شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲

بهبهان همواره مدیرانی در درجات عالی کشور داشته که متاسفانه اکثر آنها پس از موفقیت، زادگاه و همشهریان خود را فراموش کرده‌اند اما افرادی نیز بوده‌اند که از کوچکترین روزنه‌ها برای یاری همشهریان خود نگذشته‌اند.

انتخاب هر فرد در رده پست‌های مدیریتی کشور فرایندی پیچیده بوده که صلاحیت‌های مورد قبول نظام و توانمندی‌های فرد نقش برجسته‌ای در ارتقای یک فرد تا رده پست‌های مدیریتی ایفا می‌کند.

حضور یک فرد از قومیت یا شهری خاص در رده مدیریتی، باعث ارتقای سریع همشهریان در آن سازمان و روانه شدن خدمات و اعتبارات به شهر مربوط به آن مدیر و اخذ امتیازات خاص برای آن منطقه خواهد شد.

* بهبهان و مدیرانی که زادگاه خود را فراموش کرده‌اند

بهبهان با وسعتی کم و جمعیتی اندک به اندازه یک کلان شهر با جمعیت میلیونی در رده‌های عالی رتبه و بالای کشور، مدیران توانمند و لایقی را به عرصه مدیریتی کشور عرضه داشته است.

اما این مدیران وقتی به درجات مدنظر خود رسیده‌اند در تصمیم‌گیری‌های خود نه تنها گوشه چشمی به بهبهان نداشته بلکه با تمام توان خود از هرچه که بهبهان و بهبهانی در آن به چشم می‌خورد، گریزان بوده و از آن روی بر می‌گردانند.

با این توصیف، در این میان نه تنها امتیازی نصیب بهبهان نشده که این شهرستان و مردم آن از حقوق مسلم و قطعی خود نیز محروم می‌شوند زیرا مدیر بهبهانی برای فرار از اتهام قوم‌گرایی تمام تلاش خود را به هر قیمتی به کار خواهد بست.

* توجه به یک نکته

آیا تا به حال به نقش موثر بهبهانی‌ها در مدیریت کشور توجه کرده‌اید؟ تا چندی پیش برخی از وزرای کابینه دولت و تعداد قابل توجه‌ای از مدیران کل و میانی سازمان‌های دولتی و شبه دولتی یا بهبهانی بوده‌اند و یا اصالتی بهبهانی داشته‌اند اما امتیازات خاصی به این شهرستان تعلق نگرفته است؟

* پنج انگشت با هم برابر نیستند

اما همواره این رویه به همین صورت ادامه نداشته و برخی مدیران بهبهانی که در رتبه‌های بالای مدیریتی کشور و شرکت‌های مهم ایران بوده‌اند، زادگاه خود و مردم آن را فراموش نکرده و از هر طریقی که میسر بوده آن را حمایت کرده‌اند.

اینگونه است که ضرب‌المثل «پنج انگشت با یکدیگر برابر نیستند» محقق شده و آن را می توان در عملکرد و نحوه مدیریت و حمایت برخی از مدیران به خوبی مشاهده کرد.

هرچند نوشتن از این افراد گاهی ظلمی در خفا به آنان است زیرا قلم نمی‌تواند از همه توانایی‌ها، مدیریت‌ها، حمایت‌ها و اقدامات آنان چیزی بنویسد.

افرادی مانند سیف‌الله جشن‌ساز، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، محمدرضا شمسایی، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان و مسعود صفایی مقدم رئیس دانشگاه شهیدچمران اهواز و یا حتی حاج محمدجعفر بهبهانیان از این قبیل مدیران هستند. این مدیران در زمینه اشتغال، آموزش و سخوت آینده بهبهان اقدامات در خور شایسته‌ای انجام داده‌اند.

اما مدیرانی هستند که از این افراد نیز پیشی گرفته‌اند. همواره مباحثی در جمع بهبهانی‌ها وجود داشته مبنی بر اینکه دو بهبهانی ر یک مکان نمی‌توانند همدیگر را تحمل کنند و یا سخنانی دیگر که چنین مفهومی را داشته‌اند. اما شخصی در رده مدیریتی بالایی در عرصه نفت کشور وجود دارد که خط بطلانی بر این عقیده اشتباه کشیده است.

باید به این نکته نیز توجه کرد که عقیده بهبهانی‌های امروز، نو، باز و پیشرفته بوده و از تنگ‌نظری‌های گذشتگان فاصله زیادی گرفته است.

* مدیری که هیچگاه بهبهان و بهبهانی را فراموش نکرده است

در زمانی که همه تحصیل‌کردگان دانشگاهی بهبهانی از نبود بازارکار و اشتغال گلایه کرده و زندگی آنها با نبود شغل مناسب گره خورده است، «مهندس مهرزاد صفوت» که مدیری خلاق، توانمند و به روز عرصه نفت کشور است، دریچه امیدی برای این افراد گشوده و موفق شده است بسیاری از نخبگان بهبهان را در مجموعه تحت مدیریت خود به کار بسته و علاوه بر انجام خدمتی عظیم و والا به جوانان، زادگاه و همشهریان خود را نیز فراموش نکرده است.

مدیری که به گفته بسیاری از افرادی که با وی برخورد داشته‌اند دارای دیدگاهی نوگرایانه، پیش رو و جلوتر از زمان حال بوده که همین موضوع باعث پیشرفت‌های فراوان خود او و مجموعه تحت مدیریتش شده است.

مهندس مهرزاد صفوت که مدیرعامل پرتلاش شرکتی منشعب از پتروپارس به نام «شرکت بهره‌برداری و مدیریت پتروپارس» یا Petropars Operation and Management Company(POMC) است، دارای مدرک مهندسی شیمی پالایش بوده و پیش از ورود به پتروپارس از سال 1373 تا 1380 در صنایع دفاع مشغول به فعالیت بوده است.

پس از آن نیز مسئولیت‌هایی هم‌چون مدیریت پیش‌ راه‌اندازی فاز یک، مدیریت بهره‌برداری فاز یک، معاونت مدیر راه‌اندازی فازهای 6،7 و 8 و مدیریت راه‌اندازی و بهره‌برداری فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی را در کارنامه فعالیت‌های خود ثبت کرده است.

در حال حاضر نیز شرکت تحت مدیریت وی به عنوان اولین شرکت خصوصی ایرانی در راه‌اندازی، بهره‌برداری و تعمیرات در عرصه نفت کشور مشغول به فعالیت بوده و موفقیت‌های فراوانی را نیز کسب کرده است.

حال آنکه این مدیر نیز می‌توانست نامی از بهبهان و بهبهانی نبرده اما در تمام طول سال‌ها فعالیت خویش، گره بسیاری از افراد تحصیل‌کرده زادگاه خود را با دیدی فراتر از زمان و جدا از گذشتگان باز کرده است که خود جای تقدیر و تشکر‌های فراوان دارد.

* امیدهای رفته دوباره زنده می‌شوند

با نگاهی به نحوه عملکرد مدیر بهبهانی نامبرده در عرصه نفت کشور، می‌توان به آینده بهبهان نیز امیدوار شد زیرا با روی کار آمدن جوانانی این چنینی و رسیدن به درجات بالای مدیریتی، در صورت داشتن دیدگاهی مشابه صفوت، بهبهان و بهبهانی به طور قطع و یقین پیشرفت خواهد کرد.

حال آنکه اگر اقشار دیگری همچون پزشکان موفق و نامی بهبهانی که در اقصی نقاط کشور مشغول به طبابت هستند به این رویه توجه بیشتری داشته و تاثیرات آن را در نظر بگیرند، قادر خواهند بود در طول ماه چندین بار به شهر خود آمده و همشهریان خود را نیز درمان کنند.

خیران بهبهانی مقیم سایر شهرها و کشورها نیز می‌توانند با اقتدا به خدمات خیرخواهانه محمدجعفر بهبهانیان، در شهر و زادگاه خود سرمایه‌گذاری کرده و موجبات پیشرفت همشهریان خود را فراهم کنند.

مسئولان و مدیران رتبه بالای بهبهانی که در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف دارای مقامات خوبی هستند نیز می‌توانند زمینه اشتغال و پیشرفت بیشتر جوانان بهبهانی را ایجاد کنند.

و این موضوعات در کنار توجه به نحوه مدیریت و دلسوزی مدیران جوان بهبهانی در عرصه‌های مختلف کشور که با دیدگاهی متفاوت نسبت به گذشته و سایر مدیران در حال پیشرفت در کار خود بوده و به شهر و همشهریان خود نیز توجه‌ای ویژه دارند، امیدهایی را که در دل جوانان بهبهانی و دور از اشتغال بی‌رنگ شده بود، دوباره رنگ و رویی نو داده و زنده کرده است.

علیرضا(میلاد) شکری نسب


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار