شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۹۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به انتشار دود شدید از صبح روز شنبه، گفت: ادامه آتش سوزی در محل انباشت زباله اهواز، پروازهای فرودگاه این شهر را با اختلال روبه رو کرد.

هاشم بالدی شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: دود شدیدی صبح روز شنبه برخی مناطق شرقی اهواز را فراگرفته بود که پیگیری این مساله نشان داد این دود مربوط به ادامه آتش سوزی در مدفن زباله اهواز است.
وی افزود: بر اساس گزارش مسئولان هواشناسی، این دود موجب کاهش دید و اختلال در پروازهای فرودگاه اهواز شده و چند پرواز را به تاخیر انداخته است.
بالدی تاکید کرد: مهار آتش سوزی مدفن پسماند در حال پیگیری است.

* بازهم دفع غیراصولی 

مدفن پسماند اهواز در جاده ماهشهر در منطقه 'صفیره' قرار دارد. دود شدیدی در روزهای گذشته روستاهای اطراف این سایت و برخی مناطق اهواز را فرا گرفته است. رئیس اداره محیط زیست اهواز همچنین در این باره گفت: آتش سوزی در زمین زباله اهواز در منطقه 'صفیره' از روز چهارشنبه آغاز شده است.

علی بنی عگبه افزود: زمین زباله اهواز به دلیل دفع غیراصولی پسماند دچار آتش سوزی شده است. وی با بیان اینکه سلول دفن زباله در این سایت هر چند گاه دچار آتش سوزی می شود گفت: دلیل آتش سوزی در این سلول دفع غیراصولی زباله و حبس شدن گاز است که موجب انفجار و آتش سوزی می شود.

بنی عگبه اظهار کرد: چهارشنبه به شهرداری اهواز در این باره تذکر دادیم و قرار بود در مدت دو تا سه روز این آتش سوزی کنترل شود اما هنوز این آتش سوزی مهار نشده است. وی اضافه کرد: سلول دفن زباله به دلیل انفجارها و آتش سوزی پی درپی دیگر قابل استفاده نیست، هر چند که اگر آتش اتفاق نمی افتاد می توانستند تا یکی دو سال دیگر زباله های شهر اهواز را در آن دفن کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز ادامه داد: سلول جدید دفن زباله در حال ساخت است که تا یک ماه آینده به اتمام می رسد و در ماه های اخیر شهرداری زباله های شهری را در سایت صفیره روی هم تلنبار می کرد و به درستی دفن نمی کرد.

* آتش تا سه روز آینده

سرپرست معاونت خدمات شهری شهردار اهواز در این باره گفت: آتش سوزی سایت دفن پسماند تا دو سه روز دیگر مهار می شود. علیرضا حلاج افزود: تنها راه کنترل این آتش سوزی، خاکریزی است که هم اکنون در حال ایجاد آن هستیم.

وی تاثیر دود ناشی از این آتش سوزی در پروازهای اهواز را رد کرد و گفت: تنها در ساعاتی از صبح امروز به دلیل وزش باد مخالف این دود به اطراف پراکنده شد. حلاج با بیان اینکه آتش سوزی در سلول دفن زباله اتفاق نیفتاده است اظهار کرد: با توقف دفن زباله در سلول دفن، زباله های چند روز روی هم قرار می گیرد و بعد ترانشه خاک روی آن ریخته می شود که آتش سوزی در ترانشه ها اتفاق افتاده است.

به گفته وی، زباله گردها شبانه به سایت دفن وارد می شوند و زباله ها را می سوزانند. 

* تنگی نفس هفت هزار نفر

شاهین هاشمی بخشدار غیزانیه پنجشنبه گذشته نسبت به آتش سوزی مدام در زمین زباله اهواز و دود ناشی از آن اعتراض کرده و گفته بود: دود ناشی از مدفن پسماند تعدادی از روستاهای بخش غیزانیه با جمعیت حدود هفت هزار نفر را دچار با مشکل تنفسی و بهداشتی کرده است.

سایت 'صفیره' اهواز از سال 91 و با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند اهواز در منطقه 'برومی' راه اندازی شده است که روزانه یک هزار تن زباله شهر اهواز به آن منتقل می شود. اگر چه روش بکار گرفته در این سایت (روش نیمه هوازی موسوم به فوکوئوکا) قرار است مانع از آلودگی زیست محیطی شود اما به دلیل دفن غیراصولی زباله، آلودگی ها همچنان ادامه دارد. به ویژه در فصل گرما این سایت دچار آتش سوزی می شود که گاهی چندین روز طول می کشد. تیر پارسال فقط در یک نوبت آتش سوزی در این سایت 10 روز به طول انجامید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار