اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۲۶۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
تغییر فضای سیاسی کشور مرهون عارف است/ رییس مجلس دهم متناسب با خواست مردم باشد/ مردم و رای‌دهندگان خواهان تغییرات اساسی در سطح مجلس و رفتار نمایندگان هستند/ اولین آزمون برای بسیاری از منتخبان لیست امید/ یادداشتی به قلم ولی الله شجاع پوریان
تغییر در فضای مجلس مهم‌ترین مطالبه و خواسته رای‌دهندگان در انتخابات بوده و این امر باید مورد توجه نمایندگان منتخب و فعالان سیاسی قرار گیرد.



شوشان/ ولی الله شجاع پوریان

رییس مجلس شورای اسلامی به عنوان مسئول دستگاه قانون‌گذاری و یکی از سه قوه اصلی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای یک دوره یک‌ساله به‌وسیله رای مستقیم نمایندگان مردم انتخاب می شود و درمقام رییس هیات رییسه وظیفه اداره پارلمان را برعهده داشته و وظایف وی بر اساس ماده ۲۱ آیین‌نامه داخلی مجلس تبیین و مشخص شده است.

قرار است تکلیف ریاست دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفته‌های آینده مشخص شود و از همین رو در روزهای گذشته رایزنی ها و گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره انتخاب رییس مجلس دهم صورت گرفته است. پیش از این آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مجلس اول، دوم و سوم، مهدی کروبی در مجلس سوم و ششم، علی‌اکبر ناطق نوری در مجلس چهارم و پنجم، حداد عادل در مجلس هفتم و علی لاریجانی در مجالس هشتم و نهم بر صندلی ریاست مجلس تکیه زده‌اند و در این دوره‌ اما، نگاه‌ها به محمدرضا عارف و علی لاریجانی دوخته شده تا مشخص شود آیا عارف به عنوان نفر اول تهران و واجد بیشترین حمایت مردمی، می‌تواند هشتمین رییس مجلس تاریخ جمهوری اسلامی ایران باشد، یا علی لاریجانی نفر دوم شهر قم برای بار سوم در این مسند قرار می‌گیرد.

دهمین دوره انتخابات مجلس در مرحله اول و دوم دستاوردها و پیام‌های مهمی برای جامعه و مسئولان به همراه داشت. بعد از تقابل مجلس نهم با دولت و شکل‌گیری مجالسی نه‌چندان کارآمد و موثر در چند دوره گذشته، حضور مردم باعث ایجاد تغییرات اساسی و جدی در ترکیب مجلس دهم شد به گونه‌ای که به رغم محدودیت‌های جدی برای حضور اصلاح طلبان و حذف بسیاری از چهره‌های شاخص جریان اصلاحات بازهم نیروهای کمترشناخته شده گوی سبقت را از بسیاری از رقبای اصول‌گرای مشهور خود ربودند تا ثابت شود مردم و رای‌دهندگان خواهان تغییرات اساسی در سطح مجلس و رفتار نمایندگان هستند.

تاکید بر تعامل و نه همراهی محض با دولت از سوی مجلس یکی از پیام‌های اصلی انتخابات در دوره اخیر بود به صورتی که بسیاری از چهره‌های تندرو که سابقه تقابل جدی با دولت را داشتند،حذف شدند و از سویی نمایندگانی که در ماجرای برجام سابقه خوبی از خود نشان ندادند و در برابر برجام مواضعی خلاف موضع دولت گرفتند توسط مردم از راه‌یابی به مجلس بازماندند.

با این وصف، تغییر در فضای مجلس مهم‌ترین مطالبه و خواسته رای‌دهندگان در انتخابات بوده و این امر باید مورد توجه نمایندگان منتخب و فعالان سیاسی قرار گیرد. موفقیت چشم‌گیر لیست امید در تهران و سایر شهرستان‌ها باعث شده افکار عمومی و فعالان سیاسی، ریاست عارف بر مجلس را منطقی‌تر ومحتمل‌تر بدانند، موضوعی که در صورت تحقق می‌تواند دل‌گرمی و رضایت‌خاطر رای‌دهندگان را به دنبال داشته باشد.

دکتر عارف از شخصیت‌های برجسته جریان اصلاحات، با سابقه انقلابی و مبارزه با رژیم گذشته، معاون اولی ریاست‌جمهوری، تخصص و تجارب مدیریتی و آکادمیک، کاراکتر منطقی و آرام و مقبولیت عمومی توانایی ریاست مجلس را دارد و انتخاب ایشان به عنوان رییس مجلس دهم می‌تواند علاوه بر تکمیل«گام دوم» اصلاح طلبان، زمینه را برای تحقق گام سوم و موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای آینده فراهم کند. دکتر عارف در تهران با کسب یک میلیون و ششصدهزار رای در جایگاه اول قرار گرفت و لاریجانی با کسب ۱۶۰ هزار رای یعنی رقمی حدود یک دهم آرای عارف، منتخب دوم حوزه قم شد و در چنین شرایطی ریاست عارف بر مجلس با این پشتوانه مردمی احترام به رای مردم است. البته در این فرآیند نباید تلاش‌ها و عملکرد مدبرانه لاریجانی را در مجلس نهم نادیده گرفت که از معدود نمایندگانی بود که در برابر تندروی‌های مجلس نهم ایستادگی کرد و به‌ویژه در ماجرای برجام کارنامه قابل قبولی از خود نشان داد.

همچنین نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که بخشی از فضای امروز سپهر سیاسی کشور مرهون ایثار دکتر عارف در خرداد سال ۹۲ است که با کناره‌گیری از انتخابات مقدمات استقرار دولت اعتدال را فراهم کرد و باعث شد کشور از تندروی و افراط به سمت اعتدال و آرامش پیش برود و زمینه برای موفقیت‌های بعدی مهیا شود، در چنین شرایطی ریاست عارف بر مجلس، علاوه بر آن که پاداش ازخودگذشتگی و ایثار عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری است، احترام به رای مردمی است که در دو انتخابات اخیر عزم خود را برای تغییر در کشور جزم کرده‌اند.

در روزهای باقی‌مانده تا انتخاب رییس مجلس، به طور حتم طیف‌های مختلف به دنبال جلب نظرات نمایندگان مستقل و حتی یارگیری از جناح رقیب هستند؛ شاید این اولین آزمون برای بسیاری از منتخبان لیست امید باشد تا پایبندی و وفاداری خود را به رای مردم و پیمانی که پیش از انتخابات بر آن صحه‌گذاشته‌اند، مشخص شود؛ کمترین مطالبه رای‌دهندگان به منتخبان لیست امید، همسویی و وفاداری آنها به فراکسیون امید و انتخاب رییس مجلس دهم با نظر و ملاحظه بزرگان جریان اصلاح و اعتدال است که افکار عمومی را نسبت به تعمیق تحزب در کشور خوش بین می‌کند. 
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۷
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
comment
6
4
comment زنده باد دکتر شجاعپوریان ،پاینده باد دکتر عارف .برای سلامتی دو بزرگوار صلوات
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
comment
0
7
comment دولت قطعا مخالف گزینه عارف برای ریاست مجلس است
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
comment
1
6
comment دولت قطعا مخالف گزینه عارف برای ریاست مجلس است
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
comment
1
1
comment این بنده خداکه تاریخ مصرفش گذشته است
comment
خوزستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
comment
0
0
comment بزرگترین اختلاس جهان در فنلاند

وزیر بهداشت فنلاند، به دلیل کشف فساد مالی اش، مجبور به استعفا شد.
این وزیر فنلاندی به هزینه دولت، سه مرتبه با همسر خود، تماس تلفنی بین المللی برقرار کرده بود. این حادثه باعث خشم و عصبانیت افکار عمومی و مطبوعات فنلاند شد، چرا که این فرد با سوء استفاده از جایگاه خود به عنوان وزیر کابینه، با هزینه پرداختی توسط مالیات دهندگان فنلاندی، سه مکالمه بین المللی شخصی انجام داده بود.
این وزیر فنلاندی نه تنها استعفا کرد، بلکه پرونده ای برای وی در دادگاه تشکیل و مجبور شد هزینه این سه تماس تلفنی بین المللی را بپردازد.
فنلاند رتبه ۳ در برخورد با مفاسد اداری را داراست و ایران رتبه ۱۵۳...
طنز ماجرا اینجاست که رسائی، نماینده مجلس، از ایران برای تبلیغ اسلام به فنلاند سفر می کند، تا به آنها چگونه بهتر زیستن را بیاموزد.

(آقایون خدا قوت).......
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
comment
0
0
comment دکتر، خوزستان به شما افتخار می کند
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
comment
0
0
comment این صداقت و پاکی ونورانیت را ببین
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار