شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
مرتضی افقه استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز:
با توجه به فضای سیاسی موجود چندان خوشبین نیستم که کسی به فکرحل این مشکل به شدت خطرناک باشد. گروه‌های سیاسی رقیب دولت به خصوص تندروها...




شوشان: مرتضی افقه  استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه با رقم بالای بیکاری موافق است مي‌گوید: شواهد نشان می‌دهد آماری که مراکز رسمي‌ارائه مي‌کنند به دلیل محدویت‌ها یا نقایصی که درشمار دارند چندان کامل نیست وشواهد موجود فراتر از آن است. نکته دیگری که باید به آن توجه شود بیکاری در گروه‌های خاص است که تعداد آنها بیشتر شده است که دارای تبعات اجتماعی –سیاسی بیشتری نیز هست. منظور از گروه‌های خاص جوانان،تحصیلکرده‌ها و زنان هستند.این افراد سه گروهی هستند که سازمان ملل جدا از بحث بیکاری کلی،به عنوان سه گروه حساس در جامعه به صورت جداگانه نیز آنها را مورد بررسی قرار مي‌دهد.بنابراین به نظرم حساسیت این گروه نیز در داخل کشور باید برجسته شود.

وی همچنین در خصوص اینکه با چه راهکاری مي‌توان ایجاد اشتغال کرد مي‌گوید: با توجه به فضای سیاسی موجود چندان  خوشبین نیستم که کسی به فکرحل این مشکل به شدت خطرناک باشد. گروه‌های سیاسی رقیب دولت به خصوص تندروها متاسفانه به نظر مي‌رسد منافع سیاسی واحتمالا اقتصادی خودشان را با پزهای حمایت از مردم بر منافع ملی ترجیح داده اند. ایجاد فضای انتقادی که بیشتر شبیه تنش است افق سرمایه گذاری یا خوشبینی نسبت به سرمایه گذاری را به شدت کاهش مي‌دهد.

برای ایجاد اشتغال تنها وتنها راه، افزایش سرمایه گذاری است ولی خود ایجاد اشتغال نیز باید تبدیل به یک ارزش شود یعنی هر کسی که آمد وبه هر روشی از تغییر درنحوه وشیوه مدیریت ،ارائه طرح و سرمایه گذاری ایجاد اشتغال کرد باید تشویق شود البته منظورم آن برنامه‌های بعضا مضحکی که سالی یک بار یک کارآفرین را بیاورند وتشویق کنند، نیست بلکه باید این افراد در عمل مورد تکریم قرار گرفته وتشویق شوند.ضمن اینکه مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که اگر طی اقدام، برنامه اشتباه ومسائلی اینچنینی کسی باعث افزایش بیکاری شد هیچ برخوردی با آن صورت نمي‌گیرد.

در این فضا که بیشتر ضد ایجاد اشتغال است طبیعی است که اقدامي‌برای ایجاد اشتغال صورت نمي‌گیرد. این‌ها البته بیشتر به بسترهای غیر اقتصادی ایجاد اشتغال مرتبط مي‌شود. از منظر اقتصادی نیز راه همان افزایش سرمایه گذاری است.اتفاقا سرمایه گذاری هم نیاز به یکسری  زیر ساخت‌ها و بسترهای غیر اقتصادی دارد یعنی باید بستری فراهم شود که در آن تولید یک ارزش محسوب شود وتولید کننده به طور واقعی مورد حمایت قرارگیرد وتشویق شود.کسی هم که به هر دلیلی مانع افزایش تولید شود باید تنبیه ومجازات شود که به صورت کلی باید گفت هیچ یک از این موارد  در حال حاضر اتفاق نمي‌افتد.

در شرایط فعلی در فضای پر تنش سیاسی وناشی از تحریم‌ها اوضاع فعلی قابل پیش بینی بود اما حالا که این تنش با تلاش‌های بسیار بسیار زیاد فروکش کرده متاسفانه بازهم گروه‌های سیاسی داخلی چه از روی غفلت وچه به صورت تعمدی، تلاش مي‌کنند تا جلوی مختصر پیامدهای مثبتی را که این دستاورد مي‌تواند داشته باشد بگیرند.

اگر فضا به همین شکل باقی بماند وفضای پیش رو تیره و تار نشان داده شود، نه سرمایه گذار داخلی به آینده خوشبین مي‌شود تا سرمایه گذاری کند نه سرمایه گذار خارجی. این در صورتی است که به نوعی بسیاری از کشورهای خارجی برای حضور وسرمایه گذاری در ایران مسابقه  گذاشته اند.

طبیعی است که اگر چشم انداز وسیگنال‌های مثبتی دراین زمینه نبینند، برای سرمایه گذاری دست نگه خواهند داشت.بنابراین تنها راه این است که همه دست به دست هم دهند که بسترهای اقتصادی وغیر اقتصادی برای فراهم شدن فضای مثبت سرمایه گذاری شکل بگیرد.نگرش مهندسی مکانیکی دربعضی از مدیران هست که فکر مي‌کنند که سرمایه گذاری یا تولید حتما با خروجی اشتغال همراه خواهد شد.در حالی که هر تولید یا سرمایه گذاری منجر به اشتغال نخواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار