اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
توفيق ساكي: منشور حقوق اقوام رئيس‌جمهور در اين استان ناديده گرفته شد / محسن قنواتي: شرايط آماده برای استاندار بومي / سيدصدرالدين مرتضوي: استاندار خوزستاني و اهل مدارا باشد
شرايط اجتماعي استان خوزستان براي انتصاب يك استاندار غيربومي مهيا نيست و انتصاب استاندار غيربومي در شرايط كنونی..


شوشان: با گذشت بيش از يكماه از بركناري استاندار سابق خوزستان، جمعي از فعالان سياسي و اجتماعي خوزستان خواستار تصميم‌گيري سريع تر دولت در انتصاب استاندار جديد اين استان شده‌اند. قرار بود در جلسه هفته گذشته، هيات دولت استاندار جديد اين استان را معرفي کند اما اين موضوع باز هم به تاخير افتاد. در حالي كه احزاب و تشكل‌هاي سياسي اصلاح‌طلب و حامي دولت از غلامرضا شریعتی اعلام حمايت كرده‌اند و گفته مي‌شود وي براي گفت‌وگو به وزارت كشور نيز فراخوانده شده بود معلوم نيست چرا دولت هنوز تصميم نهايي در اين خصوص را اتخاذ نكرده است. برخي فعالان سياسي حامي دولت در گفت‌وگو با «آرمان» خواستار پايان دادن به دودلي‌هاي دولت در اين زمينه شده‌اند.

 توفيق ساكي: آنچه استاندار قبلي نكرد

توفيق ساكي عضوشوراي مركزي انجمن اسلامي معلمان خوزستان در اين زمينه مي‌گويد: متاسفانه در سه سال گذشته، آنگونه كه انتظار مي‌رفت شاهد اجرايي شدن وعده‌ها و برنامه‌هاي مدنظر رئيس‌جمهور در استان خوزستان نبوده‌ايم.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب، عدم تعامل سازنده مديريت عالي استان با نيروها و عقبه سياسي و اجتماعي دولت را خاطرنشان كرد و گفت: متاسفانه بايد بگويم به دليل ضعف‌هاي سياسي مديريت سابق استان، منشور حقوق اقوام رئيس‌جمهور در اين استان ناديده گرفته شد و در زمينه انتصابات و ديگر موضوعات مطرح در اين منشور، اقدامي صورت نگرفت. وي گفت: به همين دليل پس از كناررفتن استاندار سابق، جمعي از فعالان و تشكل‌هاي سياسي اصلاح‌طلب و همسو با دولت، از دكتر شريعتي حمايت كردند و زمينه‌هاي لازم براي اعلام تصدي ايشان فراهم شد و حتي مجمع نمايندگان خوزستان كه متشكل از نمايندگان اصلاح‌طلب و اصولگراست وي را به عنوان يكي از گزينه‌هاي پيشنهادي خود مورد حمايت قرار داد.

ساكي افزود: انتظار اين بود كه به دليل سوابق اصلح طلبي و اعتدال گرايي و بومي بودن ايشان به عنوان استاندار خوزستان منصوب شده و به اين ماجرا پايان داده شود. عضو انجمن اسلامي معلمان خوزستان گفت: انتظار اين بود كه در شرايط حساس تصويب بودجه‌هاي استاني، استاندار خوزستان معرفي مي‌شد تا با همراهي ساير مسئولان و نمايندگان شرايط بهتري براي اخذ اعتبارات بيشتر فراهم مي‌گرديد. وي يكي از دلايل تاخير در انتصاب استاندار را بازيگران محلي و ملي دانست و تاکیدکرد: بازيگران محلي و ملي در صحنه سياسي، تصميم‌گيري دولت در انتصاب استاندار را به تاخير انداخته‌اند و براي همين تاكنون دولت تصميم به معرفي استاندار و معارفه وي نگرفته است.

شرايط آماده برای استاندار بومي

محسن قنواتي عضو شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه خوزستان گفت: شرايط اجتماعي استان خوزستان براي انتصاب يك استاندار غيربومي مهيا نيست و انتصاب استاندار غيربومي در شرايط كنوني، هزينه اجتماعي سنگيني براي دولت به‌دنبال خواهد داشت به همين دليل نيروهاي فعال سياسي حامي دولت، يك گزينه بومي حامي دولت را براي تصدي استانداري معرفي كرده‌اند تا مشكلات سياسي سه سال گذشته جبران شده و نسيم تدبير و اميد در اين استان وزيدن بگيرد. وي افزود: غلامرضا شريعتي كه مورد حمايت اصلاح‌طلبان و اعتدال گرايان قرار گرفته است داراي روحيه تعامل بالا با گروه‌ها و جريانات سياسي و اجتماعي است و مواضع شفاف و روشني درباره برنامه‌هاي سياسي و اجتماعي دولت دارد و دولت مي‌تواند با انتصاب وي كه سوابق اجرايي و سياسي مهم و روشني داشته است اصلاحات سياسي در استان را رقم بزند. قنواني ابراز اميدواري كرد دولت در هفته پيش رو بلاتكليفي موجود در مديريت ارشد استان مهم خوزستان را پايان بدهد.

 سيدصدرالدين مرتضوي: خوزستاني و اهل مدارا باشد

سيدصدرالدين مرتضوي فعال اصلاح‌طلب خوزستان هم گفت: استانداران نمايندگان دولت در استان‌ها هستند و بايد مجري و پياده‌كننده سياست‌هاي دولت در هر استاني باشند. بنابراين جزيره‌اي نمي‌توانند عمل كنند و صرفا بايد بر اساس يك سري سياست‌هاي ملي و يك سري سياست‌هاي محلي و استاني اقدام نمايند.

وي افزود: اگر مي‌خواهيم استان روي پيشرفت به خودش ببيند و توسعه يابد بايد فردي استاندار خوزستان شود كه در گام اول مشورت پذير و اهل مدارا باشد و همچنين از قوميت‌ها در جهت توسعه استان استفاده نمايد و نسبت به حقوق اقوام و گروه‌هاي اجتماعي مختلف شناخت كافي را داشته و به برنامه‌هاي رئيس‌جمهور در اين زمينه معتقد باشد. اين عضو حزب اتحاد ملت خوزستان خاطرنشان كرد: خوزستان استاني است با قوميت‌هاي متعدد. وجود اين قوميت‌ها براي توسعه استان يك فرصت است. با توجه به وجود قوميت‌هاي مختلف، وجود يك مجمع مشورتي اقوام براي خوزستان ضروري ست. اين مجمع مشورتي در همه مباحث از جمله فرهنگي، سياسي و اجتماعي مي‌توانند ورود پيدا كند و از نظرات آنان استفاده شود.

وي از شريعتي به‌عنوان یک گزينه همسو با دولت ياد كرد و گفت: استانداري كه قرار است بيايد بايد توسعه نگر و برنامه‌هايش مشخص باشد. بر استاندار بومي تاكيد داريم به خاطر اينكه بر اقوام و جغرافياي استان شناخت دارد. استاندار غير بومي تا بيايد بر اوضاع مسلط و با شرايط استان آشنا شود دوره‌اش تمام شده و عملا هيچ كاري نمي‌تواند انجام دهد.

حال بايد منتظر ماند. آيا دولت ۶ هفته پس از بركناري استاندار سابق خوزستان، استاندار جديد را اين هفته منصوب خواهد كرد يا خير؟ و آيا خواسته گروه‌ها و فعالان سياسي حامي دولت برآورده مي‌شود؟

منبع : آرمان

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار