شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
رمان کوتاه «رساله درباره‌ نادر فارابی» نوشته مصطفی مستور در فاصله کمتر از یک ماه پس از انتشار در اسفند 94 به چاپ دوم رسید.

مصطفی مستور بعد از انتشارِ آخرین اثر داستانی‌اش با نامِ «سه گزارش کوتاه درباره‌ی نوید و نگار» که در سالِ ۱۳۹۰ منتشر شده بود، رمانِ کوتاهِ «رساله درباره‌ی نادر فارابی» را تحویل نشر چشمه داد.

مستور پیش از این آثاری چون «استخوان‌های خوک و دست‌های جذامی» (۱۳۸۳)، «تهران در بعدازظهر» (۱۳۸۹)، «حکایت عشقی بی‌قاف، بی‌شین، بی‌نقطه» (۱۳۸۴)، «دویدن در میدان تاریک مین» (۱۳۸۵) و چند اثر دیگر را با نشرچشمه منتشر کرده ‌بود.

رمانِ جدید مستور از نظر ساختارِ روایی با آثارِ قبلی‌اش بسیار متفاوت است. در این داستان با کارکردهای نوِ تکنیکی این نویسنده‌ روبه‌رو هستیم که قصه‌ غیبتِ عجیبِ یک شخصیت را ساخته و خواننده‌اش را با انواعِ پرسش‌های ریز و درشت روبه‌رو می‌کند.

«رساله درباره‌ نادر فارابی» بستری رئالیستی دارد که با رویکردی فلسفی، سازوکارهای پلیسی و معمایی را به کار گرفته است. این رمان درباره‌ غیب‌‌ شدن ترانه‌سرایی است که پیش از این در صحنه‌ بسیار کوتاهی از رمان «سه گزارش کوتاه درباره‌ نوید و نگار» ظاهر شده بود. داستان کاوشی است درباره‌ حضور و غیبتِ قهرمانِ داستان و احتمال‌هایی که پسِ این غیبتِ عجیب وجود دارد.

نشر چشمه چاپ دوم این رمان کوتاه را در 2000 نسخه و با قیمت 7000 تومان روانه کتاب‌فروشی‌ها کرده است. چاپ نخست این اثر در 2000 نسخه و با قیمت 6000 تومان بود.

روی پشت جلد کتاب حاضر بخشی از رمان به این شرح آمده است:
«کاش دنیا مثل دیواری بود که پشت داشت و می‌شد رفت پشت آن ایستاد. کاش دنیا در خروجی داشت که می‌شد از آن بیرون زد و رفت توی حیاط پشتی آن و دراز کشید و خوابید یا در بی‌خیالی محض دست‌ها را توی جیب گذاشت و سوت زد یا در تنهایی مطلق نشست و سیگار کشید و قهوه خورد. کاش می‌شد دنیا را، منظورم این است همه‌ دنیا را، همه‌ دنیا را با ستاره‌ها و کهکشان‌ها و آسمان‌ها و زمین‌هایش، مثل قالی لوله کرد و کنار گذاشت.»

مستور یکی از پُرفروش‌ترین نویسند‌گان ایرانی اهل خوزستان بوده که عمده‌ آثارش مدام تجدید چاپ می‌شوند. رمانِ مشهورش «روی ماه خداوند را ببوس» یکی از سه کتابِ پرفروش 15 سال اخیر ادبیات ایران محسوب می‌شود. او متولد سال ۱۳۴۳ در اهواز و ساکن تهران است.
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار