اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۱۲۲۵
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲
واکنش تند مشاور محیط زیست کشور به اظهارات مدیرکل مدیریت بحران خوزستان / مدیرکل مدیریت بحران خوزستان حاضر است خانواده خود را در معرض استنشاق چنین گازهایی قرار دهد؟ / مردم مشتاق گزارش صادقانه هستند نه لاپوشانی
وی در اعتراض به اظهار نظر مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان مبنی بر سمی نبودن دود حاصل از آتش‌سوزی گفت: آیا این شخص حاضر است خانواده خود را...

شوشان: اسماعیل کهرم مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفتگو با سلامت نیوز ، با اشاره به آتش سوزی پتروشیمی ماهشهر در طول سه روز گفت: چنین حادثه‌ای باعث تاسف است؛ چه از منظر ‌زیست‌محیطی، چه از نظر صنعت و چه از لحاظ هزینه آن‌.

وی در اعتراض به اظهار نظر مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان مبنی بر سمی نبودن دود حاصل از آتش‌سوزی گفت: آیا این شخص حاضر است خانواده خود را در معرض استنشاق چنین گازهایی قرار دهد؟ کهرم با ذکر مثالی افزود: «حتی آتش حاصل از سوختن چوب نیز برای سلامتی مضر است چون منوکسیدکربن و دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند‌.»

سابقه زیست‌محیطی پتروشیمی های ماهشهر همیشه خراب بوده است

کهرم با طرح این پرسش که چرا چنین حوادثی در جهان سوم اتفاق می‌افتد، گفت: آیا در این مرکز عظیم کسانی وجود ندارند که مترصد نشت شیر باشند و این اتفاق از چه زمانی آغاز شده که به اینجا رسیده است؟ او افزود: «فرض کنید مواد اولیه‌ای که در آتش سوخته، سمی نباشد‌. آیا دود حاصل از سوختن ترکیبات مختلف  که منطقه را فرا گرفته بود ، می‌توان گفت این گازها سمی نیست؟»

وی در ادامه ایران را هفتمین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای مانند منوکسیدکربن، دی‌اکسیدکربن و متان خوانده و گفت پتروشیمی‌ها دائما مواد زائدشان را در کوره‌های مخصوص می‌سوزانند و شعله حاصل به ۷۰ متر می‌رسد‌. به گفته او در پتروشیمی‌های سراسر کشور ۴۴-۴۵ کوره آلوده‌کننده هوا وجود دارد و گاز حاصل از فعالیت آنها آنقدر سمی است که در رتبه هفتم تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان هستیم، آن هم در حالی که یک کشور صنعتی نبوده و به هیچ وجه با آلمان، فرانسه و ژاپن قابل مقایسه نیستیم‌.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: «حالا که پتروشیمی در آتش سوخت، آیا می‌توان گفت ضرر آن کمتر از دود سوزاندن مواد زائد است؟ این طرز تلقی سهل‌انگاری است‌. رکورد پتروشیمی های ماهشهر همیشه خراب و آلوده بوده است‌. مثلا گوگردی که از تصفیه نفت و بنزین تولید می‌شود را می‌فرستند به این بندر و بدون هیچ نوع حفاظ و بسته‌بندی در بندر رها می‌کنند‌. این گوگرد در آب ریخته می‌شود و آن را اسیدی می‌کند‌.»

کهرم گفت به شخصه شاهد بوده است که برای ارسال گوگرد به چین،‌ با بیل مکانیکی و به روش مرسوم در ۷۰- ۶۰ سال پیش آن را بارگیری می‌کنند که در هر بار برداشت، حدود ۲۰ کیلوگرم آن به آب دریا می‌ریزد‌. به گفته او، ‌اسیدی شدن آب دریا در نتیجه این اقدام باعث شده کیلومترها هیچ ماهی در آب دیده نشود‌. کهرم یادآوری کرد که در شرایط مشابه، کشورهای پیشرفته‌تر این مواد را در بسته‌بندی پلاستیکی صادر می‌کنند تا به محیط‌زیست آسیب نرسد‌.

او ادامه داد: « مطمئن باشید با ورود دوده به هوا و پس از چند ماه، کشاورزان هندوستان شاهد باران سیاه خواهند بود‌. زمین‌های کشاورزی منطقه پوششی از دوده خواهد گرفت‌. مردم زیر دست مهندس‌هایی که با حقوق نجومی‌شان نشتی را تشخیص نداده‌اند، خواهند مرد‌. مطمئن باشید‌.»

مردم مشتاق گزارش صادقانه هستند نه لاپوشانی

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با یادآوری حمله صدام حسین به چاه‌های نفت کویت و آتش زدن آنها، گفت: پس از آن اتفاقا شاهد پدیده باران اسیدی در کشتزارهای هندوستان بوده‌ایم و اکنون نیز که باد غالب منطقه از سمت شرق است، دوده‌ها همراه باد بالا رفته و با سرعت ۱۳۰ – ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به سوی هندوستان خواهد رفت‌. او افزود: محیط‌زیست «چاردیواری اختیاری» نیست و بهای اشتباهات را مردم کشورهای دیگر می‌پردازند‌.

همچنین کهرم خواستار ارائه گزارش شفاف از حادثه آتش‌سوزی ماهشهر شده و گفت: «مردم مشتاق شنیدن یک گزارش صادقانه هستند نه لاپوشانی‌. بگویند نشت از کجا آمده و مقصر کیست؟ آیا کسی را نداشتند که مواظب این خطرات باشد؟ پتروشیمی بوعلی مسوول محیط‌زیست دارد و این شخص را می‌شناسم، چراکه در دوره دکترا شاگرد من بود‌.»

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر واقعه آتش‌سوزی بر گرمای هوا و آلودگی منطقه که پیش از این نیز درگیر گرما و غبار و ریزگرد بود، گفت: «این موضوع صددرصد مشکلات فوق را تشدید خواهد کرد‌. گرما با ورود به اتمسفر به شکل مکانیکی دفع و در مناطق دیگر پخش می‌شود‌. گرما در منطقه نخواهد ماند و در افزایش دمای منطقه و سپس جهان، خصوصا در افزایش دمای آب‌های منطقه تاثیر خواهد گذاشت‌.»

به گفته کهرم تجهیز مجتمع‌های پتروشیمی به بالگرد آبپاش در جهان مرسوم است اما در ایران به دلایل مختلف بودجه کافی برای این امر اختصاص داده نمی‌شود‌. او در ادامه خاطرنشان کرد: «روزی مشخص می‌شود اثر تحریم‌ها چه بوده است‌. پتروشیمی‌ها وسایل اطفای حریق را به ۱۰ برابر قیمت خریداری می‌کنند‌. این وسایل از آمریکا به کانادا رفته و با عبور از چند کشور به ترکیه و امارات می‌رسند تا ایران آنها را بخرد‌.»

وی همچنین گفت در نبود بالگرد مخصوص اطفای حریق، ارسال آن از پایگاه‌های نظامی اطراف نیز طول می‌کشد و مراحل اعزام و سوخت‌گیری احتمالی این بالگردها زمانبر است‌ در حالی که آتش به سرعت گسترش یافته و اگر به آن فورا رسیدگی نشود مهارش دشوار خواهد شد‌. کهرم افزود:‌ «آتش که گرفت، خشک‌ و تر با هم می‌سوزد‌.»
 
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱۸
comment
comment
خدایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
comment
0
10
comment متاسفانه وقتی یک نیروی قراردادی شهرداری بشه مدیر کل مدیریت بحران نتیجه این می شه که در کنار این آشفته بازار نبود امکانات اطفاء حریق، ایشان طلبکار هم باشه.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
comment
5
2
comment آقای کهرم رسیدن بخیر
تاحالا کجا تشریف داشتیداین کارها ومبارزه با آلودگی هوا وآب وغیره که به عهده سازمان تحت امرجنابعالی نیست فکرکنم وظیفه سازمان ثبت واحوال ویاسازمان .....باشد جدا شما وهمکارانتان خسته نباشید.جنابعالی اطلاع نداریدکه دربمباران چاههای نفت کویت بازهم خوزستان بودکه تاوان سنگینی داد.تا چندین شبانه روزباران سیاه می باریدچرا برای هندوستان ومردم هند دل می سوزانید.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
comment
0
7
comment عزیزم وقتی مدیر کل میزارند همین میشه
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
comment
1
2
comment واقعا برای سایت شوشان متاسفم من چندسالیه که سایت خبری مورد علاقمه ولی درچاپ کامنت ها کم لطفی می کنین درموردآب وهوا ومحیط زیست ومشکلات اهوازوخوزستان حتی اگه مطلب یه مطلب عادی ومعمول باشه هم چاپ نمیشه رسالت شما احقاق حقوق شهروندان هست متاسفم اخداحافظ شوشان
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
comment
0
6
comment از استاندار محترم درخواست بررسی عملکرد مدیر بحران استان درموارد ریزگردها،سیل اخیر و آتش سوزی ماهشهر رادارم تا در صورت لزوم از مدیران قوی وصادق در این خصوص استفاده شود.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
comment
0
5
comment بابا همه با چسب قطره ای یک دو سه چسبیدند به صندلی
comment
كريم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
comment
0
4
comment وقتي مديركل ......ديگه نبايد بيش از اين انتظار داست
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
comment
0
7
comment اقای شریعتی خواهشا مدیر بحران استان رو از بین نیروهای متخصص و دارای تجربه انتخاب کنید...
comment
فعال سیاسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
comment
2
4
comment مهندس رستمی بیش از 12 سال به عنوان مدیر کل حوادث و بعد از اون مدیریت بحران در استان خوزستان خدمت کرد، شرایط به گونه ای بود که در زمان وقوع بحران از هر نوعی، سیل، آنش سوزی و... فرماندهی رو به عهده میگرفت و بحران رو به بهترین شکل مدیریت میکرد.
البته هدف من مقایسه مدیریت بحران کنونی با اون زمان نیست.
میخوام به این نکته اشاره کنم که زمانی که در شهر شنبه استان بوشهر زلزله رخ داد مهندس رستمی معاون عمرانی بوشهر بودند و بحران رو به بهترین شکل مدیریت کردند به طوری که رهبری طی پیامی از زحمات تیم مدیریت بحران استان تشکر کرد، با شناختی که از ایشون داریم مطمئن هستیم که الن که معاون گردشگری استانداری فارس هستند علیرغم عدم ارتباط کاری در مواقع بحران مهندس افشانی رو کمک میکنند.
نمیخوام این نتیجه گیری رو بکنم که استاندار خوزستان از ایشون در کادر مدیریتی استان استفاده کنند چون این تصمیمی هست که استاندار باید با توجه به شرایط بگیره، سوالی که دارم این هست که چرا نیرویی که در استان رشد کرده، تجربه کسب کرده و به این سطح رسیده، الن که زمان استفاده از اون تجربیات هست بیش از 4 سال از استان به دور هست و در استانهای همجوار کاری رو انجام میده که استان خوزستات در همون زمینه احساس ضعف می کنه.
سوال دیگه و نگران کننده این هست که به چه دلیل بعد از رفتن مهندس رستمی از مدیریت بحران، از کارشناسان جوان و بسیار با انگیزه مدیریت بحران در سطوح مدیریتی استفاده نشد؟ بالاخره این افراد با مهندس رستمی کار کرده و کسب تجربه کرده بودند و همه به موفقیت اون تیم اعتقاد دارند.
شاید مدیر بحران کنونی استانداری خوزستان در زمینه های دیگه شایستگی هایی رو داشته باشه ولی هر جور که حساب کنیم این انتخاب برای مدیریت بحران خوزستان در 2 سال اخیر مناسب نبوده. حالا تبعات مالی، جانی، سیاسی این انتخاب نا درست رو خودتون محاسبه کنید
پاسخ ها
comment
خوزستان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
comment
comment دوست عزیز به چ زبانی باید بگیم ما نمیخواهیم دوباره پای مدیران احمدی نژادی به استانداری باز بشه حالا شما هی بیاید از قهرمانی ها و فتح الفتوح های رستمی بگین
comment
کارمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
comment
0
0
comment با نظرآقای فعال کاملا موافقم.مهندسانی که در داخل خود مجموعه استانداری رشد کرده اند چرا باید در جاهایی دیگر در بیرون از استانداری مشغول باشند و افرادی که نه سابقه وزارت کشوری ونه عمرانی درستی دارند وارد شوند.از این دست نمونه های زیاد داریم مثل دکتر اسکندری با مدرک تخصصی ترافیک بعنوان مدیر ترافیک استان که بیش از 8 سال سابقه مدیریت ترافیک استان را داشتند و بیش از 12 سال در مجموعه عمرانی استانداری بودند اما ...
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
comment
0
0
comment سلام گلم خوبی گلم
به نظر بنده تمام بحران ها در ایران و جهان تقصیر امریکا و غرب است .و البته بعد از خواندن وبلاگ پر بار اقای حبیب بهرامی من فهمیدم که تقصیر سردار سرتیپ خلبان امیر حیات مقدم است.
ما باید با اتکا به تخصص عالی دکتر شریعتی و ریاست عالی ایشان این سه بحران را حل کنیم.
یعنی امریکا. غرب و امیر حیات مقدم.
باورم کنید و در این راه پر خطر از رهنمودهای شاعر بسیجی بهرامی استفاده ببریم .
البته استاندار شریعتی که اصلا پیر نمی شود و روز به روز جوان تر میشود باید هدایت و فرماندهی این راه را به عهده میگیرد.در این راه ما میتوانیم از رهنمودهای[...] نیز بهره مند شویم.
زیرا [...]و دکتر شریعتی پیر نمی شوند ولی افراد دیگر پیر میشوند.
باورم کنید.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
comment
0
0
comment این [...]شبیه بازیگر دور همی است .دقت کنید .به جان خودم انگار خودشه
comment
شیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
comment
0
0
comment سلام بر بینندگان عزیز
کسی که قبل از ورود به استانداری [...]سابقه کاری هم نداشته و مدیربحران لحظات حساس بحران استان بزرگ خوزستان میشود بنباید انتظاری بیش از این داشت ببینید آیا این فرد در این سمت خود یک بحران نیست ؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
comment
0
0
comment شما مردم که به دنبال جوانگرایی بودید این هم عاقبتش.
comment
ناشناس
|
United States
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
comment
0
0
comment استان خوزستان با توجه به حساسیت ان و وجود شرکنهای نفت و گاز و پتروشیمی و فولاد و تعداد و خطوط نفت و گاز عبوری از این استان و همچنین وجود بحران های محیط زیستی به یک مدیر کارامد و با تجربه و باهوش مسیولیت پذیر و مقتدر نیاز دارد مدیریت بحران استان (کل ساختار تعریف شده )به هیچ وجه در این [...]نیست
comment
علی
|
Germany
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
comment
0
0
comment خانم ابتکار پاسخ دهند باچه معیاری جایزه محیط‌زیست رابه اقای زنگنه داده اند وزیری که تالاب ها رابرای نفت خشک کرد گازهایی همراه نفت در آسمان خوزستان می سوزند ودود می شوند وصدها مورد دیگر
comment
فعال سياسي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
comment
0
0
comment ٣ سال از رياست جمهوري دكتر روحاني گذشته بعضي از دوستان هنوز در حال و هواي انتخابات و سهم خواهي اعضاي ستاد و دسته بندي قومي و.... هستند.
جناب خوزستاني عزيز نتيجه سهم خواهي سياسي و قومي و ... چيزي غير از هدر رفت سرمايه و عمر و ... مردم نيست.
نيروهاي قوي نه با تعريف بزرگ ميشوند و نه با تخريب كوچك و هيچ چيزي بهتر از عملكرد افراد نشان دهنده توانايي آنها نيست.
در مورد مهندس رستمي و احمدي نژادي دونستن ايشون هم نيازي به توضيح نميبينم،
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار