شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
مدیر کل بندر خرمشهر تردد کشتی‌هایی با ظرفیت 15 تا 20 هزار تن در این بندر را مستلزم لایروبی رودخانه اروندرود دانست. عادل دریس اظهار کرد: به منظور اینکه بندر خرمشهر بتواند پذیرای شناورهایی با آبخور حداقل 7 متر باشد، لایروبی مجدد رودخانه اروند نیاز است که در حال حاضر 3 نقطه در این رودخانه نیاز به لایروبی دارد.
 
وی افزود: بنابراین باید نزدیک به 14 تا 15 مایل از رودخانه اروند به عمق 8 تا 9 متر و به حجم 30 میلیون مترمکعب لایروبی شود تا شناورهایی با آبخور 7 یا 8 متر در بندر خرمشهر پهلو بگیرند.
 
دریس با بیان اینکه دفتر CVC احداث شده و اقداماتی توسط اداره کل حقوقی وزارت امور خارجه و کمیته حقوقی اروند برای راه‌اندازی و فعال شدن این دفتر در حال انجام است، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی دفتر CVC یا همان دفتر هماهنگی مشترک ایران و عراق این امکان فراهم می‌شود تا به صورت مشترکا میان دو کشور عملیات‌های لایروبی و هیدروگرافیکی رودخانه اروند انجام شود و این اقدام نیز جهت تردد شناورهای 15 تا 20 هزار تن در بندر خرمشهر ضروری است.
 
وی عنوان کرد: سازمان بنادر به منظور ایمن شدن آبراه اروند اقدام به شناورسازی 35 فروند مغروقه در اروندرود کرده و البته این اقدام جدای از مغروقه‌هایی است که در رودخانه کارون شناور شده‌اند و همچنین مناقصه مربوط به شناورسازی 39 فروند مغروقه در بندر انجام و برنده مناقصه نیز تعیین و مراحل کار ابلاغ شد؛ 2 فروند مغروقه دیگر نیز به پیمانکار واگذار شده و اکنون در حال انجام اقدامات برای شناورسازی این دو مغروقه هستند.
 
دریس با بیان اینکه اولین مغروقه سال 95 دو هفته گذشته شناورسازی شد، گفت: سازمان بنادر، بندر خرمشهر را مجددا بازسازی و نوسازی و ظرفیت‌های لازم را ایجاد کرد و تردد شناورهای بیشتر در بندر خرمشهر موجب افزایش ظرفیت و عملکرد این بندر می‌شود.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تردد شناورهایی با ظرفیت بالا، موجب بارگیری بیشتر می‌شود، قیمت تمام شده کالا به ازای هر تن کاهش می‌یابد و همچنین اشتغالزایی ایجاد می‌شود.
 
 دریس با اشاره به پهلوگیری بزرگترین کشتی باری از مبدأ سنگاپور در این بندر در روزهای گذشته، گفت: این کشتی حامل تجهیزات ساخت سکوهای نفتی بوده که 12 هزار تن ظرفیت بارگیری دارد و در اسکله تأسیسات دریایی بندر خرمشهر پهلو گرفته است.
 
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر مشخصات این کشتی را 146 متر طول، 38 متر عرض و 8 متر عمق اعلام کرد و بیان کرد: امیدواریم با خارج سازی مغروقه‌ها از آبراه بین المللی اروند، زیرساخت‌های تردد کشتی‌های با ظرفیت بالا و ابعاد بزرگتر در بندر خرمشهر تقویت شود.
 
وی تصریح کرد: سال گذشته برای نخستین بار پس از جنگ تحمیلی، بزرگترین کشتی کانتینری با ظرفیت 700 TEU در بندر خرمشهر پهلو گرفته بود.
 
مدیرکل بندر خرمشهر اظهار کرد: قبل از وقوع جنگ تحمیلی شناورهای با ظرفیت 15 تا 20 هزار تن و با آبخور 8 متر در این بندر تردد می‌کردند که متاسفانه عدم لایروبی موجب عدم ورود کشتی‌هایی با این حجم در این سال‌ها شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار