اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بامداد فردا در 55 حوزه انتخابیه آغاز می شود. طی روزهای منتهی به انتخابات دهم اردیبهشت ماه، دعوت مسوولان و چهره های سیاسی به حضور گسترده مردم پای صندوق های رای، فهرست بندی های انتخاباتی، نحوه تبلیغات نامزدها و برخی موضع گیری ها و حاشیه های سیاسی در شبكه های مجازی بازتاب فراوانی داشته است.

اهمیت دور دوم انتخابات مجلس دهم موجب شده است تا خبرها و تحلیل های مربوط این انتخابات و اظهارنظرهای برخی چهره های سیاسی در این زمینه در شبكه های مجازی و كانال های خبری بازتاب گسترده ای داشته باشد. جریان‌های سیاسی نیز برای پیروزی در دور دوم انتخابات برنامه ریزی ویژه ای كرده اند و تلاش دارند آرای بیشتری را به سود خود جذب كنند. این گزارش، متن و حاشیه دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در فضای مجازی مورد بررسی قرار می دهد. 

*** دعوت به تكرار حماسه سیاسی 

با نزدیك شدن به آغاز مرحله دوم انتخابات مجلس دهم، شبكه های مجازی به بستری برای تشویق مردم به حضور پای صندوق های رای تبدیل شده است. در این زمینه، كانال خبری «فارس» سخنان رهبر انقلاب درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس در دیدار با كارگران را منتشر كرده و نوشته است: رهبر انقلاب درباره برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفتند، اهمیت مرحله دوم انتخابات كمتر از مرحله اول نیست و همه واجدان شرایط رای دادن در انتخابات شركت كنند. شركت در انتخابات تعیین كننده است، زیرا اگر در پای صندوق های رای حاضر نشویم این میل و كشش و هویت به صندوق منتقل نمی شود.

كانال خبری «انتخاب» نیز از دعوت آیت الله «اكبر هاشمی رفسنجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حضور مردم پای صندوق های رای خبر داده و نوشته است: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مردم مناطقی كه انتخابات در آن برگزار می‌شود خواست با همان شور و احساس تكلیف و وظیفه دینی و ملی پای صندوق‌های رای حضور یابند و حماسه دور اول را پرشور و با انتخاب كاندیدا یا كاندیداهای اصلح تكرار كنند.

رییس دولت اصلاحات و دیگر چهره های سیاسی هم از مردم برای حضور پرشور در روز رای گیری و تكرار حماسه و مشاركت سیاسی دعوت كردند كه این دعوت در رسانه های اجتماعی و شبكه های مجازی بازتاب یافت.

***فهرست های انتخاباتی مرحله دوم 
فهرست نامزدهای مورد پشتیبانی جریان های سیاسی در آستانه انتخابات روز جمعه در 21 استان و حوزه های انتخابیه منتشر شده است. در این زمینه اصلاح طلبان در انتشار فهرست نامزدهای مورد پشتیبانی خود سریع تر از رقیب عمل كردند.

برخلاف جناح اصلاح طلب، جناح اصولگرا اسامی نامزدهای مورد پشتیبانی خود را دیرتر منتشر كرده است. كانال تلگرامی «خبرآنلاین» در این زمینه نوشته است: سكوت حاكم بر اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان این گزاره را مطرح كرده كه ممكن است اصولگرایان در نیمه دوم انتخابات فهرستی ارایه ندهند؛ چنان كه عضو ارشد شورای ائتلاف اصولگرایان گفت كه این نهاد برای انتخاباتی كه دهم اردیبهشت ماه در 21 استان برگزار می‌شود برنامه‌ای ندارد. از ابتدا هم بنا نبوده است شورای ائتلاف برای شهرستان‌ها تصمیم‌گیری كند. جلسات نهاد انتخاباتی اصولگرایان دیگر همانند گذشته داغ نیست و جسته و گریخته برگزار می‌شود.

***حاشیه های تبلیغات در آستانه انتخابات 

در طول مدت زمان تبلیغات نامزدها، شبكه های مجازی از برخی بداخلاقی های تبلیغاتی و رخدادهای جالب توجه خبر‌هایی را منتشر كردند.
كانال خبری «ایلنا» در این زمینه نوشت چهار نامزد انتخاباتی در یكی از شهرها كه باید در مرحله دوم با نامزدهای اصلاح ‌طلب رقابت می‌كردند، در اقدامی عجیب در پوستر انتخاباتی خود از شعار وی به نفع خود بهره ‌برداری كردند. این كانال ادامه داده است: علاوه ‌بر سوء استفاده از فونت و رنگی كه در تبلیغات انتخاباتی اصلاح ‌طلبان استفاده شد، دیگر اِلِمان‌های گرافیكی تبلیغات اصلاح‌طلبان نیز جعل شد.

صفحه اینستاگرام «مجمع اصلاح طلبان» نیز پوستری از یكی از نامزدهای همسو در یكی از شهرهای شمالی منتشر كرد كه در آن تصویر مرحوم «مهرداد اولادی» بازیكن تازه درگذشته فوتبال به چشم می خورد.

برخی نامزدها نیز در طول دوره تبلیغات تلاش كردند با به كارگیری تصاویر و شعارهای اعتدالی و حتی فاصله گرفتن از مشی پیشین با اقبال مردمی بیشتری روبرو شوند. كانال خبری «عصرایران» به نقل از یكی از نمایندگان مجلس درباره تغییر جبهه برخی نامزدها در دور دوم انتخابات مجلس دهم نوشته است: اطلاع دارم كه در خیلی از شهرستان ‌ها كاندیداهای اصولگرا به اصلاح‌ طلبان پیشنهاد كرده‌اند كه ما حاضریم پرچم خود را عوض كنیم.

سفرها و سخنرانی های چهره های سیاسی نیز برای ترغیب مردم به حضور پای صندوق‌های رای در كانال های منتسب به جریان های سیاسی كشور بازتاب داشت. صفحه اینستاگرام منتسب به «محمدرضا عارف» رییس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان تصاویر سخنرانی های وی در استان های گوناگون را منتشر كرده است.

كانال «مرصاد نیوز» درباره یكی از حاشیه های انتخاباتی نوشت: در رخدادی عجیب و در جریان سخنرانی داوطلبین دور دوم انتخابات، برخی از هواداران مجبور شدند پابرهنه به منزل بازگردند. این اتفاق به دلیل لنگه به لنگه شدن كفش ها به دلیل ازدحام جمعیت در داخل مسجد رخ داد و هم اكنون متولیان مسجد جامع دره شهر اعلام كرده اند كه صاحبان كفش ها می توانند برای دریافت آنها مراجعه كنند. 

كانال خبری «ایرنا» درباره حاشیه های تبلیغاتی 136 نامزد دور دوم انتخابات مجلس نوشت: در مراسم سخنرانی محمدرضا عارف منتخب اول مردم تهران در دانشگاه شهید چمران اهواز از ورود یكی از كاندیداهای مرحله دوم انتخابات اهواز جلوگیری به عمل آمد. همچنین این كانال از بازداشت چهار رفتگر شهرداری بابل به دلیل شكایت طرفداران یكی از نامزدهای انتخابات مجلس خبر داد.

***هشدار و توصیه خطاب به مجریان انتخابات 

رسانه های اجتماعی و شبكه های مجازی طی روزهای گذشته شاهد انتشار توصیه ها و هشدارهای انتخاباتی برخی چهره های سیاسی به دولت بودند. در این زمینه، یكی از كانال های خبری به نقل از نماینده تهران در مجلس نهم نوشت: وزارت كشور و شورای نگهبان نسبت به دخالت دولت در انتخابات مجلس بی اعتنا نباشد. مستندات دخالت دولت در نتایج انتخابات را منتشر می‌كنیم. بخشی از مستندات به دولت ارایه شده است. 

همین كانال به نقل از یكی از اعضای جامعه روحانیت مبارز نوشت: از مسئولان دولتی می‌خواهم با پرهیز از دخالت در انتخابات از هرگونه اقدامی كه سلامت انتخابات را مخدوش سازد خودداری كنند.
هرچند دولت تاكنون به این گونه سخنان واكنش رسمی نداشته است، اما برخی چهره های پشتیبان دولت در واكنش به این هشدارها، آن را ناشی از سردرگمی جناح مقابل دانستند. در همین زمینه، كانال خبری «بهار نیوز» به نقل از «صادق زیباكلام» مدرس دانشگاه تهران نوشت: ادعای دخالت دولت در انتخابات بر پایه هیچ شواهد و قراینی نیست، هیچ كدام این ها نگفتند بر اساس چه داده ‌ای چنین ادعایی كرده ‌اند یا بگویند در فلان جا فلان استاندار، فلان بخشدار، فلان مسئول دولتی چنین تخلفی را مركب شده است كه حمل بر دخالت در انتخابات شده است. 

به نوشته كانال خبری انتخاب، «حسین مرعشی» از فعالان سیاسی اصلاح طلب درباره ادعای مطرح شده از سوی برخی چهره های سیاسی مبنی بر دخالت دولت در انتخابات گفته است: بدون شك ما هم با هر نوع دخالت دولت در انتخابات مخالف هستیم، البته فكر نمی‌ كنیم دولت هم این كار را انجام دهد. اتفاقا دوستان ما هم در استان‌ ها از مدیران دولت قبل گله دارند كه به نفع جریان خاصی كار می‌كنند. 

دبیركل حزب كارگزاران نیز درباره ادعای دخالت دولت در انتخابات به كانال «هاشمی صدای من است» گفت: متهم كردن دولت به دخالت در انتخابات غیر عادی است.

كانال خبری «ایران تایمز» به نقل از «امیر محبیان» تحلیلگر اصولگرا در واكنش به سخنان برخی چهره ها درباره دخالت دولت در انتخابات نوشت: اگر دولت در انتخابات دخالت داشت چرا اصلاح طلبان فقط در تهران پیروز میدان شدند ولی در شهرهای بزرگ دیگر مثل مشهد، اصفهان و... این اتفاق نیفتاد. باید بگویم كه اصولگرایان در جاهایی از كارشان بی دقتی كردند و بیشتر خودشان را به شعار بستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار