اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۹۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
شوشان: رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: جرم سرقت اولین موضوعی است که مردم استان خوزستان را نگران کرده و ‌متأسفانه این جرم در استان و کشور رتبه اول را در میان جرائم به خود اختصاص داده است.

فرهاد افشارنیا در گفت‌وگوی خبری مناسبت هفته قوه قضاییه صورت گرفت، اظهار کرد: با توجه به حجم پرونده‌های ورودی به دادگستری خوزستان، کارکنان قضایی و اداری این دادگستری زحمات بی‌بدیلی را انجام می‌دهند که جای قدردانی دارد.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: در سال گذشته حدود 520 هزار فقره پرونده وارد محاکم قضایی استان شد و تقریباً به همین تعداد پرونده نیز خاتمه اعلام شده است.

وی ادامه داد: شورای حل اختلاف استان نیز در این مدت به 154 هزار فقره پرونده رسیدگی کرده که جمع این دو عدد، رقم بزرگی است.

* 62 درصد از پست‌های اداری و 48 درصد از پست‌های قضایی استان بلاتصدی است

رئیس کل دادگستری خوزستان خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست سال جاری 135 هزار فقره پرونده در محاکم قضایی استان ثبت و در نوبت رسیدگی قرار گرفته است.

افشارنیا تصریح کرد: این در حالی بوده که 62 درصد از پست‌های اداری و 48 درصد از پست‌های قضایی استان بلاتصدی است و هر کارمند تقریباً به جای دو نفر کار می‌کند.

وی بیان داشت: چنانچه مردم خوزستان طی سال گذشته در مراجعه به شعب دادگستری، از سوی کارکنان مورد کم‌توجهی قرار گرفته‌اند، بدانند که این موضوع نه به واسطه بی‌مهری کارکنان بلکه به دلیل فشار سنگین کاری بوده که به آن‌ها وارد شده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان عملکرد دادگستری استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به ابزارهایی که در اختیار داریم، تعداد کارکنان وآمار موجود، ارزیابی مناسبی از عملکرد دادگستری استان دارم.

وی ادامه داد: وظیفه دیگر دادگستری، نظارت و حفاظت بر سلامت این دستگاه بوده و یکی از دغدغه‌های ما فعالیت دلالان و کارچاق‌کن‌هایی است که در بیرون دادگستری فعالیت می‌کنند و نام دادگستری و کارکنان آن را مخدوش می‌کنند.

افشارنیا افزود: طی دو سال اخیر یکصد نفر دلال و کارچاق‌کن که با بیان مطالب و مسائل واهی، و امیدوار کردن مردم به دریافت احکام مورد نیازشان از دستگاه قضایی، قصد فریب آنان را داشتند، توسط حفاظت و اطلاعات این دادگستری شناسایی و دستگیر شدند.

وی گفت: مردم اطمینان داشته باشند که چنانچه تخلفی در داخل دادگستری رخ دهد از دید دستگاه قضایی نادیده گرفته نمی‌شود همانطور که برای قدردانی از کارکنان صدیق و شریف این دستگاه، باید مورد تشویق قرار گرفته و از آنان صیانت و حمایت شود.

* بخش قابل توجهی از زندانیان را سارقان تشکیل می‌دهند

رئیس کل دادگستری استان خوزستان اظهار داشت: به مردم شهیدپرور خوزستان این نوید را می‌دهیم که هیچ تهدیدی در استان وجود ندارد که قادر به مهار آن نباشیم این اقتدار در دستگاه امنیتی، انتظامی، اطلاعاتی و اجرایی وجود دارد که در وهله اول با پیشگیری و سپس با برخورد به‌موقع با مجرمان، امنیت و آسایش مورد نیاز مردم را برقرار کنند.

افشارنیا افزود: جرم سرقت اولین موضوعی بوده که مردم استان را نگران کرده و ‌متأسفانه این جرم در استان و کشور رتبه اول را در میان جرائم به خود اختصاص داده است که بیشتر سرقت‌های استان در حوزه سرقت‌های خرد است و سرقت‌های سازمان‌یافته و کلان در استان نداریم.

وی افزود: البته به همین میزان نیز توسط دستگاه انتظامی کشف صورت می‌گیرد به‌طوری که بخش قابل توجهی از زندانیان را سارقان تشکیل می‌دهند.

رئیس کل دادگستری خوزستانگفت: ضرب و جرح عمدی در رتبه بعدی جرائم استان قرار دارد که لازم است مردم آستانه تحمل خود را بالا ببرند و با کوچک‌ترین برخوردی با یکدیگر درگیر نشوند، همچنین در بحث تصادفات جادهای نیز امیدواریم با اصلاح نقاط حادثه‌خیز در آینده نزدیک شاهد جرائم کمتری در این بخش باشیم.

افشارنیا ادامه داد: دو جرم دیگر تهدید و توهین است که آمار وقوع این جرائم، زیبنده مردم متدین و ولایتمدار استان خوزستان نیست و می‌طلبد تا مردم با آرامش بیشتری با یکدیگر رفتار کنند.

وی بیان داشت: در بحث مطالبات نیز، مطالبه وجه، مطالبات ناشی از صدور چک‌های بلامحل، طلاق توافقی و مطالبه مهریه در رتبه‌های اول تا چهارم قرار دارد که متأسفانه در سال گذشته هشت هزار فقره پرونده طلاق توافقی در محاکم خانواده استان به ثبت رسیده است، همچنین کاهش این آمار نیاز به آموزش‌های مهارت‌های زندگی خانوادگی از سوی سازمان‌های متولی دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: در سایه مقام معظم رهبری و فرامین ایشان در بحث «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و همچنین با خدمات دولت و مسؤولان و همکاری مردم استان، شاهد رشد سرمایه‌گذاری و افزایش تولید و درآمد در استان باشیم که انجام این اقدامات قطعاً در کاهش دعاوی و جرائم و آسایش و آرامش مردم نقش بسزایی دارد.

رئیس شورای قضایی استان خوزستان با اشاره به آمار 10 هزار نفری جمعیت زندانیان استان، اظهار داشت: 84 درصد جمعیت زندانیان بین 19 تا 45 سال سن دارند که نشان می‌دهد قطعاً این افراد از نظر اشتغال، فرهنگ و تحصیلات دچار مشکل هستند، همچنین 40 درصد زندانیان دارای سواد تحصیلی ابتدایی و 30 درصد این جمعیت دارای سواد در سطح تحصیلات راهنمایی هستند.

افشارنیا گفت: اداره‌کل زندان‌های استان خوزستان، اقدامات تأمینی و تربیتی بسیار خوبی را برای زندانیان به اجرا درآورده است، به‌طوری که میزان آمار بازگشت زندانیان آزاد شده به زندان در استان به چهار درصد رسیده است.

منبع : فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار