اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
جالب آنکه در این نامه رسمی، بر آمادگی کامل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان در «مشارکت در زمینه محافظت، ارتقا و مرمت میراث فرهنگی منقول و غیر منقول در خطر سوریه» تاکید شده است. آن هم در شرایطی که بسیاری از اماکن تاریخی و گردشگری کشورمان نیازمند محافظت، ارتقا و مرمت هستند!
تابناک نوشت: کافی است از اوضاع وخیم آثار و بناهای باستانی در کشورمان انتقادی صورت گیرد تا مسئولان سازمان میراث و فرهنگی کشورمان به سرعت واکنش نشان داده و اندک بودن بودجه این نهاد برای رسیدگی و سامان دادن به این وضعیت را یادآور شوند؛ گلایه هایی که اظهار نظر اخیر رئیس این سازمان ثابت می‌کند چندان وارد نیستند. 

 همزمان با تعطیلات نوروزی در کشورمان، خبری از اوضاع جنگ در سوریه منتشر شد که برای بسیاری از جهانیان، به ویژه ساکنان منطقه خاورمیانه حائز اهمیت بود؛ خبر آزادسازی پالمیرا (تدمر) از دست تروریست ها که یکی از سنگین ترین شکست های تحمیل شده به داعش، به ویژه در یکسال اخیر به حساب می‌آید.

بازپس گیری این منطقه در شرق حمص از جهات دیگر نیز اهمیت داشت. از جمله واقع شدن یکی از ارزشمندترین گنجینه های باستانی بشر در پالمیرا که موجب شد باستان شناسان در کمتر از یک روز از انتشار این خبر راهی پالمیرا شده و برای ارزیابی خسارت های وارد آمده به سایت باستانی پالمیرا، راهی این کشور جنگ زده شوند.

این رویکرد البته با انتقاداتی هم مواجه شد چراکه به باور برخی منتقدان، توجه باستان شناسان و دولت های غربی به آسیب های وارد آمده به ساکنان این سرزمین و رنج و دردی که تروریسم سازمان یافته به ایشان تحمیل کرده، زمانی قابل قبول خواهد بود که جنایات رقم خورده در آن سرزمین نیز دیده می‌شد نه اینکه صرفا بقایای تاریخی و آسیب های وارد آمده به آنها مورد توجه قرار گیرد.

به عبارت بهتر، زمانی می‌توان نگران آسیب دیدن امثال «معبد بل» و «طاق نصرت» پالمیرا به دست داعش بود و از خسارت های وارد آمده به میراث بشری سخن گفت که در قبال اعدام های دسته جمعی در آمفی تئاتر پالمیرا، سکوت نکرده باشیم؛ رویکردی که بر اساس آن، غربی ها نمره قبولی نخواهند گرفت چراکه یا نسبت به فجایع رقم خورده در این سرزمین سکوت کرده اند و یا بدتر، هم سو با جنایتکاران بوده‌اند.

اما از نقد عملکرد غربی ها در این خصوص که بگذریم، واکنش رقم خورده به آزادسازی پالمیرا در کشورمان هم جالب توجه است. به ویژه سخنان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان در این خصوص که بی شباهت به واکنش غربی ها نیست.

به فاصله یک هفته از انتشار خبر بازپس گیری این منطقه به دست نیروهای مردمی و ارتش سوریه، مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور با ارسال نامه ای به ایرینا بو کوا، مدیرکل سازمان آموزش، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) از اعلام آمادگی رسمی کشورمان برای مرمت و بازسازی میراث ثبت جهانی پالمیرا خبر داد تا به نوعی گوی رقابت را از بسیاری از همتایان خود در دیگر کشورها برباید.

جالب آنکه در این نامه رسمی، بر آمادگی کامل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان در «مشارکت در زمینه محافظت، ارتقا و مرمت میراث فرهنگی منقول و غیر منقول در خطر سوریه» تاکید شده است. آن هم در شرایطی که بسیاری از اماکن تاریخی و گردشگری کشورمان نیازمند محافظت، ارتقا و مرمت هستند!

تلخ تر آنکه بی توجهی مسئولان این سازمان موجب شده نه تنها شاهد اوضاع وخیم و بحرانی بسیاری از اماکن تاریخی کشورمان باشیم، که در نتیجه این اوضاع نامطلوب، راه زیادی تا توسعه صنعت گردشگری در کشورمان داشته باشیم؛ صنعتی که بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی معتقدند در صورت بها دادن به آن در کشورمان، می‌توان ایران را تبدیل به قدرتی بزرگ در جهان نمود.

دورنمایی که برای رسیدن به آن می‌بایست اهتمام ویژه ای به آثار تاریخی کشورمان داشت تا در سایه رونق گردشگری، اقتصاد کشورمان را رونق داد، وابستگی به نفت را کاهش داد، جایگاه بین المللی کشورمان را بهبود بخشید، اهداف امنیتی و سیاسی را پیگیری نمود و... .

و چه تلخ است که همزمان با اعلام آمادگی رسمی معاون رئیس جمهور کشورمان برای رسیدگی به اوضاع ناخوش پالمیرا، از وخامت حال معبد آناهیتا در کرمانشاه می‌شنویم که آن را تخت جمشید دوم کشورمان هم می‌نامند و از فقدان بودجه برای رسیدگی به اوضاع وخیم آن سخن می‌گویند، یا چغازنبیل که قدمتی چند برابر پالمیرا دارد و در سکوت مسئولان، حریم آن در اختیار شرکتی قرار گرفته در آن تجارت کند و...؛ اخبار شومی که ظاهرا زیر خبر آسیب های وارد آمده به پالمیرا گم شده اند یا مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان علاقه ای به مطالعه شان ندارند!


برچسب ها: پالمیرا ، چغازنبیل
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار