شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
دکتر رفیعی: دانشگاه علوم پزشکی اهواز در زمینه ارائه فرآیندهای آموزشی، عملکرد مطلوبی داشته است، در حالی که دانشگاه های همتراز، فرآیندهای کمتری برای ارائه داشتند
وشنبه 6 اردیبهشت ماه 95، نهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مطهری فرزند استاد شهید مرتضی مطهری، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، حجت الاسلام و المسلمین عادلی نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر علی خدادادی قائم مقام رئیس دانشگاه و مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، دکتر منصور آرزومند مشاور رئیس دانشگاه و رئیس اداره بازرسی، پاسخگوئی و رسیدگی به شکایات، دکتر نادر صاکی معاون توسعه پژوهش و فناوری، دکتر عبدالله رفیعی معاون توسعه آموزش، دکتر ساسان موگهی معاون دانشجویی فرهنگی و جمعی از روسای دانشکده ها، بیمارستانها، مدیران گروههای آموزشی، اعضاء هیئت علمی و دانشجویان در تالار شهدای دانشگاه برگزار شد.

دکتر عبدالله رفیعی معاون آموزشی دانشگاه در این برنامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای حوزه آموزش در سال 94، گفت: ارزیابی فعالیت های آموزشی کار راحتی نیست، اقدامی نیازمند پیگیری مستمر است، تاکنون ساختار مناسبی برای ارزیابی در حوزه آموزش در کشور ارائه نشده است و طبیعتا" اشکالاتی در ساختار آموزشی وجود دارد که امیدواریم این اشکالات به همت همه جامعه علوم پزشکی هرچه سریعتر رفع شود.

رفیعی در خصوص عملکرد حوزه آموزشی دانشگاه گفت:در سال گذشته چند جلسه منظم شورای دانشگاه تشکیل شد که پرونده 53  مورد متقاضی بورس تحصیلی در مقاطع مختلف بررسی شد و همچنین در راستای ارتقاء سطح دانشگاه به رده های بالاتر توانستیم مجوز تاسیس رشته های فوق تخصص ریه، دکترای تخصصی هماتولوژی و ایمونولوژی و کارشناسی ارشد در رشته ژنتیک را اخذ کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه ضمن قدردانی از دکتر ایدنی جهت اختصاص 20 میلیارد ریال اعتبار ویژه به حوزه آموزش در سال گذشته، اظهار نمود: تمام گروههای آموزشی در سال 94 مورد بازدید هیئت های بوردوزارتی قرار گرفتند و  این هیئت ها 53 مورد بازدید از گروههای آموزشی علوم پایه و بالینی دانشگاه داشتند، برخی از گروههای آموزش سالها مورد بازدید و ارزیابی قرار نگرفته بودند که هم اکنون این امردر مورد تمامی گروههای علوم پایه و بالینی دانشگاه انجام شده است.

رفیعی از دیگر اقدامات مهم در حوزه آموزش را برگزاری آزمون صلاحیت بالینی عنوان کرد و گفت: برگزاری آزمون صلاحیت بالینی برای اولین بار در دانشگاه بصورت مطلوب انجام شد و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال گذشته بعنوان قطب 4 منطقه آموزشی، 2 دوره آزمون علوم پایه، آزمون ورودی دکترای تخصصی، کارشناسی ارشد، دستیاری و ارتقاء را برگزار نمود.
وی با اشاره به اینکه آموزش مداوم از زیرمجموعه های حوزه معاونت آموزشی دانشگاه است که در طی سال گذشته برنامه های بسیار متنوعی برگزار کرد و ما در این زمینه کمبودی در خصوص نیاز فراگیران نداریم، خاطرنشان ساخت: در امر آموزش سعی بر آن است که به سوی الکترونیکی شدن پیش برویم و امیدواریم آموزش الکترونیک را در سال 95 در برخی موارد در گروه های آموزشی ایجاد کنیم، همانطور که اعلام ظرفیت پذیرش، ثبت نام و پرداخت دانشجویان هم اکنون به صورت آنلاین برای تمامی مقاطع انجام می شود.
معاون آموزشی دانشگاه یکی دیگر از اقدامات در حال پیگیری را سامانه ثبت فعالیتهای اعضای هیئت علمی عنوان نمود و افزود: در سامانه شعاع اکثریت اعضای هیئت علمی دانشگاه ثبت نام نموده اند و امیدواریم در سال 95 ارزیابی عملکرد را بر اساس فعالیتهایی که در این سامانه ثبت می شود انجام دهیم.

رفیعی افزود: تسهیل روند ارتقاء اعضاء هیئت علمی در مدت زمان 6 ماه در سال گذشته از دیگر دستاوردهای معاونت آموزشی بود که در این راستا تعداد ارتقاء های اعضاء هیئت علمی از رتبه مربی به استادیاری 9 نفر، استادیاری به دانشیاری 15 نفر و دانشیاری به استادی 14 نفر بود، در صورتی که ارتقاء رتبه دانشیاری به استادی در سالهای گذشته کمتر بوده است به گونه ای که سال 91 پنج نفر، سال 92 شش نفر و در سال 93 نه نفر و طبعا" این آمار نشان دهنده ایجاد تسهیلاتی برای ارتقاء در دانشگاه در دو سال گذشته بوده است.

وی گفت: در خصوص جذب اعضاء هیئت علمی جلسات مختلفی در دانشگاه برگزار شد. در سال گذشته 65 نفر به مجموعه هیئت علمی دانشگاه به اشکال مختلف اضافه شدند که محل تأمین اعتبار بخش عمده ای از این نیروها اعتبارات اختصاصی دانشگاه است بجز موارد خاصی که به صورت پیمانی جذب شدند و تبدیل وضعیت داشتند و همچنین با پیگیری های صورت گرفته از طریق وزارت، سال گذشته مجوز جذب 44 عضو هیئت علمی صادر که فراخوان آن اعلام شد و 115 نفر متقاضی ثبت نام نمودند.
 معاون آموزشی دانشگاه با بیان اینکه یکی از موارد بسیار مهمی که می تواند هدایتگر فعالیتهای آموزشی باشد، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی است، اظهار نمود: یکی از ماموریتهای سال 95 دانشگاه این است که بسته های تحول آموزش را اجرایی کند که البته قبلاً این حرکت در دانشگاه شروع شده ولی نیازمند مشارکت همه اعضای هیئت علمی در این زمینه است.
 
رفیعی خاطرنشان ساخت: انجام سه ماموریت آموزشی کشوری ویژه، به دانشگاه محول شده است که برای هرکدام از این ماموریتها افرادی متولی شده اند و امیدواریم فعالیتها به نحوی باشد که در نهایت ارزیابی ها موفق و مثبت باشد و همینطور در بقیه ماموریتها که در بین همه دانشگاهها عمومیت دارد تعدادی از اعضای هیئت علمی که می توانستند در این زمینه مساعدت نمایند انتخاب شدند ولی انتظار بر این است که همه  اعضای هیئت علمی و روسای دانشکده ها، دانشگاه را در این ماموریتهای مهم یاری کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به روند اجرای نهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری گفت: برای انتخاب فرآیندهای آموزشی برتر، اعلام عمومی در سطح دانشکده ها و بیمارستان ها صورت پذیرفت، از هر دانشگاه یک نفر به عنوان عضو کمیته علمی انتخاب شد و 27 فرآیند واصله به دبیرخانه جشنواره،مورد داوری قرارگرفتند. هر فرآیند حداقل سه داور داشت و در مواردی که اختلاف امتیاز داوری بیش از 20 امتیاز بود به دلیل عدم سوگیری احتمالی، داور حذف و یک داور جدید جایگزین می شد، نهایتا" 11 فرآیند به عنوان فرآیندهای آموزشی برتر انتخاب شد که 3 فرآیند از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از طرف وزارتخانه نمره عالی گرفتند.
 
وی با بیان اینکه در 12 اردیبهشت ماه همزمان با جشنواره کشوری شهید مطهری از 3 فرآیند برتر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قدردانی خواهد شد، گفت: دانشگاه جندی شاپور در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته است، درحالی که دانشگاه های همتراز، فرآیندهای کمتری برای ارائه داشتند البته جایگاه واقعی دانشگاه جندی شاپور فراتر از این حد می باشد که باید تمام جامعه دانشگاهی برای رسیدن به جایگاه واقعی، نهایت تلاش و کوشش خود را اعمال نمایند.

معاون آموزشی دانشگاه همکاری در مباحث تحول و نوآوری، شرکت در جشنواره شهید مطهری، همکاری با کمیته پذیرش، همکاری با مرکز مطالعات و دفتر استعدادهای درخشان را از معیارهای امتیازدهی اساتید برتر دانست و افزود: انتخاب اساتید نمونه و برتر نیز از سایر امور مشکل می باشد زیرا تبدیل فعالیتهای کیفی آموزشی به کمی بسیار پیچیده است، مبنای انتخاب به این صورت است که هر سال اعضاء هیئت علمی توسط فراگیران و مدیران ارزیابی می شوند، امسال شیوه انتخاب به این صورت بوده است که تعداد دو برابر اعضای هیئت علمی که توسط فراگیران بیشترین نمره به آنها داده شده بود به دانشکده ها معرفی شدند و مجدد از روسای دانشکده ها خواسته شد که به اتفاق مدیر گروه مربوطه، معاون آموزشی و رئیس دانشکده، بخش مدیریتی را امتیازبندی کنند که حاصل جمع بندی امتیازها یک عدد کمی باشد تا مبنای انتخاب اعضای هیئت علمی قرار بگیرد.

رفیعی گفت: نکته دیگر در مورد بازنشستگی اعضای هیئت علمی است که تاکنون روند مشخصی برای آن وجود نداشته، ولی اکنون برای اولین بار در جشنواره شهید مطهری ساختار مشخصی برای قدردانی از اعضاء هیئت علمی ایجاد شده است که امسال از اساتیدی که در سال های 93 و 94 بازنشسته شده اند، قدردانی می شود.

وی افزود: تعیین وضعیت پردیس خودگران، ظرفیت مازاد، نشست های پرسش و پاسخ اعضاء هیئت رئیسه با اعضاء هیئت علمی در طول سال، نظام سطح بندی نمرات و سنوات تحصیلات تکمیلی، برگزاری آزمون های جامع، دکترای تخصصی و ارتقاء دستیاری از دیگر فعالیت های حوزه معاونت آموزشی دانشگاه بوده است که باعث ایجاد نظم و ساختاری منظم و بالا رفتن کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه گردید.

معاون آموزشی دانشگاه در پایان نظر سنجی درباره برپایی جشنواره شهید مطهری، انتخاب گروه آموزشی برتر بر اساس اعتبارسنجی و انتخاب چهره ماندگار آموزشی را از برنامه های آتی دانشگاه در سال 95 عنوان نمود.
 
 
گفتنی است در این جشنواره ضمن قدردانی از 11 فرآیند آموزشی برتر دانشگاهی، اساتید بازنشسته دانشگاه در سالهای 93 و 94، اساتید برتر دانشگاه در حوزه آموزش در سال 94 و دانشجویان حائز رتبه در هفتمین المپیاد دانشجویی کشور، مجریان 6 فرآیند آموشی حائز رتبه اول به معرفی فرآیند خود پرداختند.

همچنین در نگارخانه تالار شهداء، نمایشگاه جانبی جشنواره نهم شامل غرفه های ارائه توانمندیها و محصولات آموزشی دانشکده های مختلف دانشگاه توسط دانشجویان برپا شده بود که با ارزیابی هیئت داوران از این غرفه ها، دانشکده داروسازی با کسب 72 امتیاز به عنوان غرفه برتر این نمایشگاه انتخاب و معرفی گردید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار