شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۰۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
معاون توسعه آموزش: اخلاق حرفه ای در گروههای پزشکی بسیار مهم است و رعایت آن می تواند تأثیر بسزایی در روند درمان و همچنین انگیزه و توان کارکنان این مجموعه داشته باشد
دکترعبدالله رفیعی معاون توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص طرح ضیافت اندیشه که در قالب کارگاه در دو نوبت و در محل سالن شماره یک دانشکده پرستاری و مامایی برگزار می شود، بیان داشت: رابطه انسان برحسب طرف رابطه، به چند گونه شکل می‌گیرد و بر این اساس، علم اخلاق مشتمل بر حوزه‌های مختلفی مانند اخلاق بندگى، اخلاق‏ فردى‏، اخلاق اجتماعى و اخلاق زیست‌محیطى است.

 
رفیعی اظهار داشت: رشد و تعالی انسان در گرو تزکیه جان از همه پلیدی های اخلاقی و اعتقادی است؛ یکی از اهداف بزرگ انبیاء هدایت اخلاقی مردم است به طوری که پیامبر اکرم (ص) می فرماید: برشما باد مکارم اخلاق که خداوند مرا به آن مبعوث کرده است. همچنین حضرت علی (ع) نیز اخلاق را راهنمای نجات و موفقیت و وسیله ارتباط میان خدا و بندگان دانسته است، بنابراین واجب است اساتید دانشگاه این مهم را سرلوحه همه امور خود قراردهند و اخلاق حرفه ای را در زندگی شخصی، اجتماعی و تعاملات خویش با دنیای بیرون و از همه مهمتر در امور پژوهشی و علوم پزشکی اصل بدانند.

 
معاون توسعه آموزش دانشگاه تصریح کرد: اخلاق حرفه ای در گروههای پزشکی بسیار مهم است و رعایت آن می تواند تأثیر بسزایی در روند درمان و همچنین انگیزه و توان کارکنان این مجموعه داشته باشد، اخلاق حرفه ای به عنوان یک ظرفیت گسترده و جهانی و شکلی خاص مورد توجه همه مشاغل به ویژه حرفه های گروه پزشکی قرار گرفته است، بنابراین تشکیل کارگاههایی در این زمینه می تواند بسیار مهم و تأثیر گذار باشد.

 
عضو هیئت علمی دانشگاه خاطر نشان کرد: همچنین برگزاری چنین ضیافت هایی می تواند علامت هشداری برای خدمتگزاران گروهای پزشکی باشد تا از مسیر اخلاقی و اعتقادی خود دور نشوند چراکه این تزکیه و تربیت نفس که هدف غایی اخلاق و مکارمات اخلاقی است باعث رشد و تعالی انسان درهمه زمینه های فردی و اجتماعی می گردد؛ باید این مهم را در نظر داشت که شرکت در این جلسات و هم اندیشی ها با هدف کسب امتیاز هیچگونه سازگاری با اخلاق حرفه ای ندارد و بی شک اصلاح درونی و تهذیب نفس، در سعادت فردی، اجتماعی و دنیوی انسان نقش بسزایی دارد، به طوری که اگر انسان علیرغم تحصیل در علوم مختلف قادر به تسخیر درون و تسلط برنفس خود نباشد از رسیدن به سعادت و نیل به کمال باز خواهد ماند.

 
رفیعی در ادامه افزود: تمام نابسامانی ها و گرفتاری هایی که امروزه بشریت با آن دست به گریبان است نتیجه غفلت انسان از امر تربیت و سازگاری روحی و اخلاقی خویش است. بسیار واضح است که علم اخلاق ازمهمترین و ضروری ترین علومی است که انسان به آن نیازمند است و بعد از علم الهی که موضوع آن شناخت ذات حق است هیچ علمی از نظر اهمیت و ضرورت همپای علم اخلاق نیست.

 
وی با بیان اینکه غایت اخلاق در اسلام، نه تنها کسب و تحصیل فضایل اخلاقی، بلکه طلب رضای الهی در همه ی امور باطنی و ظاهری است، گفت: از مهمترین فواید اخلاقی تعدیل خواسته ها، اجرای قوانین، حفظ ایمان و تقویت و پرورش بعد معنوی انسان (جسم و روح) است.
 

معاون توسعه آموزش دانشگاه در پایان افزود: توجه به سطوح برگزاری این دوره ها از جانب همکاران برای دریافت صحیح و اصولی مطالب اهمیت بسیار زیادی دارد چراکه در هر دوره مباحثی عنوان می شود که زمینه ساز عناوین دوره بعدی است.


گفتنی است که دوره ی ضیافت اندیشه هر ساله در ماه مبارک رمضان ویژه ی اعضای هیات علمی از سوی دفتر هم اندیشی اساتید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و با همکاری معاونت توسعه ی آموزش دانشگاه برگزار می شود که نوبت دوم آن از ۱۲ تیرماه لغایت ۱4 در حال اجراء است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار