اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷
برخي كارشناسان معتقدند: سيلاب ورودي ناشي از بارندگي هاي اخير در آنسوي مرزها است و ربطي به حق آبه ايران از هيرمند ندارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: بارش‌های اخیر، به تأسیسات آبرسانی 89 روستای استان خساراتی وارد کرده است.
به گزارش ایسنا، محمد دانشگر گفت: بارندگی‌های شدید چند روز اخیر و جاری شدن سیل، خساراتی به تأسیسات آبرسانی 89 روستا در 16 شهرستان استان وارد کرده است.
او گفت: سیل به تأسیسات آبرسانی روستایی در شهرستان‌های مشهد، کلات، درگز، فریمان، قوچان، چناران، کاشمر، تربت جام، سرخس، سبزوار، مه ولات، خوشاب، زاوه، رشتخوار، بجستان و داورزن خسارت وارد کرده است.
به گفته مدیرعامل آبفار خراسان رضوی بیشترین خسارت وارد شده به تأسیسات آبرسانی روستایی مربوط به شهرستان‌های مشهد با 13 روستا، کلات و خوشاب با 11 روستا و درگز با 7 روستا بوده است.

دانشگر با بیان اینکه پس از آسیب‌دیدگی تأسیسات آب شرب روستایی در مناطق سیل زده، مجموعه آب و فاضلاب روستایی به سرعت اقدام به تأمین موقت آب شرب این روستاها نموده، گفت: همچنین در حال حاضر آب شرب 4 روستا به علت شدت خسارات وارده به تأسیسات، با استفاده از تانکر سیار تأمین می‌شود.

او خسارت وارده به تأسیسات آبرسانی روستایی استان در سیل اخیر را 25 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: عملیات بازسازی تأسیسات آسیب دیده در حال انجام است.

اثرات مثبت و منفی سیل اخیر خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: سیلاب اخیر از نظر اقلیم و محیط زیست اثرات بسیار مثبتی را پس از 10 سال خشک‌سالی در پی داشته است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با اشاره به میزان صدمات و خسارات سیل به محیط زیست خوزستان، گفت: در پی سیلاب خوزستان، یک سایت تکثیر گوزن و در پارک ملی دز، حدود سه و نیم میلیارد تومان خسارت را متحمل و بسیاری از زیرساخت‌های احداث شده در سایت، تخریب شد.

او گفت: بخشی از گوزن‌های سایت به دلیل تخریب فنس، در جنگل رهاسازی شده و تعدادی گوزن نیز در سایت نگهداری می‌شوند. اکنون شناسایی و ترمیم این سایت در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که خسارت دیگری در پی سیلاب استان در حوزه محیط زیست گزارش نشده است، تأکید کرد: بیشتر خسارت‌ها در بخش کشاورزی استان بوده است و یا ابنیه روستاها متحمل خسارت شدند که از سوی سازمان جهاد کشاورزی بررسی و پیگیری خواهد شد ولی در حوزه محیط زیست به جز سایت گوزن، خسارت دیگری گزارش نشده است.

او گفت: سیلاب اخیر در خوزستان از نظر اقلیم و محیط زیست اثرات بسیار مثبت و با ارزشی را پس از 10 سال خشک‌سالی در پی داشته و یک نعمت و موهبت الهی برای محیط زیست خوزستان بوده است.

لاهیجان‌زاده با اشاره به اثرات مثبت سیل اخیر در خوزستان، ادامه داد: آبیاری کامل جنگ دز، تغذیه منابع آب زیرزمینی مجاور آب رودخانه‌ها در شمال خوزستان و تثبیت خاک، از جمله اثرات مثبت و مفید سیل اخیر در خوزستان بوده است.

او گفت: در پی وقوع سیل در خوزستان، همچنین تالاب‌های بامدژ و میانگران 100 درصد آبگیری شدند و حجم زیادی آب وارد تالاب‌های هورالعظیم و شادگان شد که با ورود آب، وضعیت مناسبی برای این چهار تالاب ایجاد شده است. 

سد «گلستان» سرریز شد

سرپرست دفتر بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات آبی استان گلستان گفت: سد گلستان در پی بارندگی‌های اخیر در استان گلستان سرریز شد.

شعبان رسولی گفت: سد مخزنی گلستان بر اثر بارندگی‌های اخیر از 30 فروردین آغاز به سرریز کرد و تاکنون این سرریز ادامه دارد.

او گفت: آغاز سرریز از ساعت 18 روز 30 فروردین و حداکثر دبی سیلاب ورودی به سد 110 مترمکعب بر ثانیه بوده است. سرپرست دفتر بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات آبی استان گلستان تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود این سرریز تا 4 روز ادامه داشته باشد و طبق برآوردها در این مدت حجمی معادل 4 میلیون مترمکعب آب از این سد سرریز می‌شود.

رسولی گفت: آخرین سرریز سد گلستان در اردیبهشت 92 بوده است و آب سرریز هم علاوه‌بر تأمین آب زیست‌محیطی رودخانه، برای آبیاری زمین‌های زراعی پایاب سد استفاده می‌شود و در نهایت وارد سد وشمگیر می‌شود. او گفت: این سر ریز خطری برای استان گلستان در پی ندارد.

خسارت 100 میلیارد ریالی سیل به جاده‌های شوش

مدیر اداره راه و شهرسازی شوش از 100 میلیارد ریال خسارت ناشی از سیلاب و بارش‌های اخیر به جاده‌ها و محورهای ارتباطی اصلی، فرعی و روستایی این شهرستان خبر داد.

احمد ناصر گفت: سیلاب و بارش‌های اخیر به 80 کیلومتر از جاده‌های بخش شاوور خسارت وارد کرده است. او با بیان اینکه این خسارات شامل تخریب ابنیه فنی، خرابی پل‌ها، آب شکستگی و از بین رفتن زیرسازی جاده‌ها و خرابی روکش آسفالت‌ها می‌شود، گفت: اکنون در حال تعمیر و ترمیم محورهای آسیب دیده هستیم که تا پایان امروز تمام محورها قابل تردد شوند.

ناصر گفت: کلیه اکیپ‌های راهداری در حال ترمیم محورهای آسیب دیده و لوله گذاری در جاده‌ها هستند و محور چغازنبیل که یک باند آن در جریان سیلاب و بارندگی‌ها کاملا از بین رفت، تا پایان امروز بازگشایی و قابل تردد خواهد شد.

او تأکید کرد: 35 دستگاه راهسازی از آغاز بارش‌ها حفاظت از ابنیه فنی و تعمیر سیل بندها را انجام می‌دادند و مسیرهای دسترسی و جایگزین را نیز تعمیر می‌کردند.

مدیر اداره راه و شهرسازی شوش گفت: اقدامات اساسی جهت اصلاح و بهسازی محورهای آسیب دیده پس از تأمین اعتبارات انجام خواهد شد.

وارد شدن خسارت‌های فراوان به تأسیسات آب شرب گرگان

مدیر امور آب و فاضلاب منطقه گرگان گفت: سیل مورخ 29 فروردین خسارت‌های زیادی به تأسیسات آب شرب گرگان وارد کرد. داود احمدی نصرآبادی گفت: با تلاش شبانه‌روزی همکاران امور آب و فاضلاب گرگان مشکل قطع آب که مناطقی از شهر گرگان را با کمبود آب مواجه کرده بود برطرف شد.

او با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی استان گفت: طی بارندگی‌های اخیر در برخی مسیرهای اصلی شهر گرگان سیل جاری شد و با ورود گل و لای به رودخانه زیارت، حوضچه‌های چشمه‌های زیارت و آبگیر النگدره از مدار بهره برداری خارج شد که با برنامه‌ریزی و تدابیری که اتخاذ شد مشکل قطعی آب در قسمت جنوبی شهر نداشتیم.

مدیر امور آب وفاضلاب گرگان تأکید کرد: هم‌چنین باتوجه به وقوع سیلاب در رودخانه شصت کلاته گرگان خط انتقال آب 450 میلی‌متری از مدار بهره‌برداری خارج شد که همکاران ما برای شناسایی نقاط آسیب دیده اقدام کرده و با تلاش شبانه‌روزی واحد اتفاقات امور و ستاد شرکت همه نقاط مورد نظر برطرف شد.

نصرآبادی با اشاره به انجام عملیات لایروبی آبگیر زیارت، بازکردن مسیر آب سطحی در کنار چاه شماره 1 آب و فاضلاب، لایروبی حوضچه‌ها به تعداد 3 عدد، ترمیم خطوط انتقال حوضچه‌های جمع‌آوری چشمه، لایروبی آبگیر و حوضچه جمع‌کننده النگدره، خرید لوله و اتصالات، هزینه‌های حفاری، ساخت پل فلزی و ... را از مهم‌ترین اقدامات مجموعه این امور برشمرد و مجموع خسارت‌های وارده به تأسیسات را مبلغ 464 میلیون ریال دانست.

او پیگیری‌های مستمر مدیریت عامل، معاونت بهره‌برداری و مجموعه همکاران ستادی و منطقه گرگان برای برطرف کردن مشکل را قابل تقدیر دانست.

مدیرامور آب وفاضلاب گرگان با عذرخواهی از شهروندان مناطقی که با قطعی آب مواجه بوده‌اند و با سعه صدر خود همکاران این شرکت را در امر آبرسانی یاری کردند قدردانی کرد.

خسارت ۴۸۱ میلیارد تومان به اراضی کشاورزی خوزستان

به گزارش مهر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: نزدیک به ۴۸۱ میلیارد تومان خسارتی است که سیلاب به بخش کشاورزی این استان وارد کرد.

کیخسرو چنگلوایی پیرامون میزان خسارت هایی که در اثر سیل اخیر به کشاورزان وارد شد، گفت: در مجموع ۲۵۳ هزار و ۵۶۰ هکتار اراضی زراعی و هفت هزار و ۲۸۵ هکتار اراضی باغی خسارت دید.

او گفت: در مجموع از نظر توناژ ۳۲۵ هزار تن خسارت به محصولات زراعی و باغی وارد شد و سه هزار و ۵۵ رأس دام سبک، چهار هزار و ۲۳۷ رأس دام سنگین، هزار و ۷۰۰ قطعه طیور و پنج هزار و ۳۵۲ فروند کندوی زنبور عسل هم تلف شد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تأکید کرد: در سیلاب های اخیر نزدیک به ۴۸۱ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی و ۲۹ میلیارد تومان هم به تأسیسات کشاورزی خسارت وارد شد.

چنگوایی گفت: امسال میزان پرداخت خسارت بیمه افزایش پیدا کرد و در هر هکتار تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیش بینی شده و متناسب با آن گزینه ای که کشاورز با بیمه قرارداد بسته، است.

او تأکید کرد: ستاد بیمه محصولات کشاورزی در استان مستقر شده و جلساتی با آنها داشتیم و به کارگزاران بیمه اعلام کردیم که با مراجعه به روستاها و گفتگوی نزدیک با کشاورزان روستایی مزارع را کنترل و میزان خسارت های وارده را هرچه سریعتر برآورد کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: مهم آن است که به موقع از اراضی خسارت دیده بازدید، اعلام خسارت و پرداخت کنند.

چنگلوایی با اشاره به اینکه کشاورزانی که بیمه ندارند صندوق بیمه محصولات کشاورزی تعهدی در قبال پرداخت خسارت به آنها ندارد، گفت: کشاورزانی هم که زمین هایشان را بیمه نکرده بودند میزان خسارت وارده به آنها را برآورد کردیم و از طریق سازمان مدیریت بحران کشور باید فکری برای کمک به آنها در قالب غرامت شود.

او گفت: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سفر قبلی خود به خوزستان قول کمک برای پرداخت خسارت را داده بود و به نظر من باید به آنها کمک شود چون بالاخره آنها هم کشاورزان و دامداران ما هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه مشکل از مدیریت و یا سوء مدیریت نبوده و ناشی از حوادث غیر مترقبه بوده و باید به آنها کمک شود، تأکید کرد: ۸۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از مجموع یک میلیون هکتار بیمه شده است.

خسارت ۳۱ میلیارد ریالی بارندگی های اخیر به تاسیسات شهری کرمانشاه

معاون خدمات شهری کرمانشاه گفت: بارشهای اخیر بیش از ۳۱ میلیارد ریال خسارت به تاسیسات شهری کرمانشاه وارد کرده است.

امیر رحیمی گفت: بارندگی های اخیر ۳۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال به زیرسازی معابر و آسفالت راهها، فضای سبز، مبلمان شهری، تابلوها و تجهیزات ترافیکی، پروژه های عمرانی و فنی شهرداری و همچنین تاسیسات شهری خسارت زیادی وارد کرده است.

او گفت: در پی ورود سامانه بارشی، در هفته های اخیر به استان کرمانشاه شاهد بارش های رگباری شدیدی بودیم که با توجه به قدرت سیلابی، خسارت های زیادی به بخش های زیربنایی، تأسیسات شهری و ... شهر کرمانشاه وارد کرده است.

رحیمی از مسئولان اداره کل منابع طبیعی استان و شهرستان کرمانشاه خواست برای جلوگیری از ورود رسوبات و گل و لای ناشی از جریان های سیلابی به داخل شهر نسبت به تسریع در تکمیل طرح های گابین بندی و آبخیزداری در محل های مشخص شده و ورودی های شهر اقدام کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه از شرکت آب و فاضلاب شهری نیز خواست شبکه آب و فاضلاب شهری را مورد بهسازی و بازسازی قرار دهند چرا که هنگام بارش باران های شدید، موجب سرریز شدن آب از شبکه های آب و فاضلاب و جاری شدن آب از این شبکه ها در سطح شهر و بروز مشکلات بعدی می شود.

او تأکید کرد: با توجه به آمادگی کامل نیروهای خدمات شهری در قسمت های مختلف و هماهنگی این دستگاه با سایر نهادهای عضو مدیریت بحران در پی بارش های سنگین و شدید اخیر، خسارت به تاسیات شهری را باتوجه به میزان و حجم بارندگی کاهش داده است.

رحیمی گفت: شهرداری با بسیج همه امکانات خود اعم از ناوگان نقلیه و موتوری، ماشین آلات و افزایش گروه های خدماتی و استقرار این گروه ها در نقاط مختلف شهر و شناسایی مناطق پر خطر و ایجاد هماهنگی با دیگر دستگاه های مرتبط با موضوع سیل، و ایجاد سیل بند در جاهایی مثل کرناچی، ظفر، تنگ کنشت و چیاگلان مانع از حوادث ناگوار احتمالی جلوگیری کرده و آمادگی لازم برای مقابله با بارش های سنگین را فراهم کردیم.

سيلاب 80 ميليارد ريال به راه های روستایی سيستان خسارت زد

به گزارش ایرنا، مدير راهداری اداره كل راه و شهرسازی سيستان و بلوچستان گفت: سيلاب 80 ميليارد ريال از 19 فروردين تاكنون به راه های روستایی منطقه سيستان خسارت وارد كرد.

منصور ملاشاهی گفت: اين ميزان خسارت به شش راه روستايي منطقه سيستان وارد شده كه بيشترين آن مربوط به شهرستان هيرمند است.

او گفت: نيروهاي راهداری سيستان و بلوچستان از روز 19 فرودين امسال همزمان با جاري شدن سيلاب در سيستان با تمام امكانات اعم از ماشين آلات سنگين و نيمه سنگين در حال خدمات رساني در منطقه هستند.

مدير راهداری اداره كل راه و شهرسازی سيستان و بلوچستان گفت: حفظ راه ها و كمک به ساير دستگاه های اجرایی مستقر در منطقه سيستان از جمله مهمترين اقدامات در دست اجرای نيروهای راهداری است.

ملاشاهی از بسته بودن راه روستايي بنجار - بي بي دوست در سيستان خبر داد و گفت: اين جاده روستايي براثر سيلاب از پنجشنبه شب بسته شده است.

او تأکیدكرد: همزمان با بسته شدن اين جاده، مردم منطقه از جاده موازي موجود براي تردد استفاده مي كنند و هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.

منطقه سيستان شامل شهرستان های زابل، هيرمند، زهك، هامون و نيمروز از حدود 18 سال پيش تاكنون با خشكسالی های مداوم رو به رو بوده به طوری كه تالاب بين المللی هامون به بستر خشك و بي آب و علف تبديل شده و با هر بار وزش باد، خاک و شن های روان به حركت در آمده و مشكلات متعددی برای ساكنان اين منطقه ايجاد می كند.

برخي كارشناسان معتقدند: سيلاب ورودي ناشي از بارندگي هاي اخير در آنسوي مرزها است و ربطي به حق آبه ايران از هيرمند ندارد.

به گفته آنها سيلاب ورودی تداوم چندانی نخواهد داشت و حتی نمی تواند تالاب هامون را آبگيری كند، هر چند كه ممكن است بخش هاي اندكی از اين تالاب آبگيری شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار