امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
شوشان - حمید سالم پور
هر از گاهی اتفاقی ناخوشایند
رخ می دهد که بیش از پیش مظلومیت و محرومیت آموزش و پرورش و معلمان زحمتکش آن نمایان
می شود . یک وقت معلمی دلسوز توسط دانش آموزش قربانی می شود ، روزی دیگر دستان خشن
ولی دانش آموزی ، معلمی را نوازش می دهد !! و جالب اینجاست که گاهی عوامل طبیعی و یا
سهل انگاری های برخی مسوولین نیز به کمک می آیند و می شنویم که دیوار مدرسه ، جاده
غیراستاندارد و ..... معلمان را راهی دیار باقی می نمایند .
و این بار در هفته ای که متعلق
به فرهنگیان است و در ظاهر باید تکریم شوند قصه تلخ آموزشگاه دخترانه معراج اهواز پیش
می آید که چند صباحی است در فضای مجازی دست به دست می شود و همگی از پیش آمدن این حادثه
غمبار اظهارتاسف می کنند . این تاسف از جهت ضرب و شتم همکاران فرهنگی ما است البته
هتک حرمت علم و مقام عالم و معلم بسی تاسف بارتر است و اگر زعمای قوم فکری عاجل و اساسی
نکنند در آینده شاهد اتفاقات ناگوارتری نیز خواهیم بود .
با مرور وضعیت " معلم
" در بسیاری از کشورهای غیر مسلمان می یابیم که این کلمه به عنوان کلید واژه مقدس
مطرح است و لذا جامعه فرهنگیان - نه فقط در گفتار بلکه در عمل - واجب الاحترام بشمار
می آیند و آنقدر حرفه معلمی از جایگاه والایی برخوردار است که بزرگان آن کشورها ، عظمت
و بزرگی خویش را " مدیون " معلم می دانند و بی تردید این نگاه "مشکور"
است و البته هر حکومتی این دیدگاه را نداشته باشد بی شک " مغبون " است .
می دانیم که اسلام بیشترین توجه
را به این موضوع دارد و شاید کمتر واژه ای در لسان قرآن و احادیث یافت می شود که هم
وزن " علم و معلم "باشد و پیشرفت های علمی صدر اسلام با این نگاه به سرانجام
رسیده بود و زمانی که جامعه ، معلم را ازجایگاه واقعیش به زیر کشاند توسعه و پیشرفت
نیز با آن جامعه وداع نمود .
با اطمینان می توان اذعان کرد
این شعارها - تا زمانی که با عمل همراه نگردند - مشکلی از آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان
برطرف نمی کنند لذا باید محرومیت معلم از نظر منزلت و معیشت برطرف گردد.
اگر دیر به مسائل آموزش و پرورش
بپردازیم و بطور صحیح مشکلات معیشتی و جایگاه شایسته نقش اول آن را که " معلم
" است حل ننماییم بی شک کشور متحمل تبعات
زیانبار و جبران ناپذیری شده و جوانان ما و نسل آینده آنگونه که دین و انسانیت خواهانش
هستند رشد نخواهند کرد و این ضرر و خسران بسیار بزرگی برای جامعه خواهد بود .
جامعه فرهنگیان زیاده خواه نیست
بلکه خواهان رفع تبعیض در پرداختی ها است و این یکی از آموزه های دینی ما است . در
مذهب و کشوری که قاضی و حاکمش باید حتی در نگاهشان و نوع برخوردشان با افراد مسلمان
و غیر مسلمان عدالت را رعایت کنند باید اذعان کرد سالیان زیادی است که چیزی به نام
عدالت در پرداخت حقوق بین کارمندان دولت و دستگاه های اجرایی نیست . برای اثبات این
مدعا نیازی به تیز کردن گوش و یا استفاده از سمعک نیست فقط کافی است که مسوولین لطف
کنند و گوشهایشان را نبندند تا به وضوح صدای خرد شدن استخوان های معلمان را در زیر چرخ
های هزینه های سر سام آور زندگی بشنوند .
حق نگهدار
اردیبهشت ٩۵