اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
  بازارچه مرزی اروندکنار با30 غرفه تجاری که قرار بود 20 غرفه برای بازرگانان و تجار ایرانی و 10 غرفه دیگر برای بازرگانان عراقی باشد، شهریور 1394 به صورت رسمی و با حضور استاندار پیشین خوزستان افتتاح شد، ولی فعالیتی در این بازارچه اتقاق نیفتاده است.

16 استان از بین 31 استان کشور استان های مرزی محسوب می شوند که براساس آخرین سرشماری در سال 1390 بیش از 45 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده اند.

مناطق مرزی کشور باتوجه به پتانسیل های بالا از نظر صادرات و بازرگانی، مسافت کمتر تا بازارهای هدف و ارزان بودن زمین و خدمات، نقاط بسیار مطلوبی برای سرمایه گذاری محسوب می شوند که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته اند.

در این بین یک هزار و 458 کیلومتری مرز ایران با عراق این مرزیت را برای کشور و بازارچه های مرزی ایجاد کرده تا از فرصت بازار عراق برای صادرات کالاهای غیر نفتی استفاده کنند. با توجه به نیاز بازار عراق به ویژه استان بصره به محصولات و صنایع غذایی، ساختمان و تاسیسات، لوازم خانگی مناطق آزاد در خوزستان می توانند نقش مهمی در تامین نیازهای این کشور و رونق صادرات غیر نفتی داشته باشند.

طی سال های گذشته به دلیل بی توجهی به این مهم به خصوص در مناطق روستایی آبادان و بخش اروندکنار که در فاصله کمی با شهر فاو عراق دارد، شاهد افزایش میزان مهاجرت اهالی به داخل شهرها و مراکز استان های همجوار مرز شده است.

به اعتقاد کارشناسان جغرافیای سیاسی و امنیتی، خالی شدن روستاها و مناطق اطراف مرز از سکنه می تواند در کوتاه و بلند مدت به ناامنی درمناطق مرزی کشور دامن بزند، موضوعی که در استان های کردستان و سیستان و بلوچستان هم اکنون شاهد آن هستیم.

بازارچه مرزی اروندکنار با30 غرفه تجاری که قرار بود 20 غرفه برای بازرگانان و تجار ایرانی و 10 غرفه دیگر برای بازرگانان عراقی باشد در شهریور 1394 به صورت رسمی و با حضور استاندار وقت خوزستان افتتاح شد ولی فعالیتی در این بازارچه اتقاق نیفتاده است.

عبدالحسن مقتدایی استاندار وقت خوزستان در آیین افتتاح بازارچه مرزی اروندکنار در شهریور سال 1394 گفته بود:از این پس شهروندان اروندکنار و شهر فاو عراق می‌توانند به صورت مشترک از امکانات این بازارچه استفاده کنند.

وی هدف از راه‌اندازی این بازارچه را آسان‌سازی مراودات مرزی با عراق اعلام کرده و اظهار داشت: بازارچه مرزی اروندکنار زمینه اشتغال بیش از 200 نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده که این امر رونق منطقه را در پیش خواهد داشت.

استاندار وقت خوزستان در مراسم افتتاح بازارچه مرزی اروندکنار ادامه داد:این بازارچه در دو هزار متر مربع زیربنا و 10 میلیارد ریال اعتبار ساخته شده که با بهره بردرای کامل از آن، زمینه افزایش تردد بازرگانان و تجار را زمینه‌ساز رونق کسب و کار و صادرات و واردات خوزستان فراهم می شود.

ولی بعد از مدتی معلوم شد که گمرک ایران مجوزی استقرار گمرک را در بازارچه مرزی صادر نکرده و مسئولان برای راه اندازی آن در تلاش برای دریافت مجوز لازم در این زمینه هستند.

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان نیز، فروردین سالجاری از دریافت مجوز استقرار گمرک در بازارچه مرزی اروندکنار خبر داد و گفت: پس از پیگیری های به عمل آمده از طریق گمرک ایران و دولت توانستیم چندی پیش مجوز استقرار نماینده گمرک در بازارچه مرزی اروندکنار را دریافت کنیم.

عزیزالله شهبازی افزود:بر اساس هماهنگی های انجام شده با دستگاه های ذیربط از جمله گمرک، بازارچه مرزی و بندر آبادان مقرر شد تا چهار واحد از غرفه های بازارچه مرزی اروندکنار در اختیار چهار تعاونی مرزنشینان فعال این شهرستان برای آغاز انجام مبادلات تجاری (صادرات و واردات) قرار گیرد.

اینک با این دید که به گفته نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، عراق در حال ساخت بزرگترین بندر تجاری ﺑﺎ ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎﯼ ﺧﺎﺭﺟﯽ در شهر فاو که ﺻﺮﻓﺎ ﯾﮏ ﺑﻨﺪﺭ ﻧﻔﺘﯽ است ﺗﺎ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺍﺗﮑﺎ ﺑﻪ ﺑﻨﺎﺩﺭ ﺑﺼﺮﻩ، ﺍﺑﻮﻓﻠﻮﺱ ﻭ ﺍﺑﻮﺍﻟﺨﺼﯿﺐ ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﺩﻫﺪ چگونه می توان بهره نگرفتن از توان صادراتی بندر و بازارچه مرزی اروندکنار را که کمتر از 100 متر با شهر فاو عراق فاصله دارد را نادیده گرفت.

در همین رابطه هفته جاری فرماندار ویژه آبادان در نشست مشترکی در خصوص بازارچه مرزی اروندکنار با تاکید به مدیران اجرایی مبنی بر اجرای وظایف ذاتی دستگاه مربوطه خود، توصیه کرد تعاونی های مرزنشینان فعالیت خود را در این زمینه با سرعت بیشتری گسترش دهد.

در این نشست مواردی در دستور کار قرار گرفت که به تصویب رسید که اهم آن تعاونی های مرزنشین در راستای اهداف تعالی تعاونی ها و درآمدزایی برای اعضا نسبت به امر صادرات کالا و در قبال آن نسبت به واردات کالای مورد نیاز و ضروری شهرستان و استان که در کشور تولید نمی شود طبق مقررات جاری اقدام نمایند.

در غیر این صورت تعاونی های جایگزین تشکیل و به جای آنها فعالیت می نمایند. همچنین مصوب شد برای آسان شدن و سرعت بخشی صادرات کالا و واردات کالای ضروری و غیر تولیدی در کشور، به ازای فعالیت و نیاز هر تعاونی و بر اساس ضوابط و مقررات جاری از محل اعتبارات ارزی سهمیه اروند کنار به تعاونی های فعال، اعتبار مورد نیاز توزیع و به گمرک ابلاغ شود.

اروندکنار در 45 کیلومتری جنوب آبادان و روبه روی شهر فاو عراق قرار دارد.

در سال 1364 رزمندگان اسلام در عملیات والفجر8 با عبور از اروندرود شهر فاو عراق را تصرف کردند.
سالیانه بیش از دو میلیون نفر از اعضای کاروان های راهیان نور و میهمانان نوروزی از یادمان شهدای عملیات والفجر8 اروندکنار بازدید می کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار