امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
طی چند سالی که از راه اندازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت ( دفاتر پستی سابق) می گذرد هیچگاه مدیران این دفاتر اینچنین دچار مشکلات و معضلات مختلف نبوده اند.
از سویی به ابتکار و مصوبه دولت و مجلس بایستی کلیه خدمات قابل واگذاری وزارت خانه ها و سازمانهای دولتی به دفاتر پیشخوان واگذار شود ولی در عمل در بسیاری از استانها شاهد اعمال سلیقه در اجرای این مصوبه سراسری هستیم . در برخی استانها تا بیش از یکصدخدمت از کارهای دولتی به دفاتر واگذار شده اما در استان خوزستان هنوز کمتر از پنج سازمان دولتی حاضر شده اند که اجازه اجرای بخشنامه و مصوبه فوق الذکر را بدهند.
برخی سازمانها و ادارات کل استان هم در اجرای مصوبه واگذاری خدمات خود آنچنان سلیقه ای عمل نموده اند که کمتر از ده درصد کل دفاتر در حال حاضر خدمات آن را ارائه می دهند. سخت گیری در واگذاری خدمات همان اندک اداراتی که قبول کرده اند برخی خدمات خود را واگذار کنند به آنجا رسیده که کارگروه متصدی اجرای مصوبه نیز مداخله نموده ولی کمتر توانسته ادارات را ملزم به اجرای قوانین موضوعه نماید.
از طرف دیگر ادارات سابقی که سالهاست با این دفاتر رابطه کاری تنگاتنگ دارند نیز برفشار خود بر دفاتر افزوده اند. انواه بهانه ها در عدم پرداخت حق الزحمه دفاتر و بلوکه کردن همان اندک کارمزدها و تشکیل انواع نظارت و بازرسی و تکمیل فرم های متنوع تحت عنوان حسن انجام کار و کسر از مبالغ کارمزد اندکی که طی پنجسال گذشته هیچگونه افزایشی نداشته اند از جمله موارد نارضایتی مدیران دفاتر از عملکرد ادارات و سازمانهایی است که سابقه کار با دفاتر را طی سالیان اخیر داشته اند.
تغییر مسئولیت راه اندازی دفاتر پیشخوان از سازمان تنظیم مقررات به معاونت نیروی انسانی استانداری امیدواریهایی را در میان شاغلین در اینگونه دفاتر بوجود آورد اما با گذشت بیش از یکسال از این واگذاری به علت مشغله فراوانی که مدیران فعلی و ستادی استانداری دارند تاکنون انتظاری که از آنان می رفت نتوانسته اند برآورد سازند. اصرار ستاد مستقر در استانداری برجلب رضایت مدیرانی که حاضر نیستند زیر بار قانون مصوب بروند و همچنین مقاومت برخی سازمانها در واگذاری این خدمات به دفاتر پیشخوان به علت سابقه کار با کسانی دیگر غیر از این دفاتر و اجرای پیمانکاری این خدمات توسط گروهی دیگر و مقاومت ذاتی همه مدیران در برابر هرگونه تغییر باعث شده که شیرینی کار دفاتر به مذاق مردم استان نرسد. دفاتر با گستردگی که در مرکز استان و شهرستانهای تابعه دارند مانند سایر استانها می توانند مجری خدمات ادارات و سازمانهای دولتی باشند و تجربه سایر استانها بهترین ملاک برای اجرای این قانون در استان خوزستان است و جا دارد که ادارات و سازمانهایی که در برابر این واگذاریها مقاومت می کنند از تجربه همان اندک سازمانهایی که بطور محدود این خدمات را واگذار نموده اند پرسش نموده و خود نیز وارد عرصه واگذاری خدمتشان به دفاتر پیشخوان گردند. دولت خدمتگزار در اجرای قانون وظیفه ابلاغ قانون را انجام داده و مدیریت ارشد استان نیز با توجه به اینکه معاونت نیروی انسانی استاندار بعنوان ریاست کارگروه دفاتر پیشخوان دولت را به عهده دارد مجری مصوبه و پیشنهاد دولت می باشد انتظار می رود که اصرار دولت مبنی بر واگذاری خدمات قابل واگذاری به دفاتر را هرچه سریعتر به سرانجام برماند. برخی تغییرات مدیریتی در سطح ارشد استان و تغییر مدیرکارگروه دفاتر طی چند ماهه اخیر نباید باعث شود که باز واگذاری خدمات توسط برخی سازمانها و ادارات کل به ماههای بعدی و طی مجدد مراحل تکراری قبلی شود.
در نهایت استاندار و معاونت محترم نیروی انسانی ایشان بعنوان ریاست کارگروه دفاتر پیشخوان مسئولیت نهایی را در موفقیت این واگذاری ها خواهند داشت و شرط موفقیت این واگذاری هم همراهی مدیران بخش دولتی در این واگذاریهاست. هرگونه مقاومت در برابر اجرای قانون تحت هر عنوان فقط برحجم مشکلات می افزاید و جا دارد که در جهت جبران عقب ماندگی استان در این حوزه نسبت به تسریع در حل مشکلات این دفاتر راه حل اساسی اتخاذ گردد.
انجمن صنفی دفاتر پیشخوان بعنوان نماینده رسمی و قانونی دفاتر در جلسات کارگروه استانداری می تواند در حل مشکلات مختلف در واگذاری خدمات به دفاتر تجارب ارزشمندی را به مدیران ارشد استان ارائه نماید که نیازمند خواست مدیران ارشد استان در جهت حل این مشکلات و اجرای قانون واگذاری به دفاتر پیشخوان است.