شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۸

پسماندها در كلان شهراهواز به روش جدیددفن بهداشتی می شوند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: پسماندها در كلان شهراهواز برای نخستین بار در كشور به روش جدیدی دفن بهداشتی می شوند. این روش در خرداد ماه جاری همزمان با هفته محیط زیست به بهره‌برداری رسید.

به نقل از روابط عمومی شهرداری اهواز، 'محمدسعید گلابكش' با اشاره به روش جدیددفن پسماند در اهواز اظهار داشت: با توجه به بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی در اهواز روش دفن در ارتفاع، مورد استفاده قرار گرفت كه نخستین بار است در كشور اجرا می شود و این سایت توسط وزارت كشور به عنوان نمونه مدفن بهداشتی به شهرهایی كه آب‌های زیر زمینی بالا دارند، معرفی می‌شود.

این مقام مسوول یكی از ویژگی‌های این روش را تصفیه شیرآبه زباله با سیستم بیولوژیكی عنوان كرد و افزود: در آینده فضای سبز این محل های دفن پسماند از این طریق آبیاری می‌شود و هر سلول دفن پسماند بعد از پر شدن به تپه سبزی تبدیل می‌شود.

وی همچنین از بهره برداری كارخانه كمپوست با 20 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی دراهواز خبر داد و افزود: 50 درصد حجم زباله‌ها با راه اندازی این كارخانه كاهش یابد.

این مقام مسوول افزود: تجهیزات برای راه اندازی مرحله دوم طرح در حال خرید است تا به این ترتیب زباله‌ها توسط دستگاه پرس و كاهش حجم یابد كه دراین صورت هم عمر سلول دو برابر می‌شود و هم مصرف زمین به حداقل می‌رسد.

گلابكش تأكید كرد: با راه اندازی فاز سوم این طرح تا سال 94 كه شامل كوره زباله سوز است، دفن زباله به صفر می‌رسد و تمام پسماند‌ها با این روش سوزانده می‌شود.

وی در ادامه اجرای طرح تفكیك زباله از مبداء را یادآور شد و گفت: در حال حاضر 45 هزار خانوار در مناطق یك، 2 و 3 اهواز تحت پوشش آموزشهای این طرح قرار گرفته‌اند.

وی افزود: مرحله دوم طرح در سال آینده در مناطق 4، 5، 6 و 7به اجرا در می‌آید.

گلابكش بیان داشت : در حال حاضر دفن بهداشتی زباله در اهواز صورت نمی‌گیرد و زباله‌ها در منطقه برومی به صورت سنتی دفن می‌شوند. بر اساس آمارها، روزانه حدود یك‌هزار و 250 تن زباله در این منطقه دفن می‌شود.

**ادامه اجرای طرح تفكیك زباله از مبدا

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهوازگفت: طرح تفكیك زباله از مبدا از دیگر پروژه‌هایی است كه با هدف حفاظت از محیط زیست اجرایی شده است. این طرح در 28 آذرماه سال گذشته همزمان با روز نظافت عمومی آغاز و از برنامه نرم‌افزاری طرح در این روز رونمایی شد.

وی افزود: اقدامات سخت افزاری طرح تفكیك زباله مانند تهیه مخازن و ماشین آلات نیز هم‌اكنون انجام شده و این طرح در مناطق یك، سه و هشت شهرداری در حال اجرا است و حدود 45 درصد از خانوارها تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

این مقام مسوول اظهار داشت: در شهر اهواز زباله‌ها 14 مرتبه در هفته جمع آوری می‌شوند و با این روند حدود 480 میلیارد ریال در سال برای جمع‌آوری و رفت و روب زباله هزینه می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار