شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۲

 

میثم برون

مبلمان شهری را امروزه در مدیریت شهری باید بعنوان یک علم دانست، علمی که هم مطالعات علمی را می طلبد و هم هنر زیبایی شناختی را. تمامی شهرهای دنیا بخصوص کلانشهرها یکی از برنامه های مهم خود را ایجاد نمایی زیبا برای شهر و شهروند قرار داده است.

کلانشهری مثل اهواز نیز باید از این جنبه از مدیریت شهری بیشتر استفاده کند چرا که اهواز شدیدا نیاز به تغییر در منظر شهری را احساس می کند و لزوم رساندن ظاهر آن به حد و اندازه های یک کلانشهر همیشه از دغدغه های شهروندان اهوازی بوده که اهواز را یک کلان روستا می نامند.

یکی از بزرگترین مشکلات اهواز وجود زمین های خالی در بیشتر نقاط حساس و پرازدحام مرکزی شهر است که مولد بسیاری از مشکلات زیست محیطی و بهداشتی و ایجاد منظری ناهنجار می باشد. اگر اهواز را از نمایی هوایی مشاهده نمائیم حتی برای یک  اهوازی هم قابل باور نخواهد بود که این شهری که زیر پای خود می بیند اهواز است و این همه زمین خالی را در خود جای داده است.

شما در هر شهری که قدم می گذارید یک منطقه، محله و حداقل یک خیابان را بعنوان الگو و نمونه ای از یک نمای زیبا و جذاب و حتا توریستی از آن شهر مشاهده خواهید نمود ولی در اهواز علاوه بر اینکه چنین مکانی نیست بلکه در هیچ خیابان و کوی و برزنی نیست که نمای یک زمین خالی و  یا ساختمان مخروبه مشاهده نشود.

مدیریت زمین های خالی در شهرهای بزرگ یک اضطرار است که نیازمند برنامه ریزی و داشتن راهکارهای تجربه شده و موفق از سایر شهرهایی است که توانسته اند در این زمینه موفق باشند.

طبق ماده 15 قانون ساماندهی مسکن که دو سال پیش ابلاغ شد دولت موظف است از مالکان زمین های بایر دارای کاربری مسکونی سالانه معادل 12 درصد ارزش معاملاتی زمین، مالیات دریافت کند. دامنه هشدارهای اخیر دولت به مالکان خانه های خالی مبنی بر اخذ مالیات سنگین در صورت خودداری مالکان از عرضه ملک به بازار مسکن، در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به زمین های بایر نیز کشیده شده است، اما به رغم تاکید صریح قانون بر این امر تاکنون اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است.

اما برای مالکان حقیقی که تصمیم به دادن مالیات های سنگین دارند باید یک فکر دیگر کرد. و مصوبه ای را گرفت که به مالکان آنها طرح هایی ارائه نمود و آنها را موظف به اجرای یک طرح زیبا برای پوشش دادن چنین نمایی کرد تا حداقل با پنهان کردن این گونه زمین ها در تغییر چهره شهر گامی برداشته شود

در شهرهای بزرگ می توان با با سیاری از مالکان به توافقاتی رسید و آن مالک را تشویق و ترغیب به مشارکت با ادارات و یا شهرداری برای ساختن آن زمین خالی نمود و با قرار دادن مشوق هایی برای ساخت آن از جمله تخفیف در پروانه ها و عوارض در جهت ساماندهی این بخش اقدام کرد.

قسم دیگر این نمونه زمین ها مربوط به ادارات دولتی و بخصوص تعاونی های مسکن است که هرگاه نامی از آنها برده می شود اولین مکانی که به ذهن می رسد زمین تعاونی مسکن کارکنان شهرداری اهواز است که لقب بزرگترین زمین خالی مرکز اهواز را آن هم در محله ای که بعنوان بالا شهر اهواز از آن نام برده می شود را به خود اختصاص داده است، پروژه ای که سالهاست پول بزرگی را در خود ذخیره کرده و تاریخ جابجایی و فراز و نشیب این مبلغ هم طول و طویل است. بگذریم اما توجه مدیریت در این کلانشهر به این موضوع مهم باید در دستور کار قرار گیرد ولی تاکنون هیچگونه اقدام و یا حتا برنامه ای از سوی شهرداری اعلام نشده و باید دید چه زمان شهرداری در توجه به این بخش که عموما در برنامه مدیرانی قرار می گیرد که با ظرافت های کار مدیریت شهری آشنایی دارد فعال خواهد شد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار