اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۸۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
نقش مجلس در بهبود فضای اقتصادی/ مجلس جدید باید در اقدامات مثبت، دولت را همراهی و یاری کند/ مجلس نهم نشان داد که منافع ملی در اولویت نبود/ مجلس نهم روی خطاهای فاحش دولت پیش چشم بست
با توجه به نقش اصلی مجلس در قانونگذاری، این نهاد از طریق نظارت بر اجرای قوانین، به صورت مستقیم در تعیین هیات دولت و همچنین به طور غیر مستقیم...

مروری بر وظایف مهم مجلس، جایگاه این نهاد را در پیشرفت اقتصاد کشور هر چه بیشتر برای ما آشکار می‌کند. در واقع بسیاری از پیشرفت‌ها و حتی عقب‌ماندگی‌ها در کشور سهم بالایی را به مجلس اختصاص می‌دهد و همین مسئله نشان از اهمیت نقش مجلس در پیشبرد اهداف کشور و بهبود نابسامانی‌های موجود در کشور دارد. 

در این خصوص دکتر مرتضی افقه استاد دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است:« با توجه به نقش اصلی مجلس در قانونگذاری، این نهاد از طریق نظارت بر اجرای قوانین، به صورت مستقیم در تعیین هیات دولت و همچنین به طور  غیر مستقیم بر انتصاب‌های قوه‌مجریه و تعیین مدیران میانی، تاثیر دارد. بنابراین می‌توانیم این تلقی را داشته باشیم که در ایفای نقش رسمی و غیررسمی، مجلس فراتر از یک قوه عمل می‌کند.

وی ادامه داد: این نکته بسیار قابل توجه است زیرا نگاهی به وضعیت فعلی جامعه نشان می‌دهد که این وضعیت را می‌توان به عملکرد مجالس پیشین نسبت داد. مجلس پیشین نشان داد که کماکان تعداد بسیار زیادی از افراد نخبه، منافع حزبی، گروهی و حتی خانوادگی را بر منافع ملی و حتی دینی ترجیح می‌دهند. مجلس پیشین در دوره فعالیت دولت قبل، با چشم بستن روی خطاهای فاحش دولت پیش و در زمان دولت فعلی با کارشکنی‌های آشکار عملکرد خوب و مناسبی از خود بر جای نگذاشت». 

نقد مثبت مساوی حمایت از دولت

دکتر افقه در ادامه افزود: همان‌طورکه طی سال‌های گذشته در کشور مشاهده شده، بسیاری از نخبگان ما هنوز به بلوغ لازم برای قرار گرفتن در مسندهای تصمیم‌گیری نرسیده‌اند.

 افقه راهکار رسیدن به این مرحله از بلوغ را احساس نیاز به آموزش توسعه یافته می‌داند و به می‌گوید:  «در انتخابات مجلس ، با وجود ایجاد محدودیت‌های شورای نگهبان برای انتخاب آزادانه مردم، ولی مردم وارد بازی شدند و در همین محدوده تنگ، به نظر می‌رسد بهترین انتخاب را انجام داده‌اند. بنابراین مجلس جدید باید در اقدامات مثبت، دولت را همراهی و یاری کند. البته چنانچه مجلس، رشد یافته و به بلوغ لازم رسیده باشد، می‌تواند از طریق نقد و نظارت که درواقع وظیفه اصلی مجلس است و قانون بر عهده آن گذاشته است، به دولت کمک بیشتری برساند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: بنابراین مقوله حمایت از دولت، همیشه به معنی تایید رفتار و منش اعضای هیات دولت نیست بلکه با هدف حفظ منافع ملی باید اشتباهات احتمالی دولت نیز کنترل شود که شاید بتوان گفت این نوع کمک به دولت از سوی مجلس، کمتر از همراهی مستقیم مجلس با دولت نیست.

به عبارتی می‌توان گفت نقد مثبت دولت به شرط ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و گروهی و همچنین انجام آموزش‌های لازم برای ایجاد بلوغ در میان نخبگان، به تعامل بسیار خوبی میان دولت و مجلس منجر می‌شود که زمینه را برای ساماندهی فضای اقتصادی در کشور فراهم خواهد ساخت».

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
comment
0
0
comment آسد مرتضی با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین و با نظریه پردازی مشکلات مردم حل نمی شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار