اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۰۱۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
چرا " نسیم امید" در خوزستان چندان نوزید؟ + جدول سیاسی منتخبان
تحزب نیم بند و عملکرد نامناسب شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در شهرهای دیگر خوزستان نیز به عینه مشهود بود.
هادی خوش سیما

در حالی که دیروز خبرهایی از پیروزی لیست اصلاح طلبان در استان های دیگر منتشر شد و امروز نیز اصلاح طلبان پیروز تمام عیار انتخابات مجلس تهران شدند اما در خوزستان اوضاع به گونه ای دیگر رقم خورد و نسیم امید به دلایل مختلف چندان نوزید و اصولگرایان در شهرهای مختلف استان ، پیروز انتخابات شدند.

 البته سخن گفتن از انتخابات خوزستان و آنالیز رفتاری مردم در قبال لیست ها ، تقریبا زود است اما با نیم نگاهی به رفتار اصلاح طلبان در هنگامه ی انتخابات و همچنین نتایج صندوق های رای در مناطق مختلف اهواز ، کارون و حمیدیه می توان به شمه ای از رفتار انتخاباتی در استان پی برد ؛ رفتاری که بیش از آنکه بر مبانی تحزب باشد ، دگر بار بر مدار قومیت چرخید.

در نگاه اول ، باید از رای آوری و دور دومی شدن لیست اصلاحات با افراد تقریبا گمنام و درجه چندم (به دلیل رد صلاحیت چهره های شاخص اصلاح طلبان) در اهواز خشنود شد اما اگر زیربنای آن را دریابیم خوشحالی مان رنگ می بازد ؛ چرا که هم لیدرهای اصلاحات برخلاف آنچه نشان دادند عمل کردند و هم مردم در قبال این لیست ، رفتاری لیستی اما با چاشنی قومیت به نمایش گذاشتند. البته نباید منکر این بود که عده ای نیز لیست ارائه شده را مبنای عمل قرار دادند و رای شان یک دست بود و همایون یوسفی را در کنار الباجی و ساری و بالعکس ، در کنار الباجی و ساری ، نام همایون یوسفی را از قلم نینداختند.

رفتار لیستی با چاشنی قومیت را معلول رفتار لیدرهای اصلاحات در خوزستان باید دانست ؛ آنجا که دو روز پیش از انتخابات ، کلیپی منتشر می شود و در آن ، یک کاندیدای اصلاح طلب راه نیافته به عرصه رقابت انتخاباتی ، از "ائتلاف توحید الصوت" سخن به میان آورد و خواهان رای به این لیست (ساری ، الباجی ) می شود ؛ و این اولین ضربه به لیست اصلاحات در استان بود که منجر به ریزش آرای همایون یوسفی در برخی مناطق عرب نشین شد.

از سوی دیگر ، همین رفتار نیز از سوی حامیان یوسفی و در مناطق مرکزی از جمله شهرک نفت ، دیده شد و در این مناطق هم‌ ٬ هر چند مبنای رای مردم لیست اصلاحات بود اما عمدتا تک رای و یا رای های ترکیبی ِغیر لیستی ، به صندوق ها ریخته شد. همین تحزب نیم بند با رنگ قومیت در اهواز ، منجر به این شد که برخلاف پیش بینی ها و جریان کلی در کشور ، هیچ یک از اصلاح طلبان نتوانند در دور اول راهی بهارستان شوند و رای آوری لیست به اما و اگرها ، در نیمه ی دوم فروردین منتهی شود.

تحزب نیم بند و عملکرد نامناسب شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در شهرهای دیگر خوزستان نیز به عینه مشهود بود. از اختلاف نظرها در ارائه لیست شورای سیاستگذاری گرفته تا عدم دفاع از لیست های شهرستانی و ... همگی دست به دست هم داد تا در اکثر شهرهای استان اصولگراها در سایه اختلاف و یا بی برنامه گی اصلاح طلبان ، پیروز انتخابات شوند.  

رامهرمز نمونه ای عینی این بی برنامه گی ها بود. شمس الله بهمئی در حالی عرصه را به رقیب واگذار کرد که تنها سه چهار هزار رای کمتر از آن داشت و این تعداد رای را می شد با رایزی برای انصراف دیگر کاندیدای اصلاح طلب این حوزه انتخابیه (محمدرضا بهمنی ) جبران کرد تا اصلاحات پیروز انتخابات شود ؛ که البته اینگونه نشد و چنین متبادر می شود که شورای سیاستگذاری تنها برای خالی نبودن لیست ها ، فهرست حمایتی شهرها را بی هیچ حمایتی منتشر کرد.

رفتارشناسی عملکرد شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان ، دوری از رفتارهای غیرحزبی لیدرهای اصلاحات ،  و همچنین ضرورت بازنگری در تفکر مردم در پای صندوق های رای و جایگزینی لیست و تحزب به جای قومیت و... مولفه هایی هستند که اگر تغییر نکند ، اصولگراها در اهواز نیز بسان شهرهای دیگر استان ، پیروز انتخابات می شوند.

پس از انتشار این مطلب در شبکه های اجتماعی ، کیانوش راد رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان توضیحاتی "غیررسمی" به پاره ای از موضوعات مطروحه داده که در ذیل می آید: 

١- بر اساس آيين نامه شوراي سياست گذاري مبناي هر اقدام ، تصميم شهرستان است و در صورت اختلاف ارجاع به استان جهت تصميم گيري در نتيجه در شهرهايي كه به هر دليل و به هر تحليل دوستان به نتيجه مي رسيدند ما حق دخالت نداشتيم.

٢- پس ما در كجا ها بايد پاسخگوي تصميممان باشيم ؟ در اهواز ، بهبهان ، رامهرمز ، ماهشهر و يك سوم آبادان ( زيرا دو نفر را در این شهر معرفي و نفر سوم را به نتيجه نرسيده بودند. یعني انتخاب ما كه دهدشتي بود) در اين موارد ما پاسخگو هستيم و از كارمان هم دفاع مي كنيم.  البته در اينجا هم بهتر مي شد عمل كرد كه بخشي از ان به استان و بخشي مربوط به شهرستان هاست

٣- در كل مي خواهيد چرا ثابت كنيد ؟ اشكال به ما ، يا اشكال به رفتار مردم و راي دهندگان. هر دو را قبول داریم ، بضاعت اصلاح طلبان استان همين است. اصلاحات در انحصار هيچكس هم نيست.





حوزه انتخابیه

نامزد(ها)

گرایش

نتیجه

اهواز

همایون یوسفی

جواد کاظمی نسب الباجی

سیدشکرخدا موسوی

سیدشریف حسینی

شبیب جویجری

علی ساری

اصلاح‌طلب

اصلاح‌طلب

اصولگرا

مستقل

اصولگرا

اصلاح‌طلب

دور دوم

ماهشهر، امیدیه و هندیجان

حبیب آقاجری

اصولگرا

دور دوم

علی‌ گلمرادی

مستقل

شوش

سید رازی نوری

اصولگرا

اندیمشک

فریدون حسنوند

اصولگرا

شوشتر و گتوند

سهراب گیلانی

اصولگرا

مسجد سلیمان،لالی،هفتگل و اندیکا

علی عسگر ظاهری عبده‌وند

مستقل

دور دوم

علیرضا ورناصری

اصولگرا

دزفول

عباس پاپی ‌زاده

اصولگرا

رامهرمز

اقبال محمدیان

اصولگرا

خرمشهر

عبدالله سامری

مستقل

شادگان

مجید ناصری نژاد

اصولگرا

دشت‌آزادگان

قاسم ساعدی

اصولگرا

آبادان

عامر کعبی

اصولگرا

جلیل مختار

مستقل

سید محمد مولوی

اصولگرا

دور دوم

غلامرضا شرفی

اصولگرا

دور دوم

ایذه و باغملک

سیدهادی طباطبایی

اصولگرا

دور دوم

هدایت‌الله خادمی

مستقل

دور دوم

بهبهان

محمودرضا ضرغامی

اصلاح‌طلب

دور دوم

حبیب‌الله کشت زر

مستقل

دور دوم


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۱۰
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
comment
9
0
comment شاید چون اصلاح طلبها به فکر بازیای سیاسین.
comment
اهواز
|
United States
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
comment
6
1
comment اقای کیانوش راد مطمعن باشین رای ندادن به اقای کورش جهانگیری باورصادبزرگترین اشتباه شما در شورای اصلاح طلبان استان بوداگر اقای جهانگیری بود حداقل رای بالا درکنار اقای یوسفی و اقای الباجی داشت . اما با این روش بهترین حالت رای اوردن اقای یوسفی هست و نفر دوم و سوم رو بایدواگذار کنین به خیلی چیزاهای دیگر عملا شانس پیروزی رو در اهواز ازبین بردین
comment
ناشناس
|
Sweden
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
comment
1
8
comment کاندیداهای لیست اصلاح طلبان در اهواز چرا با هم تبلیغات نمیکنن؟
چرا دارن فردی تبلیغ میکنن؟!
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
comment
comment حضرات شورا باید جواب بدن....
comment
همشهري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
comment
0
3
comment در شهر رامهرمز شوراي إصلاح طلبان هيچ تلاشي نكرد ولي خود طرفداران نماينده فرستادن كه اقاي محمدرضا بهمني به نفع كانديد اصلاحطلبها كنار بره كه متاسفانه ايشون نپذيرفتن چون....
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
comment
2
6
comment در خوزستان اصول گرايان بيشتر سوار بر موج قوميت ميشوند واگر آنان نباشند فرصتي جهت عرض اندام پيدا نمي كنند. اما اصلاح طلبي بيشتر بر مدار منطق وخواست ونياز ملت.
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
comment
comment اگر آنان نباشند؟؟؟؟؟
کیا نباشن؟؟؟

فرصتی برای عرض اندام پبدا نمی کنن؟؟؟؟؟؟
کیا فرصت عرض اندام پیدا نمی کنن؟؟؟؟؟؟؟؟
comment
صداقت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
comment
0
9
comment مردم شریف خوزستان بیایید برای یک بار هم که شده بدون توجه به مسائل قومیتی به لیست اصلاحات رای بدهیم.در مرحله دوم به آقایان دکتر یوسفی،مهندس کاظم نسب الباجی و دکتر ساری رای خواهیم داد.اگر قومیتی رای بدهیم دیگر نباید راجع به گرد و غبار و بیکاری و عقب ماندگی شهرمان معترض باشیم.چون نمایندگان قبلی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.
comment
عادل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
comment
0
6
comment سالهاست که همه تفکرات ما قومی شده،هیچگاه از خودمان نپرسیده ایم که از این کارمان چه نتیجه ای عایدمان شده است.این سوالی است که همه جوانان خوزستانی از خود می پرسند و جواب آن را یافته اند!!!!دیگر نه قومیتی فکر میکنیم و نه بر مبنای قومیت رای می دهیم.در عمل ثابت خواهیم کرد که اهواز تهرانی دیگر خواهد شد.والیس الصبح بقریب؟
comment
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
comment
1
6
comment با درود فراوان
خوشبختانه امسال در شهر اهواز شاهد این بودیم که مردم به گونه ای امیدوار کننده تا حدودی دیوار قومیت گرایی را شکستند و این گونه شد که اصلاح طلبان به دور دوم رفتند و این می تواند خود نوید دهنده رشد تفکرات فرا قومیتی در شهر اهواز باشد. اما شوربختانه هنوز در شهرستان ها مردم به این حد از بلوغ سیاسی نرسیده اند که قومیت گرایی را کنار گذاشته و بر اساس شایسته سالاری رای دهند( جدای از اصول گرا بودن یا اصلاح طلب بودن).
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار