اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۰۱۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
دکتر سید مرتضی افقه در گفت و گوی اختصاصی با شوشان: جبهه ی پایداری رقیب سیاسی دولت /طلبکاران دولت یازدهم مسببان ضربه به اقتصاد ایران در دولت قبل هستند /آثار مثبت توافقات بر رقبای سیاسی دولت فشار می آورد
جبهه ی پایداری منافع گروهی خود را به شدت به منافع ملی ترجیح می دهد و حاضر است مردم امسال را به سختی بگذرانند...
اختصاصی شوشان: دکتر سید مرتضی افقه یک چهره ی شناخته شده ی اقتصادی ملی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. وی دارای دكترای اقتصاد توسعه از دانشگاه بیرمنگام کشور انگلستان می باشد و تا به امروز ریاست دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز ، مدیر کلی برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی- استانداری خوزستان، معاونت سیاسی- امنیتی استانداری خوزستان و مدیر کلی دبیرخانه شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی را در رزومه ی کاری خود دارد. 








این اقتصاد دادن معتقد است که مرور شاخص‌های اقتصادی ،اجتماعی موجود نشان می‌دهد که تا کنون در رفع دغدغه‌های اساسی مردم در معیشت و رفاه ، ناکام بوده‌ایم. وی دو دلیل را برای این ناکامی متصوراست و می گوید : دلیل اول اینکه تا کنون شعارهای تعیین‌شده جدی گرفته نشده‌اند و هر سال با گذراندن سمینارها و سخنرانی‌ها و شعارها پیرامون نام تعیین‌شده برای سال جدید ، آن سال را سپری کرده‌ایم؛ و دوم اینکه، نیل به هدف تعیین‌شده مورد توجه بوده اما راه رسیدن به آن را بلد نبوده‌ایم و به خطا رفته‌ایم، البته دلیل سومی نیز ممکن است وجود داشته باشد و آن ترکیب هر دو دلیل است: یعنی ضمن هیاهوهای بی‌حاصل، بخش‌های اصلی نظام تصمیم‌گیری قصد اقدام داشته‌اند اما شیوه و راه نیل به آن را نمی‌دانسته‌اند.

ثبات سیاسی از پیش نیازهای روابط خارجی است

دکتر سید مرتضی افقه در گفت و گو با شوشان با اشاره به نامگذاری سال جدید تحت عنوان " اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل " گفت : پیشرفت های اقتصادی منوط به آرامش و ثبات سیاسی است و در ایران نیز روابط خارجی تاثیر زیادی بر اقتصاد دارد .
وی افزود: ما از یک سو وابسته به درآمد نفتی هستیم و از سوی دیگر به کالای ساخته شده ی دیگر کشور ها برای صنایع موجود در کشور نیازمند هستیم پس روابط سیاسی و به تبع آن تجارت خارجی در متغیرهای اقتصادی کشورما تاثیر به سزایی دارد. 

طلبکارهای دولت یازدهم کیستند؟

این اقتصاد دان گفت: یکی از پیش نیاز های روابط خارجی ، ثبات سیاسی و یا پایین بودن تنش های سیاسی است که دیدیم وقتی تنش های سیاسی در دولت احمدی نژاد به نقطه ی اوج خود رسید ،بدترین تبعات اقتصادی را برای کشور به همراه داشت .حتی رویکرد های اقتصادی دولت های نهم و دهم به دولت روحانی نیز رسید و جالب اینجاست که همانهایی که مسبب ضربه به اقتصاد ایران بودند الان جزو طلب کارهای دولت یازدهم به شمار می روند !

وی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور به درستی اولین اولویت کشور را آرامش سیاسی در روابط بین الملل در نظر گرفت .البته دو سال سخت نیز سپری کرد. اما از همان روزهای اول انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهوی ایران ، خوش بینی و اثرات مثبت اقتصادی در عرصه ی بین المللی از جمله تثبیت نرخ ارز و بقیه ی متغیر ها را به دنبال داشت.

جبهه ی پایداری رقیب سیاسی دولت 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: در حال حاضر توافق صورت گرفته است و چون رقبای سیاسی بر آثار مثبت توافق واقف هستند، می دانند که این توافق وجهه ی مخرب آنها را در ذهن مردم برای انتخابات های بعدی بدتر می کندواز این بابت فشار زیادی را تحمل می کنند.
دکتر افقه نمود برجسته ی رقبای سیاسی دولت را جبهه ی پایداری دانست و تصریح کرد: اصولگراها هم با اینکه نسبت به نقش منفی خود در همه ی تحولات در دوران هایی که سر کار بودند ،آگاه هستند ولی با سکوت خود نسبت به این گروه اجازه می دهند که جبهه ی پایداری و حامیان آنها در شرایط کنونی به سیاه نمایی دولت بپردازند ومتاسفانه رسانه ی ملی و انبوه رسانه های جناح اصول گرا نیز دیدگاه های این گروه را منتشر می کنند . 


سیاه نمایی دولت امنیت سرمایه گذاری را به خطر می اندازد

وی گفت : بعد از انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی ، نگرانی جبهه ی پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری تشدید شده است ،از این رو اقدام به سیاه نمایی دولت کرده اند و با توجه به جایگاهی که در قدرت دارند می توانند شرایطی را ایجاد کنند تا امنیت سرمایه گذاری در ایران را به خطر بیاندازند و نتوانیم از فرصت های پس از برجام و انجام توافقات به نحو حداکثری استفاده کنیم. 

دکتر افقه گفت: به کندی پیش رفتن آثار توافقات پس از برجام ، چماقی به دست پایداری ها داده است تا به کارهای خرابکارانه ی خود علیه دولت ادامه دهند . به نظر می رسد جناح راست نیز به این موضوع واقف است ولی سکوت اختیار کرده است . 

مسئولین اصلی نظام جلوی سیاه نمایی ها را بگیرند 

متاسفانه به نظر می رسد جبهه ی پایداری منافع گروهی خود را به شدت به منافع ملی ترجیح می دهد و حاضر است مردم امسال را به سختی بگذرانند ولی شرایطی پیش آید تا دوباره کرسی ریاست جمهوری را به دست بیاورند!

این اقتصاد دادن درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه باید کرد ،اظهار عقیده کرد: می توان گفت برای جلوگیری از چنین کارشکنی هایی مسئولین اصلی کشور و رادیو و تلویزیون باید بر شرایط موجود کنترل کافی داشته باشند و از سیاه نمایی دولت جلوگیری کنند و قاطعانه با این نوع برخوردها مقابله کنند و اگر این شرایط ادامه یابد ممکن است شعار امسال که اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل می باشد نیز تحقق پیدا نکند. 


رسانه ها از هجمه ی پایداری ها به دولت بکاهند

دکتر افقه اضافه کرد: در دوره ی احمدی نژاد حتی نقد هم سیاه نمایی دولت تلقی میشد و این درحالی بود که نقد کنندگان دولت های دهم و یازدهم رسانه هایی بودند که قدرتی نیز نداشتند.و علامت منفی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری نمی دادند . اما آنچه امروز رخ می دهد سیاه نمایی توسط جناح های قدرتمند است که در این خصوص مسئولین باید با قدرت وارد شوند و از سیاه نمایی دولت توسط این جناح ها جلوگیری کنند. تا رکود و بیکاری تداوم پیدا نکند. 
وی تصریح کرد: به نظر می رسد رسانه ها در نگاه مردم می توانند تاثیر مثبتی داشته باشند و می توانند از تاثیر هجمه ی پایداری ها به دولت بکاهند و این هجمه ها را خنثی کنند و البته خطاهای دولت نیز باید نقد شوند ولی باید مانع سیاه نمایی شویم .اگر اینکار را کردیم می توانیم به بهبهود وضعیت امیدوار شویم .

شرایط اقتصادی بسیار بهتر از گذشته است 

وی در عین حال گفت : بدشانسی که دولت روحانی و مردم ایران نیز در حال حاضر با آن مواجه می باشند کاهش شدید قیمت نفت است و این در حالی است که در دولت احمدی نژاد نفت از بالاترین قیمت در تاریخ کشور برخوردار بود .البته متاسفانه بخش عظیمی از آن منابع را با بی تدبیری از دست دادیم پس ما علی رغم اینکه در برهه ای قرار داریم که قیمت نفت نازلترین سطح را سپری می کند بدهی های دولت قبل را نیز بر دوش داریم ، اما کاهش تنش های سیاسی می تواند نکته ی مثبت بالقوه ای برایمان باشد. 

دکتر افقه شرایط اقتصادی کشور را نسبت با سالهای گذشته و نسبت به آن چیزی که اگر احمدی نژاد با تفکرش بود را بسیار بهتر دانست و گفت: روند رشد قیمت ها که قدرت خرید مردم را تعیین می کند نسبتا تثبیت و کند شده است . البته این روند در هیچ کشوری متوقف نخواهد شد . ولی ما هنوز در رکود به سر می بریم و برای خروج از این رکود باید به ثبات سیاسی برسیم تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی چشم اندازی روشنی را برای سرمایه گذاری در ایران ببینند و تا این سرمایه گذاری ها صورت نگیرد نه اشتغال ایجاد می شود ونه به صورت واقعی از رکود خارج می شویم .البته دولت می تواند از درآمدهای حاصل شده پس از برجام یکسری اقدامات را انجام دهد ولی برای اینکه به امیدهای مردم پاسخ داده شود ، این اقدامات کافی نیست.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۵
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
comment
2
1
comment یعنی گل واژه هایی فرموده اند بی نظیر
الان وضع اقتصادی بهتر از گذشته ست؟ یا فقط وضعیت اقتصادی مرتبطین دولت یازدهم مثل این آقا بهتر از گذشته ست؟
مسبب تحریم اونایی نبودن که سال ۸۸ رای مردم رو برنتابیدن و نامه نوشتن به غربی ها که ایران رو تحریم کنید تا ما برگردیم به قدرت؟
اصلا پایداری کجای معادلات سیاسی این مملکته؟ پایداری کجا بوده؟ الان همه تجار و فعالان اقتصادی حامی همین دولت دارن اه و ناله میکنن.
سرتون رو تو برف نکنین حضرات. آوار عملکرد فعلی دولت روی سر همه خراب میشه نه فقط روی سر ملت بدبخت بی تریبونی که شما حقشونو میخورین
comment
رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
comment
1
2
comment درود بر شما جناب دکتر افقه. بله برخی از دلواپسان عملشان از مصادیق خودم نباشم جهان نباشد است
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
comment
1
0
comment خورشید که تابانه/ماه نیز درخشانه/پس ما مردم حتما به شما و برجامی که خدا آورده دل خواهیم بست..
.
.
.دست بردارید دیگه
.
.
.
.تا کی میخایید برا [...]
.
.
.از دورانی که به رفسنجانی رای دادم و ریس جمهور شد دارم تمام کارهای طیف ایشون و احزاب دیگه رو میبینم.

.
.
.دیگه تا کی آخه....
.
.
.
.چندروز دیگه هم ریس جمهور محبوب(اشاره به استقبال مردم مازندران) رفع مشکلات اقتصادی رو به دوران پسا[...] موکول میکنه.و [...] دوباره به [...] میپردازند و ما مردم پایین شهر رو که داریم 3شیف کار میکنیم که بتونیم روزی دو وعده نون خالی بخوریم سرکار میزارید.
[...]
والله ما ازین پایداری چیز بدی ندیدیم.جز پافشاری روی انقلاب.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
comment
0
2
comment درود بر دکتر روحانی و احسنت بر درکتر افقه
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
comment
0
0
comment درود بر دکتر روحانی و احسنت بر درکتر افقه
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار