اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۹۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
لفته منصوری

دکتر غلامرضا شریعتی را از اوایل دهه‌ی هفتاد می‌شناسم. هنگامی‌که معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم، مرتب با همدیگر در ارتباط بودیم. مبنای این ارتباط هم «گفتگوی فرهنگی» بود. اگر بگویم که 80% این مرد تعامل و گفتگو است اغراق نکردم. جامعه خوزستانی ما به‌شدت گرفتار «تک‌گویی» شده است. «اناالحق» های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، قومی و مدیریتی «هویت خوزستانی» را مجروح کرده است. شاید این گفته‌ی دکتر محمود سریع القلم در کتاب فرهنگ سیاسی ایران: «اگر بخواهیم نظام سیاسی ایران را موردبررسی قرار بدهیم، درواقع باید عشیره شناسی کنیم.(1) دور از واقع نباشد؛ اما جامعه‌ی خوزستانی با همه تنوع و تعدد اش سال‌هاست که در کنار همدیگر با آرامش زندگی کرده‌اند. به همدیگر دختر دادند و «دایی» ها حلقه وصل اقوام خوزستانی شدند. دایی‌های عرب، بختیاری، شوشتری، دزفولی، لر، ترک و غیره در کنار «عمو» های هر قوم خوزستانی یک جامعه‌ی به‌هم‌پیوسته‌ی فراقومی را تشکیل داده‌اند. ای‌کاش این پدیده‌ی سببی عامل همبستگی میان نخبگان اقوام هم بشود!

شریعتی چه با توانایی‌های ذاتی‌اش و چه به پشتوانه نگرش و جریان اصلاح‌طلبانه سیاسی‌اش امروز استاندار خوزستان بزرگ با همه فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط قوت و ضعف اش شده است. او قطعاً می‌تواند نقطه تعادلی برای گرایش‌های مختلف خوزستان گردد. شاید به همین جهت هم باشد که ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران مأموریت ویژه رفع تبعیض را به وی سپرده است.

البته این گفته‌ی دکتر افقه استاد برجسته دانشگاه که: «استاندار جدید نیاز به کادر مدیریتی مجرب و توانمند دارد و با این تیم و کادر مدیریتی بجا مانده از قبل، حتی بهترین استانداران هم نمی‌توانند موفق شوند.»(2) منطقی و قابل‌درک است. به نظر می‌رسد علاوه بر ضعف مدیریتی جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌ها و عدم توان مدیریت عالی استان برای هم‌افزا کردن آن‌ها یکی دیگر از دلایل عقب‌افتادگی استان خوزستان است.

به‌عنوان‌مثال متأسفانه در استان ما، درد و رنج برخی از شرکت‌ها نه‌تنها برای دیگر سازمان‌ها مهم نیست؛ بلکه چون کرکسی به دنبال از پا افتادن شرکت یا سازمانی هستند که آن را تکه‌تکه کنند. همه می‌دانند که شرکت‌های فولادی خوزستان ماه‌ها است دچار مشکلات کمبود منابع برای تولید شدند. علیرغم حال‌وروز ناخوش این شرکت‌ها هر از چند گاهی، هجومی از یک سازمان دولتی برای به‌زانو درآوردن این شرکت‌ها می‌شود. این در حالی است که چند کیلومتر آن‌طرف‌تر در اصفهان در خبرها آمد که شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای نخستین بار شمش بلوم 200*300 را با موفقیت تولید کرد.(3)  تاکنون شرکت فولاد خوزستان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی شمش بلوم 200*200 به بالا در ایران بوده است.

این در حالی است که فولاد مبارکه اسلپ تولید می‌کرد که محصول نهایی آن انواع ورق فولادی بود. با توجه به کاهش تقاضای ورق در بازار، روی آوردن فولاد مبارکه اصفهان به تولید بلوم ضربه بزرگی به بازار هدف شرکت فولاد خوزستان خواهد زد. با اطمینان باید بگویم این موفقیت فولاد مبارکه مرهون سلسله‌ای از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی است. حال شرکت فولاد خوزستان با رقیب جدی و جدیدی در تولید بلوم روبرو شده است. که قطعا مشکلات اقتصادی این شرکت را مضاعف خواهد کرد و بر دیگر شرکت نوردی خوزستانی اثرات سوء ی خواهد گذاشت. 

این‌یک نمونه اقتصادی از عدم هم‌افزایی سازمان‌های حاکمیتی و تصدی‌گری در استان خوزستان است؛ و از این نمونه‌ها در دیگر عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی فراوان قابل‌شمارش است.
اهواز – لفته منصوری

پانوشت:

  1- سریع القلم، محمود (1386). فرهنگ سیاسی ایران. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. ص 65.
 2 - کد خبر: ۳۹۲۵۶. دکتر سید مرتضی افقه در گفتگوی اختصاصی با شوشان: ضرورت تغییر در کادر مدیریتی خوزستان. تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ – ۲۲: ۱ تاريخ استخراج 1/4/1395 از اينترنت: http://shooshan.ir/fa/news/39256/.
3- كد مطلب: 132882. تولید نخستین شمش‌های بلوم در فولاد مبارکه. تاريخ انتشار: دوشنبه، 31 خرداد 1395 ساعت 01:3تاريخ استخراج 1/4/1395. از اینترنت: http://www.eghtesadonline.com/fa/content/132882.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار