به قلم نگارنده،شکل گیری و جهت دهی مثبت افکار عمومی به سمت فعالیتهای یک سازمان و توجه بیشتر به آن نتایج سودمندی را در پی خواهد داشت. بدون شک مدیری موفق خواهد بود که با نیاز سنجی و شناخت موثر از ابزارهای به روز اطلاع رسانی از آنها در جهت پیشرفت سازمان خود استفاده کند و به تعبیری سبدی از رسانه های مختلف را به کارگیرد.
انعکاس به موقع و صحیح اخبار و رویدادهای یک سازمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. به مصداق فرمایش گهربار حضرت امام (ره) که کارها را به مردم بگویید تا شیاطین نگویند کارنشده است. اطلاع رسانی می تواند نقش مثبتی در تغییر نگرش مردم نسبت به آن سازمان ایجاد کند، وقتی مخاطب با اطلاع رسانی انجام شده، نسبت به کارهای انجام شده آگاهی پیداکند این موضوع سبب جلب مشارکت مردمی و رضایت مبنی از عملکرد آن سازمان محسوب خواهد شد.
مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز به کرات توصیه فرمودند که مردم را از امورات آگاه سازید لذا در این زمینه نقش روابط عمومی یک سازمان و کلیه ادارات در فرآیند اطلاع رسانی و انعکاس اخبار و رویدادهای سازمان بسیار حائز اهمیت است. اطلاع رسانی نخستین فصل مشترک روابط عمومی ها محسوب می شود. اهمیت نقش روز افزون رسانه ها در حیات اجتماعی انسان امری اجتناب ناپذیر است. امروزه فضای مجازی، وب سایت،پورتال های خبری و... یکی از ابزارهای روابط عمومی های الکترونیک است.
انسان در عصر انقلاب ارتباطات زندگی میکند، آنچه در سازمانها ارزش و اهمیت دارد و آنان را در جهت نیل به اهداف خود یاری میکند برقراری ارتباط و اطلاع رسانی از کارهای انجام شده در جهت تنویر افکار عمومی می باشد. رسانه ها نیز در این میان نقش مهمی را در کنار روابط عمومی ها ایجاد میکنند.رسانه ها به عنوان یک امکان و بستر بالقوه مناسب ترین فرصت را برای ارتباط روابط عمومی و افکار عمومی فراهم می سازند رسانه هایی نظیر خبرگزاریها ،مطبوعات،مجلات و... که دارای کارکردهای اساسی می باشند.
در دوران معاصر که به عصر اطلاعات و جوامع اطلاعاتی و ارتباطی معروف است بخش عمده ای از جامعه پذیری نسل ها از طریق رسانه ها انجام می شود و نفوذ و تاثیر پذیری رسانه ها تا جایی است که برخی از نظریه پردازان ارتباطی براین باورند که رسانه ها اولویت ذهنی و حتی رفتاری مارا تعیین می کنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد نمی دهند ، اینگه به چیزی فکر کنیم را به مامی آموزند به تعبیری اطلاع رسانی از کارهای انجام شده به ذهن مخاطب القا می کند که این دستگاه در حال فعالیت می باشد چرا که برخی از ارگان ها فعالیت و اقداماتی را انجام می دهند اما بدلیل عدم اطلاع رسانی مناسب و به موقع فعالیتهای آنان مخفی و مقفول می ماند و در ذهن برخی ازمردم عدم فعالیت تداعی می شود لذا برای رسیدن به این مقصود وجود یک روابط عمومی منسجم و قدرتمند است که می تواند هرسازمان را برای رسیدن به اهداف خودیاری کند چرا که شکل گیری و جهت دهی مثبت افکار عمومی به سمت فعالیت های سازمان و توجه بیشتر به آن نتایج سودمندی را در پی خواهد داشت . اطلاع رسانی ،گردآوری ،پردازش و انتشار اخبار است که درکنار آن صداقت و صحت اطلاعات در کارنیز امری ضروری و اجتناب ناپذیر است .
به هر تقدیر که نگرش برخی از مدیران نسبت به جایگاه روابط عمومی ها در ادارات تغییر کند و ضمن اهمیت به این واحد مهم و ضروری بتوانند هرچه بهتر رضایت مردم را نسبت به خود جلب نمایند./
مدیر روابط عمومی وامور بین الملل
شهرداری خرمشهر