهمین کنگره در این جلسات شرکت داشتند.

سید بهزاد علوی تصریح کرد: اطلاع رسانی گسترده در سطح دانشگاه ها، وزارت خانه ها، سازمان ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور، مشارکت فعال رسانه ها و ستیت های خبری در انعکاس اخبار کنگره نوزدهم و اختصاص سایت نوزدهمین کنگره، همراهی و مشارکت ۳۸ سازمان و نهاد علمی و پژوهشی در برگزاری کنگره، دعوت و حضور ۱۵۰ مهمان از سراسر کشور در کنگره و همچنین مشارکت و همراهی فعال دانشگاهیان، نخبگان و صاحب نظران و صاحبان صنایع در تدوین برنامه ها از نقاط قابل ذکر در برگزاری کنگره است.

وی خاطر نشان کرد: این کنگره به عنوان یک حرکت علمی به دنبال بسترسازی و فراهم آوردن شرایط مطلوب تعامل و اتکای دو نهاد مهم توسعه کشور یعنی دانشگاه و صنعت به یکدیگر است.

 دبیر کنگره همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت گفت: در کنگره نوزده ام با بهره گیری از نتایج و تجارب ۱۸ کنگره قبلی، علاوه بر ترسیم اهداف ملی، توسعه استان نیز مدنظر بوده است. امید است بیان دیدگاه ها، مدل ها و پیشنهادهای صاحبنظران و نخبگان در طول برگزاری کنگره به ویژه در نشست های تخصصی زمینه بهتر تحقق اهداف کنگره را فراهم آورد.

وی با اشاره به توانمندی مراکز علمی و فناوری کشور عنوان کرد: از دولت انتظار می رود که واگذاری حداقل ۷۰ درصد مأموریت ها و پروژه های کلان صنایع هر استان را به مراکز علمی و فناوری همان استان اختصاص دهد.

علوی فاضل ضمن درخواست از دانشگاه ها برای حرکت به سوی دانشگاه های مهارت محور ابراز داشت: از دانشگاه ها نیز انتظار می رود که حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم، مهارت محور را آغاز کرده و آئین نامه های ارتقای اعضای هیئت علمی را در راستای تعامل بیشتر با صنعت تغییر دهند.

وی صنعت را به همکاری با دانشگاه و دولت دعوت کرد و گفت: از صنعت هم انتظار می رود که در راستای هدایت حداقل ۵۰ درصد پایان نامه های کاربردی فوق لیسانس و دکترا تا پایان برنامه ششم توسعه و همچنین انتقال نیازها و مشکلات خود با دانشگاه همکاری تنگاتنگ داشته باشد.

دبیر کنگره همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت یادآور شد: تعیین کمیته های سه گانه علمی، اجرایی و پشتیبانی، مسئولیت کمیته علمی به ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز، کمیته اجرایی به ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان و کمیته پشتیبانی به ریاست اداره کل امور اجتماعی استانداری خوزستان برعهده داشتند، از جمله اقدامات انجام شده برای برگزاری کنگره هستند.

علوی در خصوص نتایج کمیته های علمی و اجرایی نوزدهمین کنگره ی همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت بیان کرد: تعیین محورهای اصلی کنگره نوزدهم، فراهم کردن تعدادی تفاهم نامه های همکاری بین دانشگاه ها و صنایع و تعیین محورهای قابل طرح در نشست های تخصصی کنگره، برگزاری نمایشگاه توانمندی های دانشگاه ها و صنایع بخشی از نتایج کمیته های علمی و اجرایی نوزدهمین کنگره ماحصل آن بوده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار