امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
دوشنبه
6 اردیبهشت ماه 95، نهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری با حضور حجت الاسلام
والمسلمین دکتر محمد مطهری فرزند استاد شهید مرتضی مطهری، دکتر اسماعیل
ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر علی خدادادی قائم
مقام رئیس دانشگاه و مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، حجت الاسلام
والمسلمین عادلی نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه،
دکتر منصور آرزومند مشاور رئیس دانشگاه و رئیس اداره بازرسی، پاسخگوئی و
رسیدگی به شکایات، دکتر نادر صاکی معاون توسعه پژوهش و فناوری، دکتر
عبدالله رفیعی معاون توسعه آموزش، دکتر ساسان موگهی معاون دانشجویی فرهنگی،
جمعی از روسای دانشکده ها، بیمارستانها، مدیران گروههای آموزشی، اعضاء
هیئت علمی و دانشجویان در محل تالار شهدای دانشگاه برگزار شد. دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این برنامه گفت: آغاز سیر تحول آموزش پزشکی ازقرن بیستم همزمان با دوره حکیم یونانی بقراط بوده است که شیوه جدیدی تحت عنوان استاد و شاگرد ارائه کرد که درآموزش پزشکی سراسر جهان مرسوم گردید. ایدنی با بیان اینکه در عهد ساسانیان و در قرن سوم هجری بیمارستانها و پلی کلینیک هایی وجود داشت که مرکز تجمع اساتید و شاگردان بودند که نمونه ی بارز آن بیمارستان جندی شاپور بوده است، گفت: شاگرد یک استاد را انتخاب می کرد و بسته به طیف و تجربیات دانش آن استاد، به فراگیری علم می پرداخت. وی اظهار کرد: پس از رنسانس و درقرن بیستم، علوم مدرن به ویژه پزشکی در سطح جهانی دچار تحولات بسیارعظیمی شد، چندین فرآیند اصلاحاتی در زمینه آموزش پزشکی به وجود آمد که نگاه سیستماتیک به آموزش پزشکی و طراحی برنامه ریزی آموزشی اولین موج این تغییرات بوده است و براین اساس بایسته های آموزشی سنجیده می شد و برنامه ریزی آموزشی در چارچوب مشخصی قرار می گرفت. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه باید فرصتهای کافی برای فراگیری در اختیار دانشجویان و دانش آموختگان قرار داده شود تا تجارب لازم به فرد آموزش گیرنده انتقال داده شود، گفت: تغییرات ایجاد شده در آموزش پزشکی باید به سمت دانشجو محوری سوق داده شود، تا پیش از این یادگیری مبتنی بر حل مسئله تا دوالی سه دهه الگو و سبک غالبی بود که دانشجویان پزشکی بالینی بر اساس آن آموزش می دیدند ولی از اواخر قرن بیستم و اوایل این دوره با تحول آموزش پزشکی نیازهای جوامع نیز تغییر و آموزش پزشکی را دچار تحول کرد. رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: تا پایان قرن بیستم، آموزش پزشکی تنها مبتنی بر درمان و تجربیات حاصل از آن بوده است ولی امروزه مشخص شده سلامتی، یک امر مشاع و اجتماعی است و هیچ فردی نمی تواند در یک فضای بسته زندگی کند و با جامعه بیرون ارتباطی نداشته باشد، بنابراین لازم است آموزش پزشکی هم متناسب با الزامات نظام سلامت تغییر کند و مبتنی بر ارتقاء نظام سلامت باشد. ایدنی تصریح کرد: باید مبنای ارتقاء نظام سلامت در دستور کار دانشکده های پزشکی قرار بگیرد، زیرا دیگر قرار نیست که طبیبی تربیت کنیم که بتواند یک بیماری را درمان کند، بلکه باید طبیبی تربیت شود که در تعامل با تمام کسانی که در نظام سلامت حضور و یا نقشی دارند، به الزامات نظام سلامت اشراف کامل داشته و به تبع آن سطح سلامت جامعه را ارتقاء دهد، پس می بایست روش های آموزشی از پزشکی فردگرا به پزشکی جامعه گرا تغییر کند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان ساخت: اگر نگاهی گذرا به اهداف تعریف شده نظام سلامت سایر کشورهای جهان داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که تربیت نیروی انسانی با بالاترین سطح دانش از مهم ترین اهداف آنها برای رسیدن به بالاترین سطح سلامت برای جامعه است. رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با بیان اینکه از چند سال پیش نقشه جامعه علمی سلامت در کشور ما تدوین شده که علیرغم اینکه این تصمیم با چالش های خاصی روبرو بود اما در سال گذشته، نوآوری های ارائه شده در آموزش پزشکی مورد تصویب قرار گرفت، افزود: امروزه با این نگاه که دانش آموختگانی را تربیت کنیم که الزامات سلامت و قابلیت کار در جهت گیری نظام سلامت را داشته باشند، وزارت بهداشت برنامه هایی در بسته های تحول نوآوری در آموزش پزشکی مطرح کرد، اهداف کلی در این بسته ها مشخص شد و دانشگاه های علوم پزشکی در سراسرکشور ملزم گردیدند تا برنامه های عملیاتی برای اجرایی کردن آنها تعریف کنند که این امر سبب ایجاد یک میدان رقابت بسیار خوب برای دانشگاهها شده تا بتوانند گام موثری در جهت اجرایی کردن اهداف مذکور بردارند. ایدنی با اشاره به نامگذاری سال 95 از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با عنوان سال "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل"، گفت: اقتصاد دانش بنیان یک اقتصاد دانایی محور است، اگر بخواهیم به سمت و سوی اقتصاد دانش بنیان برویم راهی جز تحول در شیوه فکر کردن و یادگیری نداریم و عاملی که در بین کشورها رقابت ایجاد می کند، تحول در سیستم آموزشی و یادگیری آنها است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان با اشاره به اینکه یادگیری یک فرآیند دایمی است که در آموزه های دینی ما نیز به آن اشاره شده است و بحث آموزش بحثی بنیادی است که در تمام حوزه ها به خصوص علوم پزشکی نقش بسزایی دارد، اظهار داشت: اگر به دنبال توسعه پایدارهستیم باید شیوه های آموزشی را به روز و متناسب با ظرفیت های جامعه ارتقاء دهیم و می توان متناسب با آموزش چگونه فکر کردن، تولید دانایی و عملکرد بر مبنای خرد و دانش به انسانها، ثروت و توان اقتصادی را افزایش داد. |
||