اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
از مجموعه پیشگیری‌ها
تحقیقات نشان می‌دهد که مواد مغذی می‌توانند تاثیرات مثبت و قابل توجهی بر عمل‌کرد مغز بگذارند. به طور مثال اختلالات ذهنی به طور فزاینده به استرس مربوط بوده و یک بیماری محسوب می‌شود. برای پیشگیری از این نوع بیماری‌ها، می‌توان با مصرف برخی از مواد غذایی از بروز این‌گونه مشکلات جلوگیری کرد.


۷ خوردنی جذاب که باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود
 
بشیر قلی زاده سرچشمه: تحقیقات نشان می‌دهد که مواد مغذی می‌توانند تاثیرات مثبت و قابل توجهی بر عمل‌کرد مغز بگذارند. اختلالات ذهنی که به طور فزاینده به استرس مربوط می‌شود یک بیماری است که شامل مولکول های مضر و رادیکال‌های آزاد هستند. از آنجا که این رادیکال‌های آزاد می‌تواند به التهاب در مغز منجر شوند، وجود آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی برای سلامت مغز حیاتی است. سعی کنید ترکیب این هفت غذا را به رژیم غذایی خود اضافه کرده تا به افزایش بهره‌وری و تمرکز خود در طول روز، و همچنین افزایش سطح سلامت طولانی مدت مغزتان کمک کرده باشید.

۱.دانه‌های آفتاب‌گردان 

تخمه آفتاب‌گردان منبع بسیار خوبی از ویتامین E است، تحقیقات نشان داده  که مصرف این  ویتامین برای جلوگیری از زوال ذهنی، به ویژه در افراد مسن مفید است. روغن دانه‌ آفتاب‌گردان نیز به حافظه کمک می‌کند، علاوه بر اینکه یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین E است. دانه آفتاب‌گردان به مقدار فراوان کولین در خود دارد (کولین برای متابولیسم و سوخت‌وساز چربی در بدن لازم است)؛ دیگر غذاهای سرشار از ویتامین E عبارتند از: سبزیجات برگ سبز، روغن‌های گیاهی، بادام و آوکادو. 
 
۷ خوردنی جذاب که باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود

۲.انواع توت 

توت‌ها غنی از آنتی اکسیدان هستند مانند: زغال اخته، تمشک، توت فرنگی ... که به بهبود حافظه و توانایی یادگیری کمک می‌کنند. علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهد که خوردن انواع توت اثرات مفیدی بر مسیرهای سیگنالینگ مغز دارد و در کاهش التهاب و مرگ سلولی  اثرگذار است. این پیشرفت در عملکرد مغز، نقش به سزایی در به تاخیر انداختن اختلالات مغزی مرتبط با سن مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل دارد.
 
۷ خوردنی جذاب که باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود

۳.ماهی تن 


ماهی‌های چرب مانند ماهی تن با اسید docosahexaenoic (DHA) یک نوع چربی امگا 3 را در خود دارند که برای رشد و عملکرد مغز ضروری است، و کمک زیادی در کاهش سرعت روند پیری مغز دارد. علاوه بر این، توسط FDA و سازمان حفاظت محیط زیست نشان داده که مصرف غذاهای دریایی به ویژه برای زنان باردار و مادران شیرده مهم  است. خوردن ماهی به طور منظم به رشد و توسعه مغز کودکان کمک می‌کند و حتی در تقویت IQ تاثیر زیادی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که در زمان بارداری 2-3 وعده ماهی در هفته مصرف می‌کنند ، نوزادانی با حدود 2.6 امتیاز IQ بیشتر نسبت به نوزادان دیگر خواهند داشت.   
 

۷ خوردنی جذاب که باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود

۴.آب انگور 

ممکن است شنیده باشید که نوشیدن آب انگور می‌تواند به سلامت قلب کمک کند، اما مطالعات جدید نشان می‌دهد آب انگور برای ذهن هم مفید است .یک تحقیق که اخیرا در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده نشان می‌دهد که اثرات مفید آب انگور بر ذهن، مختص به افراد مسن نیست، بلکه جوانان و بزرگسالان سالم را نیز در برمی گیرد. محققان در یافته‌اند که نوشیدن روزانه آب انگور مزایای زیادی در تقویت ذهن دارد.  

۷ خوردنی جذاب که باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود

 ۵.اسفناج 

اسفناج سرشار از لوتئین آنتی‌اکسیدان است که تصور می‌شود برای کمک به محافظت در برابر زوال عقلی کمک زیادی می‌کند. یک مطالعه نشان داده داشتن مغز غنی از لوتئین تاثیر زیادی بر روی عملکرد اجرایی، زبان، یادگیری و حافظه دارد علاوه بر این، محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان دادند، زنانی که به شکل قابل توجهی از سبزیجات برگ سبز (اسفناج و کاهو) و سبزیجاتی مانند (بروکلی و گل کلم) استفاده می‌کنند، کمتر از دیگر زنان به بیماری‌های در اثر زوال مغز مبتلا می‌شوند. 

۷ خوردنی جذاب که باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود

۶.چغندر 


چغندر منبع خوبی از نیترات طبیعی است، با تحقیق دانشمندان در دانشگاه ویک فارست ثابت شده که چغندر جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد، این کار، عملکرد ذهن را بهبود می‌بخشد.  

۷ خوردنی جذاب که باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود

۷.تخم مرغ 


تخم‌مرغ و به طور خاص زرده تخم‌مرغ، یک منبع عمده کولین است. کولین برای متابولیسم و سوخت و ساز چربی در بدن لازم است و از آن هم مهم‌تر به حافظه کوتاه مدت شما کمک زیادی می‌کند. کولین‌ها اجزای سازنده استیل کولین هستند که آن یک انتقال دهنده عصبی است که نقش مهمی در طرز کار حافظه اصلی شما دارد.

اگر شما در مورد کلسترول در تخم مرغ نگران هستید، در سال 2015 دستورالعمل‌های رژیمی جدیدی منتشر شده در آمریکا که طبق آن مجاز هستید تا 300 میلی گرم کلسترول در روز مصرف کنید.


۷ خوردنی جذاب که باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار