شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
هشدار استاد دانشگاه برگن نروژ در خصوص پیامدهای انتقال آب / خشکسالی فرهنگی اجتماعی خوزستان را تهدید می کند/ خوزستان به مکانی نه چندان دلچسب تبدیل می شود
در نهایت خوزستان به مکانی نه چندان دلچسب تبدیل می شود با مردمانی پرخاشگر که میل شدیدی به مهاجرت دارند.


شوشان: همایش "بررسی پیامدهای انتقال آب کارون" به درخواست بیش از 180 نفر از اعضای کانون صنفی اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز در دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد. این همایش در پی اجرایی شدن آخرین و بزرگترین طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون به استان های اصفهان، یزد و کرمان (موسوم به طرح بهشت آباد) برپا شده است.

اگرچه پارسال سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد که طرح بهشت آباد مجوز ندارد و اجرای آن غیرقانونی است اما اردیبهشت امسال بخشی از این طرح برای انتقال آب به کرمان در سفر رئیس جمهور به این استان کلنگ زنی شد.

ناصر کرمی استاد دانشگاه برگن نروژ که سخنرانی خود را از طریق ویدیوکنفرانس در این همایش ارائه کرده است، نسبت به پدیده تغییر اقلیم و وقوع خشکسالی فرهنگی اجتماعی در خوزستان هشدار داد.

وی اظهار کرد: خشکسالی مداوم روی منابع کشاورزی و آب خوزستان تاثیر می گذارد و باعث خشکسالی اقتصادی می شود و تداوم آن نیز منجر به خشکسالی فرهنگی اجتماعی خواهد شد.
به گفته وی، خشکسالی فرهنگی اجتماعی ساختارهای سیاسی را به فروپاشی می کشاند که نمونه آن در شاخ آفریقا اتفاق افتاده است.

این اقلیم شناس گفت: خشکسالی فرهنگی اجتماعی فقطه به این معنی نیست که خوزستان گرم تر و خشک تر می شود، بلکه این وضعیت به خشکسالی روانشناختی و تغییر در تفکر، افراطی گری، خشونت و بنیادگرایی منتهی می شود و در نهایت خوزستان به مکانی نه چندان دلچسب تبدیل می شود با مردمانی پرخاشگر که میل شدیدی به مهاجرت دارند.

وی با اشاره به نظرسنجی چند سال پیش شهرداری اهواز افزود: بر اساس این نظرسنجی 97 درصد مردم اهواز در صورت فراهم بودن امکانات تمایل به مهاجرت دارند.

کرمی همچنین درباره نظریه تغییر اقلیم در هلال خصیب (خاورمیانه و شمال آفریقا) توضیح داد: بر اساس پیش بینی سازمان های جهانی، افزایش دو درجه ای دما در اروپا بعد از سال 2070 میلادی محتمل است اما آنچه در بدبینانه ترین حالت در اروپا پیش بینی شده، اکنون در حال رخ دادن است و گزارش های سال 1960 تا کنون نشان می دهد که در هلال خصیب (خاورمیانه و شمال آفریقا) تغییر اقلیم قطعی است.

وی افزود: در حال حاضر دمای خوزستان دو درجه سانتیگراد گرم تر و بارش 20 درصد کمتر شده است. کرمی با انتقاد از اجرای طرح های انتقال آب کارون گفت: این آب به طور طبیعی حق خوزستان است و نباید منحرف شود و خوزستان به دلیل تاثیرات تغییر اقلیم، بیش از هر نقطه ای در کشور نیازمند این آب است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر دو راهکار برای کاهش اثرات تغییر اقلیم در خوزستان افزود: تعدیل شرایط اقلیمی با حفظ رطوبت خاک مهمترین مساله برای آینده خوزستان است. کرمی ادامه داد: انطباق با شرایط مانند ممنوعیت اجرای طرح هایی که تبخیر آب را تشدید می کند و اصلاح روش های کشاورزی و شهرسازی از جمله موارد ضروری در این زمینه است.

کارون بازیچه مدیران سیاسی

رئیس کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و چهره ماندگار کشور همچنین در این همایش گفت: رودخانه کارون شاهرگ حیاتی کشور است و نباید بازیچه وعده های کوتاه مدت مدیران سیاسی شود.

امیدعلی شهنی کرم زاده افزود: بسیاری از افرادی که موافق اجرای طرح های انتقال آب کارون هستند زنجیره های انسانی مخالفت با انتقال آب را به یک حرکت سیاسی و قومی متهم می کنند، در حالی که متخصصان و کارشناسان برای رد طرح های انتقال آب استدلال های علمی دارند و جای تعجب دارد که با وجود این نظرات علمی، دولت بر اجرای طرح های انتقال اصرار می کند.

انتقال سوال برانگیز کارون

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ابعاد فنی طرح انتقال آب بهشت آباد و مصوبه شورای عالی آب با هم درتضاد و سوال برانگیز است.

مهدی قمشی افزود: طرح اولیه انتقال آب از سرچشمه های کارون برای 1.2 میلیارد مترمکعب برنامه ریزی شده بود که این طرح در شورای عالی آب تغییر کرد و به 580 میلیون مترمکعب کاهش یافت، این در حالیست که مشخصات سازه ای طرح تغییر نکرده و حجم سد بهشت آباد 1.8 میلیارد مترمکعب است به این معنی که با ساخت این سد حتی قطره ای آب به سمت پایین دست سرازیر نمی شود.

وی با بیان اینکه در سفر ریاست جمهوری به خوزستان وعده شده بود آب فقط برای شرب منتقل شود، اضافه کرد: برای تامین آب شرب استان های اصفهان، یزد و کرمان کمتر از 200 میلیون مترمکعب کفایت می کند؛ از سوی دیگر طرح انتقال آب کوهرنگ سه که برای انتقال 250 میلیون مترمکعب آب از سرشاخه های کارون به اصفهان در آستانه بهره برداری است، که دو برابر نیاز شرب جمعیت اصفهان را تا دهه های آینده تامین می کند.

قمشی تاکید کرد: نخستین شرط برای انتقال آب میان حوضه ای داشتن آب مازاد است، این در حالیست که خوزستان آب اضافه ندارد و وضعیت تالاب ها و رودخانه ها این مساله را ثابت می کند.

وی افزود: در سال های گذشته 1.2 میلیارد مترمکعب آب از کارون بزرگ به فلات مرکزی منتقل شده است و اعتراض خوزستان، بخاطر انتقال آب نیست بلکه برای انتقال بیش از حد آب کارون و اجرای طرح های جدید و مخرب است که موجودیت و حیات این استان را به خطر می اندازد.

قمشی تصریح کرد: ظرفیت منابع آب حوضه زاینده رود حدود 900 میلیون مترمکعب است که اکنون با آب های منتقل شده از کارون به بیش از 1.2 میلیارد مترمکعب رسیده است. استاد نمونه کشور نیاز زیست محیطی رودخانه کارون را پنج میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: اکنون رودخانه کارون آبی ندارد و حدود دو میلیارد مترمکعب به آن اختصاص یافته و بیش از نیمی از آنچه در بستر این رود جریان دارد در واقع فاضلاب و زهاب های کشاورزی است.

قمشی با اشاره به زیان های ناشی از عدم تولید انرژی برقابی و عدم توجیه اقتصادی انتقال آب برای کشاورزی تصریح کرد: اجرای طرح بهشت آباد به این معنی است که پول نفت خوزستان صرف سازه ای می شود که نه تنها فایده ای ندارد بلکه هیچ توجیه اقتصادی ندارد و به منافع ملی خسارت شدید وارد می کند.

بهشت آباد اجرا شده است

دانشیار دانشگاه شهرکرد نیز در این همایش گفت: حجم سد بهشت آباد 10 برابر توان حوضه کارون طراحی شده است. حسین صمدی بروجنی افزود: در طرح بهشت آباد آب قابل انتقال 580 میلیون مترمکعب و حجم مخزن سد بهشت آباد 1.5 میلیارد مترمکعب اعلام شده در حالی که از سال 87 تا کنون کمتر از 200 میلیون مترمکعب آب برای انتقال در این حوضه وجود دارد.

مدیرعامل سابق آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرایی شدن طرح بهشت آباد با وجود مخالفت مراجعی چون سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش های مجلس گفت: قرارداد تونل بهشت آباد در سال 82 منعقد شد و یک کیلومتر از تونل انتقال (چرمیهن) حفاری شده اما با مخالفت هایی که اتفاق افتاد، عملیات اجرایی دو سه سال متوقف شده است، البته کارگاه همچنان برقرار است.

وی افزود: خط انتقال آب یزد از شش سال پیش آغاز شده و طرح انتقال آب به کرمان نیز فعال است که این واقعیت ها باید درنظر گرفته شود. صمدی تصریح کرد: همه طرح های انتقال آب برای توسعه کشاورزی در فلات مرکزی بوده است و اگر تونل های انتقال آب به زاینده رود حفاری نمی شد، این رودخانه شرایط بهتری داشت و در صورت افزایش طرح های انتقال آب مشکلات آن بیشتر می شود.
وی همچنین نسبت به درگیری اجتماعی میان پنج استان کشور به واسطه اجرای طرح انتقال آب کارون هشدار داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار