شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: لازم است فرصتهای جدید در زمینه تفکر سیستمیک را شناسایی و روش سنتی تولید علم و دانش را تغییر دهیم

یکشنبه 16 اسفندماه 94 اولین کنگره کمیته های تحقیقات دانشجویی جنوب غرب کشور با حضور مهندس فرج الله خبیر معاون سیاسی-اجتماعی استانداری خوزستان، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر زهرا عبداللهی مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، حجت الاسلام والمسلمین عادلی نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معم رهبری در دانشگاه، دکتر نادر صاکی معاون توسعه پژوهش و فنآوری دانشگاه، اعضاء هیئت علمی و جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز و نیز دانشگاههای عضو شبکه جنوب غرب کشور در محل تالار شهدا برگزار شد.
 
دکتر ایدنی در این کنگره با بیان اینکه استقبال زیاد از اولین کنگره کمیته تحقیقات دانشجویی شبکه جنوب غرب کشور، نویدبخش استمرار پژوهش به عنوان تنها راه حل برطرف سازی بنیادین معضلات اجتماعی، علمی و اقتصادی می باشد، گفت: اگر امروز برای هر تصمیم گیری و تصویرسازی، مبتنی بر پژوهش و شواهد عمل کنیم، بسیاری از چالش های پیش رو حل خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: بسیاری از چالش های موجود به دلیل عدم نگاه گذشتگان به  آینده نگری پژوهش است، تولید علم و دانش از آغازین لحظه های پیدایش و تکامل انسان در مواجهه با طبیعت به صورت آزمون و خطا وجود داشت که با ورود فلاسفه برای تولید علم و دانش سالهای متوالی، فلسفه یونانی بر تمام کشور های جهان سلطه داشت که همین، سبب رکود علم و دانش شد.
 
ایدنی گفت: سپس در عصر روشنگری،روش شناسی علمی جای خود را به روشهای قیاسی و ارسطویی داد و از آن زمان شاهد بروز تحولاتی در حوزه علم و دانش بودیم، روندی که امروز با آن سروکار داریم مراجعه به طبیعت، استقرار، مطالعه، جمع بندی، فرضیه سازی، آزمون و نتیجه گیری است که در عرض چند صد سال مرزهای دانش را بطور وسیعی گسترش داد.
 
رئیس دانشگاه افزود: از قرن 20 به بعد شاهد تغییرات بسیاری برای تولید علم در سطح جهان شدیم که اگر ما به عنوان کشور درحال توسعه نتوانیم روش های تولید علم را به شاخص های جهانی برسانیم، دچار شکاف بزرگی در تولید علم خواهیم شد و این فاصله روز بروز افزایش پیدا خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه درحال حاضر ما در منطقه خاورمیانه شرقی یکی از کشورهای برتر هستیم، گفت: در بسیاری از حوزه های تولید علم، اول یا دوم هستیم ولی لازم است فرصتهای جدید در این زمینه را شناسایی و روش سنتی تولید علم و دانش را تغییر دهیم.
 
ایدنی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در حوزه تولید علم و دانش در کشورهای در حال توسعه و بالاخص کشور ما وجود دارد، بخشی نگری و  مجزا بودن تولید علم است در صورتیکه در نگاهی اجمالی به رابطه انسان با طبیعت، متوجه وجود درهم تنیدگی بین حوزه های معرفت و دانش می شویم.
 
رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور تصریح کرد: به همین خاطر است که نمی توان گفت یک پژوهشگر یا کسی که کار علمی انجام میدهد تنها باید در یک حوزه اقدام کند و نیازی به مراجعه به حوزه های دیگر را ندارد چراکه بیشترین رشد علمی که امروز در سطح جهان شاهد آن هستیم ناشی از غلبه تفکر سیستمیک است.
 
 
وی با بیان اینکه باید در حوزه تولید دانش به تفکر سیستمیک دست پیدا کنیم، گفت: قصد من ترغیب دانشجویان به تفکر سیستمیک برای تولید دانش است که راه حل رسیدن به این هدف، قراردادن مطالعات میان رشته ای در پژوهش ها است، متاسفانه در حال حاضر پژوهشگران عمدتاً بر روی مطالعات درون رشته ای متمرکز هستند.
 
وی افزود: شاید پژوهشگران باید نگاه تازه ای به مسئله تولید علم داشته باشند، چرا که حقیقت علمی از استقرار ناقص که روش کلاسیک علم است حاصل نمی شود بلکه با غلبه تفکر سیستمیک میتوان تولید علم کرد که ابزار رسیدن به این امر توسعه مطالعات میان رشته ای است.
 
ایدنی در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه تولید علم در کشور ما با وجود بیش از 650 پژوهشگر دارای H-Index بالای 15، بیشتر از کشور های همجوار است و این نشان دهنده وجود پتانسیل و انرژی بسیار زیاد در زمینه تولید علم در کشور است.  
 
 







نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار