شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۰۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
عزل و نصب ها در مدیران ستادی و اجرایی
باید دید شریعتی تا چه حد می تواند فارغ از فشارها و سهم خواهی ها در خصوص مجموعه ی مدیریتی در سطح استان خوزستان تصمیم گیری کند....

شوشان: برخی روایت ها علاوه بر اینکه به سبب اهمیت شان به تاریخ سپرده می شوند، به خاطر نادر بودن شان نیز در اذهان و افکار عمومی نیز ماندگار شده و بارها در محافل نقل می شوند و مورد بحث و گفت و گو قرار می گیرند.

برکناری شبانه ی عبدالحسن مقتدایی و انتصاب غلامرضا شریعتی به عنوان جوان ترین استاندار در کشور به جای وی و به تعبیر رئیس جمهور " شریعتی جوان" ، اگر از نادر ترین اتفاقات وزارتخانه ی رحمانی فضلی نباشد ، بی شک یکی از پراهمیت ترینشان است .

برکناری مقتدایی که از سوی معاون سیاسی وزیر کشور بازنشستگی خود خواسته ی استاندار معزول خوزستان عنوان شد، به صورتی توسط مقتدایی در مراسم معارفه ی استاندار جدید رد شد که در گفتاری تند بالاترین مقام دولت را متهم به تاثیرپذیرفتن از پدرخوانده های طالبِ ثروت در خوزستان کرد و با تعابیری که سخنگوی وزیر کشور را سخت برآشفت ، خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت : برای اداره ی خوزستان کلید افاقه نمی کند ، بلکه باید قفل بُری بیاموزید!

البته تعابیر مقتدایی بی پاسخ نماند و حسینعلی امیری به محض قرار گرفتن در جایگاه سخن ،در مقام پاسخگویی برآمد و استاندار معزول خوزستان را استانداری توصیف کرد که در عزل و نصب ها اعتراض وزیر کشور را برانگیخته و با بی توجهی به قانون ،احکام وزارتی را نقض کرده است.

سخنانی که آن روز صبح در سالن مملو از جمعیت شهید هاشمی استانداری خوزستان بین استاندار برکنار شده ی خوزستان و سخنگوی وزیر کشور رد و بدل شد، در گستره ای وسیع تر از خوزستان شنیده شد و بی تردید از غلظت بازتاب های چنین گفت و شنودی به این زودی ها کاسته نمی شود.

کمتر کسی است که نداند از زمان برکناری مقتدایی تا به استانداری رسیدن شریعتی ، چه وقایع پربحثی رخ داد ؛ وقایعی که در نهایت به یک معارفه ی جنجالی منجر گشت. جنجالی که قطعا پایانش ،جلسه ی معارفه نبود و نیست .

غلامرضا شریعتی در حالی پا به طبقه ی آخر استانداری در خوزستان نهاد که این مباحثات افکار عمومی را نسبت به عملکرد وی حساس کرده است . شریعتی بی شک سیاسی ترین استاندار خوزستان تا به این لحظه به شمار می رود. استانداری که تاکنون هیچگاه از مواضع اصلاح طلبانه اش کوتاه نیامده و در روز معارفه اش نیز کنشگران سیاسی به عنوان مدعو، بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده بودند.

گرچه روحانی از این استاندار جوان ، بومی و حامی اصلاحات در آخرین سال دولت تدبیر و امیدش بیشترین بهره را در کسب آرای سیاسی در استانی بزرگ و مهم خواهد برد ، اما باید دید که شریعتی تا چه میزان قادر خواهد بود از یک چهره ی مطرح سیاسی به یک مدیر دولتی تبدیل شود.
 
اولین نکته ای که در ارتباط با شریعتی مطرح است، حلقه ی حامیان و اطرافیان وی می باشد. همواره عرف بر این بوده که اولین حضور یک استاندار در عرصه ی فضای عمومی با تیم کابینه ی آینده اش است . دکتر شریعتی اولین حضور پس از اعلام رسمی استاندار شدنش در حالی بود که حلقه ی اطرافیانش افکار عمومی را حساس کرد.

حلقه ای که شریعتی خواسته و ناخواسته با قرار گرفتن در میان آنها خود را در معرض انتقاد قرار داد و این سوال را ایجاد کرد که آیا این حلقه در چینش آینده نیروها در والاترین نهاد دولت در خوزستان تاثر گذار است و به کار گرفته خواهد شد . البته بعدها حلقه ی همراه استاندار جدید در عرصه ی عمومی و سفرهای شهرستانی اش کمرنگ تر شد .

و نکته ی دیگر اینکه ظاهرا برخی حامیان شریعتی که در به استانداری رساندن وی نقش داشته اند ، هم اکنون خود را متولی استاندار جدید می دانند و چند جریان خط دهنده فکری در این خصوص در پس پرده و روی پرده در حال شکل گیری است و می توان به اظهار نظرهای رسمی و علنی برخی از آنها و خط و نشان کشیدن های غیر علنی و غیررسمی و لابی گری های برخی دیگر از آنها در پشت پرده اشاره کرد و حتی کار به جایی رسیده است که کمیته ای تحت عنوان " کمیته ی انتصابات" در خوزستان در راستای خط دهی به مقام ارشد اجرایی در خوزستان نیز تشکیل شده است .

البته تغییر مدیریت ارشد در پی خود، تغییر، عزل و انتصاب را نیز به همراه خواهد این امر بدیهی و گریز ناپذیر است. اما باید صبر کرد و دید که دکتر غلامرضا شریعتی که در اولین مصاحبه ای که با خبرگزاری رسمی دولت داشت ، به " لزوم تغییر در کادر مدیریتی خوزستان" پاسخ داد و گفت که " هنوز شناخت دقیقی از نیروها و مدیران موجود ندارم و نمی توانم بدون ارزیابی دقیق نسبت به تغییرات مدیریتی اقدام کنم" و با این گفتار نشان داد که دقت نظر خاصی نسبت به نقطه نظرات متفاوت دارد، تا چه حد می تواند فارغ از این فشارها و سهم خواهی ها در خصوص مجموعه ی مدیریتی در سطح استان خوزستان تصمیم گیری کند. 

آیا استاندار جدید خوزستان عزل و نصب هایی را که در آینده ای نزدیک انجام خواهد داد و به نظر می رسد اولین تغییراتی را در حوزه ی دفتری و مجموعه های معاونت سیاسی- امنیتی، عمران و برنامه ریزی اعمال کند، به دایره ی اطرافیانش محصور می کند و یا دست خود را در نشاندن معاونین و مدیران آینده اش فراتر از دوستانش می برد....

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
comment
0
0
comment از استاندار محترم خواهشمندیم فکری به حال مدیریت امور [...] استانداری کنند.لطفا" از پرسنل یک نظر سنجی کنید در این باره
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
comment
0
0
comment دکترشریعتی استاندارفهیم و فرهیخته ای است و باید تا می تواند از برخی مدیران بویژه افرادی که غیربومی هستندو درحال حاضر مشغول به کارهستند حذرنماید که این افراد منافع استان را قطعابرنمی تابند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار