شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
در یک کلام بختیاری را جز لا ینفک لر می دانم و در چیز تثبیت شده و بر آمدن آفتاب دلیل بر آفتاب را پافشاری هم در تثبیت نیست این کار و عقیده هیچ ربطی به زیر سلطه بردن بختیاری بر استان و مکان جغرافیای دیکر لر نشین ندارد

شوشان – حسن حسن زاده رهدار :

درودی در خور به همه ی گئویل و ددویل  فرهیخته عزیزم 

درگذشته می گفتند فلانی آدم در هونه فلان کس بیده مراد از آدم ، همان خدمتکار و نوکر  تلقی می شد و با لباس شرعی امروزی تبدیل شده خدمتگزار اما من زیباتر از کارگر واژه ای براش ندارم و بنده هم چون تک تک شما عزیزان یک کارگری به در هونه فرهنگ این کهن سرزمین هستم و بر زحمات تمام شما عزیرانم که برای فرهنگ این سرزمین زحمت می کشید درنگ دارم و از دیده پوشیده نیست هرکدام از ماها بنا به سلیقه و دانش و میزان زحمت و موقعیتش کار می کنیم . بنده هم نمیگم زحمت می کشم بلکه عشق ورزی را به شکلی به ظهور می رسانم پیرامون فرهنگ بختیاری ، و بارها هم گفتم بخاطر افتوزنون فرهنگ بختیاری باید با گرگ کوه هم هم پیمان شد .

 

 دوستان من ! فرهنگ بختیاری متاعی نیست که بتوان دو دستی تقدیم و بخشش کرد  صاحب دارد و صاحب آن مردم لر بختیاری هستند. متاسفانه برخی از دوستان برداشتهایی اشتباه از  حرکتی که می شود  از خود بروز می دهند که پسندیده شخصیت فرهنگی آنها نبوده  که امیدوارم  بدانند تحقیق در هر جستار مشترکی دال بر این نیست که بختیاری صدمه ببیند بختیاری را مطلق پنداشتن  و مجزا از دیگر اقوام یعنی تجزیه طلبی فرهنگی و انتزاعگرایی فرهنگی وقتی بنده جهت خویشاوندی زبان تالشی با بختیاری پهنه های کوهها و روستاهای تالش و نمین و عنبران را نوردیدم یعنی عشق ورزی بختیاری با دیگر اقوام هیچکس مرا مجبور نکرد  که هزینه کنم  و با حقوق کارمندی طی طریق کنم. و هیچ  تا کنون  از مدعیان پدرروحانی های مهربان(کشیش)فرهنگ بختیاری تا کنون  صدقه نگرفتم یکبار هم جهت چاپ کتاب کمکی خواستم که دوتن از اعضا گروه در جریان هستند پیشنهاد پانصد هزارتومان به من دادند که بنده بیشتر از این مبلغ را هر بار فقط جهت محصولات فرهنگی بختیاری هر جا سفر تحقیقی میروم جهت توزیع  خریداری می کنم و با خودم  می برم و بین مردم جهت اشاعه فرهنگ بختیاری دهش می کنم  و الان هم دوسال از اون زمان در خواست  که برخلاف میلم یکی از خوانندگان بختیاری وا دارم کرد زنگ بزنم و درخواست کنم می گذرد و بحمداله بخیر گذشت.

بنا براین در یک کلام بختیاری را جز لا ینفک لر می دانم و در چیز تثبیت شده و بر آمدن آفتاب دلیل  بر آفتاب را پافشاری هم در  تثبیت نیست این کار و عقیده  هیچ ربطی به زیر سلطه بردن بختیاری بر استان و مکان جغرافیای دیکر لر نشین ندارد و واژه لر هم برای بختیاری واژه ترسناکی نبوده و نیست . و من هم اسکندر مقدونی نیستم که ایران باستان را تحویل  مقدونی ها بدهم یا المعتصم بالله که بخواهم مرو و بخارا و سمرقند و بلخ و مکران و تستر و نهشاپور و ابیورد را به زیر سلطه ی بغداد در آورم.

کوچک همه ی لر زبانان

رهدار

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار