اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز مطرح کرد:
اگر لازم است دریافت های غیرمتعارف در حوزه سلامت جمع آوری شود، لازم است نیروی انسانی مورد نظر جهت نظارت و پایش...
شوشان: سه شنبه 4 خرداد ماه 95 نشست شورای هماهنگی منطقه 4 دانشگاه های علوم پزشکی و همچنین نشست مشترک هیات های امناء کلان منطقه 4 آمایشی کشور در خصوص پایش برنامه عملیاتی سال 1395 با حضور مهندس موهبتی معاون برنامه ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت، دکتر ملک زاده معاون توسعه تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان و روسای دانشگاه های علوم پزشکی خرم آباد و دزفول و دانشکده های علوم پزشکی آبادان و شوشترو همچنین اعضاء هیئت امناء و هیئت رئیسه این دانشگاه ها و دانشکده هادر سالن آمفی تئاتر هتل پارس اهواز برگزار گردید.

به گزارش شوشان ، دکتر ایدنی در این جلسه ضمن تبریک میلاد با سعادت امام زمان (عج) و گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت و پایداری دزفول که مصادف با ایام مبارک شعبانیه شده است، اظهار داشت: این نشست اولین برنامه کشوری اعضای هیات امنای دانشگاه های منطقه 4 آمایشی کشور است که به منظور تصمیم گیری در خصوص مسائل منطقه آمایشی به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت برگزار شده است.

وی افزود: دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در پی تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب ده کلان منطقه تقسیم شدند و با توجه به معضلات و فرصت های مشترک هر منطقه، معاونت برنامه ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت جهت هماهنگی بیشتر دانشگاه ها، جلسات هماهنگی در مناطق آمایشی برگزار می کند و مسائل مختلف پیش رو را در این جلسات به صورت بومی و منطقه ای مورد بررسی قرار داده تا راه حل های مناسبی با توجه به شرایط هر منطقه برای آنها اندیشیده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: این نشست در دو بخش تشکیل شده که بخش اول آن نشست مشترک اعضای هیات امنای دانشگاه های منطقه جهت مرور برنامه عملیاتی ارسالی از وزارت بهداشت و بخش دیگر آن کارگاه تبیین شیوه نامه سامانه پایش برنامه عملیاتی است.

 ایدنی اضافه کرد: در سالیان گذشته دانشگاه های علوم پزشکی، برنامه راهبردی و استراتژی متعددی تهیه کردند ولی متاسفانه غالبا در حد برنامه نویسی بوده و در موارد کمی منجر به برنامه عملیاتی می شد. یکی از اقدامات اخیر و مهم معاونت برنامه ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت تهیه و تدوین برنامه عملیاتی برای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور بوده که این برنامه عملیاتی یک بخش مشترک و یک بخش استانی و دانشگاهی داشته و در آن اهداف کمی و کیفی اقدامات دانشگاه ها، زمان بندی و بودجه پیش بینی شده است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور تصریح کرد: ان شاء الله در آینده نزدیک بتوانیم با اجرای این برنامه عملیاتی گام های خوبی جهت پیشبرد اهداف نظام سلامت برداشته و افزایش طول عمر با کیفیت، افزایش امید به زندگی و سلامت در تمامی ابعاد جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی مردم را شاهد باشیم.

همچنین دکتر اسماعیل ایدنی در قسمت دوم برنامه که جلسه هیئت امناهای دانشگاه های منطقه 4 کشور بود گفت: با توجه به سیاست های کلان نظام سلامت ابلاغی توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و برنامه وزارت بهداشت، طرح تحول نظام سلامت با حمایت همه ارکان نظام در بخش درمان و بهداشت آغاز به کار کرد و تاکنون نیز نتایج خیلی خوبی از اجرای آن در زندگی مردم نمود پیدا کرده که از بارزترین آنها می توان به کاهش پرداختی از جیب مردم و افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت نام برد. علیرغم اجرای قاطعانه این طرح در کل کشور و در استان خوزستان، متاسفانه نگرانی ها و مشکلاتی همچون ناپایداری منابع مالی و عدم پرداخت بیمه ها همیشه گریبانگیر اجرای این طرح بوده است.

وی با بیان اینکه جهت اجرای هر هدفی سه ویژگی برنامه، منابع مالی و ساختار لازم است، ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت و درمان به خوبی تدوین شده و محیطی ترین بخش ها، فعالیت ها و عملکردها جهت اجرای آن در نظر گرفته شده است، بنابراین به راحتی قابل ارزیابی و پایش بوده و تاکنون نیز به صورت مستمر توسط وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گرفته شده ولی ساختار اجرای طرح، مسئله مهمی است که لازم است اعضای هیات امناء دانشگاه ها در آن وارد شوند.

ایدنی بیان داشت: اگر لازم است دریافت های غیرمتعارف در حوزه سلامت جمع آوری شود، لازم است نیروی انسانی مورد نظر جهت نظارت و پایش مستمر مراکز درمانی نیز موجود باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: بزرگترین چالشی که ما در دانشگاه با آن مواجه هستیم، عدم تناسب برنامه ها با ساختار نیروی انسانی است و این امر باعث تهدید در اجرای صحیح طرح تحول نظام سلامت شده است، بنابراین لازم است طبق چارت سازمانی نیروهایی جهت اجرای ماموریت های مختلف پیش بینی و تامین شوند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور در پایان با اشاره به کمبود نیروهای تخصصی در استان، بیان داشت: هیت های بورد در کشور با افزایش رشته های مورد نیاز مقابله می کنند، در صورتی که ما در استان ها به این نیروها نیاز داریم. بنابراین لازم است این مشکل توسط اعضای هیات امناء مطرح شود و در سیاست گذاری ها بخصوص در حوزه آموزش، اهداف طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و درمان مد نظر قرار گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار