اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱
نمايندگان مجلس خبرگان رهبري، صاحب‌نظران و شخصيت‌هاي علمي با تاكيد بر اصل ضرورت «حج تمتع» حجاج جمهوري اسلامي ايران بر اِقامه ابراهيمي آن تاكيد داشتند.
نمايندگان مجلس خبرگان رهبري، صاحب‌نظران و شخصيت‌هاي علمي با تاكيد بر اصل ضرورت «حج تمتع» حجاج جمهوري اسلامي ايران بر اِقامه ابراهيمي آن تاكيد داشتند.

پایگاه اطلاع رسانی حج، با توجه به رخدادهاي سال گذشته و مباحثي كه در چند ماه گذشته در موضوع حج تمتع در جامعه و رسانه‌ها طرح شد، با تعدادي از صاحب‌نظران درباره حضور زايران ايرانيبراي حج گزاري سال 95 به گفت و گو نشست:

آيت الله سيد محمد غروي: دشمن آرزو دارد ايران به حج نرود


عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: دشمنان اسلام آرزو دارند كه پاي جمهوري اسلامي ايران از حج قطع شود و حتي براي دستيابي به اين آرزوي خود، دست به برخي اقدامات، كارشكني ها و مانع تراشي هايي مي زنند.

عضو شوراي عالي حوزه هاي علميه بيان داشت: به دليل اهميت خاص حج، سعودي ها براي اينكه ما اين صحنه بزرگ اسلامي را خالي كنيم گاهي تنگناهايي را ايجاد مي كنند، چون نقش جمهوري اسلامي نيز محوري و تاثير گذار مي باشد.

آيت الله حسيني بوشهري: دنبال تعطيلي حج نيستيم ولي بايد عزت حجاج ايراني حفظ شود


رئيس هيات علمي بين الملل بعثة مقام معظم رهبري گفت: مسئولان تمام تلاش خود را براي انجام فريضه حج انجام خواهند داد ولي عزت، كرامت و امنيت حجاج ايراني بايد حفظ و حج حجاج ما نيز بايد در طراز جمهوري اسلامي ايران برگزار شود.

مديرحوزه هاي علميه سراسر كشور بيان داشت: ما رسما اعلام مي كنيم دنبال تعطيلي حج نيستيم ولي موانعي كه دولت عربستان سد راه مسئولان و حاجيان ما قرار داده، باعث شده كه درحال حاضر سازكارهاي مناسبي كه هر ساله براي حج در نظر مي گرفتند، با مشكل مواجه شود.

آيت الله ممدوحي: ظرفيت حج براي رفع چالشهاي دنياي اسلام قابل توجه است


عضو سابق مجلس خبرگان رهبري گفت: «صد عن سبيل الله» گناه بزرگي است و همچون شـرك و كـفر به خداوند بزرگ است و عواقب دنيوي و اخروي آن دامان كساني را كه مانع از حضور حاجيان ايراني مي شوند، خواهد گرفت.

آيت الله حسن ممدوحي، عنوان كرد: «صد عن سبيل الله» گناه بزرگي است و همچون شرك و كفر به خداوند بزرگ است و عواقب دنيوي و اخروي آن دامان كساني را كه مانع از حضور حاجيان ايراني مي شوند، خواهد گرفت.
وي با اشاره به نقش وحدت بخش فريضه حج گفت: حج ظرفيت‌هاي عظيمي براي تقويت وحدت امت اسلامي و مقابله با نقشه دشمنان اسلام دارد و اگر از اين ظرفيتها استفاده شود، بسياري از چالشهاي جهان اسلام رفع خواهد شد.

حجت الاسلام طباطبايي:فريضه حج در تقويت باورهاي ديني تأثيرگذار است


حجت الاسلام والمسلمين سيد مهدي طباطبايي، استاد اخلاق و نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي گفت: يكي از مهمترين دغدغه هاي جهان اسلام بايد حفظ وحدت باشد و حج فرصت مناسبي براي ارتباط و نزديك تر شدن ديدگاه هاي گوناگون مذاهب اسلامي است.
وي افزود:مسئولان براي تقويت فرهنگ ديني و مقابله با چالش هايي كه در اين زمينه از سوي دشمنان ايجاد مي شود، آگاهي داشته باشند و به موقع در برابر تحركات ضد فرهنگي دشمنان واكنش نشان دهند.

حجت الاسلام والمسلمين پور محمدي: تعطيل شدن حج به مصلحت نيست


عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: جدايي ما از حج موجب مي شود كه از اوضاع و احوال مسلمانان ديگر بي اطلاع شويم و ارتباط ما با آنها قطع شود؛ حتي اين تعطيلي براي مسلمانان ديگر هم خسارت بار است و ارتباطشان با حجاج ايراني قطع خواهد شد؛ در حالي كه دنياي اسلام نيازمند تعامل مسلمانان با يكديگر است.

حجت الاسلام پورمحمدي اظهار كرد: در روايات آمده است براي آنكه مسلمانان از حال يكديگر مطلع شوند، به حج بروند؛ لذا نبايد هيچ مسلماني از تعطيل شدن حج خوشحال شود؛ حتي تعطيلي عمره هم خوشايند نبود؛ متاسفانه عده اي در اين رابطه جوسازي كردند.

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، مسئولان ما در وزرات خارجه و رئيس سازمان حج و زيارت در اين رابطه تلاش هاي ارزشمندي داشته اند، اميدواريم با تلاش آنها حج امسال برقرار شود.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در استان آذربايجان شرقي افزود: تعطيل شدن حج به مصلحت نيست؛ در صورت تعطيل شدن حج، داير كردن آن هزينه هاي فراواني به ما تحميل مي كند؛ هزينه هاي مادي و معنوي و مشكلات سياسي، اجتماعي و فرهنگي خواهد داشت.

حجت الاسلام خرسند: حج به عنوان واجب اسلامي قابل انكار نيست


امام جمعه كازرون با اشاره به تلاش برخي در داخل براي تعطيلي حج گفت: جرياني در كشور وجود دارد كه اصولا با دين مخالف و در پي جامعه سكولار است و مي خواهد دين را از صحنه زندگي مردم حذف كند؛ برخي افراد به حج مي تازند چون حج در زندگي مردم تاثيرگذار است و براي جامعه اسلامي منفعت دارد.

اين مدرس حوزه و دانشگاه اظهار كرد: به بهانه بحث عرب و عجم و مشكلات سياسي ميان عربستان و ايران اين افراد حج را مورد هجمه قرار مي دهند و كمپين هايي براي تعطيل كردن حج راه مي اندازند؛ در حالي كه فريضه حج يك وظيفه شرعي مثل نماز و روزه و زكات است.

حجت الاسلام خرسند تأكيد كرد: حج از واجبات اصلي اسلام است و نمي توان آن را انكار كرد؛ تصميم گيري و اظهارنظر درباره انجام دادن يا ندادن حج وظيفه مردم يا جريانات سياسي نيست؛ وظيفه ولي فقيه و مراجع تقليد است تا شرايط حج را بررسي و نظر نهايي را بدهند.

امام جمعه شهرستان كازرون گفت: اينكه برخي افراد به هر بهانه اي يكي از نمادهاي اسلام را مورد هجمه قرار دهند، خيانت است و متاسفانه برخي افراد حساب شده اين عمل را انجام مي دهند.
وي در پايان با اشاره به ديدگاه برخي افراد كه معتقدند به جاي انجام حج هزينه آن را به فقرا بدهيم، گفت: اين ديدگاه مثل آن است كه به جاي ساختن مسجد و پرداخت زكات، به فقرا كمك كنيم؛ كمك به فقرا امر خوبي است اما خود روشهاي مختلفي دارد.

آيت الله نعيم آبادي: حج ابراهيمي مانعي در برابر اهداف دشمنان است


امام جمعه بندرعباس گفت: در زماني كه دشمنان اسلام و مخصوصا آمريكا در صدد هستند، شكاف در ميان امت اسلامي ايجاد كنند و تكفـيريها به عنوان پياده نظام دشمنان اسلام در منطقه جنايت انجام مي دهند؛ وحدت امت اسلامي، تعامل علماي جهان اسلام و مراسم حج ابـراهيمي مي تواند مانع اهداف دشمنان شود.

عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار كرد: اجتماع بزرگ امت اسلامي در مراسم حج، علاوه بر آثار اخروي آثار دنيوي نيز دارد و مسلمانان نسبت به سرنوشت يكديگر دغدغه بيشتري خواهند داشت.

امام جمعه بندرعباس عنوان كرد: در زماني كه دشمنان اسلام و مخصوصا آمريكا در صدد هستند، شكاف در ميان امت اسلامي ايجاد كنند و تكفيريها به عنوان پياده نظام دشمنان اسلام در منطقه جنايت انجام مي دهند؛ وحدت امت اسلامي، تعامل علماي جهان اسلام و مراسم حج ابراهيمي مي تواند مانع اهداف دشمنان شود.

آيت الله سليماني: مسلمانان به دنبال حج كارآمد باشند


عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: حجي كه تحت تاثير كفار و قدرتمندان نباشد و انديشه اسلام ناب محمدي(ص) در آن تجلي پيدا كند، مي تواند به عنوان كانون اصلي سياستگذاري دنياي اسلام مورد توجه قرار گيرد.

نماينده ولي فقيه در استان سيستان و بلوچستان تأكيد كرد: جمهوري اسلامي، امام امت(ره) و مقام معظم رهبري به دنبال انجام حج محمدي(ص) و ابراهيمي بوده و هستند.
آيت الله سليماني تأكيد كرد: حج آماده شدن براي ديدار با پروردگار و تجديد عهد با خداوند است و انسان با خودسازي و تقويت معنويت خود را براي زندگي بهتر آماده مي كند.

آيت الله تسخيري: حج بزرگترين عامل وحدت در جهان اسلام است


مشاور مقام معظم رهبري در امور جهان اسلام تأكيد كرد: حج بالاترين تمرين عملي عبادت و دوري از شيـطان است و بهترين فرصت براي وحدت در مسير الي الله در موسم حج به دست مي آيد.
دبيركل سابق مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي افزود: حج بزرگترين عامل وحدت در جهان اسلام است و مذاهب اسلامي كه بيشترين اشتراكات با يكديگر را دارند، براي يك عبادت يكسان دور هم جمع مي شوند.

آيت الله تسخيري عنوان كرد: لباس حاجيان يكسان است و همه بدون زرق و برق دنيا به بهترين محل براي عبادت مي آيند و يك دعاي واحد دارند و تلاش مي كنند به يكديگر نزديكتر شوند.

آيت الله موحدي كرماني: هيچ جايگزيني براي حج وجود ندارد


امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهميت فريضه حج در اسلام گفت: حج درسهاي فراواني براي امت اسلامي دارد؛ درس اتحاد، درس اقتدار، درس برادري، درس دشمن شناسي، درس مقابله با هواي نفس، درس نزديك تر شدن به خدا از جمله آثار حج ابراهيمي است.

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه حج ابراهيمي براي امت اسلامي غنيمت است، گفت: اگر دنياي اسلام به دنبال عزت، اقتدار و عظمت است بايد حج با همه ابعاد آن برگزار و عزت مسلمانان حفظ شود؛ در واقع يك حج ابراهيمي به معناي كلمه مي تواند عزت مسلمانان را افزايش دهد.

آيت‌الله هاشم‌زاده هريسي:حج به اسلام و مسلمانان روح مي بخشد


عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: كلمه حج 14 مرتبه در قرآن تكرار شده است و نزديك به 150 آيه در قرآن درباره حج و احكام آن وجود دارد؛ اين آيات مختلف نشان از توجه اين كتاب الهي به مسئله حج است.

آيت‌الله هاشم‌زاده هريسي با اشاره به آيه «ولله علي الناس حج البيت من استطاع اليه سبيلا ومن كفر فان الله غني عن العالمين»، گفت: زيارت خانه خدا بر مردم واجب است، البته كساني كه استطاعت و قدرت داشته باشند؛ در قرآن كريم انجام ندادن حج با تعبير كفر آمده است؛ البته با ترك كردن حج انسان كافر نمي شود، اما ترك حج نزديك به كفر است.

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به سخن برخي كه معتقد هستند به جاي رفتن به حج بهتر است به نيازمندان كمك كنيم، گفت: يك از اصحاب پيامبر(ص) با مانعي روبرو شد و نتوانست به حج برود، نزد رسول خدا(ص) آمد و گفت، مي خواهم همه ثروتم را در راه خدا انفاق كنم تا به ثواب حج برسم، رسول خدا(ص) فرمود، انفاق عمل خوبي است و سپس به كوه ابوقبيس اشاره كرد و فرمودند كه اگر به اندازه اين كوه طلاي ناب داشته باشي و همه را در راه خدا انفاق كني، نمي تواني ثواب حج را به دست آوري؛ اين روايت نشان مي دهد حج چه آثار و بركاتي دارد؛ لذا كمك به نيازمندان ثواب بالايي دارد، اما جاي حج را نمي گيرد.

آيت‌الله هاشم‌زاده هريسي اظهار كرد: امام صادق(ع) فرموده اند، دين اسلام در روي زمين پابرجا است مادامي كه كعبه و زيارت كعبه باشد؛ امروز نيز حج يك كانون بزرگي براي مقابله با دشمنان دين خدا است.

آيت الله كعبي: حج در فقه اهل بيت(ع) تعطيل بردار نيست


عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اهميت حج از ديدگاه دين اسلام گفت: حج در آيات و روايات معصومين و فقه اهل بيت (عليهم السلام) تعطيل بردار نيست و تحت هر شرايطي اين فريضه بايد انجام شود.

آيت الله عباس كعبي، عضو مجلس خبرگان رهبري در گفت و گو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج با اشاره به نقش حج در تعالي امت اسلامي گفت: پيشرفت و رشد و شكوفايي امت اسلامي مسئله مهمي است و حج مي تواند اين مسئله را تقويت كند، لذا گردانندگان حج بايد به گونه اي اين فريضه را برگزار كنند كه تعالي مسلمانان در حج نمايان شود.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: البته امنيت مسلمانان و حج گزاران بايد تأمين شود و حج پايه و محور براي قيام اسلامي و وحدت اسلامي باشد و دلهاي امت اسلامي را به يكديگر نزديكتر كند.
عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: حفظ امنيت حجاج، وحدت ميان امت اسلامي، عدم توهين به پيروان مذهب اهل بيت(عليهم السلام) و حفظ حريم ايراني ها در مذاكره با كشور ميزبان مورد تأكيد قرار گيرد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در پايان گفت: اين فريضه مهم نقش برجسته اي در خودسازي مسلمانان نيز دارد و علاوه بر جنبه هاي سياسي و اجتماعي، جنبه فردي آن نيز حايز اهميت است.

حجت الاسلام والمسلمين صديقي:حج گذشتن از خود و رسيدن به خداست


امام جمعه موقت تهران گفت: حج اين پيام را به ما مي دهد كه مقصد خدا است و همه انگيزه ها در اين سفر معنوي بايد خدايي باشد و انسان با تزكيه نفس مسير عٰروج الٰي الله را طي مي كند.
وي عنوان كرد: حج اين پيام را به ما مي دهد كه مقصد خدا است و همه انگيزه ها در اين سفر معنوي بايد خدايي باشد و انسان با تزكيه نفس مسير عروج الي الله را طي مي كند.

امام جمعه موقت تهران با بيان اينكه تقويت وحدت امت اسلامي امروز يك ضرورت است، گفت: تكفيري ها در صدد هستند ميان امت اسلامي اختلاف ايجاد كنند و كنگره بزرگ حج فرصت مغتنمي است تا امت اسلامي براي وحدت بيشتر تلاش كند و دشمنان از اين كنگره عظيم واهمه دارند.
حجت الاسلام والمسلمين صديقي در پايان عنوان كرد: در موسم حج انسان بايد تلاش كند از ماديات بگذرد و بيشتر وقت خود را به قرائت قرآن و دعا بگذراند و مسجد النبي و مسجد الحرام مكانهاي باعظمتي هستند كه بايد انسان از لحظه لحظه حضور، نهايت استفاده را داشته باشد.

حجت الاسلام نقدي: حج در همه تاريخ اسلام مورد اهتمام مسلمانان بوده است


نماينده بعثِه مقام معظم رهبري در منطقه قم گفت: از ابتداي اسلام تاكنون با اهتمام ويژه به فريضه حج نگريسته شده است و همه كشورهاي اسلامي و مسلمانان بايد نگاه قرآن و سنت پيامبر(ص) و اهل بيت(عليهم السلام) را به حج داشته باشند و حج در مسير صحيحي كه اسلام براي آن ترسيم كرده است، هر ساله برگزار شود.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در منطقه قم با بيان اينكه مردم جايگاه رفيع حج را مي شناسند، گفت: البته گاه در فضاي مجازي شيطنتهايي صورت مي گيرد و بانيان آن قصد تخريب مقدسات اسلامي از جمله فريضه حج را دارند؛ دشمن مي خواهد به هر روشي اجازه ندهد ما به مسائل ديني و اعتقادي پايبندي نشان دهيم، حج يكي از آهن رباهاي قوي است كه بسيار مي تواند در هدايت انسان اثرگذرا باشد.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در منطقه قم عنوان كرد: امروز مسائل سياسي فيمابين ايران و عربستان مشكلاتي براي حج ايجاد كرده است و معتقد هستم اين مسائل به مرور زمان مرتفع مي شود و حقايق از پشت ابرها رخ مي نمايد؛ لذا مسائل سياسي نبايد اصل حج را زير سوال ببرد.

يك مدرس حوزه علميه: حج يك طرح حكومتي است


حجت الاسلام مظفري گفت: در حج يك طرح حكومتي نهفته شده است، حج تلفيقي از سياست، حكومت، اخوت، ايثار، عبوديت و ساده زيستي است و حج را بايد نمونه يك جامعه توحيدي دانست.
وي افزود: در حج يك طرح حكومتي نهفته شده است، حج تلفيقي از سياست، حكومت، اخوت، ايثار، عبوديت و ساده زيستي است و حج را بايد نمونه يك جامعه توحيدي دانست.

اين روحاني كاروان هاي حج و عمره اظهار كرد: يك خانواده توحيدي حج را بنا كردند؛ حضرت ابراهيم(ع) زن و فرزند خود را در دامنه كوهي كه هيچ آبي آنجا نبود، قرار داد و اين خانواده نيز در مسير خدا گام نهاد؛ سعي صفا و مروه حضرت هاجر(س) نيز نمونه تلاش يك خانواده براي تحكيم بنيان هاي توحيد است.

اين روحاني كاروان هاي حج و عمره اظهار كرد: در قرآن كريم نيز توصيه شده است به حج برويد تا منافع خودتان را مشاهده كنيد.
وي با بيان اينكه حج لقاء الله است، افزود: حج تمرين مسافرت مرگ است؛ البته حج يك سفر كوتاه است و در آن بايد ترك دنيا و زن و فرزند كرد تا در سفر آخرت كه همه داشته هاي مادي انسان را از او مي گيرند، انسان آماده شده باشد.

يك محقق حوزوي:فراگير شدن دين خدا از جمله تأثيرات حج است


حجت الاسلام شريعتي سبزواري گفت: حج آثار فراواني براي مسلمانان دارد و از لحاظ اجتماعي موجب فراگير شدن دين خدا و وحدت قلوب شده و تجمعي بر اساس وحدت و صميميت در كنار خانه خدا ايجاد مي شود.

مدير مسئول مجله جستاري در معارف اسلامي عنوان كرد: حج آثار فراواني براي مسلمانان دارد و از لحاظ اجتماعي موجب فراگير شدن دين خدا و وحدت قلوب شده و تجمعي بر اساس وحدت و صميميت در كنار خانه خدا ايجاد مي شود.

مؤلف كتاب خطبه و خطابه در اسلام اظهار كرد: حتي علماي جهان اسلام و حكومت‌هاي اسلامي نيز بايد در موسم حج با هم انديشي بتوانند براي مشكلات جهان اسلام راه حل ارائه نمايند.
حجت الاسلام سبزواري عنوان كرد: حتي در روايات آمده است كه هركس توانايي حج خانه خدا را داشته باشد اما به عمد نرود، به او يهودي يا نصارا مي گويند.

استاد حوزه علميه: حضور در حج موجب تقويت كلمه توحيد و امت اسلامي مي شود


حجت الاسلام و المسلمين سيد محمود كريمي گفت: كساني كه متوليان امر حج هستند بايد شرايط را براي مسلمانان به گونه اي فراهم كنند كه شأن و منزلت حاجي حفظ شود، زيرا گاه منزلت و مقام مومن از كعبه به تعبير ظاهري والاتر است.

وي با بيان اينكه معصومين(عليهم السلام) پياده به سفر حج مي رفتند، گفت: اين پياده روي در تقويت دين و تقويت نفس و مهم جلوه دادن موقعيت خانه خدا نقش مهمي داشت.
اين روحاني كاروان هاي حج و عمره گفت: امام حسن(ع) در حالي كه مركب در كنارشان بود، اما پياده سفر حج را انجام مي دادند، اين مسئله نشان مي دهد كه بايد براي حج اهميت قائل شويم.

حجت الاسلام اديب بهروز:بدون انجام حج طي كردن مراحل كمال ممكن نيست


عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه همه انبياء و معصومين(عليهم السلام) مامور به انجام حج بوده اند، گفت: همه انسان هاي مورد قبول خداوند، يعني پيامبران الهي و اهل بيت پيامبر(ص)، علي رغم جايگاه ويژه اي كه نزد خدا دارند، مأمور به انجام حج بودند.

حجت الاسلام اديب تأكيد كرد: حج فرايندي است كه از نقطه اي تا نقطه ديگر مراحل آن طي مي شود و هيچ انساني از مجموعه انسان هاي مورد قبول خداوند در انجام حج استثناء نشده اند.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در اين رابطه گفت: در ميان معصومين(عليهم السلام) هيچ كدام مجاز نبودند كه حج نروند؛ از زماني كه حضرت آدم(ع) مكان كعبه را تعيين مي كند و اولين پيامبر حج گزار است تا آخرين انسان معصوم بايد حج را انجام دهند.

وي افزود: درون حج آثار و دستاوردهايي نهفته است، اگر فردي بخواهد در زندگي مراحل كمال را طي كند، بدون انجام حج امكان پذير نيست.

اين كارشناس مسائل حج با بيان اينكه حج جايگزين و عِدل ندارد، گفت: در زمينه كفارات و يا گاه در امر به معروف و نهي از منكر مي توان جايگزيني قرار داد، اما در مسئله حج اگر مسلماني بگويد به جاي انجام حج، طبق روايات پيوسته به زيارت سيدالشهدا(ع) مي روم، با قاطعيت بايد گفت، هر چند در زيارت امام حسين(ع) آثار و بركات فراواني وجود دارد، اما به هيچ وجه نمي تواند جايگزين آثار زيارت حج شود.

حجت الاسلام رهبر: حج تبلور اقتدار امت اسلامي است


امام جمعه موقت اصفهان با بيان اينكه حج تبلور اقتدار امت اسلامي است، گفت: حج سرشار از فلسفه و حكمت است؛ عبادتي در بُعد فردي انسان ساز و در بعُد اجتماعي اقتدار بخش به امت اسلام است.

امام جمعه موقت اصفهان با انتقاد نسبت به كساني كه اصل حج را زير سؤال مي برند به روايتي از پيامبر اكرم (ص) اشاره كرد و گفت: ايشان مي فرمايند«اگر كسي به اندازه كوه ابوقبيس طلا و نقره داشته باشد و همه را در راه خدا انفاق كند، جاي حج را نمي گيرد».

وي عنوان كرد: حج فريضه اي است كه هيچ گاه نمي توان با عبادت ديگر، آن را به فراموشي سپرد؛ لذا بايد اين فريضه هر ساله باشكوه در سرزمين وحي برگزار شود؛ البته امنيت برگزاري اين فريضه نيز مسئله مهمي است.

اين استاد حوزه علميه با اشاره به مشكلات دنياي اسلام گفت: در موسم حج امت اسلامي از فرق و مذاهب گوناگون براي انجام اين فريضه الهي به مكه مي آيند و چه فرصتي بهتر از موسم حج تا در سايه كنگره حج، دلها و قلوب به يكديگر نزديك تر شود.

حجت الاسلام شهامت: حج عرصه حضور انديشه اسلامي در صحنه بين الملل است


دبير مشاوران منطقه اي جامعة المصطفي(ص) با بيان اينكه نبايد عرصه حج را ترك كرد، گفت: پيروان اسلام ناب نبوي و علوي بايد حضور عزتمندانه در حج داشته باشند؛ حج عرصه حضور انديشه انقلاب اسلامي در صحنه بين الملل است.

عضو شوراي جامعة المصطفي(ص) با اشاره به اهميت حج در روايات معصومين(عليهم السلام) گفت: در روايات آمده است، كسي كه براي حج اقدام مي كند و در اين راه با مشكلات روبرو مي شود، بركات فراواني براي او خواهد داشت؛ همچنين در طول انجام مناسك حج نيز آثار و فوايد فراواني براي حاجي در روايات مورد تأكيد قرار گرفته است، از جمله اينكه حاجي بعد از انجام مناسك مانند فردي است كه تازه متولد شده است.

دبير مشاوران منطقه اي جامعة المصطفي(ص) با بيان اينكه نبايد عرصه حج را ترك كرد، گفت: پيروان اسلام ناب نبوي و علوي بايد حضور عزتمندانه در حج داشته باشند؛ حج عرصه حضور انديشه انقلاب اسلامي در صحنه بين الملل است.

دبير مشاوران منطقه اي جامعة المصطفي(ص) گفت: جمهوري اسلامي با حلم، بزرگواري و دورانديشي كه دارد بايد بر اساس حكمت، عزت و مصلحت برنامه ريزي كند؛ به مصلحت نيست كه از حضور در حج غايب باشيم.

آيت الله حيدري:حج پناهگاهي براي وحدت و عظمت امت اسلامي است


عضو مجلس خبرگان رهبري، با اشاره به اهميت فريضه حج گفت: اگر آگاهي از اسلام و فرهنگ اسلامي داشته باشيم، به روشني خواهيم دانست كه حج يكي از اركان اسلام است.
وي با اشاره به آيه «وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ الَيْهِ سَبيلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَانَّ اللَّهَ غَنِىُّ عَنِ الْعالَمينَ»، افزود: به جاي آوردن فريضه حج در صورت وجود استطاعت واجب است و اگر انسان در صورت استطاعت حج را به جاي نياورد از ديدگاه قرآن كفر تلقي شده است.

آيت الله حيدري با اشاره به وصيت تاريخي اميرالمؤمنين علي (ع) گفت: ايشان در وصيت نامه تاريخي خود به حسنين و شيعيان مطالب مهمي را توصيه فرمودند و حج يكي از وصاياي مهم ايشان است، در قسمتي از وصيت نامه مي فرمايند« الله الله في بيت ربكم لا تخلوه ما بقيتم فانه ان ترك لم تناظروا.»، (فرزندانم از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره خانه پروردگارتان (خانه كعبه)، مبادا تا زنده هستيد، آن خانه از شما خالي‏ بماند، كه اگر رها شد، مهلت داده نمي‌شويد و به عذاب دچار مي‏گرديد و اگر از شما خالي ماند، كيفر خداوند فرصت زندگي به شما نمي‏دهد.)
برچسب ها: جايگزين ، حج تمتع
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار