شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
دکتر سلمان زاده: ماما میتواند قبل از ازدواج، پدر و مادر را برای نقش پدر و مادری آماده کند و در حقیقت نقش مهمی در انتقال آموزش ها و دستورالعملهای بهداشتی از مرکز بهداشت و آموزشهای قبل از بارداری به خانواده ها دارد

یکشنبه 19 اردیبهشت ماه95 مراسم تجلیل از ماماهای نمونه با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر ایرج نظری معاون درمان، دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشتی، دکتر جلیلی مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان، دکتر پروین عابدی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی و جمعی از اعضاء هیئت علمی گروه دانشکده پرستاری و مامایی و همچنین تعدادی از مدیران شبکه های بهداشت و درمان و ماماهای واحدهای تابعه دانشگاه در تالار شهداء برگزار شد.

دکتر سلمان زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این مراسم ضمن تبریک فرا رسیدن ماه شعبان و نیز تبریک روز ماما به دست اندرکاران مراقبت از زنان و کودکان  گفت: فرآیند بارداری و تولد انسان بدست توانای ماماهای عزیز تکمیل می شود ،تا یک انسان پا به عرصه هستی بگذارد، که این کاری بسیار ارزشمند و بزرگ است.

 
وی گفت: بی انصافی است بگوییم یک ماما فقط در زایمان و بدنیا آوردن نوزاد نقش دارد، یکی از وظایف مهم ماما ها ایجاد حلقه اتصال بین اعضای خانواده و سیستم بهداشتی است. ماما میتواند قبل از ازدواج، پدر و مادر را برای نقش پدر و مادری آماده کند و در حقیقت نقش مهمی در انتقال آموزش ها و دستورالعملهای بهداشتی از مرکز بهداشت و آموزشهای قبل از بارداری به خانواده ها دارد.
 
وی خاطر نشان کرد: امروزه یکی از شاخصهایی که کشورها را بر اساس آن رتبه بندی می کنند شاخص میزان مرگ و میر مادرباردار است. ازعلل عمده مرگ و میر در مادران و مشکلات مامایی می توان به  خونریزی زایمان، آترونی رحم و عفونتهای بعد زایمان اشاره کرد؛ آمار نشان میدهد روزانه حدود 1600 مادر باردار
در کل جهان جان خودشان را از دست می دهند یعنی تقریبا" در هر دقیقه یک مادر باردار در جهان از بین می رود.
 
وی با اشاره به جذب 480 مراقب سلامت که دو سوم آنها ماما  هستند در واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال گذشته به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت، گفت: شعار امسال کنفدراسیون بین المللی مامایی نشان میدهد نقش ماما فقط در پروسه زایمان خلاصه نمی شود و این نقش بسیار وسیعتر از آنچه که به نظر می رسد است.
 
سلمان زاده  به صحبت های وزیر بهداشت به مناسبت روز ماما اشاره کرد و گفت: به یقین طی دو سال گذشته ماماها بازوان پر توان طرح تحول نظام سلامت بودند که اگر همکاری ارزشمند و دلسوزانه آنها نبود مسیر سلامت مادران و نوزادان به خوبی طی نمی شد. اساسا" تلاش ماماها در راستای کاهش سزارین، مرگ و میر مادران، افزایش زایمان طبیعی و سلامت نوزادان ملموس بوده است و تقویت نیروی مامای کارآمد، توانمند و قادر به خدمات چند پیشه باید در دستور کار قرار بگیرد همچنین پشتیبانی از بیمه هایی که خدمات مامایی را ارائه میدهند میتواند سلامت مادر را در نقاط دور کشور تضمین نماید که بیش از دو سوم در کشور از این خدمات استفاده می کنند.
 
وی در پایان گفت: بیشتر مرگها نه در روستاها  بلکه در حاشیه شهرها اتفاق می افتد که با افزایش مراقبین سلامت و پایگاههای سلامت شاهد کاهش مرگ و میر مادران باردار خواهیم بود و البته هدف ما تنها مراقبت از مادر نیست بلکه باید به همه سنین توجه شود.
 













نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار