اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۳۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
 رئیس نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت :برخی از مسائلی که در قانون روی زمین مانده بود، مثل جرم سیاسی، امر به معروف و نهی از منکر، ممنوعیت تفتیش عقاید و شنود، در مجلس نهم ضابطه‌مند شد.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز چهارشنبه در نشست خبری اختتامیه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به پرسشهای اصحاب رسانه در باره مسائل مختلف پاسخ گفت.

** 697 طرح و لایحه در مجلس نهم بررسی شد

رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این جلسه ضمن قدردانی از حضور اصحاب رسانه گفت‌: من از اصحاب رسانه که در طول چهار سال گذشته تلاش‌های بسزایی را داشته‌اند، تشکر می‌کنم.
وی اضافه کرد: در یک نگاه کلی ما 110 سال قانونگذاری در کشور داشته‌ایم که در این 110 سال، 10 هزار و 49 قانون تصویب شده است.  وی با اشاره به این که پنج هزار و 584 قانون مربوط به قبل از انقلاب بوده است، گفت: هزار و 525 قانون در زمانی که شورای انقلاب در کشور وجود داشت، تصویب شد و دو هزار و 939 قانون نیز در 9 دوره مجلس به تصویب رسید.

وی با اشاره به این که در مجلس نهم 697 طرح و لایحه به مجلس ارائه شد، گفت: 458 طرح و 216 لایحه به مجلس نهم ارائه شد که 47 درصد لوایح و 19 درصد طرح‌ها به قانون تبدیل شد. لاریجانی اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد تمرکز مجلس بر روی لوایح دولت بوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که مجلس نهم تلاش کرد به موضوعات اقتصادی توجه ویژه داشته باشد، گفت: بیش از 30 درصد مصوبات مجلس نهم مربوط به موضوعات اقتصادی است و بعد از آن قوانین مصوب ما در حوزه‌های اجتماعی است.

وی گفت: تلاش مجلس این بوده تا همواره زمینه همکاری برای رفع مشکلات مردم را با قوای دیگر سامان دهد و تلاش همکاران ما در مجلس نهم در این زمینه ثمربخش بوده است که قوانین مهمی را سامان دهند.

لاریجانی تاکید کرد: برخی از مسائلی که در قانون روی زمین مانده بود، مثل جرم سیاسی، امر به معروف و نهی از منکر، ممنوعیت تشویش عقاید و شنود در مجلس نهم ضابطه‌مند شد و ما در این راستا قوانینی را تثبیت کردیم که هر کسی در زمینه تشویش عقاید نتواند ورود کند و آرامش مردم را به هم نزند. رییس مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد: از ثمرات تجربیات مجلس نهم،‌ مجلس دهمی‌ها نیز استفاده کنند و مسایل اصلی کشور را مورد توجه قرار دهند.

** مجلس نهم، مشی ایجاد آرامش در کشور با نگاه هم‌افزایی با سایر قوا را سرلوحه کار خود قرار داد

لاریجانی در پاسخ به خبرنگار شبکه خبر مبنی بر نقاط ضعف و قوت مجلس نهم گفت: در یک ارزیابی کلی، مجلس نهم بیشتر مشی ایجاد آرامش در کشور را با نگاه هم‌افزایی با قوای دیگر در دستور کار قرار داد.

وی اضافه کرد: این نکته مهم بود که سایش‌های بلاوجه نباید در کشور ایجاد شود که ذهن‌ها از مسایل مهم منحرف شود. رییس مجلس شورای اسلامی همچنین از هیات رییسه مجلس قدردانی کرد و گفت: مصوبات مجلس اکثرا مصوبات اقتصادی بود؛ مخصوصا قانونی درباره فضای کسب و کار و همچنین تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری جزو موضوعاتی بود که در مجلس نهم مورد بررسی قرار گرفت و اینها ریل‌گذاری برای آینده است زیرا ما نتایج آن را بعدا خواهیم دید.

وی اظهار امیدواری کرد: در مجلس آینده با درک شرایط بهتر کشور، تمرکز بیشتری به مسایل اقتصادی خواهیم داشت.

** طرح انتصاب افراد در مشاغل حساس شتاب زده تصویب نشد

لاریجانی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر این که دولت معتقد است در طرح انتصاب افراد در مشاغل حساس نظرش بیان نشده است، چرا این طرح شتاب زده تصویب شد و آیا امکان اصلاح آن در مجلس آینده وجود دارد؟ گفت: آنقدر که شما تصور می کنید، شتاب زده تصویب نشد و حدود پنج تا 6 ماه این بحث در مجلس مطرح بود و بعد از این که برخی اشکال ها بر آن وارد شد به کمیسیون تخصصی رفت. 

وی ادامه داد: ایرادی که نماینده دولت از این طرح گرفت این بود که من در هنگام بررسی آن در کمیسیون حضور نداشتم اما در صحن مجلس نظراتشان را ارایه دادند. 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در آینده مجلس بخواهد این قانون را تغییر دهد، می تواند این کار را انجام دهد اما من شتاب زدگی در تصویب آن مشاهده نکردم.


** پیام انتخابات مجلس این بود که مردم آرامش در کشور می‌خواهند
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که پیام مردم تهران در این دوره انتخابات با آرای‌شان چه بوده است، گفت: در کل انتخابات این دوره این طور به نظر می‌رسد مردم خواهان آرامش در کشور و حل مشکلات‌شان هستند.
وی افزود: در فضای تنش‌آمیز مشکلات حل نمی‌شود و این مسیر نشان داد که مردم آرامش می‌خواهند و هم این که می‌خواهند هم‌افزایی در کشور صورت گیرد و در فضای عاقلانه مسایل کشور حل و فصل شود. 

** موافق مشی میانه‌روی دولت هستیم / مشی مجلس نهم مشی میانه‌روی بود

در ادامه خبرنگاری از لاریجانی در مورد اقدامات مهم مجلس نهم پرسید، وی از لاریجانی سئوال کرد که مجلس نهم چه اقداماتی را می‌توانست انجام دهد که فضای آن فراهم نبوده است و حال برای شهر تهران می‌خواهید چه اقداماتی انجام دهید؟ رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سال 91 آغاز مجلس نهم بود. ما عقاید مختلفی در کشور داشتیم که نقطه قوت کشور ماست. 

وی با تاکید بر این که عقاید مختلف در کشور وجود دارد، اظهار داشت: مشی ما باید این باشد که فضای میانه‌روی را در مجلس پیگیری کنیم تا مسایل کشور را بهتر حل کنیم. وی گفت: پس از به روی کار آمدن مجلس نهم ، دولت جدید آمد که برآیند آنها همین مشی بود. از این‌رو ما رأی اعتماد و کارهای دیگر با آنها همکاری لازم داشتیم. البته ممکن است در برخی از جاها کار این دولت یا دولت قبل را درست ندانیم و در مقابل آن ایستادگی کرده باشیم ولی در کل مشی میانه‌روی را درست می‌دانیم و فکر می‌کنیم که از این پس نیز باید ادامه یابد. وی تاکید کرد: میانه‌روی عقاید مختلف را کنار هم می‌گذارد و تحمل‌ها را زیاد می‌کند.

** طرح مجلس برای ساماندهی فضای تهران در مجلس دهم بررسی می‌شود

وی درباره این که حجم مهاجرت از روستاها به شهرها زیاد شده است، گفت: امروز 27 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند و ما با مشکل مهاجرت بیش از حد روبه‌رو هستیم.
وی اضافه کرد: یکی از مشکلات مردم تهران حاشیه‌نشینی است. ما در این راستا جلساتی با وزرا و شهرداری داشته‌ایم که این موضوع سامان یابد.

لاریجانی افزود: دغدغه دیگر فضای آلوده هوای تهران است. بیش از 15 جلسه در این زمینه برگزار کردیم. همچنین طرحی آماده شده که به ساماندهی فضای تهران می‌پردازد که در مجلس آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

** از سرنوشت پرونده قم خیلی خبر ندارم

در ادامه خبرنگار خبرآنلاین از لاریجانی پرسید؛ تکلیف پرونده قم شما چه شده است؟ با توجه به این که رهبر معظم انقلاب همواره و حتی در دانشکده افسری امام حسین(ع) به حفظ آرامش و دوری از هیاهوها تاکید داشتند، چه اقداماتی را در این راستا لازم می‌دانید؟
لاریجانی پاسخ داد: از سرنوشت پرونده قم خیلی خبر ندارم.

** افراد تحمل عقاید مخالف را داشته باشند / ما باید فرهنگ سازی کنیم

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم اگر ما برای آینده مثبت بیاندیشیم بسیار بهتر است. من از گذشته می‌دانستم که رهبر معظم انقلاب مخالف این گونه اقدامات است و رهبری در دانشکده افسری امام حسین(ع) با صراحت نیز این موضوع را بیان کردند که عقاید مختلف باید گفته شود و ما باید تحمل داشته باشیم.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در جمع معلمان نیز بیان کرده بودند افراد تحمل عقاید مخالف را داشته باشند ولی نیز نظرات خود را داشته باشند.

لاریجانی گفت: لزومی ندارد در این زمینه ما افکار خود را به مزایده بگذاریم، در این راستا مشکل کمبود قانون نداریم مشکل فرهنگی است. باید بپذیریم همه، هم سرنوشت هستیم. شاید نظر یک فردی را بد بدانیم ولی نباید طوری رفتار کنیم که بدتر شود. باید او را اقناع کنیم و یا استدلال ارائه دهیم.

** طرح مبارزه با مفاسد اقتصادی اولویت بررسی مجلس دهم است

در ادامه خبرنگار روزنامه همشهری در مورد برخی از طرح‌ها و لوایح مهمی که در مجلس نهم فرصت بررسی آن نشد، همچون طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی، طرح اصلاح قانون انتخابات و تعیین تکلیف وضعیت یارانه‌ها از لاریجانی پرسید که رییس مجلس گفت: اکثر این طرح‌هایی که بیان کردید باید در اولویت قرار گیرد البته برای برخی تصمیم‌گیری شده است. 

وی افزود: برای یارانه‌ها در بودجه تصمیم‌گیری شد. در مورد تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی، مجلس یک سال و نیم روی آن بررسی‌های لازم را انجام داد و مشکل این بود که این طرح در مجلس بررسی شود یا در صحن علنی که در نهایت به دلیل آن که در هفته آخر فرصت نداشتیم آن را در صحن بررسی کنیم، بنا شد اولویت مجلس بعدی باشد.

** سیاست خارجی مجلس نهم و دهم تفاوتی ندارد / برای آرامش امت اسلامی تلاش می‌کنیم

در ادامه خبرنگار شبکه العالم از لاریجانی درباره مجلس دهم در سیاست خارجی پرسید که وی پاسخ داد: در سیاست خارجی بین مجلس نهم و دهم تفاوت زیادی نیست. زیرا ما در یک زمان زندگی می‌کنیم.

وی با اشاره به این که متاسفانه روند حضور تروریست‌ها روند صعودی بوده است، گفت: در دو دهه اخیر رفتارهای تروریستی زیادی دیده‌ایم که این دلایل مختلف دارد. متاسفانه برخی کشورهای منطقه و غربی به آنها کمک می‌کنند. وی تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم مجلس این است که برای آرامش امت اسلامی تلاش کند.

** افتخارم این است که مراجع قم خواهان حضورم از این شهر برای کاندیداتوری انتخابات مجلس دهم بودند

در ادامه خبرنگار ایلنا در مورد پیام انتخابات مجلس دهم از لاریجانی پرسید و گفت، در حوزه قم رقبای شما نزدیک به جبهه پایداری بودند ولی شما از لیست امید شرکت کردید. چه دلیلی داشت که لاریجانی پاسخ داد: بافت شهرهای مختلف متفاوت است. افتخار من این است که نظر مراجع این بود که من از قم کاندید شوم و این افتخار من است. 
وی افزود: من سال‌ها در قم زندگی می‌کردم از نظر فکری و علایق شخصی دوست داشتم از قم کاندیدا شوم.

** موتور رونق تولید باید تقویت گردد

لاریجانی در پاسخ به سئوالی درباره اقتصاد و اشتغال در کشور گفت: باید موتور رونق تولید را تقویت کرد و شاید بزنگاه شرایط تغییر در کشور اقتصادی باشد و دولت باید در این زمینه سریعتر عمل کند. وی تصمیمات دولت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را خوب دانست و گفت نگاه من به آینده مثبت است ولی باید هر چه سریعتر این کار انجام شود و دولت و مجلس در این مسیر باید از آن حمایت کنند.

وی تضارب آرا در مجلس را خوب دانست و گفت باید همه جریان های سیاسی داخلی صدایشان در مجلس شنیده شود و نمایندگان به سوگندی که خورده اند پایبند هستند. وی افزود نمایندگان در داخل مجلس درباره این موضوع که رایشان می تواند مشکلی را حل کند معتقدند ولی قالبندی ها در داخل مجلس محکم نیست که بتواند فرد را از اختیار خودش خارج کند.

** پیامی از عارف دریافت نکرده ام

لاریجانی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه پیام هایی از سوی عارف برای تعامل فرستاده شده که به آن پاسخ نگفته است، گفت: تاکنون پیامی به من داده نشده است. خبرنگار گفت آقای تابش عنوان کردند که برای شما پیغام آورده اند. لاریجانی پاسخ داد پیام یک ساز و کاری دارد شاید افراد بیایند در دفتر من صحبت کنند و نظرات خود را بگویند ولی پیامی که به صورت رسمی و مکتوب باشد تا کنون به من داده نشده است.

وی تصریح کرد در 9 دوره گذشته پارلمان تا کنون چنین مسائلی که امروز مطرح می شود وجود نداشته که به فضای خارج از مجلس کشیده شود و من تا امروز در این زمینه صحبت نکرده ام و امیدوارم در داخل مجلس تصمیمات نهایی گرفته شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار که دوباره پرسید گفته می شود در جلسه حزب اعتدال و توسعه با آقای عارف درباره هیات رییسه مجلس صحبت کرده اید گفت نمی خواهم جلوی این داستان سرایی ها را بگیرم . برخی دوست دارند دستان سرایی کنند و اشتغال خوبی است ولی واقعا چیزی در آن جلسه رخ نداد.

** نگاه من به مجلس آینده مثبت است

لاریجانی در پاسخ به سئوالی که آیا در مجلس دهم مشکلات بیشتری خواهید داشت یا خیر افزود: نگاه من به مجلس آینده مثبت است و چالش عمیقی که مانع حرکت مجلس دهم باشد وجود ندارد. وی تصریح کرد افراد منتخب هم از فرهنگ بالایی برخوردارند و می توانند با گفت و گو بر مسائل مختلف تمرکز کنند.

** وقایع خان طومان و اسارت مدافعان حرم 

وی درباره وقایع خان طومان و اسارت ایرانی های مدافع حرم گفت در باره خان طومان تا جایی که من می دانم آن طور که در رسانه ها بیان شده صحیح نیست و به این شدت نبوده است.
عضو شورای عالی امنیت ملی افزود: البته اینکه ورود سلاح به منطقه آتش بس صورت گرفته درست بوده اما حواثی که در آن منطقه صورت گرفته به شکلی که مطرح شده نبوده است. اما ما به این نتیجه رسیدیم که برخی از کشورها به دنبال سواستفاده از آتش بس هستند.

** وجه تشابه مجلس دهم با مجلس ششم

وی در پاسخ به سئوالی درباره شباهت مجلس دهم به مجلس ششم گفت: ارزیابی من این نیست که مجالس مختلف به هم شباهت دارند و نباید از تمثیل استفاده کنیم. وی ادامه داد: فکر می کنم تجارب گذشته توانسته است عقلانیت به همه گروه ها بدهد که از اشتباهات گذشته درس بگیرند و آن را تکرار نکنند و مجلس کنونی از فرهیختگی برای حل مشکلات برخوردار است.

** خواسته مردم حل مسائل اقتصادی است 

لاریجانی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه چه برنامه هایی برای مجلس آینده دارد گفت: به طور طبیعی تصمیمات در ظرف مکانی و زمانی خود گرفته می شوند و در آن زمان اقتضائات خاص خود را می طلبد. وی ادامه داد: اما آنچه مردم طلب می کنند حل مسائل اقتصادی است و ما در باره بنیه اقتصاد، ضعف داریم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در صحنه منطقه ای و بین المللی خوب عمل کرده است اما کشوری می تواند پیشرو باشد که بتواند اقتصادی زاینده داشته باشد و تمامی گروه و نمایندگان باید این موضوع را در اولویت قرار دهند. وی افزود اینکه گفتم مشی میانه را انتخاب می کنیم امری میلی نبود زیرا امروز باید از حواشی بپرهیزیم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار که اصرار می کرد به صورت جزئی تر برنامه خود را بگوید گفت: رئیس مجلس برنامه خود را نمی گوید بلکه مجلس ریل گذاری می کند و رئیس درباره آن صحبت می کند اما باید موضوعاتی مانند استانداردسازی و اقتصاد مقاومتی در دستور کار باشد و در کمیسیون ها فکر جمعی صورت بگیرد و از آن بیرون آید و اینکه رئیس مجلس بگوید همه به خط شوند درست نیست؛ زیرا پس از بیرون آمدن فکر جمعی باید توسط مرکز پژوهش ها آن موضوع پردازش شود و سپس نمایندگان آن را به قانون تبدیل کنند.

** تغییر رویکرد اصلاح طلبان

لاریجانی در پاسخ به سئوالی درباره تغییر رویکرد اصلاح طلبان گفت من بی تقصیرم. باید از خود این افراد درباره آن بپرسید، وضع من همان حال قبلی است و درباره مسائل مناقشه برانگیز کمتر صحبت می کنم.

** حضور نمایندگان در فراکسیون های مختلف 

وی در پاسخ به سئوال دوم این خبرنگار درباره حضور افراد در چندین فراکسیون گفت اینکه یک نفر در چند فراکسیون باشد به ندرت رخ داده اما فراکسیون ها در مجلس نباید سایه احزاب بیرونی باشند و این گونه نیست که فراکسیون ها نظرات خاصی را در مجلس اداره کنند اما حضور افراد در فراکسیون تخصصی مختلف قاعده خاصی ندارد.

**ضرورت وجود احزاب قوی در کشور

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره حضور احزاب در کشور اظهار داشت: در کشور ما یک مشکل وجود دارد که احزاب واقعی ریشه دار مانند حزب جهمهوری اسلامی نداریم و اگر در کشور می خواهیم دمکراسی باشد باید احزاب قوی داشته باشیم.
وی گفت: احزاب در کشور ما در زمان انتخابات بیشتر به دنبال شکار کاندیداها هستند و لیست می دهند. وی با تاکید بر اینکه البته گرایش های مختلف در کشور ما وجود دارد تصریح کرد: اینکه افراد در درون حزب ها به یک تربیت سیاسی خوبی برسند در کشور ما وجود ندارد که باید در مجلس دراباره آن فکری کرد تا بتوانیم احزاب قوی داشته باشیم.

** دستاوردهای فرهنگی مجلس نهم 

وی در پاسخ به سئوالی درباره مهمترین دستاورد فرهنگی مجلس نهم نیز اظهار داشت : یکی قانون امر به معرف و نهی از منکر بود که پس از تصویب در مجلس به قانون تبدیل شد.

وی ادامه داد یک طرح دیگر که وسط راه پنچر شد طرح ساماندهی مساجد بود که در حال اصلاح است و دو طرح دیگری که به این مجلس نرسید یکی قانون صدا و سیما بود که دارای حجم عظیمی است و به نظر من این حجم از قانون احتیاج ندارد و دیگر قانون جامع رسانه ها است که می توانیم در مجلس بعدی روی آن بیشتر کار کنیم.

** اقدام مجلس برای اقتصاد مقاومتی 

وی در پاسخ به سئوالی درباره اقدامات مجلس در زمینه اقتصاد مقاومتی نیز گفت اقدام عملی از شعار رهبر انقلاب آغاز شد و دولت یک ستاد عملیاتی در این زمینه تشکیل داد که نمایندگانی از سه قوه در آن وجود دارد و من شما را تشویق می کنم تا گزارش مرکز پژوهش ها در باره وضعیت اقتصادی در سال 94 - که همه ساله ارزیابی می شود - را مطالعه کنید.

وی گفت: این گزارش باید یک زنجیره ای باشد تا بتوانیم وضعیت اقتصادی را جزو اولویت کمیسیون ها و مجلس قرار دهیم. البته قبلا طرحی را تصویب کردیم که در آن (نمایندگان) سه قوه در (ستاد) اقتصاد مقاومتی حضور داشته باشند.

** شورای نگهبان و نظارت استصوابی

در ادامه خبرنگار برنا از لاریجانی در مورد رد صلاحیت یکی از منتخبین مردم در مجلس دهم پس از اعلام نتایج انتخابات از سوی شورای نگهبان پرسید و گفت: چه اقداماتی در این راستا انجام داده‌اید که لاریجانی پاسخ داد: ما باید به نظامات قانونی کشور پایبند باشیم.

وی افزود: چون قانون برای اظهارنظر نهایی شورای نگهبان یک مهلتی گذاشته است و گفته تا این زمان باید نظر قطعی و نهایی خودش را اعلام کند، این موضوع نمی‌تواند تا بعد از انتخابات تسری یابد اما تفسیر شورای نگهبان متفاوت است. وی افزود: آنها معتقدند نظارت استصوابی تا بعد از انتخابات نیز ادامه می‌یابد. در این راستا من با مقام معظم رهبری استدلال خودم را مطرح کردم و گفتم اختلاف نظری در این رابطه با شورای نگهبان داریم. بر این اساس پیشنهاد کردیم موضوع در هیات حل اختلاف قوا مطرح شود که مطرح شد و نظر این هیات نیز همان نظر شورای نگهبان بود.
وی افزود: البته نظر من اینچنین نیست مگر این که در مجلس آینده این مساله به نحوی سامان یابد، چرا که اظهارنظر درباره صلاحیت افراد محدود به زمانی که است که قانون مجلس گذاشته است.

** من در انتخابات مجلس مستقل آمدم / از کسی تقاضایی نکردم که مرا در لیستی قرار دهد

در ادامه خبرنگار روزنامه وقایع اتفاقیه از لاریجانی پرسید بالاخره شما در مجلس دهم حامی اصولگرایان خواهید بود یا لیست امید؟ که لاریجانی پاسخ داد: من تقاضایی نکردم که کسی مرا در لیستی قرار دهد. من مستقل بودم و آقایان هر کسی خواست مرا در لیستی گذاشت، بنابراین حسابی نداریم.

وی افزود: مشی ما این بود که با میانه‌روی و با عقلانیت کشور را اداره کنیم. هر کس این روند را انجام دهد ما حامی او خواهیم بود. باید مناقشات را کنار گذاشت، اکنون زمان حل مشکلات است.
وی تاکید کرد: در حل مشکلات کشور افراد باید همصدا باشند. ما هر مشی و روشی که به حل مشکل مردم کمک کند، قبول داریم و علاقه‌مند به هر گروهی هستیم که به حل مشکلات مردم بپردازند.

** تحقیق و تفحص هزینه‌بر و زمان‌بر است

وی در پاسخ به سئوالی در مورد میزان تحقیق و تفحص در مجلس نهم گفت: ابزارهای مختلفی برای نظارت در آیین نامه وجود دارد که تحقیق و تفحص حادترین این ابزارهاست. بنده معتقدم تا زمانی که می‌توان از این ابزارها استفاده کرد،‌نیازی به استفاده از تحقیق و تفحص نیست زیرا تحقیق و تفحص زمان بر و هزینه‌بر است. ما ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس را داریم که به جای تحقیق و تفحص می‌توانیم از آن استفاده کنیم. ما در هر مجلسی 6 یا هفت تحقیق و تفحص بیشتر نداشتیم در این مجلس نیز 6 تحقیق و تفحص خوانده شد و از برخی دیگر نیز منصرف شدند.
وی تاکید کرد: دو تحقیق و تفحص نیز انجام شدولی خوانده نشدکه مربوط به بنیاد شهید و مناطق آزاد است که در این مجلس بررسی شد ولی به دلیل آن که باید بررسی‌های بیشتری روی آن انجام می‌گرفت در این مجلس قرائت نشد.

وی درباره نحوه رسیدگی قوه قضائیه به تحقیق و تفحص‌ها گفت: ما گزارش را به قوه قضائیه می‌دهیم و آنان با سازوکار خود آن را بررسی می‌کنند. برخی چیزها تخلف است که قوه قضائیه آن را رسیدگی نمی‌کند. قوه قضائیه تنها جرایمی را بررسی می‌کند که آن هم باید احراز شود.

** ترمیم کابینه

در ادامه خبرنگار روزنامه ابتکار از لاریجانی در مورد این که آیا در مجلس بعدی برای بهبود کشور ممکن است برخی وزرا و مسئولان برکنار یا جابه جا شوند، گفت: برای حرکت جدی‌تر کشور، نیاز به تنفس در حوزه‌های مختلف داریم تا کشور با شتاب بیشتری جلو رود و ما شاهد رونق تولید و بهبود شرایط اقتصادی باشیم.

وی افزود: اگر تغییراتی لازم است، دولت آن را انجام دهد، مجلس در این زمینه کمک می‌کند که نتیجه بخش باشد. زمانی این موضوع نتیجه بخش است که افرادی که می‌آیند قوی‌تر باشند.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
comment
0
0
comment دکتر عارف رییس مجلس میشود
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار