شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۴

با نگاهی حتی سطحی و گذرا به کوچه و پس کوچه‌های شهر می‌توان متوجه به سبزی آزاردهنده جلبک‌های کهنه و قدیمی نقش بسته در جوی‌های فاضلابی‌اش شد؛ آبراهه‌هایی که زمانی تصاویر چهره‌ها در آن نقش می‌بست.

سال‌هاست برای گذر از کوچه‌ها تنگ و تاریک منزلمان، بوی جوی‌های متعفن فاضلابی را به جان و تن خریده‌ایم.

جوی‌هایی که به لطف لجن‌های راکد و چندین ساله‌شان، چشم و دل هر رهگذری را به سوی خود جلب می‌کند؛ باریکه‌هایی که تنها چیزی که در آنها یافت نمی‌شود، آب است!!

این شکل از زندگی دیرزمانی ا‌ست که به جان و تنمان چسبیده و راه گریزی از آن نداریم ، هم در این مسیر پرپیچ و خم جان داده‌ایم و هم صدای بی‌جان‌مان را... هم سکوت را فریاد زده‌ایم و هم فریاد بی‌سکوتی را.

به خاطر می‌آورم دختر بچه‌ای را که به واسطه دست و پا زدن در این مهلک نافرجام، داغی را تا آخر دنیا بر دل خانواده‌اش بر جا نهاد؛ داغی که یادآور سهل‌انگاری مسئولانی با رده‌های خرد و کلان است؛ مسئولانی کم‌لطف و گاهاً بی‌لطف!

* یادآوری نوستالژی‌ها، نمکی‌ست بر زخم نیمه بسته

یادآوری نوستالژی‌هایی اینچنینی در شهرمان کم نیست و افزون بر این، نمک است بر زخم نیمه بسته مردمی که سال‌ها رنج دیده و کشیده‌اند.

امروز این شهر با کوچه پس کوچه‌هایی نیمه‌ویران و جوی‌هایی فاضلابی، زندگی را برای ساکنانش سخت‌تر کرده و همه خود بر این امر واقفیم.

آبادانی که روزی شهره "آبادانی‌اش" دل از دیده می‌برد امروز محکوم است به "ناآبادانی".

مناطقی چون کوی کارگر، کوی قدس، کفیشه و بسیاری دیگر، با گنجاندن منازل شرکتی در دل خود همچنان از بوی بد و متعفن فاضلاب‌های خود کلافه شده و ساکنان آن هر از گاهی مجبور به کنده‌کاری و رفع انسداد جوی‌های منطقه‌شان می‌شوند.

به راستی که "فاضلاب این شهر کهنه و زخمی است" و درد آن بس آزار دهنده.

با نگاهی حتی سطحی و گذرا به کوچه و پس کوچه‌های شهر می‌توان به سبزی آزاردهنده جلبک‌های کهنه و قدیمی نقش بسته در جوی‌های فاضلابی‌اش متوجه شد؛ آبراهه‌هایی که زمانی می‌شد تصویر چهره کودکان بازیگوش را در آن نظار‌ه‌گر بود.

امروز آب‌های راکد این گذرگاه‌های عریض و طویل، رازهای زیادی را خود نهفته دارد؛ سکوت این مرداب، سیاه و تاریک، تلخ و بس ناگفتنی ا‌ست.

تلخی‌اش از طعم بد روزگار و زمانه‌ای که بر او محکوم شده و سیاهی‌اش به سبب بخت شوم و کم‌اقبالش از ناتوجهی‌ است!

مادران و پدران این دیار ترس دارند از راهی کردن فرزندانشان به کوچه‌ و خیابان‌هایی که درپوش‌هایی کج و ماوج، مسیر فاضلاب منطقه‌هاشان را پوشانده و گاهاً مشاهده می‌شود، نبود پوشش مناسب بر روی این محدوده‌های مرگ‌زا...

گازهای متصاعد شده از این ناکجاآبادها جای خود، بوهای نامطبوع و لاشه‌های حیوانان جان داده در این جوی‌ها، بسیار نگران کننده است؛ بهداشت و سلامت در این جا سرابی بیش نیست و هر روز در پی جست‌و‌جوی آن، چشم خطای بیشتری را دنبال می‌کند.

* جوی‌های منطقه کوی کارگر لجن‌زار و بدون حصار است

یک شهروند آبادانی ساکن کوی کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: وضعیت فاضلاب این منطقه قابل وصف نیست، باید در اینجا زندگی کرد تا بتوان درک کرد که چه می‌گوییم.

وی افزود: جوی‌های متعفن منطقه‌مان سال‌هاست رها شده و ما تا به حال حتی یک‌بار هم ندیده و نشنیده‌ایم که درصدد پاکسازی آنها اقدامی صورت گیرد.

مهدی صالح‌نیا خاطرنشان کرد: از شهرداری و اداره آبفا می‌خواهیم در این خصوص اقدامی عاجل کند زیرا واقعاً زندگی در این محیط برایمان طاقت‌فرسا شده است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از این جوی‌ها لاشه‌های حیوانات و جانواران حتی فسیل شده است، گفت: بسیاری از خانواده‌های این محل از ترس اینکه مبادا کودکانشان در این جوی‌های بدون مرز و حصار بیفتند از بازی کردنشان در بیرون از منزل جلوگیری می‌کنند.

این شهروند آبادانی با اشاره به اینکه فاضلاب بسیاری از مناطق شهرمان معضل است، ادامه داد: اگر زمانی برای فرزند ما مشکل جدی و جبران ناپذیری پیش بیاید چه مسئول شهری، استانی و یا کشوری پاسخگو است.

وی با اشاره به جوی‌های فاضلابی منطقه کفیشه که در همین حوالی است، خاطرنشان کرد: کفیشه نیز یکی از مناطقی است که ساکنان آن بارها به شهرداری مراجعه کرده و در راستای رفع مشکل فاضلابشان اقدام کرده‌اند اما در این زمینه تاکنون هیچ راهکار مؤثری ارائه نشده است.

* کوی قدس منطقه‌ای بلاتکلیف بین شهرداری و پالایشگاه

دیگر شهروند آبادانی در خصوص معضل دیرینه فاضلاب کوی قدس منطقه خاطرنشان کرد: علاوه بر جوی‌های فاضلابی کوی قدس، بلاتکلیفی این منطقه، ساکنان را دچار سردرگمی کرده است.

وی ادامه داد: مشکلاتی نظیر فاضلاب، آب، برق و ... را نمی‌دانیم چگونه و به چه ارگانی اطلاع دهیم زیرا شهرداری و پالایشگاه هر دو ما را پاسکاری می‌کنند.

زینب صنوبری گفت: در این خصوص بارها با تماس تلفنی خواهان رفع مشکلات منطقه‌مان شده‌ایم اما مسئولان این دو نهاد با پاسخگو نبودن، ما را سردرگم و بلاتکلیف رها کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ساکنان این منطقه بسیاری مواقع خود دست به کار شده و با حفاری و کنده‌کاری دستی، انسداد فاضلاب‌های منازلشان را رفع می‌کنند، افزود: مسئولان باید به شکل جدی‌تری مشکلات فاضلاب جای جای منطقه را مرتفع کنند زیرا اقدام محلی شهروندان سبب ایجاد مشکلات بزرگ‌تری جانی و جسمی می‌شود.

* شاید امروز هم دیر است

با اینکه این اواخر تمیهدات خوبی در راستای رفع مشکلات فاضلاب منطقه صورت گرفته اما شاید همین امروز هم برای کار کردن در این حیطه دیر باشد!

"کلنگ‌زنی فاضلاب منطقه سلج غربی" و "اجرای طرح جامع فاضلاب شهری" از جمله اقدامات اخیر مسئولان شهرستان برای رفاه حال شهروندان منطقه و رفع مشکلات پیش‌رو است.

در این راه پرفراز و نشیب، قول‌های زیادی بر مسند واقعیت و ... نشسته و ما به‌عنوان تماشاگران این بازی نشسته و نظاره می‌کنیم این باید و نبایدها را!

خوشبختانه با تخصیص اعتبار 90 میلیارد تومانی، دیگر نه راهی برای آوردن بهانه‌هایی چون کمبود اعتبار و فریاد از نبود هزینه‌ها شنیده می‌شود و نه باید شنیده شود.

امروز صداهایی آشنا کار را در دست گرفته و همت بر آن داشته تا پایان سال جاری بخش اعظم پروژه ساماندهی سیستم فاضلاب شهری را به اتمام برسانند.

و چیزی که مردم این دیار را از اجرای این طرح جامع خوشحال‌تر از همیشه می‌کند تعریف "افق 30 ساله" به همین منظور است. افقی بلند بالا و نیمه روشن!

ما مردم این منطقه خوش باوریم بر این افق‌های وعده داده شده و راهی جز آن نیز نداریم؛ به امید تماشای روشنایی‌های پس از ابر‌های کبود.

* فاضلاب آبادان زخمی است

فرماندار ویژه آبادان با اشاره به اجرای طرح جامع فاضلاب شهری در آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: سیستم فاضلاب آبادان کهنه و زخمی است.

وی اضافه کرد: این سیستم تاکنون نوسانات زیادی داشته و بر همین اساس توسط مسئولان قول‌های تحقق نیافته متعددی را شاهد بوده است.

ایلخاص‌زاده تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های مؤثر نمایندگان مجلس و امام جمعه شهرمان، از محل فروش اوراق مشارکت استان خوزستان اعتبار 90 میلیارد تومانی به اجرای طرح جامع فاضلاب شهری در آبادان اختصاص یافت.

وی ادامه داد: آنچه در مجموع شبکه فاضلاب شهرمان داریم 705 کیلومتر غیر از مناطق واگذار شده شرکت نفت به شهرداری است.

فرماندار ویژه آبادان عنوان کرد: مجموع مناطق واگذار شده نیز 170 کیلومتر به وضعیت شبکه فعلی فاضلاب شهری می‌افزاید.

وی با بیان اینکه فاضلاب مناطق واگذار شده بالغ بر 80 سال قدمت دارد، گفت: اگر این طرح جامع طبق روال عادی پیش رود تا پایان سال جاری می‌توانیم حدود 400 کیلومتر به بهره‌برداری برسانیم.

ایلخاص‌زاده با اشاره به مناطق زیرپوشش این طرح بیان کرد: کل مناطق حوزه عملیاتی را در قالب 11 واحد کاری تعریف کرده که یک واحد آن را نیز تحت عنوان خرید تجهیزات تعریف کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: نقاط باقیمانده شبکه فاضلاب در مناطق ذوالفقاری، احمدآباد، کفیشه و شده زیر نظر پیمانکاری شرکت فولادسازان کبری، کوی فرهنگیان با انتخاب پیمانکار از شرکت نجم‌سازان کارون، منطقه سلج غربی با پیمانکاری شرکت پارسیا داوران و مناطق الوانیه و شطیط از ایستگاه 9 تا 12 که با توجه به قرار داشتن در محروم‌ترین نقاط شهر از پیمانکار طراز اول کشوری تحت عنوان شرکت طرازساز ساعی برای اجرای عملیات بکار گرفته می‌شود.

این مقام مسئول افزود: همچنین مناطق کوی پیروز و ولیعصر، کوی بهار و کوی قدس، کوی کارگر، بوارده، فیه و کوی ملت، امیرآباد و ایستگاه پمپاژ مناطق شرکتی از دیگر مناطق زیر نظر برای اجرای طرح جامع فاضلاب شهری آبادان هستند.

وی در پایان گفت: افق 30 ساله برای سیستم فاضلاب شهری در آبادان تعریف شده که امیدواریم با حمایت مسئولان شهری و استانی بیش از پیش در موعد مقرر محقق شود.

* تنها امید مردم "اجرای طرح جامع فاضلاب شهری" است

به هر حال امیدواریم روزی را شاهد باشیم که مردم هر گوشه و کنار شهرمان بدون نیم‌نگاهی هر چند گذرا به جوی‌های منطقه‌شان نظاره‌گر وضعیت فعلی فاضلاب‌های بی‌سر و سامان نباشند.

امروز نیز تنها امید مردم گوشه و کنار شهر بر "اجرای طرح جامع فاضلاب شهری" است و شاید این راه آخرین مرهم بر زخم کهنه و قدیمی فاضلاب آبادان باشد، راهی که دیرزمانی‌ست دست نخورده باقی مانده و اغلب اوقات فاجعه آفرین بوده است.

به راستی که مردم این منطقه دل‌هایشان بزرگ و آرزوهایشان کوچک و قابل تحقق است!

گزارش از مریم خبازی


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار